Milloin voi haaveilla seksistä synnytyksen jälkeen?
Pakko kysäistä tältä puolelta, kun varmasti täällä paljon viime aikoina synnyttäneitä.
Itse en tähän mennessä ole suuremmin murehtinut synnytyksen jälkeistä parisuhde elämää, olen raskausviikoilla 26. Mutta mieheni on suunnilleen alkanut nähdä asiasta painajaisia. Ollaan puhuttu paljon siitä, kuinka seksin käy sitten synnytyksen jälkeen.. kauan kestää, että palautuu sen verran, että voisi rakastella?
Miehen kaverit ovat peloitelleet tätä, ettei pariin kuukauteen tarvitse haaveillakkaan, ja sittenkin on paikat ihan pilalla. Ettei akka anna vaikka voisi, häärää vain vauvan kanssa tai on niin väsynyt.
Tuntuu miehen puolesta pahalta, ensin vähän suutuin, kun alkoi tuollaisia suremaan, mutta enemmän asiaa mietittyä, kyllä surettaa minuakin, jos seksi on pilalla ekan vuoden.
Varmasti pari ensimmäistä viikkoa menee jotenkin, kun ihmetellään vauvaa, mutta mitäs kun arjesta saadaan kiinni, ja jos en haluakkaan.
Ollaan molemmat erittäin aktiivisia peti puuhissa. Hommailua riittää tälläkin hetkellä vielä viikossa 4-6 kertaa.
Onneksi ollaan puhuttu paljon tästä nyt jo odotus aikana, ettei sitten tarvitse niin paljon puida ongelmaa kun sen aika on.
Niin paljon rakastan miestä, että ajattelin käydä shoppailemassa itselle ne maagiset kuulat ja miehelle elokuvan ( meillä ei ole yhtään valmiiksi kotona).. kun nää yhteisymmärryksessä hoidetaan, ei toivottavasti tule riitaakaan.
Tämä teksti on kyllä vaikeasti luettavaa, ei päätä ei häntää.
Pääasia kai oli, että synnytyksen jälkeinen elämä huolestuttaa ja olisi kiva lukea, miten toisilla tämä on mennyt.
Pepiliina
Kommentit (25)
..kotiutumisesta pystys jo eli n. 10 päivää synnytyksest. mulle tosin ei tullu mitään tikattavaa.
Se aika tuntui sopivalta ja mieskin oli niin innoissaan vauvasta, ettei seksi ollut päällimmäisenä heti mielessä. Minulle ei tullut edes nirhaumaakaan, joten toivuin hyvin ja mies sanoi heti, että tuntui ihan samalta kuin ennenkin (olin tietty aloittanut heti synnytyspäivänä lantionpohjalihasten harjoittelun). Tietenkin pitää muistaa tulehdusvaara jälkivuodon aikana, joten ainakaan ilman kondomia en suosittele.
minulla 3 synnytystä takana.
ekassa tuli eppari ja tikit, jotka aukesivat. haluja kyllä oli, mutta sattui sen verran että useampi viikko meni ennen kuin uskaltasi taas. mutta touhu palasikin sitten heti kohta mallailleen.
muiden lasten kanssa ei ole tullut tikkejä ja vointi ok. ja ei olla todellakaan jälkitarkastuksia odoteltu ;-D
että näinkin kivasti voi mennä.
Mulla kolme alatiesynnytystä takana, ja seksiä kokeiltu eka kerran 3-4vk jälkeen. Siihen aikaan mulla on jälkivuoto loppunut. Aluksi ollut sellaista tosi varovaista ja paljon liukuvoidetta mukana! Aika saharaa on vielä eka kerroilla ollut... Mutta siitä se sitten vähitellen paranee ja kohta paljon parempaa kuin ennen!
Kyllä multa on jälkitarkastuksessa kyselty, miten on nämäkin hommat sujuneet, onko paikat vielä kipeinä jne. Eli ei ole ainakaan minun kohdallani odotettu, että odottaisin " lupaa" .
