kustannukset
Hei!
Meidän olisi tarkoitus saada mukelo maaliskuussa, jos onni suo, joten olemme alkaneet budjetoimaan asioitamme uusiksi.
Toivoisinkin vastauksia seuraavaan kysymykseen: Kuinka paljon keskimäärin menee rahaa kuukaudessa alle 1v-lapsen asioihin (esim vaipat ym normaalit arkipäiväiset asiat)?
Kommentit (20)
-Vaipat 40e/kk
-Liivinsuojat (ekat 6kk) 8e/kk
-Vaatteet (en ole huomioinut ennen vauvan syntymää hankittuja/saatuja) 15e/kk
-Soseet (6kk iän jälkeen, itse tehden) 25e/kk
-Lelut/kirjat 5e/kk
-muut n.10e/kk
Lisäksi veden- ja sähkönkulutus nousee :)
Täysimetin 6kk ja sen jälkeen kiinteiden ohella, tarkoitus jatkaa vuoden ikään. Korvikkeita ei siis ole tarvittu. Luovutin 3kk maitoa, joten siinä oli pieni sivubisnes ;)
Toki tuo summa nousee huimasti, jos laskee vaunut, turvakaukalon ja -istuimen, ennen vauvan syntymää hankitut vaateet jne. Me olemme saaneet käytettyjä vaatteita paljon lainaan ja ostaneet uusia tosi vähän. Kirpparit kannattaa hyödyntää myös.
Jos raha on tiukassa, kannattaa myös muistaa varautua terveydenhoitokuluihin. Vaikka kaikki menisikin hyvin, rahaa palaa silti jo raskausaikana. Jokainen ultra sairaalassa maksaa ja itselleni tuli synnytyksestä yli 200 egen lasku, kun jouduin olemaan sairaalassa reilun viikon. Vauvojen vakuutukset maksavat maltaita, tosin vielä kalliimmaksi voi tulla, jos vakuutusta ei ota. Näihin verrattuna jotkin vaatekulut (joihin oikeasti ei tarvitse rahaa pistää jos ei halua) ovat aika merkityksettömiä.
esim. pitääkö kaikki tarvikkeet ostaa, vai saatteko sukulaisilta ja ystäviltä jotakin.
meillä oli se tilanne, että kun huomasin olevani raskaana, vauvakamaa alkoi tulvia ovista ja ikkunoista. kaikki joilla oli jo vauva, alkoivat siivota kaappejaan tuoden kaikki tarpeettomat meille. ja isovanhemmat tunnetusti on innostuneita lapsenlapsistaan, eli uuttakin tavaraa on kyllä saatu kauhean paljon leluista, vaatteista ja vaunuista alkaen.
tavaran paljouden vuoksi en ottanut äitiyspakkausta. ostin 140 eurolla kestovaippoja.
synnytyssairaala maksaa 26 euroa/vuorokausi, tai perhehuone tuplaten. meillä oli tavallinen huone ja maksoi 6 vuorokaudelta 156 euroa siis. sairaalassaoloaika on yksilöllistä. harvemmin siellä yli viikkoa menee, jos kaikki sujuu hyvin. riippuu esim. kuinka synnytys alkaa, eli miten pitkään joudutte olee sairaalassa ennen kuin alkaa tapahtua. ja tietysti toipuminen.
no sitten vauvavakuutus, näitä on eri hintaisia, meillä on 380 euroa/vuosi. tämä ei tietenkään ole pakollinen, mutta suosittelen, niin saatte ipanan nopeasti lääkäriin aina jos tulee jotain.
itsessään vauva ei kuluta periaatteessa mitään niin kauan kuin syö vain maitoa. kunhan itse muistaa syödä hyvin:) suositushan tälle ois 6kk. sen jälkeen sose- ym ruokakulut riippuu niin siitä, paljonko teet itse vai ostatko kaikki valmiina.
