Arkaluontoinen kysymys äideille
Tuli mieleen tosta trampoliiniketjusta että onko virtsanpidätysvaivat yleisiäkin nuorillaki äideillä? Entä kohdunlaskeuma? Liittyykö nuo jumppaamattomuuteen?
Minulla on seitsemän lasta enkä ole kärsinyt ikuna moisista ongelmista. Lantionpohjalihasharjoittelut ovat kuuluneet päivittäiseen ohjelmaan murrosiästi asti, koska mummo näin neuvoi ettei tarvisi kärsiä vanhuksena ongelmista. Pissa ei lirahtele aivastaessa eikä hyppiessä. Muita seuraamuksia on tullut raskauksista, kuten lievää ylipainoa, selluliittiä, raskausarpia ja jo ensimmäisestä raskaudesta lievät suonikohjut pohkeisiin. Lihakset on kuitenkin toimineet moitteettomasti jo pian synnytyksen jälkeen. Olen luullut että lantionpohjalihastreeni on kaikkien naisten harrastus itsestäänselvyytenä koska sitä niin paljon painotetaan neuvoloissa ja ainakin Kättäriltä olen saanut jopa ohjeet mukaan synnytyssairaalalasta kotiutuessa.
Olenko siis onnekas vai onko virtsankarkailu todella noin yleinen ongelma äiti-ihmisillä kuin trampoliiniketjusta voisi päätellä? Onko vaiva sellaisten riesa jotka eivät jaksa jumpata lihaksiaan vai liittyykö se synnytyksissä tulleisiin repeämiin ja eppareihin (niistä ei ole kokemusta)?
Kommentit (12)
Lantionpohjanlihasten jumppaaminen on yksi niistä pitäisi jutuista, joka jää mulla huonolle hoidolle mm. hammaslangankäytön ja muun jumppaamisen ohella.
Kai se olis tosiaan pitänyt opetella jo pikkutyttönä, niin se ei tuntuis työläältä. Nyt vaan on kokoajan niin kiire, että hyvä kun kerkeää hampaat harjata.
Kolme lasta olen synnyttänyt, ei virtsankarkailua, mutta peräsuolenlaskeumaa. Jostain vaan kuulin, ettei virtsankarkailuun aina auta lantionpohjanlihasten jumppakaan, jos syynä on rakenteellinen vika esim. taipunut virtsaputki.
Harvoin moisen iloittelun pystyy yhdistämään esim. hampaiden lankaukseen.
12
Kolme yli neljäkiloista olen synnyttänyt.
Vierailija:
jo osastolla lapsen saamisen jälkeen (ainakin mulle kerrottiin ja myös seksiasioista), sieltä saa mukaansa myös niitä ohjeita, neuvolasta annetaan niitä myös. En ymmärrä, miten joku on voinut välttyä kuulemasta, kuinka tärkeät lihakset ovat kyseessä.
mielestäni myös nuorille, ei-synnyttäneille naisille pitäisi esim. ehkäisyneuvolassa kertoa näistä lihaksista.
Jollekin (itse asiassa aika moni sanoi samaa kun saunaillassa tuli puhetta) oli tullu yllätyksenä että synnytyksen jälkeen tulee jälkivuotoa jopa useita viikkoja!?? Kun kuulemma neuvolassa eikä synnärillä ollut mitään puhetta asiasta.
Musta tuntuu että ei ole oikein tullut kuunneltua puheita... toisekseen useamman lapsen synnyttäneenä olen joka ainoa kerta saanut synnäriltä samat ohjelaput ja kätilön kanssa keskustellut asioista ja joka kerta samat asiat on tuotu esiin. Vaikka ovat siis entuudestaan tuttuja juttuja. Eli en usko siihen että ei ole mitään tietoa asiasta.
Ja vasta yksi lapsi plakkarissa. Ponnistusvaihe tosin oli pitkä ja hankala, ja repeämiäkin tuli, alapään tuntohermot oli synnytyksen jälkeen monta viikkoa ihan hakoteillä. Nyt (reilu vuosi mennyt) muuten ok palautunut, mutta yksiessä voi lirahtaa.. :( Mitähän tälle pitäis tehdä?
En ole koskaan jumpannut alapään lihaksia (ihan laiskuuttani). Trampoliinilla pomppiminen kyllä aiheuttaa virtsankarkailua, muissa tilanteissa ongelmaa en ole havainnut. Ei kohdunlaskeumaa.
Mulla on sellainen käsitys että on aika yleistä, etteivät naiset jumppaa lantionpohjalihaksiaan. Kuulemma jo nuorilla naisilla 17-25 vuotiailla virtsankarkailu ja heikot alapään lihakset ovat yleistyneet, koska sen ikäsillä ei ole asiasta tietoa. Ole siis ap onnellinen että mummosi on sinua opastanut, ja opasta omat tyttäresi ajoissa.
Olen onnellinen mummon opastuksesta. Oma äitini ei asiasta puhunut ja oli muutenkin häveliäs puhuakseen seksistä ja edes kuukautisista. Toinen syy miksi jumppaan ahkerasti on se etten nauti seksistä silloin jos lihakset tuntuvat heikoilta. Saan yhdynnässä aina orgasmin kun lihakset ovat tiukat ja toimivat. Synnytysten jälkeen orgasmi on viikkoja hukassa mikä motivoi treenaamaan ahkerasti.
jo osastolla lapsen saamisen jälkeen (ainakin mulle kerrottiin ja myös seksiasioista), sieltä saa mukaansa myös niitä ohjeita, neuvolasta annetaan niitä myös. En ymmärrä, miten joku on voinut välttyä kuulemasta, kuinka tärkeät lihakset ovat kyseessä.
mielestäni myös nuorille, ei-synnyttäneille naisille pitäisi esim. ehkäisyneuvolassa kertoa näistä lihaksista.
lantionpohjanlihaksia olen aika harvoin jumpannut. Mutta mulla on ollut aika vilkas seksielämä, joten luulen, että lihakset ovat sen takia hyvässä kunnossa.
Mä luulen kans, että ei niitä kovin moni säännöllisesti jumppaa...
Orgasmin lähestyessä vielä staattista pitoa niin pitkään kuin pystytte, niin orkku pitenee huomattavasti! Minulla orkut kestivät ennen tätä havaintoa 1-3 sekuntia (huippukohta ennen laukeamista ja sykkimistä), nykyään sama aika on 5-7 sekuntia. :)