Mikä meidän vauvaa vaivaa?
Yöt nukkuu tosi huonosti, meillä on siis 5kk ikänen poika. Kitisee kaikki yöt, ei kuitenkaan ole enää ruokaa vailla yöllä mut muuten kitisee. En oikein tiedä et näkeekö unta vai mikä on. Silmät on kuitenkin kiinni ja kitisee, sit kun annan tutin niin vähäks aikaa rauhottuu ja kohta taas sama kitinä. Hyvin nukkuu yhdeksästä jonneki kahteen asti mut sit alkaa se kitinä ja potkii pinnasängyn laitoja ym. Poika on ruvennut liikkumaan nyt enemmän, pyörii kylelleen ja yrittää päästä mahalleen niin olen miettinyt et onko liikkuminen mennyt tavallaan uniin ja sen takia uni on levotonta. Onko kellään mitään vinkkiä miten saada poika nukkumaan paremmin? Päivällä nukkuu sit kuitenkin ihan hyvin.
Kommentit (37)
joka on kehuskellut hyvillä unen lahjoillaan ja että heidän lapset ovat nukkuneet yönsä ja hän ei ole kuullut yöitkuja ja lapset on oppineet olemaan yöllä syömättä ihan parin viikon ikäisestä alkaen.
Kaikilla hänen lapsillaan on ollut oppimisen ongelmia, osa heikkolahjaisia.
Ei voi tietää olisiko lasten asiat paremmin jos olisivat vauvana saaneet yölläkin ruokaa.
Voihan tuossa väitteessä olla perää asiaa voisi tutkia.
onko sen jälkeen ilmaantunut nämä kitinät? Kiinnostaa tietää.
Väitän kyllä että äitiys on hakusessa tältä mammalta. Normaali äiti kyllä antaisi yöllä maitoa jos lapsi kitisee mutta tämä kiusaa vauvaansa.
Muutaman vuoden kuluttua kyselee täällä apua kun lapsi ei puhu kunnolla ja ymmärryksessäkin on vikaa ja sitten lykätään koulun aloitusta ja haetaan jotain terapioita oppimisvaikeuksiin.
Ratkaisu ongelmaan on nyt yösyötöt ja niitä jatketaan vauvan tarpeen mukaan. Tällä tavoin ehkäistään ettei mainitsemaani terapiarumbaan tarvitse ryhtyä.
Meillä on molemmat olleet levottomia öisin tuon ikäisinä. Liikkumaan opettelu ja hampaiden tulo ovat minun veikkauksiani. Ja onko ap varma, ettei lapsi ole nälissään?
Lohdutuksena voin sanoa, että ei sitä loputtomiin kestä.
Olen kolmen lapsen äiti ja olen osannut tunnistaa itkut ja kitinät mistä ne on peräisin.
En ole lapsiani nälässä pitänyt vaan yksilöllisen tarpeensa mukaan syöttänyt niin yöllä kuin päivälläkin ja kaikkien ruokailutarpeet yöllä ovat olleet erilaiset.
Jos viiden kuukauden ikäinen ei saa rintaa se yksistään kuulostaa ihmeelliseltä ellei taustalla ole pätevä syy ettei ole rintaruokintaa. Pätevät syyt olisi äidin lääkitys joka estää imetyksen, rinnattomuus, maidottomuus (joka on erittäin erittäin harvinaista).
Lisäksi 5 kuukauden ikäiselle syötetään puuroa, sekin on uskomatonta. Tämä mamma ei ole kertonut mitä puuroa syöttää ja miksi ei lapsi ole rintaruokinnassa.
Miksi ei anna yöllä maitoa jos lapsi kitisee, kaikki eivät huuda suoraa huutoa jos ovat nälkäisiä. Kannattaisi kuitenkin tarjota edes sitä maitoa siitä pullosta ja uskon että lapsi söisi hyvällä ruokahalulla.
Veikkaan että kyseisen aloituksen tekijä on päättänyt ettei syötä lapselle yöllä ruokaa ajattelematta asiaa loppuun asti. Lapsen kehitys vaarantuu jos ei saa tarvitsemaansa ruokaa, verensokerit laskee liian alas mikä aiheuttaa pitkittyessään muutoksia aivojen toimintaan.
