Kokemuksia home-ongelmista?
Onko kenelläkään täällä kokemusta asunnossa piilevänä (tai ei-piilevänä..) olleesta kosteus/ homeongelmasta, joka on aiheuttanut terveyshaittaa?
Millaisia oireita lapsilla, aikuisilla? Millainen asunto/ talo, ja miten asia selvisi?
Terveystarkastaja tulossa meillä käymään, eli tiedossa kyllä miten edetä tutkimuksissa. Lähinnä muiden kokemuksista siis olen kiinnostunut.
Kommentit (33)
Oireita oli paljon, lapsilla toistuvia infektiot (keuhko, korva, silmä), nuha ja yskä (erityisesti öisin), lopulta astma.
Aikuisilla: toistuva päänsärky, silmien kirvely, outo jatkuva lämmönnousu, hengenahdistus, väsymys, yskä jne
Kaikkia oireita en edes muista enää.
Kyseessä oli paritalo.
Ilmamittauksissa ei löytynyt mitään erikoista, vasta materiaalinäytteet paljastivat todella vaarallisia homeita.
Muutimme kiireellä pois, kauhea työ oli putsata koko irtaimisto. Oireet vähenivät ja hävisivät lopulta, lapsille jäi pysyviä keuhko-oireita.
Itse saan oireita jos oleskelen rakennuksessa jossa hometta, elimistö ei kestä enää yhtään sitä.
ja terveystarkastajan käynti on jo sovittu ja alustavasti juteltu näytteistä jne.
Meillä ei kylläkään outoja hajuja tms. mutta oireet sopivat kuvaan hyvin, sekä lapsilla että aikuisilla.
mäkin oisin kiinnostunut just näistä oireista!
Meillä lapsella juuri todettiin verikokeissa homeitiöallergia. Nyt itse hysteerisenä mietin missä meillä hometta, mies sanoo ettei missään. Terveystarkastaja kävi pintakosteusmitatrin kanssa. mitään ei löytynyt. Nyt punnitsemme onko aihetta tarkempiin mittauksiin.
Lapsella siis jatkuvia päänsärkyjä, tulehduskierteitä, allergioita...mutta kellään muulla ei mitään.
onko kellään mitattu verestä niitä homeitiö pitoisuuksia? Tai muuten eritelty homeita?
hän oli sitä mieltä ettei sitä kannata tehdä syystä että ulkoilmassa on varsinkin syksyisin niin paljon hometta että sitä on veressäkin. Ei voida näyttää mikä on tullut mistäkin.
Kaikilla ei tarvitse olla oireita homeesta. Meillä mies yski kauan yksin ennen kun minulle ja lapsille tuli oireita. Nyt miehellä astma mutta me selvittiin lasten kanssa puhtain paperin. Tuttavaperhe muutti homeiseen omakotitaloon jossa tehty tutkimus jossa todettiin että mitään kosteus/homevaurioita EI ole. Tämän perheenäidin veli oli kuitenkin asunut homeisessa asunnossa joten äiti osasi olla varuillaan. Mies sanoi että kaikki on kunnossa (kuten meilläkin mies sanoi....) mutta tämä äiti luotti vaistoihinsa. Vasta 4. tai 5. "asiantuntija" löysi tämän homeen ja se ei sitten ollutkaan mikään pikkujuttu!! Heidän olisi ollut halvempaa ajaa koko kivitalo maantasalle kuin korjata vanha talo! Kyseisessä talossa kosteus oli noussut kapilläärisesti rakenteisiin maasta ja siiihen tuli tosi mittavat remontit. Perhe asui evakossa monta kuukautta enkä halua edes kuvitella heidän asuntolainansa määrää....
Kannattaa suhtautua vakavasti noihin oireisiin!
Vesivahinko ja sitä myötä homevaurio katossa sekä valumavesien takin saunan ja vessan seinissä.
Selvisi kun mieheni piti korjata pari kohtaa vanhassa vesikatteessa. Vesikatetta poistaessa selvisi, että alla pelkkää märkää ja mustunutta puuta. Meinasi taju lähteä, sen verran järkytyttiin.
Oireina meillä ollut nuhaa ja pientä kuumeilua, mutta ei voi olla satavarma, johtuvatko vain tuosta homeesta, jota löytyi siis katon lisäksi saunan ja vessan seinistä.
