Te jotka olette käyneet puheterpiassa
lapsenne kanssa niin mitä siellä tehdään ekalla kerralla? Onko vanhempi aina kukana vai lapsi yksin terapeutin kanssa? Kestikö kuinka kauan kun tuloksia alkoi tulemaan? Minkä ikäisiä lapsenne oli hoidon alkaessa? Olen menossa lapseni kanssa syksyllä ja mietin vaan tälläisiä kysymyksiä :)
Kommentit (6)
kysymyksiin. Kahdella seuraavalla kerralla odotin odotushuoneessa ja lapsi oli kahden terapeutin kanssa. En muista monta päivää meni kun tuli kotiin paperit käynneistä mutta 3v. kohdalla terapeutti sanoi heti että ei ole tarvetta jatkokäynneille vaan pojan puhe on jopa ikätasoa edellä. Kontrolloidaan kuitenkin vielä 5v. iässä oppimisvaikeuksien takia. Tytölle taas tuli tieto jonkun päivän kuluttua että suositellaan koulukypsyys ryhmää aloitettavaksi mutta että varsinainen puhe on ikätasoista.
Samalla kyselee lapsen mielenkiinnon kohteista jne. Seuraavilla kerroilla lapsi menee yksin terapeutin kanssa. Meille ei riittänyt kummallekkaan pojalle kaupungin puhetepia vaan saimme lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Sitä kautta molemmat lapset saavat Kelan kustantamaan puheterapiaa 2x viikossa yksityiseltä puheterapautilta ja terapeutti käyn päiväkodissa pitämässä terapiaa.
Isompi lapsi on kehittynyt valtavasti vajaassa vuodessa. Puhe oli vuosi sitten 3, 5 v. tasolla ja nyt jopa 6v. tasolla (ikää testaus hetkellä 6v.9kk).
Ekalla kerralla lähinnä terapeutti kyseli minulta kaikenlaista: Onko suvussa ollut puheen viivästymää, onko lapsi jokellellut pienenä, mitä sanoja sanoo, ymmärtääkö puhetta jne. Sitten terapeutti vähän pelaili ja leikki pojan kanssa, samalla tehden muistiinpanoja. Kotitehtäväksi sain tehdä lista kaikista sanoista mitä lapsi käyttää.
ei ollut ja varsinaista terapiaa ei ollutkaan.
Saatiin monistevihkonen jossa harjoitteita D-kirjaimen kautta
Ensimmäiseen kertaan ei tarvitse valmistautua siinä jutellaan ja vastaat kysymyksiin ja olette siis yhdessä ja meillä katsottiin suun motoriikka.
Minä olin itse lapsena. Eka kerralla vanhempi oli mukana, siitä eteenpäin aina yksin sen harjoitteluajan ja lopussa taas vanhempi kuulemassa mitä uutta vihkoon oli tullut ja mitä kotona pitää tehdä.
Ja siinä muodossa, kun hän ne sanoo.
Ensimmäisellä kerralla todella paljon puhutaan vanhempien kanssa lapsen puheesta ja leikeistä ja mielenkiinnon kohteista.
Puheterapeutti tekee havaintoja lapsesta samalla, mutta tarkemmat tiedot tuleva aina vanhemmilta.
Näiden tietojen perusteella puheterapeutti sitten suunnittelee itse terapian.
Ensitapaamisella ei heti anneta puheterapiaa.