Haluista sen verran, että ei mullakaan oikeasti tulisi edes mieleen varmaan ensimmäiseen puoleen vuoteen, mutta kun näkee, miten tärkeää se on miehelle, sitä yrittää kaivaa niitä fiiliksiä vähän kauemmin. Mieskin on oppinut, että vauva-aikana mun liehittelyyn tarvii vähän panostaa;) Unta, rentoutumista yms. alle!
Kyllä sitä seksiä voi harrastaa niin pian kun tuntee kykenevänsä siihen. Se on niin vaikea sanoa kuinka pian kun ei yhtään tiedä kuin suuria taisteluvammoja olet synnytyksessä saanut. Meillä esikoisen jälkeen harrastettiin melko pian, mutta esikoinen syntyikin sectiona joten alapäähän se ei niinkään vaikuttanut, mutta haluihin kyllä. Toinen syntyi normaalisti alakautta ja täytyy kyl sanoa että kuukausi ainakin ellei pidempäänkin mennyt ennenkun uskalsin edes kokeilla, ja kolmannesta kokeiltiin heti kun jälkivuoto oli loppunut. Eipä se seksi ole ainakaan mulla ollut päällimmäisenä mielessä vauva-aikana kun on valvonut ja imettää, ihanintä sänkyyn menossa on ollut kyllä nukkuminen. Toki läheisyyttä kaipaa silloinkin ja voihan sitä antaa muutenkin kun seksiä harrastamalla.
S rv 20+1
en tiedä osako kukaan vastata sinulle " oikeaa" vastausta. en ainakaan minä. kaikki riippuu niin siitä millainen synnytys, miten se menee, tehdäänkö epparia, tapahtuuko kenties muita " tuhoja" alapäässä tms. kuinka kauan on jälkivuotoa jne. tai sitten kaikki menee niin ettei tarvitse laittaa tikkejä eikä muitakaan korjailuja, niin tottakai silloin varmasti toipuu nopeammin. toipumisaikakin kun on kaikilla niin yksilöllinen ja kudosten paraneminen samoin. eli voisin sanoa yhden synnytyksen kokeneena ja kohta toiseen menossa, että sitä ei onneksi voi etukäteen tietää milloin pystyy seksiin/yhdyntään synnytyksen jälkeen :O nyrkkisääntönä pidetään, siis lääkäreiden mukaan, että ei yhdyntää ennen jälkitarkastusta. mutta en tiedä sitten kuinka moni noudattaa tätä ohjetta. kai se on myös oman olon ja voinnin mukaan.
itselläni tai siis meillä meni muistaakseni se pari kuukautta ennen kuin pystyin ajatelemaankaan yhdyntää, oli alapää ja haava sen verran kipeä ja turta. ja vuotoakin tuli. muistaakseni odoteltiin sen jälkitarkastuksen yli. näin jälkeenpäin se oli lyhyt aika eikä traumoja ole jäänyt. tietysti mies kärsi siitä ja on puhuttu nyt että mitäs jos tälläkin kertaa käy samoin. no sille ei voi mitään. jos sitä suhteuttaa koko parisuhteeseen ja yhdessäoloaikaan niin lyhyt aikahan tuo on. ja jos parisuhde perustuu toisen kunnioittamiseen ja hyväksymiseen niin kyllä se sen ajan kestää. ja voihan sit muutakin seksiä harrastaa kuin yhdyntää.
raskausjastakin voin sen verran todeta, että ensimmäisen kanssa mekin harrastimme seksiä aktiivisesti koko ajan ihan loppuun saakka, haluja oli ja paikat kesti. edellisenä iltana vielä kun seuraavana aamuna lähdin synnytykseen. nyt tässä toisessa onkin ollut seesteisempää. haluni ovat olleet hieman kiven alla ja alapääkin hellänä ja kuivana, ja ne karmeat liitoskivut, jotka nyt vaivaavat, joten raskaudetkin ovat todellakin yksilöitä, voin senkin todeta omakohtaisesti ja allekirjoittaa.
