Hää-vinkkejä kaivattais???
Nyt ois sellanen tilanne, et aletaan suunnitella häitä, mutta kumpikaan meistä ei olla miehen kanssa juuri häissä oltu, joten nyt kaivattais hieman vinkin poikasta. Tarkotuksena on pitää häät ensi vuoden elokuussa. Ois kiva kuulla muitten häistä juttuja, millaset on kivat, viihtyisät häät ja paljonko kustantaa... siis kokemuksia ois kiva kuulla???
Meillä on tietenkin tarkotuksena pitää ihan omannäköiset häät, eivät tule varmastikkaan olemaan perinteiset... mutta kuiteskin!!?!?
Kiitos jo etukäteen teille jotka jaksatte kertoa kokemuksia! :)
Kommentit (5)
Siitä on niin pitkä aika kun itse järjestin omia häitä (9v), mutta voisin mainita muutaman jutun vieraan näkökulmasta. Olen ollut hyvin monissa häissä.
Tärkein mielestäni on ruoka. Vaikka ohjelma tms. menisikin vähän pieleen, niin vieraat kyllä viihtyvät jos tarjoilu pelaa, on hyvää ja runsasta. Mitä sitten vaikka koristeet yms. ei ole viimeisen päälle (ei niitä kukaan muista) mutta tarjoilut jäävät aina vieraiden mieleen.
Toinen tärkeä seikka on hyvä juontaja. Pitää vieraat ajan tasalla, kertoo mitä seuraavaksi tapahtuu tai tapahtuuko mitään. Koskaan ei voi liikaa tiedottaa.
Hääpari myös ääneen. Eli juhlaväki on varmasti kiinnostunut heidän historiasta, miten tapasivat, mitkä ovat suunnitelmat, missä ovat töissä, häämatkan kohde jne. Jos hääpari on ujonpuoleista, eivätkä halua paljoa omin sanoin jutella, niin leikin varjollakin voi näitä käydä lävitse.
Taukomusiikki on hyvää. Sen jo joku mainitsikin.
Ei liikaa ohjelmaa. Ainakaan sellaista missä yleisö on passiivinen. Kaikki mukaan, niin on hauskempaa ja pysyy hereillä. Yksissä häissä oli tietokilpailu sulhasen ja morsiammen pinttyneistä tavoista ja se oli mukavaa. Samalla tutustui heihin kun yritti arvata esim. mitä sulhanen tekee kun morsian haluaa alkaa siivota.. a)vie matot b)siivoaa kaiken itse c) lähtee pois tieltä.
Tässä näitä hätäisesti muksujen pyöriessä jaloissa..
Olen ollut muutamissa häissä viime vuosina ja yksissä kaasona. Yksissä häissä vieraita oli 300, toisissa 150, omissamme 80, kaasoilu häissäni 80. On ollu talvi-, kesä ja syksyhäitä.
Sanoisin, että paitsi ruoka, myös ohjelma on todella tärkeää. Noissa 300 hengen häissä oli ohjelmaa todella niukasti ja tunsin oloni siellä melko tylsistyneeksi. Kyseessä oli mieheni veljen häät, enkä tuntenut siis vieraista juuri ketään (kuka tuntee kaikki 300?). Kun olin kaasona, oli sateinen lokakuun loppu ja ajattelin, että jos vieraat eivät pääse ulos (jos sataa), pitää ohjelmaa olla riittävästi, ettei tule kenellekään sellainen olo, että mitäs nyt. Leikkejä oli muistaakseni 8 kappaletta, sopivasti rytmitettynä, joten aikaa vapaalle seurustelullekin jäi. Leikkien lisäksi sitten perinteiset kimpun heitot sun muut.
Työni puolesta olen tälle kesälle nähnyt parit häät ja toisissa oli ohjelmaa aika vähän ja koko juhlan juonsi sulhasen äiti!!! Välillä sivusta katsojana aivan tuli vaivaantunut olo - ihmiset lähtivät tosi aikaisin kotiin ja selävsti olivat epätietoisia illan kulusta.
Ruuan suhteen parhaat häät olivat kyllä omani. Kaverin sisko (kokki) teki ruuat, ja vieraat ylistivät ruokaa maasta taivaisiin:) Joten jos suvussasi / tuttavapiirissäsi on osaavia ihmisiä, hyödynnä heitä. Pitopalvelun ruuat (ainakin ne perinteiset hääruuat) tuntuvat aina maistuvan jotenkin samalle.
Voisin kertoa vaikka mitä vinkkejä vielä mutta parhaiten ehkä saat tietoa menemällä www.naimisiin.info - sivuille
- Ruoka ja tarjoilu on tärkeää.
- Lapsille oma leikkinurkkaus/huone mihin piirrustusvälineitä, leluja, videot pyörimään ja mahdollisesti naposteltavaa.
- Ehdottoman tärkeä on seremonia mestari. Henkilö jolla on illan kulku hanskassa, joka juontaa illan ohjelmat yms. Morsiuspari ei saa ohjata iltaa, se on mielestäni tökeröä.
muita mukavia juttuja on ollut..
- illan kulku eli " ohjelma" pöydillä. Ei tartte kellonaikoja tms. Mutta vieraat näkee mitä ilta tuo tulleessaan.
- myös kuvaus ennen vihkimistä on hyvä juttu, ei tartte vieraiden odotella..
- Joku ruokapuolen ihminen voisi kertoa ennen ruokailua mitä on tarjolla.
