En jaksa enään näitä valvottuja öitä...
Ensimmäiset 3kk likka nukkui yönsä hyvin, sen jälkeen tehtiin temppuja ja juotiin maitoa yöllä...Viimeiseen vuoteen likka ei ole nukkunut kokonaista yötä, herää monta kertaa yössä maidolle tai valittaa muuten vaan ja itkee niin kuin johkin sattuisi,nukkuu omassa sängyssä meidän sängyn vieressä...
Viime yö oli taas ihan katastrofi kun nukkui vaan 10min pätkiä ja alkoi taas itkemään, valittamaan ja kierimään sängyssään..Olisikohan kyse kauhu unista vai mitä tää on...Mä oon ihan rikki kun en saa nukkua, nytkin monta yötä peräkkäin oon valvonut..alkaa koittelemaan jo avioliittoakin...Voisiko olla kyseseessä joku sairausperäinen juttu...Likka on kuitenkin jo 1v 11kk ikäinen...
Jos jotain apua saisi...KIITOS...
Kommentit (12)
oletteko tutkineet allergian mahdollisuudet? Mun kaverin lapsilla oli paljon ruoka-aineallergioita alle 3-vuotiaina ja yöt helpottivat kun löytyi oikea ruokavalio. Voisin kyllä itsekin yhtyä valittamaan näitä huonoja
öitä, kun meidän 1,5-vuotias taapero on nyt kesällä nukkunut tosi huonosto, välillä ollut flunssa ja välillä selvästi kuuma. Ja korvat vaivanneet välillä. 5-vuotias nukkuu hyvin yönsä, muistaakseni rupesi nukkumaan 3-vuotiaasta lähtien paremmin. Valitettavasti alle 3-vuotiaitten yöt voi olla tosi katkonaisia, unia näädään + voi olla yöllisiä kauhukohtauksia. Ja toiset voi vaan olla huonompia nukkumaan kuin
toiset, tuttavani tyttö nukkui noin kaksi vuotta heräten puolen tunnin välein yöllä ja sit ei mitään. Ei ollut allergioita. Eli ainoa lohdutus meille kaikille että kun ikää tulee lisää niin helpottaa kummasti!
" ...Viimeiseen vuoteen likka ei ole nukkunut kokonaista yötä, herää monta kertaa yössä maidolle tai valittaa muuten vaan..."
Älkää antako maitoa yöllä, yhtään. Meidän 1v4kk nukkuu välillä kokonaisia öitä, välillä herää kerran yössä ja ollaan annettu pullo maitoa. Pari päivää sitten päätettiin jättää sekin palvelu pois, maidon latkimisesta tulee vain syy heräillä ja muutenkin se on huono tapa.
Jos palvelut pois-meininki ei tuota tulosta pariin viikkoon, niin sitten lääkärille, joskus yölevottomuus voi olla merkki allergioista.
ja päivärytmi ja ulkoilut on varmaan teillä kunnossa...
Poikamme on nyt 2v 1kk j nukkunut viimeiset pari kuukautta hieman paremmin. Aikaan sisältyy pari kokonaistakin yötä, mutta edelleen saa useimmiten 1-2 kertaa yössä käydä " turhan takia" . Nukkui myös parikuisena täysiä öitä (silloin neuvolasta käskivät herättämään syömään). n. 3kk iässä alkoi heräillä kuvailemallasi tavalla. Lääkäri sulki pois sairaudet 1v 2kk iässä. Samassa iässä lopettiin yöjuonti. Unikouluja pidettiin, turhaan. Mutta nyt on helpottanut, itsestään. Poika osaa puhua ja häneltä kysyttäessä, sanoo näkevänsä pahaa unta tai on kuuma ym.
Käykää lääkärissä sulkemassa sairaudet pois, pyytäkää neuvolasta apua, Tsemppiä ja Voimia Teille!
meidän poika nyt 1v 9kk ja yöt ovat edelleen repaleisia. Vauvana nukkui hyvin kunnes viime kesän jälkeen on ollut yhtä rumbaa, yhden käden sormilla voi laskea kerrat jolloin hän on nukkunut läpi yön.
Meillä tosin sydänpoika mutta sen ei kuulemma pitäisi aiheuttaa ' unettomuutta' , hänet on leikattu tämän vuoden alussa.
Poika on erittäin aktiivinen tapaus ja joku sanoi minulle että hän käy läpi päivän juttuja sitten öisin.
Korvat ovat yksi riesa johon puututaan syksyllä, sekin voi olla meillä yksi syy.