hormonit tekevät kyllä oikeasti temppunsa sekä raskauden aikana että synnytyksen jälkeen. sitä ei uskoisi ennenkuin kokee. itsekin luulin sitä pötypuheeksi, mutta totta se oli, ettei se seksi ensimmäisenä astunut ajatuksiin vauvan hoidon lomassa ensimmäisten kuukausien kuluessa. imetyshormonit pitävät huolen siitä että äiti keskittyy hoivaamaan vauvaansa eikä lisääntymään heti uudestaan miehensä kanssa. siis luontohan on tämän näin tarkoittanut. mutta onhan toki tässäkin yksilöllisiä eroja. voihan olla että toisilla hormonien vaikutus ei ole niin suuri tai eivät välitä niistä.
tietysti yksi seksiin vaikuttava asia on väsymys, että vaikka haluaisi niin ei vaan jaksa. ja kun kroppa ei tunnu omalta niin ei seksikään maistu. tai sitten ei ole väsynyt ja kroppa on timmissä kunnossa heti ja seksi luonnistaa.
sen voin myös sanoa että koko perhe-elämä muuttuu kertaheitolla kun kahdesta tuleekin kolme. on se niin iso muutos ettei sitä pysty kuvittelemaan ennen kuin kokee. ainakin minun ja meidän kohdalla. ja ainakin näin naisena,se seksi ei valitettavasti ollutkaan siinä hetkessä ja elämäntilanteessa/muutoksessa listan kärkipäässä, niin ihanaa ja tärkeää kuin se parisuhteessa onkin. ja naisen näkökulmasta voin sanoa sen verran että myös miehen tuki, apu ja läsnäolo vauva-ajassa vaikuttaa tosi paljon siihen miten seksi sujuu ja parisuhde voi.
joten yhteenvetona, mielestäni kaikki vaikuttaa kaikkeen ja tuskin kukaan osaa sanoa yhtä ainoaa oikeaa vastausta kysymykseesi. jokainen synnytys on yksilö, jokainen perhe on yksilö, jokainen nainen on yksilö, jokainen mies on yksilö. niitä hurjia tarinoita miesten keskuudessa liikkuu eikä niitä nyt kannata niin vakavasti ottaa. nehän on sellaisia legendoja, joilla on kiva sitten pelästytellä tulevia isukkeja. ja äitejä. no voihan niissä olla perääkin, mutta itse ainakin suhtaudun lähinnä huvittuneena niihin. mutta hyvä kun olette puhuneet asiasta ja siten valmistautuneet siihen. sekin on jo puolet asiasta. rohkeasti vaan kohti uutta ja mielenkiintoista elämänvaihetta, kyllä sitä seksiä on synnytyksenkin jälkeen. ainakin jossain vaiheessa :)
Esikoisemme jälkeen taisi mennä se 2kk ennenkuin kokeiltiin ekan kerran. Nyt toisen lapsen jälkeen kai 4-6vk, en edes muista.. ;) Ja parempaa se melkein oli sitten kuin ennen synnytyksiä, ainakin meillä..Lantionpohjanjumppaa kannattaa harrastaa! :)
Kyllä se niin yksilöllistä on. Minulla tehtiin ekassa pieni episiotomia, mutta kyllä sekin oli jälkeenpäin sen verran arka ettei tosiaan mieli tehnyt edes kokeilla kovin pian..toisen kanssa ei tullut kuin pieni nirhauma, silti kesti jokusen viikon ennenkuin kävi mielessä seksi..
Kannattaa miehelle myös nyt jo painottaa, ettei haluttomuus johdu siitä ettei mies enää kiinnostaisi ollenkaan, vaan kyllä ne hormoonit ja väsymys ja mahdolliset fyysiset vammat ovat syynä. Tuskin mieskään tikit alapäässä kovin paljoa haluaisi touhuta..anteeksi, en halua pelotella, mutta tämä nyt vaan on tosiasia.