Nyt katto uusittu ja sauna ja wc työn alla.
Jos homeongelma onkin siellä, ja lapsi kuitenkin ison osan päivästä altistuu? Ei kotona välttämättä hometta?
tiedän että ole hometta, koska se näkyi kellarissa ja yläkerran katossa ja kylppärissä oli kosteusvaurioita, vaikka hometta ei näkynytkään. Sisällä ei kyllä haissut enää sen jälkeen kun avattiin tuuletushormi, jonka edelliset asukkaat olivat maalanneet umpeen, joten ehkei sitä hometta sisäilmassa ihan kauheasti ollut.
Meidän koko perheellä, vauva mukaanlukien, ei koskaan ollut mitään oireita eikä allergioita eikä korvatulehduksia eikä mitään.
Sitten kun muutimme uuteen taloon, joss aoli keskuslämmitys eikä taatusti mitään kosteusongelmia, minä sairastuin puolen vuoden päästä keuhkoputekentulehdukseen, josta jäi astmaoireet moneksi vuodeskai kun talon ilma oli niin kuivaa. Lapsi sai nuhakierteen ja mies finnejä.
Me oltiin siis terveempiä siellä hometalossa. Nyt me asutaan kolmannessa talossa - täälläkään ei ole kosteutta, mutta höyrysauna pitää mun astmaoireet ja pojan nuhat kurissa.
seiskan lapsi täysin kotihoidossa, no käy kerhossa 2 krt/vk, mutta pelkään että meillä kotona on hometta, vaikkei ole löytynyt vielä.
Kaikki home ei ole terveydelle vaarallista. Itse asiassa monissa maissa (Italia, Ranska, Englanti) hometta on asunnoissa paljonkin, mutta erittäin vaarallisia homeitiöitä harvemmin. Ja em. maissa asuntojen tuuletus pelaa usein turhankin hyvin, kun käytetään yksinkertaisia avattavia ikkunoita.
lapsella koko ajan keuhkoputkentulehdus + nuha, itsellä koko ajan järkyttävä räkätauti, kurkku kutisi jne.
selvisi jo pelkästä hajusta. hajullahan home parhaiten selviää. homekoirat sen todisti, lukuisat asiantuntijat tutki, järkyttävää aikaa, 2 vuotta tutkimuksia ja korjauksia korjausten perään, koskaan ei saatu korjattua. itsestäkin tuli varsinainen homeasiantuntija.
terveystarkastajasta oli vähiten hyötyä. ei haistanut mitään, ja sanoi kaiken olevan ok....
kysy mitä haluat. liikaa kerrottavaa.
Meillä on juuri tässä kauhea rumba päällä. Talo ollaan ostettu 3 vuotta sitten. Tuon jälkeen yhdellä lapsista alkoi jatkuva korvatulehduskierre. Jokainen lapsi neljästä sairasti jonkin sairaalahoitoa vaativan infektion usean kerran vuodessa. Oli keuhkokuumetta, keuhkoputken tulehdusta, kurkunpääntulehdusta jne. Lopulta kolmella neljästä lapsesta todettiin astma.
Isennäi oli jatkuva poskiontelon tulehdus, ja nyttemmin krooninen korva tulehdus. Lääkkeitä on tullut syötyä. Lisäksi minulle sekä miehelle tehtiin molemmille migreenidiagnoosi jatkuvien kovien päänsärkyjen takia. Työ elämä on kärsinyt todella ja talous on koetuksella. Lopulta alettiin asiaa tutkimaan viimevuoden syyskuussa, jolloin talomme 1992 rakennettu tiilitalo tutkittiin perin pohjin. Mitään ei löytynyt mittauksissa eikä pienillä purkuhommilla. Lopulta purkasimme kokonaan miehen kanssa vessan seinät, samoin keittiön tskialtaan lähistöltä kaiken. Lopulta päädyimme purkamaan kylmiön (joka oli käytössä kokoajan) Katon sisältä, kylmiön peltien alta löytyi kunnon homepesä:( Kaikki rakenteet homeessa.
eli terveys ja rahat ovat meneet, eikä näy asialle loppua tulevan. Toivottavasti ette joudu samaan rumbaan.
