Onko minun lapseni lellipentu jos hän saa valita itse turvaistuimen värin?
Kommentit (36)
En minäkään pidä lapsea lellittynä vaikka joskus saakin päättää asioista itse.
t: ap
Ei oo. Istuinikäinen voi olla hyvinkin tietoinen värimieltymyksistään ja jos valitsemassani istuimessa on sopiva väri niin saa sen.
Niin se on ihan ok. Mutta jos sitä oikeaa väriä aletaan kissojen ja koirien kanssa metsästää kun lapselle ei muu kelpaa, niin silloin ihmettelen vähän. Miksei sille lapselle voi sanoa, että juuri sitä väriä ei nyt saa, ja äiti valitsi tämän (viitaten tuohon Pikkupingviini-ketjuun)? Joskus vain on tyydyttävä siihen kakkosvaihtoehtoon, ja siihenkin on hyvä lasta opettaa.
Saahan se lapsikin päättää asioita, aikuinen sanoo missä asiassa voi sen tehdä. Eihän sekään ole hyvä että lapsi joutuu vain tekemään niinkuin muut päättävät.
Lapsesi on lellipentu, jos hänelle ei kelpaa mikään kaupasta löytyvä väri, vaan hän haluaa turkoosin istuimen, vaikkei sellaista löydy kaupasta eikä tuottajalta, joten teetätte hänelle mittatilaustyönä turkoosin istuimen.
mutta se, miten kerroit että sulle itsellesi tämä ei ole kummoinenkaan takaisku, mutta " kivaa sitten kertoa 3-vuotiaalle ettei hän saakaan haluamansa väristä istuinta" -lause antoi kieltämättä sellaisen kuvan, että tämä kammottava vääryys ja epäoikeudenmukaisuus murtaa lapsesi täysin, koska hän HALUSI tietyn värisen turvaistuimen ja nyt ei saakaan sitä. Se on aika hassua.
Ja se, että ajatte parisataa kilometriä hakemaan juuri sitä oikeanväristä turvaistuinta lapsellenne, vaikka samanlainen mutta erivärinen tulisi kotiinkuljetettuna, vaikuttaa myös siltä, että teette kaikkenne ettei lapsi vain joutuisi pettymään ikinä.
Kyllä, ap, lapsesi ON lellipentu siinä tapauksessa.
Saako se hirveät raivarit vai särkyykö pieni sydän niin, ettei sitä enää korjatuksi saa..... ?
Ja ei, me emme aja hakemaan istuinta vaan värin takia.
Vaan sen takia että toinen firma ei toimittanut istuinta siinä ajassa kuin lupasi, eikä edes pahoitellut, sanoi vain että eipä voi mitään.
Joten tuollaisessa firmassa asiointi ei kiinosta. Ja vaikka olisimme sieltä tilanneet toisen istuimen, olisi siinä mennyt vielä viikko ennenkuin olisimme sen saaneet.
Joten mielummin haemme istuimen toisesta firmasta, mistä sen saamme heti. Ja kävi tuuri, siellä on lapsen haluamaa väriä.
Niinkuin piti olla tuossa toisessakin firmassa silloin kun tilaus tehtiin. Sitten sitä ei yhtä äkkiä enää saanutkaan.
Se tekee mun mielestä aika tasan 200 km mennen tullen. Parisataa kilsaa siis.
Viiden pisteen vihje: netissä on muitakin paikkoja, josta tilata turvaistuimia, kuin Pikkupingviini.
Vierailija:
Ja ei, me emme aja hakemaan istuinta vaan värin takia.Vaan sen takia että toinen firma ei toimittanut istuinta siinä ajassa kuin lupasi, eikä edes pahoitellut, sanoi vain että eipä voi mitään.
Joten tuollaisessa firmassa asiointi ei kiinosta. Ja vaikka olisimme sieltä tilanneet toisen istuimen, olisi siinä mennyt vielä viikko ennenkuin olisimme sen saaneet.
Joten mielummin haemme istuimen toisesta firmasta, mistä sen saamme heti. Ja kävi tuuri, siellä on lapsen haluamaa väriä.
Niinkuin piti olla tuossa toisessakin firmassa silloin kun tilaus tehtiin. Sitten sitä ei yhtä äkkiä enää saanutkaan.
Mutta suurinpiirtein taisin laittaa että teemme reilun sadan kilometrin reissun. En sanonut että matka on yhteensuuntaan se....
Ja, öö, enpä tullut katsoneeksi numeroa. Mutta ei kaikissa nettikaupoissa myydä sitä istuinsa mikä me lapsellemme halutaan.
Sinusta en tiedä, mutta minä en osta mitä sattuu istuinta vaan se on harkinnan tulos. Mikä on turvallisin ja käytännöllisin meidän lapselle.
Että te jaksatte jankuttaa. Itsekkö ostatte kirpparilta ensimmäisen vastaan tulevan istuimen jottei vaan tule kuluja tai ylimääräistä aikaa?
t: ap jota te nyt lähinnä huvitatte
minä haen jostain kotikaupunkimme kuudesta suuremmasta lastentarvikeliikkeestä istuimen, jonka katson olevan meidän tarpeisiimme sopivin ja toki turvallinen.