Mutta kuullostaa siltä että teillä on asiat hyvällä ja avoimella mallilla, varmasti selviätte tästäkin " kriisistä" . Ei seksi kuitenkaan ole koko parisuhteen perusta, tai ei pitäisi olla, kyllä mies voi jonkun aikaa odottaa sentään, eikö? :)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8655075&t=8651649&appid=&…
Pitkä keskustelu missä välillä kipakkaakin tekstiä. :-) Ap:n kysymykseen vastaan että esikoisesta meni hurrjat (???) 4kk ennen yhdyntää (pitkä eppari, joka aukesi) . Pikkukakkosen jälkeen meni viikko (repeämään 6 ommelta. Eli seksielämän palautuminen hyvin äiti- ja synnytys- vauva-ja toipumiskohtaista. Halut ovat olleet minulla tallella, niitä ei vieneet kipeä leikkikenttä eikä imetykset yms..
Joku mainitsi että ei seksiä ennen jälkitarkastusta. MInut on molemmilla kerroilla kätilöt ja lääkärit ohjanneet että seksiä sitten kun äidistä sille tuntuu. Kumia on käytettävä jälkivuodon aikana.
Lila75 ja tytöt 9/04 ja 3/06
Minulla syntyi kaksoset sektiolla ja seksiä taidettiin harrastaa kahden viikon kuluttua.
Ennen lapsia meillä ei varmaan juurikaan touhutonta päivää ollut, mutta nyt määrä on vähentynyt n. puoleen, mutta se on tullut jotenkin luonnostaan. Haluja on aika lailla normaalisti. Tosin alapää tuntuu hormonien vuoksi eriltä. Lääkäri sanoi, että imettämisen vuoksi limakalvot ovat nyt kuin vaihdevuosi-ikäisellä naisella, kuivat ja ohuet. Kirjoitti auttavan hormonilääkereseptin ja käski käyttää liukuvoidetta, kumpaakaan en ole kuitenkaan tarvinnut, sillä kyllä se luistattaa, kun sille päälle sattuu... :) Paljon fiiliksestä kiinni.
Vauvat vievät paljon huomiota, mutta kyllä sitä hoivaa riittää kullallekin. Itseäni ihmetyttää, että puoliso kokee minut edelleen viehättäväksi, vaikka vatsa on venymisen jäliltä ruttuinen nahkapussi.
Minusta on hienoa, että olet jo keskutellut pulisosi kanssa asiasta. Se osoittaa, että olette kohtalaisen läheisiä ja avoimia toisillenne, ja silloin myös ongelmia on helpompi ratkaista. Ja ilmeisesti olette tiedostaneet ettei sänkyhommat välttämättä jatku entisenlaisenaan, olette realisteja. Tällä yritän sanoa että oman kokemukseni mukaan asiat menevät yleensä helpommin, jos on osannut varautua pahempaan. Näin kävi meillä mm. lasten hoidon suhteen.
eli se ois aikaisintaan 5 viikkoa synnytyksestä. se on sikäli hyvä odottaa, että ainakin näkyy sitten, onko haavat parantunu jne, ettei tule takapakkia toipumiseen. mikään ei tietenkään estä aiemminkaan, jos itsestäsi tuntuu hyvältä. meillä odoteltiin jälkitarkastukseen.
5 viikkoa synnytyksen jälkeen siis " alkoi tapahtua" , ja se ei ollut mitenkään maata mullistavaa. siis ihan tavallista seksiä. ei sattunut, vähän aristi. ja löysältäkään ei tuntunut.
en tiedä, miten hyvin " luonto hoitaa homman" , varmasti jotenkin. itse aloin jumpata lantiopohjan lihaksia jo heti kotiin sairaalasta päästyäni. mutta vasta jälkitarkastuksen jälkeen ostin ne " maagiset kuulat" , jos jumppapalloja tarkoitit. niissä oli kanssa oma opettelunsa aluksi, mutta se hyvä puoli on, että vaikka periaatteessa tiukkuus palautuu itsestään, kuulien avulla oppii vielä hallitsemaan lihaksia paremmin. mutta ihan perusjumppakin kyllä tekee hyvää, ei oo pakko pistää pariakymmentä euroa siihen tarkoitukseen!
