Puudutus hammaslääkärissä
Niin... yritetäänpä uudelleen...
Voiko hammaslääkärissä ottaa puudutteen, vaikka onkin raskaana? Voiko siitä olla mitään haittaa sikiölle? Kertokaapa kokemuksianne!
Kiitoksia!
Kommentit (12)
Hei!
Oireettomia viisaudenhampaita ei poisteta raskauden aikana. Mikäli kovasti oireilee, tehdään välitoimenpiteitä, esim lääkepaikalla pyritään pitämään oireet pois. Miäli poisto on kuitenkin välttämätön tehdään se erityistä varovaisuutta noudattaen ja mieluiten raskauden II kolmanneksen aikana.
Sen sijaan juurihoitoja, puudutuksia yms. voi tehdä normaalisti raskauden aikana. RTG-kuvia ei mielellään oteta.
Yleensä ongelma on vain, jos yläleuan hampaita pitää paikata, ei potilasta saada mukavaan asentoon, josta lääkäri myös suuhun näkee, ilman että vatsa painaa hankalasti.
Mutta hampaat kannattaa hoitaa kuntoon jo ennen raskautta tai raskausaikana.
Nämä asiat olivatkin jo varmaan useimmille selviä:)
kävin nimittäin itse nyt kesällä hammaslääkärissä tarkastuksessa + puhdistuksessa.
multa löydettiin reikä viisaudenhampaasta, joka ei siis vaivaa mua ollenkaan. hammaslääkäri sanoi ettei sille nyt tehdä mitään raskauden aikana vaan varaan uuden ajan sitten kun vauva syntynyt. kertoi että puudutusaine voi laukausta supistelut (sanoi sen muistaakseni sisältävän adrenaliinia) ja eikä mielellään rupea paikkaamaan reikää, koska ei siis voi nyt kuvata niin ei tiedä minkä kokoinen reikä on, sillä jos on iso, poistetaan koko hammas. toki mielellään vetävätkin viisaudenhampaan pois,turha sitä on ruveta paikkailemaan. ja siis ei mielellään vedä hammasta pois raskauden aikana ei ole kiva toimenpide eikä halua " rääkätä" ja myös siksi koska voi tulla jälkijuttuja, tulehduksia tai muita. eli siis näin mulle sanottiin. kävin yksityisellä. viikkoja oli kasassa tuolloin 33+
kävin aikoinaan myös esikosta terveyskeskuksen hammaslääkärillä siis eri kuin nyt, eivätkä silloinkaan halunneet puuduttaa eikä paikata reikää samaisesta syystä.
jännä miten erilaisia ohjeita saadaan.
-e- 38+5
sanoivat että puudutus on niin paikallinen, ettei ole mitään haittaa vauvalle. Eräs toinen h-lääkäri naureskeli aikoinaan mulle, että saahan sitä synnytyksessäkin puudutteita.
Itse kuitenkin lykkäsin juurihoidon synnytyksen jälkeiseen aikaan, multa ois tosin jouduttu ottamaan röntgen ja superpuudutukset ois tullut, ja kun mahan kanssa oli kaameaa maata siinä tuolin takakenoasennossa, siksi päädyimme tekemään niin.
Olen kulkenut hammaslääkärissä nyt raskausaikana ja aina on puudetettu. ainoastaan kuvaamaan ei raskausaikana pysty. Puuditus on niin paikallinen ettei siitä ole haittaa.
Kuvaus ja juurihoito kuitenkin lykättiin synnytyksen jälkeiseen aikaan.
Mitä teidän hampaille on sit tehty jos juurihoitoa ei tehdä heti? Mulla ainakin särky oli niin kova et kyllä 8kk olis ollu liian pitkä aika oottaa ;)
masu nyt 21+1
jos menee tosi syvälle. Minulle ei ole ennen juurihoitoa tehty joten en tiedä mitä se on mutta tämän hampaan kohdalla ilmeisesti joudutaan tekemään. Reikä löytyi jo alku raskaudesta mutta ajan sain vasta rv29 jolloin reikään laitettiin väliaikainen paikka. Ei siis särje tms. joskus vihlaisee jos syö jäätelöä. Lääkäri sanoi että ei rupea tekemään juurihoitoa myöskään siksi että siinä joutuu olemaan niin pitkään paikallaan selällään että se voi olla liian hankalaa kun vauva painaa jo.
Itsellä nyt esikoistyttö 5,5kk ja minulla oli tosi vaikea loppuraskaus kaikkien vaivojen kera. Hampaani silti hoidatin kuntoon, ja makasinkin mielelläni hammaslääkärin tuolissa ( ensimmäistä kertaa koska pelkään hulluna hamppua ), mutta vain sen takia se tuntui " mukavalta" että ylivilkas lapsoseni mahassa ollessaan jostain kumman syystä rauhoittui hammaslääkärin tuolissa. Ja ennenkaikkea minusta tuntui siltä, että se tuoli oli ainoa paikka missä minua ei sattunut joka paikkaan ( selkään, lonkkiin, jalkoihin ym. ). Ja tietenkin sain sen puudutuksen joka kerta, koska hammaslääkäripelko oli... Tyttöni syntyi viikoilla 38+5 ja hammaslääkärillä makasin vielä 37+2...
Minä oon kans käynyt tän raskauden aikana hammaslääkärissä, vaikka pelottikin aiempien kokemuksien perusteella..Lääkäri sanoi että voi laittaa puudutteen(onneksi, muuten oisin varmaan pompannutkin tuolista pois:) ) ilman että siitä mitään haittaa olisi vauvalle.
Että sen kun vaan hammaslääkärille!
Hei!
Itsellä on aika varattu jo keväällä viisauden hampaan poistoon syyskuulle, laskeskelin että sillon ois rv 11 menossa. Täytyy varmaan melkein soittaa sinne hamppilääkärille et voiko mennä vai pitääkö aika siirtää hamaan tulevaisuuteen..
Mulla ei alettu poistaa viisaudenhampaita, kun sanoin, että saatan olla raskaana.
Voipi olla, että viisaudenhampaat aiheuttaa sellasia vaivoja, että parempi olis ne poistattaa. Eipä hamppilääkäri mulle ainakaan mitään sanonut raskaudesta ja viisurin poistosta. Puudutti vain ja halkoi hampaan ja veti palat pois. Kotiin kylmäpussin kanssa nukkumaan. Muutaman päivän oli hieman kipeä. Tosin kyseessä oli ylhäältä vedettävä tai pilkottava hammas. Alhaallahan viisurihaavat voi tulehtua helposti, mutta mulla meni kaikki ainakin ok.