meillä kun ostettiin nuo kestovaipat etukäteen, ei ole yhtään kertakäyttövaippaakaan tarvinnu ostaa, eikä tarvitse. eli koko vaippaiän vaipat maksoi 140 euroa. vertaa kertisten hintoihin, se ois aika paljon enemmän...
no jälkivuoto kestää muutaman viikon. tänä aikana tarvitset terveyssiteitä, sekin on yksilöllistä paljonko niitä menee. mulla tais koko jälkivuotoon mennä yhteensä 4 pakettia siteitä.
liivinsuojien tarpeen määrä riippuu hieman siitä, paljonko valut maitoa. mulla suihkuaa koko ajan, paketti ei riitä viikkoakaan. eli n. 3 euroa viikossa liivinsuojiin.
jokaisella on omat juttunsa mitä on " pakko" hankkia. meillä käytetään tosi paljon niitä vauvan kosteuspyyhkeitä. niitäkin suunnilleen paketti viikossa, olikohan sekin jotain 3 euroa. periaatteessa ilmankin pärjäisi, jos viitsisi.
kirpputorilta saa vaatteita halvalla, jos tahtoo itse ostella vauvalle. aika hyvin lastenvaatteissa yleensä toimii kierrätyskin..
se on vähän niin, että monasti vauva " tarvitsee" sitä mitä äiti haluaa sen tarvitsevan. pikkuvauva ei itse osaa kaivata kalleimpia vaatteita tai emmaljungan merkkisiä vaunuja. jos ihan vakavasti tarpeista lähdetään, vauva-aika on kaikkein edullisinta vanhempien kukkarolle.
vauva ei välttämättä _tarvitse_ kuin ruokaa, puhtaita vaippoja ja lämpöisiä vaatteita, sekä hellää hoivaa. ruuan se saa rintamaidosta ekat kuukaudet, senkin jälkeen itse tekemällä saa edulliset sörsselit tehtyä. vaipoissa kestovaipat maksaa kerralla enemmän, mutta kokonaiskuvaa katsoessa niissä säästää hurjasti. lämpöisiä vaatteita saa yleensä kavereiltakin käytettyinä, kirpputoreilta edullisesti, ja voihan välillä uusiakin ostaa. vauva kasvaa niin nopeasti, ettei " saman koon" vaatteita tarvitse olla hirveästi, jos viitsii pyykkiä pestä.
turvakaukalo pitää hankkia joko uutena tai käytettynä jo ennen vauvan syntymää, jos meinaatte sairaalasta autolla kotiutua. ne maksaa toistasataa euroa. hintahaitari on laaja.
ama-83:
no jälkivuoto kestää muutaman viikon. tänä aikana tarvitset terveyssiteitä, sekin on yksilöllistä paljonko niitä menee. mulla tais koko jälkivuotoon mennä yhteensä 4 pakettia siteitä.liivinsuojien tarpeen määrä riippuu hieman siitä, paljonko valut maitoa. mulla suihkuaa koko ajan, paketti ei riitä viikkoakaan. eli n. 3 euroa viikossa liivinsuojiin.
Ja sekä siteitä että liivinsuojia saa myös kestoina, eli kankaisina. Liivinsuojina voi käyttää myös vaippaharsoja, eivätkä kaikki niitä tarvitse ollenkaan :)
Kantoliina voi olla turvakaukalon ohella erittäin hyödyllinen ja tarpeellinen investointi. Trikooliinoja saa muutamalla kympillä, kudottu maksaa parhaimmillaan yli satasen.
