Onko jollakin helppoja vinkkejä imetyksen onnistumiseen?
Mulla on 5vrk vanha poika kotona ja harjoitellaan imetystä. Nänneihin kuitenkin sattuu lähes joka kerralla ja tiedän ongelman olevan vauvan suun asennossa..Se ei ole tarpeeksi auki. Lisäksi pää ei ole taaksepäin kallellaan vaan ihan suorana, joten nänni ei pääse syvälle suuhun eikä koskettamaan vauvan kitalakea. Olen lukenut vihkosista ja netistä vinkkejä, mutta vauva ei ole kovin yhteistyökykyinen harjoittelemaan eri asentoja kanssani.. Oikean otteen ja asennon löytyminen tuntuu aivan mahdottomalta kun rinnoista ruiskuu maito vauvan naamaa päin ja vauva alkaa tuskissaan itkeä kun ei jo saa tissiä suuhun.
Pääsenkö tästä ongelmasta millään?
Kommentit (8)
että varaudu siihen nännikipuun, voi tulla haavojakin. Älä silti luovuta, se kipu menee oikeesti ohi ja tissit tottuu "kulutukseen" Bepanthen auttaa, tai sit ne kalliit lanoliinivoiteet, Lansinoh oli merkki. Saa apteekista. Ja avaa vauvan suuta painamalla kevyesti leuasta jos ei oo tarpeeksi auki.
vauvan ote rinnanpäästä oli liian suppea,ja haavoillehan ne meni...mulla jo toinen imetettävä menossa,mutta silti pyysin hyvin yksityiskohtaista neuvontaa synnärillä.Esikoinen kun osasi oikeat otteet samantien ihan luonnostaan,oli siis helppoa aloittaa imetys,toisin kuin tällä kertaa.
Ne kiikuttivat mulle siellä rintakumin,ja yhden illan kun sen avulla imetin,oppi vauvakin laajemman imuotteen.Kauempaa en uskaltanut ko.apua käyttää,mielestäni imetys ei tuntunut mukavalta sellainen kumitulppa siinä välissä,vaikka ilman sattuikin niin että silmissä näkyi tähtiä.
Rintakumissa myös se vaara,että vauva ei enää suostu rinnalle ilman sitä.
Mutta väliaikaisena apuna loistava,isoimmista marketeista niitä löytyy ainakin.
kovasti alussa imetyspulmiin rintakumien käyttö.
Tuohon imetys-asentoon ja sen mukavuuteen mielestäni aivan mainio imetystyyny on paras ratkaisu...itselle ostin nyt toisen lapsen kohdalla vasta,mutta nyt kuukauden sen avulla imettäneenä ihmettelen,miksi ihmeessä en esikoisen aikana hommannut noin loistavaa apu-välinettä.Hintakaan ei päätä huimaa,jotain 30 €:n luokkaa ovat,ja lastentarvikeliikkeistä löytyy.Olen jopa Jyskissä nähnyt niitä.
Ei tarvitse enää erikseen asetella tyynyviritelmiä joka kerta syötölle käydessä,ja asentokin on mielestäni tuplasti mukavampi kuin makuultaan imetyksessä...Toivottavasti näistä vinkeistä on edes jotain apua :)
Tuohon imetys-asentoon ja sen mukavuuteen mielestäni aivan mainio imetystyyny on paras ratkaisu...itselle ostin nyt toisen lapsen kohdalla vasta,mutta nyt kuukauden sen avulla imettäneenä ihmettelen,miksi ihmeessä en esikoisen aikana hommannut noin loistavaa apu-välinettä.Hintakaan ei päätä huimaa,jotain 30 €:n luokkaa ovat,ja lastentarvikeliikkeistä löytyy.Olen jopa Jyskissä nähnyt niitä.
Ei tarvitse enää erikseen asetella tyynyviritelmiä joka kerta syötölle käydessä,ja asentokin on mielestäni tuplasti mukavampi kuin makuultaan imetyksessä...Toivottavasti näistä vinkeistä on edes jotain apua :)
Joten kannattaa soittaa sinne ja pyytää tuleen kotona! Sun ei tartte lähteä kotoa vaan tulee paikanpäälle jossa ei ole häiriötekijöitä ja olet tutussa ympäristössä.
Mun vinkkejä:
* Ota ensin mukava asento. Varaa imetykseen kunnolla aikaa, siis jätä seuraavien viikkojen aikana siivous jne pienemmälle ja uppoudu imetykseen.
* Jos rinnat on täydet, suihkuaa niin pumppaa etumaitoa pois. Vauvan on helpompi niellä. Tuotanto saattaa lisääntyä, mutta jos et halua luovuttaa sairaalaan maitoa, se vähenee kun opitte syömiset.
* Lasta voi härnätä rinnalla ennen imetystä! Kun ootte hyvässä asennossa, purista pari tippaa maitoa nännistä ja härnää lasta. Vauva alkaa hamuamaan ja haukkomaan ilmaa, kiusaa kunnes lapsi oikeasti haluaa rinnalle.
Purista rinta littaan ja tuuppaa rinta niin paljon kun saat toisen suuhun (tämä on se hampurilaisen haukkaaminen).
* Kun imetät, koita pitää asento. Jos sulla on isot rinnat niinkun mulla niin älä tee sormella rinnalle mitään. Lapsi ei tukehdu sinne alle! ;)
Jos painat rintaa yhdestä suunnasta, se helpommin muljahtaa pois imuotteesta.
* Älä silitä lasta päälaesta. Tämä keskeyttää imetyksen ja vauva avaa suunsa.
Itte opettelin esikoisen aikana ensin ihan vaan yhden tavan imettää. Kun homma alkaa pelittään niin voi kokeilla uusia asentoja. Ainakin tämä tuntu musta hyvältä kun tiesi että joku asento on ainakin hallinnassa eikä kokeile vaihtaa jos ei heti onnistu. Eli aikaa..
Yksin ei kannata jäädä, musta ihan paras tapa on pyytää sairaalassa tai neuvolassa ihan käsipelillä kopelointia.
on kaiken kattava tietopaketti imetyksestä!
Googlaa siis imetystukilista (eri asia, kuin Imetyksen tuki ry.). LIsäksi keskustelupalsta Maitolaiturilta löytyy paljon vertaistukea.
että vaavi ottaa sen suuhun kuin hampurilaisen. JOs on liian täysi rinta, ei siitä saa otetta, pumppaa alkumaito pois. Imetä makuulla, vauva kohti sua, ei sunkanssa siis samansuuntaisesti, pää menee pakosta oikeeseen asentoon.