aika outoa että yrittäjiltä lasketaan äpraha vaan yelin perusteella
ja muut saa valita että 6kk tai edellisen verotuksen perusteel
Kommentit (7)
Jos sitä ei ole käytettävissä, niin käytetään YEL-tuloja. Kyselin tästä Kelasta kun mietin mitä tuloja otetaan hänen isyysrahassaan huomioon (vuonna -03 yrittäjä, nyt palkkatyöläinen).
Vierailija:
Jos sitä ei ole käytettävissä, niin käytetään YEL-tuloja. Kyselin tästä Kelasta kun mietin mitä tuloja otetaan hänen isyysrahassaan huomioon (vuonna -03 yrittäjä, nyt palkkatyöläinen).
Siis tarkoitin -05..
vaikkpa aheti kun tulee raskaaksi.
Minua potuttaa työssäni (eräitä etuuksia käsittelen) yrittäjät jotka vinkuvat kun heidän saamansa päiväraha on niin pieni- pvr on täsmälleen niin suuri kuin sitä Yeliä haluaa maksaa, ihan itsestä kiinni, ei minun vikani jos pitää pientä yel:ä vaikka todelliset tulot ovat suuret. Sitten se kostautuu kun sattuu jotakin.
YELin nostaminen raskautta suunniteltaessa olisikin todella helppoa, nehän perustuvat vain siihen mitä yrittäjä sanoo aikovansa ansaita.
Minäkin nostin yel-maksut raskauden aikana korkeiksi juuri saadakseni hyvät päivärahat, vaikka palkkaa ei todellakaan ole varaa maksaa... äp-rahani on siis käytännössä suurempi kuin palkkaani on viimeisen vuoden aikana ollut.
Ja yrittäjältäkin otetaan huomioon joko se verotettujen tulojen määrä tai viimeisen 6 kk yel, mikäli se 6 kk yel on 20 % isompi.
Tulot voidaan katsoa lyhyemmältäkin ajalta kuin 6 kuukaudelta, mutta siihen on oltava jokin perustelu. YEL:in nostaminen olisi kannattanut hoitaa heti raskauden alussa.
mulle maksaa palkan isompi firma missä olen aliurakoitsijana.