synnytys on ennen kaikkea luonnollinen tapahtuma, ja mietis 1800 luvulla eläneitä perheitä. joka talossa oli tusina lapsia, vaikka repeämiä ei tikattu ja kukaan ei varmaan ollut kuullutkaan mistään alapään jumppapalloista. eli ei se seksielämä todellakaan synnytykseen kuole;)
hormooneista johtuvat muutokset vaikuttaa limakalvojen kuivuuteen, eli liukuvoidetta kannattaa ostaa ja käyttää säästelemättä! ja imetys ei sitten ole ehkäisykeino! (no tämän nyt toki tiesitkin, mutta tulipahan mieleen)
Jostain luin että jos siltä tuntuu voi seksiä kokeilla jo ennen jälkitarkastusta(kunhan hygieniasta huolehtii, kondomi jos on jälkivuotoa), jotta voi sitten jälkitarkastuksessa kysellä mahdollisista ongelmista. Mutta tämä on nimen omaan ihan henk.kohtaista ja riippuu varmasti siitä miten synnytyskin sujuu. Esikoisen jälkeen kokeiltiin vähän ennen jälkitarkastusta, kakkosesta taisi mennä parisen viikkoa ja ihan kivasti sujui heti. En tiedä miksi, mutta ekan jälkeen limakalvot olivat varmaan ekan vuoden ihan kamalan arat vaikka liukkaria käytettiin reilusti. Nyt tokan lapsen jälkeen jälkitarkastuksessa jo lääkäri ihmetteli että onpas hyvässä kunnossa limakalvot ja liukkariakaan ei olla tarvittu.
Itellä ei oo tullu kummastakaan synnytyksestä tikin tikkiä ja sikäli ei ole seksi ollut tikeistä tms. kiinni vaikka ykkösen jälkeen alapää olikin hellänä jonkun aikaa. Mutta täytyy sanoa että seksi ei kyllä ole ekana mielessä synnytyksen jälkeen. Johtuu ihan hormoneista jotka varmistaa äidin keskittymisen vauvan tarpeisiin ja ite oon sitä mieltä että kyllä sitä aikuinen mies voi odotella hetken. Allekirjoitan sen että eka vuosi on kyllä rauhallisempaa seksin osalta aikaisempaan verrattuna. Ne hormonit ja ihan väsymyskin tekee sen. Lisäksi kun vauva vaatii äitiä jatkuvasti ja " annat kaikkesi" vauvalle ja meidän tapauksessa on myös taapero vaatimassa hoitoa ja huomiota, siinä on sellaisessa myllyssä koko päivän että hyvä että vessaan ja suihkuun joutaa, ruuat yms. laitat ja siivoat...Illalla on ihana oma hetki kun saa vihdoin lapset nukkumaan(jos ei itse nukahda kun nukuttaa lapsia) niin ei siinä oikein saa virittäydyttyä seksiin kun tuntuu että on kun virttynyt tiskirätti.
Omat tarpeet on koko ajan viimeisenä ja omaa aikakaan ei ole, jotenkin se oma " sinä" on varikolla jonkun aikaa...En osaa selittää tunteitani paremmin, mutta tarkoitan että äidiksi tuleminen ei ole niin yksinkertaista että jos ei pahasti repeä niin seksi maistuisi heti entiseen malliin. Mutta se kuuluu asiaan, eikä sitä kannata ihan kamalasti surra. Aika aikaansa kutakin, pikkulapsiaika on vähän poikkeustilaa ja vähän ajan päästä on taas enemmän omaa aikaa ja aikaa parisuhteelle myös.