Meillä menee aamuyöstä edelleen maitoa jonka jälkeen hän jatkaa uniaan kylläkin.
Itse olen myös niin väsynyt ettei miehelle kyllä riitä valitettavasti yhtä paljon aikaa kuin ennen. Hän hoitaa viikossa yhden yön jotta saan nukkua nousematta ylös yhden yön. Ja lomilla hoidetaan vuorotellen yöt.
Eli en osaa antaa vinkkejä millä lapsi rupeaisi nukkumaan, vertaistukea vain koska täällä myös valvotaan!
Minulla nyt jo isot pojat, mutta esikoinen oli varsinainen valvottaja, joten tiedän väsymyksen ja sen tuomat sivuilmiöt!
Ensinnäkin toivon, että pääsette yömaidosta pois. Meille totesi englantilainen lastenlääkäri (asuimme silloin ulkomailla), että yli vuotinen ei tarvitse yöllä ruokaa (johon maitokin luetaan) kuin ihan poikkeustapauksessa. Meidän poika osasi itse ottaa maitonsa pinnojen välistä ja joi kaiken mitä oli puoliunessa. Lopulta vieressä useita pulloja joissa maitoa ja poika lopulta aamuyöstä läpimärkä. Lääkäri kehoitti huijaamaan lasta. Ensimmäisenä yönä puolet maitoa ja puolet vettä, lapsi ei tätä huomaa, sitten parin - kolmen yön välein vähennetään maidon määrää ja samalla jos mahdollista juoman kokonaismäärää. Lopulta pullossa on vain iltamaidon huuhdevesi. meillä ainakin yöjuominenkin jäi, kun maito saatiin pois.
Kaikkinainen yöpalvelu kannattaa saada myös minimiin, jos ei itse onnistu, niin sitten apua muualta. Meillä sukulaistyttö oppi, että kun ynähtää, niin vanhemmat palvelee. Lopulta mummo otti tytön luokseen muutamaksi yöksi ja teki selväksi, ettei palvelua tule. Eka yönö neiti huusi ainakin parituntia kun mummo ei suostunut seurustelemaan yöaikaan, seuraavana hetken ja sitten on nukkunut hyvin.
Koittakaa jaksaa ja saada neiti ymmärtämään, että yöt on nukkumista varten.
meme, jonka esikoinen oli varsinainen yöjuoppo
Meidän kakkonen on huono nukkuja, tuo palvelut pois ei ole auttanut. Imetyksen lopetin viime kesänä, kun poika oli reilun vuoden (meillä ei ole ollut tuttipulloa/tuttia käytössä), eikä vieläkään yli kaksi vuotiaana nuku öitään. Allergioita ei ole, ja poika on terve kuin pikku pukki, ei vaan nuku. Neuvolassa ollaan juteltu asiasta ja pojasta on vaan todettu, että on huono nukkuja, jotkut lapset eivät yöllä herätessään osaa rauhoittua yksin vaan tarvitsevat siihen tukea. Ulkoillaan ja syödään hyvin, joskus poika saattaa nukkua kokonaisen yön, mutta ei niitä liika ole ollut. Vinkkejä en osaa antaa, sympatiaa vaan.
Mareila kera huonosti nukkuvan kakkosen ja super nukkuja esikoisen
Lapsi juo yöllä maitoa, jos aikuinen sitä hänelle tuo. Meidän lapset eivät juo, koska eivät ole sitä saaneet yöllä.
Kokeile ensin " palvelut pois" periaatteella ja sitten lääkäriin, jos ei auta. Ystäväni tarvitsi ensi- ja turvakodin apua risaisiin öihin. Siellä jätettiin pullo pois ja lapsi alkoi nukkua öisin.
Itselläni pikku-kakkonen oli usein nuhainen/yskäinen ja yöy olivat risaisia, mutta syytän siitä myös itseäni. Riensin apuun joka itkuun. Hän oppi siihen,ett äiti tulee apuun... Kolmas lapseni nukkuu... tai ei, mutta yöt ovat rauhallisia. Ei edes odota hyssyttelyä öisin. Osaa jatkaa itse uniaan, jos herää. Esim. 1-vuotiaana osasi laittaa jo peiton päällensä, jos oli sen unissa pois potkinut.
Tämä johtuu siitä, että itse en jaksa, jos en saa nukkua kolmea - neljää tuntia yössä rauhallisesti.