- Sopivaa, mukavaa ohjelmaa.
- Niin ja siskoni häissä pyydettiin ettei vihkitilaisuuden aikana kuvattaisi, salamavalojen räiske voi häiritä tunnelmaa. Paikalla yksi ammattikuvaaja joka kuvasi kirkko osuuden. Tämän asian kertoi bestman ennen vihkimistä, samoin kuin sen että kännykät kirkossa kiinni. Uskokaa tai älkää, se ei vieläkään ole ihmisille itsestään selvyys!
Toivottavasti olet saanut hyviä vinkkejä.
Järjestän työksenikin asiakastilaisuuksia yms., joten tässä muutama hyväksi havaittu vinkki.
Valitse pitopalveluksi/ravintolaksi/ruuan tekijäksi kokenut yritys, jota joku luotettava taho voi suositella.
Käy valokuvaajan kanssa läpi etukäteen, missä ja millaisia kuvia haluat.
Tee pitopalvelun ja juhlapaikan kanssa kirjallinen sopimus! Koska jos jokin menee pieleen (ruoka loppuu tms.), voit saada edes osan rahoista takaisin. Varmista etukäteen toimittaako pitopalvelu myös astiat, pöytäliinat, pöytäkoristeet jne.
Jos ette halua lapsia häihinne, on aivan mahdollista pitää lapsettomat häät. Siitä voi mainita kohteliaasti kutsussa.
Tehkää etukäteen budjetti ja pysykää siinä.
Varatkaa pappi ja kirkko ajoissa, jos olette pääkaupunkiseudulla.
Mentiin viime kesänä mieheni kanssa viimein naimisiin. Meillä oli ei-niin-perinteiset häät, mutta muutamia juttuja huomasin häiden järjestämisen suhteen vallitseviksi faktoiksi mitä on hankala kiertää...
Meillä oli vieraita sata aikuista, n.30 eri ikäistä lasta. Noinkin isolla porukalla on pakko käyttää pitopalvelua ja kieltämättä budjetti tulee vastaan myös ruokalajien valinnassa. Olisimme halunneet ei-nii-perinteistä hääruokaa (esim. thai) mutta kustannukset olisivat nousseet kovastikkin, joten päädyimme ns. tavalliseen pitopalveluun. Ja koska meillä oli häiden pitopaikkana vanha museomyllytila johon itse rakensimme teltat, eli keittiötä ei ollut muuta kuin laskutilana, piti ottaa sellainen pitopalvelu joka toi kaiken mukanaan, myös kylmäsäilytystilat. Mutta pitopalvelu oli erinomainen! Ja itseasiassa museomiljöössä kun olimme, ratkaisimme ruoka ym. puitteet noudattamaan vanhahtavaa tyyliä.
Halusimme häiden ohjelman olevan hieman perinteistä poikkeava. Täytyy muistaa että kirkko, ruokailu, hääkakku rytmittävät juhlan hieman perinteisempään suuntaan, mutta muuten " vääntelimme" hiukan perinteitä. Häävalssi oli erikoisempi, ei perinteinen, taustalla ruokailun aikana soi jazz ja muutenkin musiikki häissä oli hieman muuta kuin perinteistä. Morsiammen ryöstö oli ns. perinteisistä hääjutuista, mutta sekin oli tehty mieheni yritysvalmentaja-ammattia silmälläpitäen " diili" ohjelman muottiin. muuten ei kimpun eikä sukkanauhojen heittoa häissämme ollut.
Ohjelmaa häissä oli paljonkin, mutta lähinnä sillälailla että häävieraiden ei siihen tarvinnut osallistua. He saivat nauttia juomista ja katsella ohjelmaa (mm. akrobaattiesitys, bändiesiintyminen) rauhassa eikä tarvinnut kenenkään pelätä joutuvansa " tuttu-juttuun" tms. Ilmoitimme jo etukäteen että kaikki haluavat saavat puhua ja esiintyä ex-tempore ja moni niin tekikin! Siihen kykenivät osallistumaan sekä sukulaiset ja ystävät ja tuntuikin että kaikki viihtyivät eikä ohjelmat olleet suunnattuja erityisesti kellekkään (siis paitsi meille...:)
Tässä muutama täky, minkä koin toimivan meidän häissämme:
-kuvaukset ennen kirkkoa, vieraiden ei tarvitse odottaa kirkon jälkeen. Olimme myös ottamassa ekana vieraat suoraan kirkolta hääpaikalla vastaan, joten ruokailu pääsi nopeasti alkamaan.
-Häissämme oli paljon lapsia, järjestimme heille leikkipaikan jossa oli " lastenhoitajina" siskoni ystäviä. He keksivät tekemistä, ja valvoivat ettei kukaan lähde hortoilemaan muualle, ulkona kun oltiin.
-taustamusiikki ruokailun aikana sekä " tyhjinä" hetkinä (joita on ihan hyvä olla ohjelman ja ruokailun välissä) toimii hienosti rentouttajana!
-Besmänit ja kaasot olivat arvokas apu, joten heidänkin varaan kannattaa laskea! välillä meinasin ottaa liikaa itselleni, mutta kukaan ei yksin pysty häitä järkkäämään...ohjelman suhteen kannattaa käyttää surutta hyväksi tuttuja jotka omaavat jonkin " taidon" ;)
Nämä siis olivat meidän häät ja vielä ihan pintapuolisesti rääppästynä, toivottavasti saat edes joitain ideoita!
J.E.P