Meillä mies ei oikein innostu aktiviteeteista raskauden edetessä pitemmälle, ja sitten itseäni ei kiinnostanut esikoisen synnytyksen jälkeen pitkään aikaan. Pelottelen vielä vähän lisää eli meillä rytmi ei ehtinyt mielestäni normalisoitua ollenkaan kahdessa vuodessa. Elämä lapsiperheessä on kuitenkin ihan toista kuin kahden aikuisen taloudessa. Mutta kaikkeen tottuu!
Hannele9 rv 37
Meillä meni esikoisen jälkeen 4 kk ennen kuin uskalsin kokeillakaan ja vasta 6 kk synnytyksen jälkeen onnistui ilman kipuja. Eikä mulla ollut epparia eikä repeämiäkään kolmea tikkiä enempää. Halut pysyi esikoisen kanssa poissa koko imetysajan eli reilun vuoden. Nyt toista odottaessa on halut hävinneet jo odotusajaksikin, eli piiiitkä melkein-selibaatti tulossa, yhteensä pari vuotta... Ja tämä on kyllä ehdottomasti yksi syy, miksi meille ei varmaankaan tule enempää lapsia kuin nämä kaksi. Mutta tosiaan se on niin henkilökohtaista ja tuurista kiinni, että miten hormonit (ja väsymys, ym) vaikuttavat ja miten alapään käy synnytyksessä. Pidän sulle peukkuja. :)
Eli jo esikoista odottaessa seksin määrä väheni. Mulla oli tosi rajua pahoinvointia aluksi ja makasin vaan sohvalla valkoisena kaiket päivät. Siinä ei paljon seksi käynyt mielessä... Sitten alkoi maha kasvaa ja miehestä alkoi tuntua, että joku on meidän välissä. Synnytyksen jälkeen meni varmaan tuo 2kk kun päätettiin kokeilla, ja ihan normaalisti kaikki sujui.
Mutta, kuten täällä on moneen kertaan todettukin jo, omat tarpeet on kyllä pitkään listan häntäpäässä. Ja meillä vauva valvotti tosi tehokkaasti ensimmäisen vuoden, joten oltiin aika sumussa kumpikin. Mies on meillä osallistunut ihan tasapuolisesti vauvan hoitoon, joten myös hän sai osansa valvomisista yms.
Nyt odotan toista ja aika lailla samalla kaavalla menee. Tiedämme kumpikin, että tämä on tätä nyt sen aikaa, kun on pieniä vauvoja talossa. Kyllä sitä sitten taas ehtii. Mieheni ihmettelee juttuja, joissa aikuiset miehet surevat jotain 2kk seksittömyyttä. Sinkkuna ollessa kuulemma aika tehokkaasti saa olla ilman seksiä, jos ei ketä tahansa sänkyynsä huoli. Niin miksei sitä kestäisi myös oman lapsensa takia hetken aikaa? Kun kuitenkin on hellyyttä ja rakkautta ja oma perhe. Elämässä on erilaisia aikoja samoin kuin parisuhteessa, kaikkea ei voi kerrallaan saada. Mutta ei se missään nimessä tarkoita sitä, että lapsen tulo jotenkin huonontaisi parisuhdetta. Päinvastoin.
Mulla takana kaksi synnytystä, molemmat alakautta ja molemmissa tehtiin eppari. Noh, ensimmäisen synnytyksen jälkeen haava ei lähtenyt paranemaan niinku piti ja tasan 5 vkon päästä jälkitarkastuksessa haava oli vielä auki =( parani kuitenkin lopulta ja seksiä meillä kokeiltiin 3kk synnytyksestä ja heti lähti luistamaan hyvin! Jälkivuoto mulla kesti n. 5viikkoa.