5-vuotiaan tyttären kanssa asuttiin kolme vuotta talossa, jossa meille molemmille tuli oireita: Mulle krooninen aamuyskä (2 h joka aamu) + lämpimän ruoan jälkeinen yskä, nenän tukkoisuus, silmien rähmiminen; tyttärelleni "kakistelua", nenän tukkoisuutta, nenäverenvuotoa, silmien rähmimistä. Homekoirat vahvistivat epäilyni. Nyt muutettu pois, mutta oireet ovat jatkuneet - kuitenkin lievempinä. Kauanko teillä meni, ennenkuin oireet hävisivät? Miten putsasit irtaimiston? Millaisia pysyviä keuhko-oireita lapsille jäi? Miten sinä itse reagoit nykyään pieneenkin määrään hometta?
korvaako vakuutukset mitään? Itse asumme v.2001 valmistuneessa omakotitalossa. Talo on talopaketti ja koko ajan ollut kirvesmies tekemässä.
mutta järkevää. Meillä putsattiin koko irtaimisto, paljon heitettiin myös pois. Oireet vähenivät melko pian muuton jälkeen. Joka lippi ja lappu pitää putsata, jokainen huonekalu jne. Tekstiilit, vaatteet tuulettaa ja pestä.
Ja meillä homeasunnon sisäilma oli raikasta, ilmamittauksienkin tulokset näyttivät nollaa - rakenteissa muhi silti paha ongelma. Ja ne vaarallisimmat homeet eivät edes näy välttämättä esim, villoissa.
Meillekin lääkäri sanoi, ettei verikoe kerro mitään: vain 10%:lla altustuneista näkee se veressä.
ja kuka niitä materiaalinäytteita ottaa? Kokemuksia pintasivelynäytteistä? Mitä kaikkia näytteitä kannattaa tehdä. Meillä sisäilmamittauksessa pieniä määriä kosteusvaurioon viittaavaa lajistoa. Täällä kyllä haisee home ja tarkastajakin sanoi heti, että home haisee. Meillä jatkuvaa sairastelua, korvissa, keuhkoputkissa, iho kutiaa ym ym.
Meinaa epätoivo iskeä. Vasta tänä kesänä muutettiin edellisestä kämpästä putkirempan takia tähän nykyiseen asuntoon. Vuokra-asuntoja kummatkin. Nyt aloin ihmettelemään olohuoneen seinän betonipalkkia, että mitäs vihreetä siellä onkaan. ja kun vedin sängyn irti makkarin seinästä, niin johan sielläkin oltiin aika vihreinä... olen itse vielä homeelle ennestäänkin allerginen, alkoi samantien nenän ja kurkun limakalvoja ärsyttään ja kahdeksan kk ikäinen vauva on yskinyt päivittäin tähän asuntoon muuttamisen jälkeen. Yskä voi tietenkin muustakin johtua..kuin myös silmien hierominen. Hirvittäää, mitä tämä on saattanu vauvan terveydelle tehdä Nyt äkkiä pois pois. vuokraisäntä ei ole vielä käynyt kurkkaamassa tilannetta tosin. :< sängyn saa varmaan hävittää, luin että jos home aiheuttaa oireita, niin esineen puhdistaminen on turhaa.. ja se seinän puolen sivu patjasta oli kauttaaltaan vihreitä täpliä täynnä.. ei tässä elämäntilanteessa kärsisi laittaa koko kalustusta uusiksi.
Oireita oli lapsilla jatkuva flunssakierre, iho-oireita, silmäoireita tarkemmin kirvelyä ja poskiontelotulehduksia itselläni.
Outoja hajuja oli asunnossa. Lisäksi vaatteet haisi tunkkaiselle vaikka oli pestyinä ja kuivina laitettu kaappiin etenkin ne joita käytettiin harvoin.
Jotkut vieraat mainitsi poikkeavasta hajusta.
Seurauksena on astma ja homeallergia vaikka olemme jo poismuuttaneita.
Onko kotinne vuokra-asunto vai omanne. Sillä on vaikutusta miten asiat etenee.
Meillä ei terveystarkastaja ollut kovin kiinnostunut asiasta koska se oli kaupungin vuokrataloyhtiön omistama asunto.