Luulen että monen lapsen heikkolahjaisuuden (oppimisen ongelmia kouluiässä) syy piileekin siinä etteivät ole saaneet ruokaa vauva-aikanaan riittävästi ja riittävän tiehään. Äidit ovat itsekkäitä minä minä tyyppejä ja haluavat kunnon yöunet lapsen terveyden kustannuksella.
Tämä "heikkolahjainen" tyyppi palasi jälleen palstalle. Ymmärrän, että on vaikea hyväksyä oman lapsesi heikkolahjaisuutta, mutta yritä päästä katkeruudestasi yli.
Asia on päinvastoin, ovat ihan parhaimpia koulumenestyksessään. En ole katkera. Haluan että muutkin oivaltavat tämän asian ja saavat nauttia siitä että lapset ovat oppivaisia ja pärjääviä.
Lapsen aivojenkehityksen tärkeitä aikoja on muutama kuukausi ennen syntymää, taisi olla kolme kuukautta ja ensimmäiset elinvuodet.
Lapsen aivot tarvitsee ravintoa kehittyäkseen joten ensisijaisen tärkeä asema on ravinnolla.
Eikö elämässäsi ole muuta kuin äitiys? Minun ystäväni on kuuden ällän ylioppilas, korkeasti koulutetun naisen lapsi joka ei ole saanut ruokaa kuin pullosta ja hyvin on elämässään pärjännyt. Pidä nyt vain huolta omista lapsistasi. Uskon, että pikemminkin johtuu siitä, että nämä vähemmän koulutetut harvemmin myös imettävät, mutta myös siitä, että sosiaalinen status periytyy. Tarvitseeko kaikkien olla samanlaisia? Sinähän julistat täällä yhtä fanaattisesti aatteitasi kuin natsit aikanaan.
imetykseen pakottamista, kantoliinapakkoa, alatiesynnytyspakkoa, Marimekkopakkoa, Reimapakkoa, hoitaa lapsensa kolmivuotiaaksi kotona ja antaa 100% huomion :D t. fiksujen lasten äiti, joka ymmärtää milloin kyseessä on psyykkisestä sairaudesta
yhden lyhyen kirjoituksen perusteella äitiyden olevan hakusessa, tai kerrotaan ettei osaa hoitaa lastaan. Uskomatonta sakkia.
Ap, meillä oli kans sama juttu kuopuksen ollessa 5kk, ja sama jatkuu vaikka nyt hän on 8kk. Uudet taidot vaikuttaa yöuniin, joillakin enemmän, ja joillakin vähemmän. Mutta kokeile rauhoittaako "menoa" maidon antaminen yöllä.
Kyllä kuule 5kk ikäselle voi puuroa antaa, aluks mentiin velleillä mut neuvolastakin annettiin ohje et puurot on parempia kun on karkeempaa. Väkisinkö pitäis maitoa tuputtaa yöllä, kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Kai mä tiedän millo mun lapsi itkee nälkäänsä, ei oo nimittäin ensimmäinen lapsi. Kyllä mä vaan sanon et on täällä ihme porukkaa välillä, jos vauva kitisee ni heti en osaa vastata tarpeisiin ym. paskaa. Heti leimataan huonoks äitiks ym. Onneks on niitä täydellisiä äitejä jotka tekee kaiken prikulleen oikein niinku muutama täällä. Mut kiitos kuitenkin niille, joilta tuli asiallisia kommentteja.
Ap
Ajateltiin että normaalia on. Anoppikin sanoi, että hänenkin lapset ovat vauvana unissaan kitisseet. Anoppi kutsuu sitä unilauluksi.
Teidän vauva nukkuu yhdeksästä kahteen sikeästi ja muun yötä näkee unta ja kitisee unissaan. Voi liittyä tuohon liikkumiseen.
Turhaan sitä tuttia annat.
Meitä tuo kitinä ei ole ikinä häirinnyt mies ei edes herännyt siihen ja itsekin välillä vain havahduin, mutta en kokenut sitä unta häiritseväksi.
aina on näitä yliviisaita täydellisiä tyyppejä.
