Milloin voi haaveilla seksistä synnytyksen jälkeen?
Pakko kysäistä tältä puolelta, kun varmasti täällä paljon viime aikoina synnyttäneitä.
Itse en tähän mennessä ole suuremmin murehtinut synnytyksen jälkeistä parisuhde elämää, olen raskausviikoilla 26. Mutta mieheni on suunnilleen alkanut nähdä asiasta painajaisia. Ollaan puhuttu paljon siitä, kuinka seksin käy sitten synnytyksen jälkeen.. kauan kestää, että palautuu sen verran, että voisi rakastella?
Miehen kaverit ovat peloitelleet tätä, ettei pariin kuukauteen tarvitse haaveillakkaan, ja sittenkin on paikat ihan pilalla. Ettei akka anna vaikka voisi, häärää vain vauvan kanssa tai on niin väsynyt.
Tuntuu miehen puolesta pahalta, ensin vähän suutuin, kun alkoi tuollaisia suremaan, mutta enemmän asiaa mietittyä, kyllä surettaa minuakin, jos seksi on pilalla ekan vuoden.
Varmasti pari ensimmäistä viikkoa menee jotenkin, kun ihmetellään vauvaa, mutta mitäs kun arjesta saadaan kiinni, ja jos en haluakkaan.
Ollaan molemmat erittäin aktiivisia peti puuhissa. Hommailua riittää tälläkin hetkellä vielä viikossa 4-6 kertaa.
Onneksi ollaan puhuttu paljon tästä nyt jo odotus aikana, ettei sitten tarvitse niin paljon puida ongelmaa kun sen aika on.
Niin paljon rakastan miestä, että ajattelin käydä shoppailemassa itselle ne maagiset kuulat ja miehelle elokuvan ( meillä ei ole yhtään valmiiksi kotona).. kun nää yhteisymmärryksessä hoidetaan, ei toivottavasti tule riitaakaan.
Tämä teksti on kyllä vaikeasti luettavaa, ei päätä ei häntää.
Pääasia kai oli, että synnytyksen jälkeinen elämä huolestuttaa ja olisi kiva lukea, miten toisilla tämä on mennyt.
Pepiliina
Kommentit (25)
Kukaanhan ei voi tietää kuinka juuri teillä menee, mutta kun kerta kyselit kokemuksia niin; välilihan leikkauksen kielsin (en halunnut turhaa leikkelyä vaan mieluummin luonnollisen repeämän, joka määriteltiin 1. asteen repeämäksi ja tuli 4 tikkiä, näitä käytännössä en huomannut muuten kuin pissatessa kirvelynä jota kesti vajaa 2vkoa) enkä ottanut epiduraaliakaan vaan käytin kivunlievityksinä lääkkeettömiä (no, tosin sitä kiisteltyä ilokaasua) menetelmiä juuri siksi, että halusin synnytyksen sujuvan hyvin ja paikkojen pysyvän mahdollisimman kunnossa (tutkimus, epiduraali aiheuttaisi enemmän repeämiä)
Jälkivuotoa ei ollut ekojen päivien jälkeen paljoakaan, vähemmän kuin menkkojen aikana (mulla on yhä yösiteitä jäljellä, joita sillon muutaman paketin varasin ja tyttö on jo 11kk ikäinen) eli siitä pääsi pian eroon. Kaksi viikkoa oli mennyt kun pissatessa kirvely loppui ja uskaltautui kokeilemaan seksiä, ilman liukkareita ja ainoa mikä siinä jännitti, oli ne kauhukertomukset, joitten johdosta huomasi että kroppakin oli vähän jännittyneenä. Homma sujui kuitenkin!
Ja tuosta määrästä. Sekin riippuu ihmisistä ja ihmisten tarpeista. Me ollaan sekstailtu ihan saman verran kuin ennen synnytystäkin. Ollaan tosin sellaisia, että jos lapsi on saatu yöllä klo 3 nukkumaan niin energiaa on löytynyt vielä seksiinkin, vaikka varmasti on väsyttänyt jatkuvasti todella paljon (vauvalla mahavaivat ja muutenkin erittäin huono nukkuja, vasta viime kuukausina helpottanut)
Itse voit paljon vaikuttaa siihen, miten asiat tulevat synnytyksen jälkeen sujumaan. Meidän tuttavapiirissä ei ainakaan hirveää pihtaamista tunnu esiintyvän, kun niin monille on jo tulossa uusi vauva vaikkei ensimmäinenkään ole vielä vuotta kerennyt täyttää :D Kuulumme myös itse uuden yrittäjiin, ollaan yritetty jo 8 kk.. :/ (imetys vaikuttanee hormoneihin)
Joku sanoi, että suositus on jälkitarkastuksen jälkeen mutta nykyään suositus taitaa olla (ainakin kaikki ovat näin synnäreiltään kuulleet) että heti voi harrastaa kun siltä tuntuu, siis ennen jälkitarkastustakin. Vuodon aikana vain kondomi mukana, tulehdusriskin vuoksi.
...että voihan sitä miehen painetta helpottaa vaikka suu- tai käsipelillä, vaikkei itsellä niin tekisikään mieli :) Minusta sellainen on välillä kivaa miehen hemmottelua, samanlaista kuin se, että mies hieroo selkääni. Ei hänkään sitä välttämättä omaksi ilokseen tekisi, jos ei tietäisi sen minusta tuntuvan niin ihanalta.
Tästä nyt tulee varmaan joiltain kommenttia, että kyllä seksi on niin pyhä asia, että molempien pitää sitä haluta täysillä. Minusta asia ei ole niin yksioikoinen, vaan toiselle voi tuottaa iloa ja nautintoa monella tavalla riippumatta siitä, kuinka paljon halut menevät yksiin joka hetki.
kovin pitkään. Mulla ekassa synnytyksessä komia epparihaava ja seksiä pystyi hyvin harrastamaan 2 viikkoa synnytyksen jälkeen kun vuoto loppui. Olin jo uudestaan raskaanakin 2,5 kk synnytyksen jälkeen :)
Toisessa synnytyksessä sain verenpurkauman häppäriin, joka leikkaussalissa jouduttiin korjaamaan ja silti seksiä taas 2 viikkoa synnytyksestä.
Aika paljon korvien välistä kiinni, paikat paranee kyllä nopesti kun muistaa hyvän hygienian. Toki pahat " taisteluvammat" asia erikseen.
Pointtihan on se, että seksiä sitten kun siltä tuntuu, ei kannata stressata.
Teidän jutut ainakin jollain tavalla valaisi minua, ja saa paljon lisäpohjaa, kun taas aiheesta meillä keskustellaan. Täytyisi varmaan miehenllekin sanoa, että käy vaan vauva saitilta katselemassa, jos jokin askarruttaa =) Tuntuu, että välillä niin utopistisia sen kysymykset on, ettei kaikkeen osaa edes vastata. Ymmärrettäväähän se, kun molemmille tämä on ensimmäinen lapsi.
Kiitti vielä runsaasta vastailusta, ja saahan sitä lisääkin laittaa =)
Pepiliina