nyt toisen synnytyksen jälkeen haava parani 4 viikossa. Kiitos ahkeran suihkuttelun ja siteen vaihdon JOKA vessakäynnin jälkeen. Jälkivuoto kesti nyt n. 6viikkoa ja seksiä kokeiltiin heti jälkivuodon loputtua. Jälkitarkastus mulla on vasta kolmen viikon päästä, eli ei sitä jälkitarkastusta tarvii jäädä odottelemaan. ja niinhän sitä sanotaan, että kun siltä tuntuu niin puuhiin vaan. Itse oon ollut valmis, kun haava on parantunut ja vuoto loppunut=) Liukuvoidetta kannattaa käyttää, imetys kun tekee paikat kuiviksi. Rohkeasti vaan kokeilemaan! Ja tosiaan, meilläkin on seksielämä jotenkin parantunut lapsien jälkeen!
kun miehen kanssa puhuttiin asiasta. Että silloin se aika voi ja tuntuukin pitkältä mutta onhan se loppujen lopuksi niin lyhyt aika esim. meillä esikoisesta 3kk ja tästä tokasta vaan 1,5kk. Kyllä se elimistö tarvii oman aikansa toipua. Mutta onhan se tiedossa kun raskautuu, ettei kaikki HETI synnytyksen jälkeen palaudu entiselleen =) Mutta jossain vaiheessa kylläkin!
Voi olla että menee 2 kuukautta, voi olla että vähemmän tai enemmän niinkuin täällä on kertoiltukin. Tiedoksi kuitenkin miehellesi, että kaksi kuukautta voi olla lyhyt aika riippuen niin paljon siitä miten synnytys menee. Naisen elimistö - ja mielikin - menee aikamoisen prässin läpi raskauden ja synnytyksen myötä joten on varmaan aika ymmärrettävää että hän ei ole kykenevä, halukas tms. vähään aikaan synnytyksen molemmin puolin. Joskus voi käydä niinkin hullusti että seksi (yhdynnät) jopa kielletään jo raskausaikana jos on esim. ennenaikaisen synnytyksen vaara.
Ymmärrän että muutos entiseen voi olla suuri jos halut miehellä ovat entisenlaiset, mutta eiköhän tuota seksiä voi harrastaa aika monellakin tavalla. Ja tosiaan luulisi sen ymmärtävän jo siinä vaiheessa kun lapsi pannaan alulle, että nuorenparin elämä ei todennäköiseisti jatku tältäkään osin samanlaisena jos perheeseen tulee jälkikasvua. Lapset tuovat kyllä aivan varmasti jonkunlaista muutosta vanhempien seksielämään, viimeistään siinä vaiheessa kun osaavat itse kävellä paikalle. Lapsen syntymästä johtuva parin kuukauden tauko on tosiaan ihmiselämässä lyhyen lyhyt jakso!
enhän pystynyt istumaankaan kuin toisella kankulla vielä jälkitarkastuksessakaan.... Nyt alkaa parantumaan paikat ja voisi kokeillakin.
Mutta onhan seksiä ilman yhdyntääkin. Ja hullua on miesten valittaa että " paikat on pilalla" . On asioita joille ei voi mitään jos vauvan haluaa. Lantionpohjanlihasjumppaa kehiin, toiset palautuu samanlaiseksi ja toiset ei, jotkut jopa paremmaksi. Jumpan tuloksia kannattaa kärsivällisesti odotella, hyviin tuloksiin voi mennä kuukausia jopa puolikin vuotta.
ps. aikaisemman sektion jälkeen kokeiltiin jo ennen jälkitarkastusta ja hyvin meni.
Aia ja tyttö ja vauva 3,5kk
me ollaan ilmeisen aktiivisia, kun molempien synnytysten jälkeen rakasteltu heti kun on kotiin päästy. Molemmat syntyneet alakautta ja molemmissa synnytyksissä tullut pieni repeämä. Lapsilla on ikäeroa vain 1,5 vuotta ja ihan aktiivisina ollaan säilytty. Nyt he ovat 4 ja 2,5 ja nukkuvat vieläpä samassa huoneessa,mutta ovat pienestä pitäen kai tottuneet meidän puuhasteluihin kun olemme saaneet jatkaa elää normaalia elämää.