T: se hierontaa ehdottanut
enkä kyllä puuroa syövästäkään, mutta en kyllä väitä ettei noin voisi hoitaa.
Käy tarkistuttamassa korvat ja katso onko hampaita tulossa.
(Ei tämäkään muuten herkkua ole; kahdeksankuinen syö tissiä 3-15 kertaa yössä eikä rauhoitu muulla kuin tissillä. Missähän vika, olisiko äiti liian laiska kun ei jaksa eikä halua huudattaa ja lopettaa yöimetystä!?=)
Onneksi ap osasi ottaa vain oikeat neuvot huomioon. Kauheaa jos joku epävarma äiti lukee näitä juttuja, niin varmasti on sen jälkeen hukassa äitiyden kanssa.
Me myös saatiin neuvolasta ohjeet että mielummin puuroa kuin velliä. Imetyksen olen lopettanut puolen vuoden iässä ja samalla on loppunut yö syötöt. Ja ihan fiksuja lapsia nuo on.
Ja jotkut lapset tai ihmiset yleensä on vain huononpia nukkumaan. Toivottavasti ap:n vauvalla vain joku vaihe joka menee ohi ja pääsette taas nukkumaan, kunnes tulee seuraava vaihe. Mutta paljon jaksamista ja vaikka päiväunia ettei ihan voimat lopu:)
myös kolmen lapsen äiti
kyse nälästä iän perusteella. Meillä esim. molemmat lapset ovat nukkuneet läpi yönsä syömättä 3kk iässä. Ovat tankanneet illalla tissiä ja tuttelia sen verran tiuhaan, etteivät ole nälkäänsä heränneet.
Veikkaisin, että ap:n lapsella uudet, opitut asiat tulee uniin, ja menee ajastaan ohi.
muusta johtuu kuin imettämisestä ja yösyötöistä. Mulla kaksi poikaa jotka saaneet vain kuukauden rintamaitoa johtuen siitä, että syntyivät pienipainoisina eivätkä jaksaneet/ oppineet imemään rintaa. Tai nuorempi oppi neljän viikon ikäisenä mutta sitten loppui maito. siihenasti lypsin ahkerasti sähköpumpulla. Eli joillakin maito todella loppuu eikä siitä tarvitse äitiä syyllistää.
Nyt jo 8 ja 10 v terveet pojat.
Puuroa annoin myös jo neljän kukauden iästä alkaen ja maissivelliä lääkärin suosituksesta jo aiemmin. Vauvallasi varmaan nälkä ja sylipula yölä, ei sen kummempaa.
Ja näin neuvolassa ohjataan myös tekemään, mikäli siis kiinteät aloitettu 4 kk iästä alkaen
Minä taas puolestani olen sitä mieltä omasta imetyksestäni useamman lapsen kanssa valvotuista öistä huolimatta, etten kyllä menisi spekuloimaan tällaisella palstalla sillä, ettei äiti osaa hoitaa lastaan. Ensinnäkin, viiden kuukauden ikäiselle voi jo antaa myös puuroa, naapurimaassamme sitä annetaan jo aikaisemmin. Mitäs mieltä kolmen äiti on sitten näistä nykyohjeista, joiden mukaan yöruokinnan voi lopettaa/se tulee lopettaa jo puolenvuoden iässä? Itse olen ruokkinut lapsiani rintamaidolla yli vuoden ikään kylläkin, mutta en usko että se on syy heikkolahjaisuuteen tai mihinkään muuhunkaan, enkä katso että itse olisin niin erinomainen, että voisin asettua äidin yläpuolella lapsen tarpeita tulkitsemaan. Kaikki selitykset käypiä: voi olla nälkä, korvatulehdus, allergia tai sitten vain sitä, että vauva on juuri oppinut paljon uutta. Kokeile ottaa viereen nukkumaan ja anna pullosta maitoa, kokeile auttaako. Ellei auta, käytä lääkärissä josta mahdolliset allergiat mm. selviävät. Voimia!