Googlaa huviksesi tuo istuin, sitä saa oikeasti muualtakin kuin tuolta Pikkupingviinistä tai sadan kilsan ajoreissun päästä. Siitä, onko väri just se punainen minkä teidän pikkuprinsessa (?) ehdottomasti vaatii, en kyllä tiedä. Mutta kysehän ei ollut väristä, kuten itse sanoit ;)
Vierailija:
Mutta suurinpiirtein taisin laittaa että teemme reilun sadan kilometrin reissun. En sanonut että matka on yhteensuuntaan se....Ja, öö, enpä tullut katsoneeksi numeroa. Mutta ei kaikissa nettikaupoissa myydä sitä istuinsa mikä me lapsellemme halutaan.
Sinusta en tiedä, mutta minä en osta mitä sattuu istuinta vaan se on harkinnan tulos. Mikä on turvallisin ja käytännöllisin meidän lapselle.
Että te jaksatte jankuttaa. Itsekkö ostatte kirpparilta ensimmäisen vastaan tulevan istuimen jottei vaan tule kuluja tai ylimääräistä aikaa?
t: ap jota te nyt lähinnä huvitatte
mie en oikeasti ymmärrä miksi tämä on sinulle niin vaikeaa.
Harmittaako se sinua jotenkin että me päädyimme tähän ratkaisuun? Eikö olekkin kamalaa kun ihmiset tekevät erilailla kuin sillä. Aivan hirveää, taivas varmaan tipahtaa niskaan nyt.
Ja nyyh, meidän lapsi on sitten hirveä lellipentu kun nyt saakin mieleisensä värisen istuimen. Voi lapsi parkaa, ollaan varmaan pilattu tytön elämä nyt tällä. Tottuu vielä että saa valita värin ihan itse. Olisi pitänyt ottaa toisen värinen. Voi ei voi ei
Mutta se tyyli, millä sinä täällä keuhkosit ja olit aivan pois tolaltasi yhden vääränvärisen turvaistuimen takia, on kyllä huvittavaa :)
Saa meidänkin lapset sanoa toivomuksia vaatteiden yms värin suhteen, mutta jos ne eivät ole vanhempien mieleen tai muuten vaan toteutettavissa, niin emme sekoa siitä täysin (ei lapset eikä aikuiset), emmekä todellakaan aja ylimääräisiä satoja kilometrejä hakeaksemme juuri sen värisen jonka lapsi halusi :)
Mutta te toki saatte toimia miten haluatte.
Vierailija:
mie en oikeasti ymmärrä miksi tämä on sinulle niin vaikeaa.Harmittaako se sinua jotenkin että me päädyimme tähän ratkaisuun? Eikö olekkin kamalaa kun ihmiset tekevät erilailla kuin sillä. Aivan hirveää, taivas varmaan tipahtaa niskaan nyt.
Ja nyyh, meidän lapsi on sitten hirveä lellipentu kun nyt saakin mieleisensä värisen istuimen. Voi lapsi parkaa, ollaan varmaan pilattu tytön elämä nyt tällä. Tottuu vielä että saa valita värin ihan itse. Olisi pitänyt ottaa toisen värinen. Voi ei voi ei
Ainahan opastetaan että lapsen pitää saada tehdä itse joitakin päätöksiä juuri tällaisissa pienissä asioissa , kasvattaa itsetuntoa.
Vierailija:
Ainahan opastetaan että lapsen pitää saada tehdä itse joitakin päätöksiä juuri tällaisissa pienissä asioissa , kasvattaa itsetuntoa.
Ja et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi. Enemmänkin minua harmitti se ettei firma pysynyt lupaamassaan toimitusajassa, eikä edes ilmoittanut sitä, saatikka pahoitellut.
Ja kaikenlisäksi väitti että väriä saa, ja sitten kun tilaus on jo myöhässä, sitä ei enaa saakkaan.
Ja ei tule kalliimmaksi. On siellä samanhintainan ja kun toisessa paikassa tulisivat postikulut päälle.
Ok, aikaa joudutaan vähän uhraamaan, mutta siihen me ollaan valmiita.
On tuo istuin kuitenkin niin pitkäaikainen hankinta että mielummin hommaa mieleisen värisen.
Vaan se, mitä kaikkea vanhemmat on valmiita tekemään, jotta lapsi saisi haluamansa värisen istuimen.
Meillä raja menee siinä, että lapsi saa valita kaupassa olevista hyvistä vaihtoehdoista mieleisensä (me siis sanomme vaikka että tässä on kuusi eriväristä turvaistuinta, minkä haluaisit mieluiten, mutta malli ja merkki on meidän valitsema). Me emme aja kaupungista toiseen etsien sen väristä istuinta jonka lapsi haluaisi. Se on mielestäni jo lapsen liiallista paapomista, ja liiallista takaiskuilta varjelemista.
Miksi lapsi ei itse voisi valita istuimensa väriä... Olipas hassu kysymys.