Vauvan kanssa pääsee halvalla, mutta kun lapsi kasvaa, kulutkin usein lisääntyvät :)
mutta koska käytän kuukautissuojana yleensä lunettea (ei saa jälkivuotoon käyttää tulehdusriskin vuoksi), en raaskinu ostaa kestositeitä sitten näin lyhyeksi aikaa:) liivinsuojuksia taas menee niin monet päivässä, että räknäilin että saisin ostaa niitä tosi monet kumminkin... mutta tosiaan, niitä saisi kyllä kankaisinakin.
ja ne mainitsemasi harsot käy vauvaperheessä moneen käyttöön! puklurätteinä, vaippoina, siivoukseen... ne on kyllä myös suositeltava ostos! ja imukyky niissä paranee mitä enempi niitä on pessyt, eli voi aivan hyvin ostaa käytettyjäkin jos löytää edullisesti:)
ja kantoliina on meilläkin ehdoton! mulla on niitä muutama, eri värisiä niin sopii eri pukuihin. trikoinen on pienen kanssa parempi kuin kudottu, kun taas kudottu on painavalle lapselle parempi kuin trikoinen. huutonetistä kannattaa myös katsoa, jos on rahasta pulaa! jotkut kotiäidit ompelee niitä harrastuksena, niin voi saada ihan käyttämättömän tosi edullisesti
Kuten varmaan tiedätkin, lapsen synnyttyä saatte lapsilisää 100e/kk. Tämän johdosta olen usein ihmetellyt (en nyt tarkoita apta vaan yleisestikin) miten ihmiset puhuvat siitä, miten lapseen menee rahaa. Kyllä tuolla satasella saa kustannettua kaiken ja vielä enemmänkin. Toki etukäteen joutuu panostamaan hankintoihin, kuten vaunuihin. Kestovaippoja käyttäessä panostaa voi yhdellä kertaa ja pääsee todella paljon halvemmalla, kuin kertiksiä käyttämällä. Lastenvaatteita löytää hyväkuntoisia ja vähän käytettyjä, minusta olisi hurjaa ostaa kaupasta aina uusia kun käytettynäkin saa hienoja. Kunpa aikuisillekin olisi yhtä hyvät käytettyjen vaatteiden markkinat ;)
En ole missään vaiheessa rahoja laskenut, kun tiedän että tuo lapsilisä varmasti kaiken kattaa :)
yksityisellä lääkäriasemalla käynti maksaa helposti 50-100 euroa, ja onhan se iso menoerä sillä hetkellä vaikka vakuutus olisikin. eihän vakuutuskorvauksia ihan hetkessä saa. me ainakin haetaan vaan kerran vuodessa korvaukset.
meillä meni ekana vuotena rahaa oikeastaan vaan just apteekki, lääkäri- ja vakuutusmaksuihin. uutena hankittiin vaan äidille rintapumppu, patja tulevaan pinnasänkyyn, pari tuttia vauvalle... kaikki muu saatiin lainaan, lahjaksi tai hankittiin kirpparilta.
sitten myöhemmin kulut kasvaa. esim kun lapsi täyttää 2 vuotta, joutuu ostamaan matkoilla oman lentolipun, ja monilla alkaa päiväkotimaksut sun muut.
Emilyn:
Kuten varmaan tiedätkin, lapsen synnyttyä saatte lapsilisää 100e/kk. Tämän johdosta olen usein ihmetellyt (en nyt tarkoita apta vaan yleisestikin) miten ihmiset puhuvat siitä, miten lapseen menee rahaa. Kyllä tuolla satasella saa kustannettua kaiken ja vielä enemmänkin.
Eihän ole mikään pakko käyttää yksityisen lääkäriaseman palveluita, jos rahaa haluaa siinäkin säästää. Meillä on ainakin aivan loistava omalääkäri ihan terveyskeskuksessa, enkä keksi syytä, miksen voisi hänelle mennä. Ja päivystys on auki kuitenkin 24 h.. Ymmärrän tietysti, että jotkut haluaa käydä vain yksityisellä, mutta ei se todellakaan ainoa vaihtoehto ole! Itse kävin ekan kerran yksityisellä lääkärillä vasta täysi-ikäisenä :)
Meidän arvauskeskuksen lääkärien asiantuntemuskin on vähän sitä ja tätä.... mieluummin vien lapsiin erikoistuneelle alan lääkärille varsinkin kun vuoden lopulla saa vakuutuksesta rahan takaisin.
