Iltavirkut tenavat
Ärsyttääkö ketään se, että lapset ovat iltavirkkuja eikä siksi iltaisin ole yhtään " omaa aikaa" ? Ei voi katsoa telkkarista mitään lapsille sopimatonta, ei voi kuherrella miehen kanssa sohvalla, ei voi kaivaa herkkuja kaapista esille, eikä muutenkaan saa hengähdystaukoa. Ainoastaan näin viikonloppuisin kun itse jaksaa valvoa aamuyölle, ehtii pari tuntia olla rauhassa.
Muistan, kun vielä olin opiskeleva yh ja ainoa sopiva aika läksyille oli yö, kun lapsi nukkui. Voi miten oli tuskaisaa odottaa melkein puoleen yöhön lapsen nukahtamista että pääsi tekemään läksyjä ja sitten kärsiä kroonisesta univajeesta.
Olisi kiva vaihtaa nuo meidän tenavat sellaisiin, jotka nukahtavat heti Pikku Kakkosen jälkeen. ;)
Kommentit (8)
aamuisin nukkuisimme pitkään. Kyllä sitä odottaa että tenavat nukahtaisi ja saisi hetken istua hiljaisuudessa. Sitä ei vaan malta mennä sitten nukkumaan ja tulee valvottua välillä liian myöhään...
Kylla tosi myohaselta kuulostaa jos klo 24 menee nukkumaan. Moneen siis nukkuu aamulla? Voitko herattaa aikasemmin?
Vierailija:
Kylla tosi myohaselta kuulostaa jos klo 24 menee nukkumaan. Moneen siis nukkuu aamulla? Voitko herattaa aikasemmin?
Eli ei enää ihan puoleen yöhön valvota. Aamulla heräävät klo 7-8 aikaan. Koululainen nyt ei tietenkään ole enää vuosiin nukkunut päiväunia, mutta 2-vuotias useimmiten nukkuu. Jollei nuku, on niin kärttyinen ettei sitäkään oikein kukaan jaksa.
ap
Itse olen huomannut että kun univelkaa, syystä tai toisesta, kerääntyy niin lapset nukkuvat huonosti. Olisiko mahdollista että lapsesi kärsivät kroonisesta univajeesta?
Ja kyllä, täällä ollaan taisteltu unijuttujen kanssa, ei ole siis meidänkään lapset sellaisia " iloisesti nukkumaan kello 7" mutta en kyllä anna valvoskella oman mielen mukaan.
Pyrin laittamaan 2-vuotiaan sänkyyn klo 21 mennessä, mutta uni ei tule ennen kuin klo 22.30. Ja näin on aina, paitsi jos päiväunet ovat jääneet välistä jolloin hän nukahtaa useimmiten jo 20.45.
Sama se oli esikoisellakin, vaikka olisi klo 19 laittanut sänkyyn niin uni tuli vasta klo 23 tai myöhemmin.
Joskus, kun olen ollut oikein väsynyt, olen harkinnut vakavasti nuijanukutusta noille lapsille, että olisin päässyt itsekin nukkumaan ajoissa.
Ja niille, jotka sanoo, että päikkärit on jätettävä pois niin ei toimi ainakaan meillä.
a) lapsi on tosi kiukkuinen, väsynyt ja kärttyinen jo klo 17 aikaan jos ei nuku päiväunia.
b) vaikka laittaisi sänkyyn esim. heti Pikkukakkosen jälkeen niin riekkuu siellä
c) jos sattuu sellainen ihme tapahtumaan, että nukahtaa ennen yhdeksää, niin varmasti sitten aamulla herää kuudelta.
d) Vaikka päikkärit jättää pois, yöuni ei pitene, herää sitten aikaisemmin = vuorokauden unimäärä jää aivan liian pieneksi.
Herää aamulla tasan yhdeksältä. Nukkuu päiväunia reilun tunnin. Aina nukkunut vähän verrattuna muihin lapsiin. Jos päikkärit jättää pois lapsi on yliväsynyt koko ajan. Voimia sulle vielä vähemmän nukkuvan lapsen kanssa.
itse olen päinvastoin =)