Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysvapaalaiselle lomapalkkaa? Ym. kysymyksiä!

19.07.2007 |

Heipps!

Ä-vapaani on juuri päättymässä ja nyt luin jostain viestiketjusta, että työantaja voi/joutuu (?) maksamaan kotona lapsen kanssa olevalle työntekijälleen loma-ajan palkan kertyneistä lomista. Onko tämä siis vapaaehtoista vai miten? Olen töissä yksityisellä.

Aion jatkaa kotona olemista äitiysrahakauden päätyttyä eikä toisaalta vanhaan työhön paluu enää hotsita / pikemminkin ahdistaa.. Irtisanoutuminen on käynyt mielessä, senkin takia. kun hokasin kuinka järkyttävän pieni kotihoidontuki on! Myös yrittäjyyttä olen miettinyt.

Ahdistavaa, kun haluaisi hoitaa omaa kullannuppua kotona eikä antaa muiden hoteisiin, mutta rahan takia asiaa on pakko miettiä 2 kertaa. Onko kokemuksia t. tietoa vastaavanlaisesta tilanteesta ja miten kannattaisi menetellä??? Kiitos etukäteen!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
19.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

en oikein ymmärtänyt tuota kysymystäsi. Minulla menee näin (olen yksityisellä töissä):

Äitiysloma/vanhempainvapaan jälkeen jään hoitovapaalle. Pidän kuitenkin kaikki kertyneet lomani pois äitiysvapaan jälkeen eli olen " töissä" 5 viikkoa, jolta ajalta saan tietenkin palkan. Sitten jään hoitovapaalle. tuolta 5 viikolta, jolloin saan palkan, tulee myös kotihoidontuki ilman mitään lisiä. Ja taas kun palkanmaksu päättyy eli jään hoitovapaalle, tulee kotihoidontuki ja koska miehellä pienet tulot, niin myös se lisä ja täällä meillä maksetaan vielä 90 e kuntalisä.

Näin oli esikoiseni kanssa ja näin on myös nyt tämän tulevan vauvani kanssa.

Lomathan on pakko maksaa pois, jos ei niitä saa pitää. Samoin lomakorvaukset eli onkos se nyt lomaltapaluuraha. Äitiyslomalta lomat kertyy normaalisti, hoitovapaalta ei sitten kerry ollenkaan.

Jää vaan hoitovapaalle jos yhtään sille tuntuu, kyllä sitä aina pärjää. Meilläkin oli lainanmaksut katkolla jonkun aikaa, maksettiin pelkkiä korkoja, ja tehdään sama juttu taas jos tiukkaa tulee. Ja yllättävän vähällä sitä pärjää. Pitää todella paikkansa että ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.

Esikoisestani olin 3 vuotiaaksi asti hoitovapaalla ja nyt aion olla ainakin 1,5 vuotta-2 vuotta tai sitten vuorotellaan mieheni kanssa.

t. ongenvapa

Vierailija
2/2 |
19.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..vastasit kyllä juuri siihen mitä ajoinkin takaa, ja vielä erittäin selkeästi, kiitos! En jotenkin vaan tajunnut olevani äitiysrahakauden ajalta oikeutettu lomiin ymv. Ensimmäisen vauvan aikoihin olin työtön, joten tätä " ongelmaa" ei tarvinnut pohtia. Nyt olen asioista ihan pihalla ja siksi pitää kysyä viisaammilta. Onneksi on tällaisia foorumeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi