Kieltäytyykö teini mökkilomasta? Toimi näin.
Kommentit (29)
14-vuotiaana asuin koko kesän mökillämme, suuren osan aivan yksin. Kävin töissä päivisin ja iltaisin soutelin järvellä. Nykyään omistan ko mökin.
Alaikäinen lapsi lähtee mukaan. Mitä neuvottelemista siinä on? Huh. Kyllä meillä ainakin aikuiset päättävät näistä asioista ei lapset. No eipä ole ollut mitään ongelmiakaan 3 lapsen kanssa.
Omat vanhemmat on taas lähössä meidän mökille joka sijaitsee keskellä ei yhtää mitää ja sinne kestää koko päivä ajaa. Pienempänä aina halusin mennä sinne vaikka ei ollukkaa sitä muuta tekemistä ku uida iilimatojen seassa. Nyt näin 15-vuotiaana ei oikee into riitä, koska mä hyvin tiiän että mulla loppuu tekeminen viidessä minuutissa ja taas riidellää mistä millonkin. Lopputuloksena on se että koko ajan mä makaan siellä sohvalla missä mä useimmiten nukunkin aivan ilman mitään värähdystäkään, samalla kun muilla on sitten hauskempaa alkoholiensa kanssa. Ja siellä ei tosiaankaan oo mitään tekemistä, eikä mihinkään pääse. Ja vaikka sen koneenki ottais mukaa nii kyllä mä siihenkin voin aika nopeesti kyllästyy kun tajuun etten mä oikeesti voi tehdä nyt mitään muutakaan, ja joku on tietty aina kyttäämässä sitte mitä mä teen sillä. Kaverit ei oo vaihtoehto, ei oo tilaa (koko mökki on periaatteessa vain yks huone)...Aina kauhee shokki kun en oo lähdössä, mutta eipähän kukaan oo mitään ikinä keksinykkää et mitä mä siellä toimittaisin, kun mihinkään ei sieltä kuitenkaan mennä vaikka kuinka oon ehdotellu.
Riippuu teinistä. Jos on vaikka sellainen facebookin käyttäjä, jolla ei mitään tietoa ole siitä mitä kannattaa kirjoittaa ja kenelle, ja jos muutenkin on pariin kertaan luotto mennyt, en omaa kotiani uskaltaisi jättää sellaisen yksin asuttavaksi: tiedä miten monelle tuhannelle lapsi olisi bilekutsut laittanut ja millaisessa remontissa paikka olisi sen jälkeen.
Minulla on 2 niin erilaista lasta että ikinä - koskaan - en voisi yleismaailmallisia neuvoja iän suhteen mennä antamaan. Kannatan kaikkia vanhempia vaan muistamaan 1) kenen rahalla tehty koti se on eli kenen on tappio jos jotain pahaa tapahtuu ja 2) kuka perheessä määrää: vanhemmat vai alaikäiset lapset?
Haluaisin huomauttaa toimitukselle sillä artikkeliin on huomaamatta lipsahtanu pienoinen virhe kusivoinnista jonka varmaan tulisi olla kursivointi.
Aiheeseen itse olen saanut olla yksin jo pienestä pitäen (12 v.) ja minulla on suht vapaa kasvatus ollut. En ole koskaan järjestänyt illanistujaisia kysymättä lupaa ja pidän oman pääni sen verran etten lähde kaikkiin typeryyksiin.
Enkä haluaisi olla hapannaama, mutta minulle iski sen verran silmään se että vapaa kasvatus tekee pelkkiä kusipäitä niin eipä itselle tulisi mieleen yleistään moista lausahdusta. Lähinnä kenen tahansa lapsesta saattaa tulla typerys oli vapaa kasvatus tai ei jos ei vanhempien asenne ole kohdallaan ja samanlaista asennetta opetettu eteenpäin.
Hei, ja kiitos tarkkaavaisuudesta! Nyt on kusivointi korjattu.
Alaikäisen jättäminen yksin kotiin yli vuorokaudeksi on heitteillejättö. Asiassa ei ole mitään epäselvää. Miksi sinne mökille pitää yleensäkään tunkea, kun kotona on paljon mielekkäämpää tekemistä ja kaikki mukavuudet?
Yläasteen jälkeen monet muuttavat opiskelemaan toiselle paikkakunnalle joten kyllä siinä iässä pitää jo pystyä olemaan yksin kotona mökkireissujen ajan. Fiksusti osaa olla, kun on fiksusti kasvatettu :)
No sehän se että vielä ottaa vieras teini kaveriksi sinne passattavaksi häiriöimään.