Juuri sain uuden työpaikan - ja nyt olen raskaana
Allekirjoitin työsopimuksen reilu viikko sitten ja tarkoitus on alkaa tammikuussa työt. Menkat olivat myöhässä ja testi näytti plussaa. Oli meillä tarkoitus saada kolms lapsi aikaiseksi jossain vaiheessa mutta ei juuri nyt. Ja ehkäisyä on käytetty.
Olen raskaudesta onnellinen mutta mitäköhän pomo sanoo. Tavallaan haluaisin kertoa hänellen ennenkuin aloitan työt kunhan vaan keskenmenoriski on pieni.
Kommentit (5)
Mutta silti kertoisin tilanteesta heti kun viikot "sallivat". Olisi reilua.
Itse menin töissä hehkuttamaan raskauttani ja kolme tuntia kun töissä ääneen sanoin olevani raskaana sain kutsun YT-neuvotteluun toimeni lakkauttamisesta.
Eihän virallisena syynä käytetty raskautta vaan tuotannollisia syitä.
Potkuja eivät voineet ataa koska oli voimassa oleva työsopimus, mutta työnkuva muuttui alempiarvoiseksi,toimipiste samalla kunnalla mutta ihan eri suunnassa kuin edellinen, työajat minulle sopimattomiksi ja palkkakin putosi.
että näin sitä savustetaan työntekijä ulos.
Olo on vähän ristiriitainen kun ottivat minut töihin ilman koeaikaa tai määräaikaista työsopimusta.
Kiertoteitse kuulin että kovasti innostuneena odottelevat minua töihin. On hieman sellainen olo että käytän heitä hyväksi vaikka ihan rehellinen yllätys tämä raskaus on. Luulen että kerron kun raskausviikot sallivat. Sitäpaitsi se raskaus näkyykin sitten aika pian.
ap
Sain tietää raskaudesta työhaastattelun jälkeen, mutta ennen kuin kuulin tulleeni valituksi. Kerroin työnantajalle ennen työsopimuksen allekirjoittamista, ja painotin, että ymmärrän, jos päättävätkin tässä tilanteessa valita jonkun toisen.
Minulla oli vakituinen työ, eikä mitään pakkoa vaihtaa työpaikkaa, joten halusin, että mikäli raskaus on este, se tulee ilmi heti, eikä vasta esim. niin, että koeajalla minut irtisanottaisiin jonkin tekosyyn varjolla.
Työnantaja otti uutisen hyvin vastaan ja sanoi, ettei raskaus vaikuta mihinkään. Sain heti alkuun rehellisen maineen työpaikallani, ja siitä on minulle ollut myöhemmin hyötyä. Työnantaja mm. maksoi minulle 3 kk äitiysloman palkan, vaikka työehtosopimuksemme ei sitä edellytä.
Työnantajalle ei tarvi raskaudesta kertoa kuin vasta 2 kk ennen äitiysloman alkua.