Meidän poika on nyt 3.7v eikä kyllä nuku öitään vieläkään!Vähemmän lohduttavaa vai mitä? ;)
On suljettu pois KAIKKI mahdolliset sairaudet, erikoislääkärissä juostiin ja poika on todettu kaikin puolin terveeksi. Ei ole öisin saanut maitoa sitten 9kk iän jälkeen, on päässyt eroon vaipoistakin jo jokin aika sitten.
On hyvin vilkas ja toimelias poika, luulen että päivän touhut tulevat uniin.
Saattaa pahimmillaan nimittäin herätä 8krt yössä...nukkuu omassa sängyssä meidän makuuhuoneessa. Ei voi pitää omassa huoneessa nukkumassa, koska joudun muutoin juoksemaan aikas tiheään tahtiin siellä..ollaan kokeiltu, ei vaikuttanut yöuniin ollenkaan positiivisesti, vaikka väitettiin että jos nukkuu omassa huoneessa nukkuu paremmin.
Eipä meidän poika ole koskaan nukkunut ainuttakaan yötä kokonaan.
Päivärytmit ovat aina olleet samat(no tokihan välillä poikkeuksia on pakko olla) ja nukkumaan mennään viim.21.30(siis ollaan jo unessa silloin).Päikkärit eivät vaikuta yöuniin- samalla tavalla on valvottu öitä riippumatta onko nukuttu päikkärit vai ei.
Eli eipä ole lohduttavaa lukemista...mutta ei aina tuo unettomuus/valvottaminen johdu sairauksista, toiset lapset vaan nukkuvat huonommin kuin toiset. Itse olen jo " alistunut" tähän ja yritän itse nukkua jokaisessa mahdollisessa välissä..vähän on hankalaa vuorotyöläiselle mutta kaikkeen tottuu usko pois, jopa siihen ettei saa nukkua!!
Mutta en toivo tätä samaa kenellekään, rankkaa on todella. Toivottavasti sinun tyttösi unettomuus on vain ohimenevä vaihe!
Meillä auttoi yörumbaan se kun laitettiin poika omaan huoneseen nukkumaan oli jotain 8-9kk vaikka olisin kyllä pitänyt vielä samassa huoneessa ja siihen loppui myös yösyöminen ja yöt alkoi nukkua kunnolla aamuun asti
Lapsi nukkui 10 kk ikään asti tosi levottomasti (7 kk asti sai yömaidon), kunnes siirrettiin hänet omaan huoneeseen nukkumaan. Siihen loppui meidän perheessä muutaman yön totuttelun jälkeen kaikki yöhäsläys. Ainoastaan matkoilla ja vieraisilla lapsi 2,5 v nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa. Muuten ehdottomasti omassa rauhassa.
Eri asia tietysti on, jos on kyse sairaudesta ym. Kokeilkaa ensin eri poppakonsteja ja sitten lääkäriin, jos ei auta.
...Poika on nyt 3 v, ja vasta ihan viime aikoina ( 2kk?) on nukkunut yönsä ns. kokonaan. Välillä aamulla tulee meidään huoneeseen siinä viiden aikoihin ja jos olen tosi väsynyt poika saa nukahtaa mun paikalle ja mä siirryn jalkopäähän nukkumaan (on tyynykin sitä varten), mutta useinmiten vien takaisin omaan sänkyyn.
Omassa huonessa poika on nukkunut nyt vähän yli vuoden ja tänä aikana mä olen rampannut kahden huoneen väliä joskun tooooosi monta kertaa yössä. Mies ei asialle korvaansa lotkauttanut (valitettavasti) käänsi vaan kylkeä kun poika huusi. Tai sitten jos oli hänen vuoronsa mennä katsomaan ( ja se oli tosi harvoin), niin sitten se juoksi heti ensimmäisestä inahduksesta tai toinen ääripää vaikka toinen huusi ns. paniikissa niin eipä mennyt ei eikä meinannut munkaan antaa mennä.
Mutta tosiaan samasta vaivasta on kärsitty, ja nyt tuntuu tosi ihanalta kun saa nukkua koko yön!!
Muuta en voi sanoa, kuin että tsemppiä vain. Aikanaan meilläkin valvotti korvat, mutta putkituksen jälkeen kun ei ole tulehduksia ollut, niin todennäköisin valvottajan syy on se, että elää niin vahvasti päivän tapahtumia, että ne tulevat uniinkin.
Meidän pojalla (huomenna 3v) öiden muuttuminen levottomiksi on ollut korvatulehduksen merkki, mitään muuta oiretta ei tulehduksesta ole välttämättä ollut havaittavissa. Se voi siis olla yksi vaihtoehto.
Heinäminkki