jos niin haluaa, mutta miksi välttämättä pitäisi? Tiedän, että aihe on arka ja herättää varmasti vihaisiakin kommentteja, mutta olen jo pitkään ihmetellyt miksi Suomessa yrittämällä yritetään päästä lapsen kustannuksissa mahdollisimman halvalla? Ymmärrän todella hyvin asian silloin, kun perheellä ei todellakaan ole ylimääräistä rahaa, esim. opiskelijat, yksinhuoltajat, pienituloiset jne. Mutta itse tunnen lukuisia keski- tai hyvätuloisia ihmisiä, jotka satsaavat kyllä itseensä, parisuhteeseensa, autoihin, asuntoihin jne. mutta lapselle kaiken on oltava halvinta mahdollisinta ja mielellään vielä käytettyä. Tiedän kärjistäväni hieman, mutta ymmärrätte varmaan mitä ajan takaa.
Itse en usko millään, että lapsilisä riittää lapsen kaikkiin kustannuksiin ainakaan pidemmän päälle. Vauvavuodesta voi juuri selvitä jos oikein kovasti yrittää.
Itse olemme ostaneet kaiken itkuhälytintä lukuun ottamatta uutena. Kävin myös raskausaikana yksityislääkäreillä, ultrissa jne. joten jo kustannukset ennen vauvan syntymää olivat niin korkeat, että en kehtaa täällä edes kertoa. En silti pidä omaa tapaammekaan malliesimerkkinä, sillä " järkevämminkin" voi varmasti selvitä. En siis tarkoita, että kaikkien on ostettava kaikki uutena, vaan ennemminkin ihmettelen ilmapiiriä, jossa vauvaan satsaamista pidetään jotenkin tyhmänä tai vääränä ja ihannoidaan sitä, jos " mitään ei ole tarvinnut itse ostaa" .
Itselläni periaatteena on se, että lapsen elintason on myötäiltävä koko perheen elintasoa. Siksipä koska emme itse käytä kirpputorivaatteita, ei lapsemmekaan niitä käytä - siitä huolimatta, että aluksi on ostettava vauvan vaatteita hyvinkin paljon. Hullunkurisinta mielestäni on, jos esim. vanhemmat voivat käydä uimassa milloin haluavat, mutta lapsi ei pääse uimaan, koska lapsen harrastuksiin ei haluta satsata rahaa (tapaus tosielämästä).
joten sikäli en lähtisi vertaamaan aikuisten ja vauvojen vaateostoksia. aikuisen on tietty järkevää satsata laatuvaatteisiin kun niitä voi käyttää vuosia, mutta miksi tuhlata rahaa vaatteeseen josta lapsi kasvaa hetkessä pois, vaikka olisikin varaa ostaa uutena? ja kirppikseltäkin saa uusia tai lähes uutta vastaavia, eihän vauvanvaattet kulu muuta kuin pesussa!
henk.koht täytän tämän rahan mieluummin vaikka niihin perheen yhteisiin lomamatkoihin.
toisen mielestä ei. Meillä on varaa perheen lomamatkoihin riippumatta siitä ostetaanko vaatteet uusina vai ei. Sitä paitsi olen huomannut, että alennusmyynneissä - joita hyödynnän todella paljon - vauvan vaatteita saa usein niin edullisesti, että ero kirpputorien käytettyihin vauvanvaatteisiin on jo häviävän pieni. Alennusmyyntejä käyttämällä uudetkaan vauvanvaatteet eivät tule kohtuuttoman kalliiksi. Aion laittaa vauvanvaatteet kyllä kiertoon eli siinä mielessäkään vahinkoa ei synny. Jonkunhan ne uudet vauvanvaatteet on ostettava, muutenhan kirpputoreilla ei olisi mitään myytävää, vai mitä?
Alennusmyynnit kannattaa hyödyntää...itse ostan kaikki vaatteet uutena ja myyn kirpparilla kun jäävät pieniksi ja kirpparirahat laitan uusiin vaatteisiin.
LiinaMeri:
Itse olemme ostaneet kaiken itkuhälytintä lukuun ottamatta uutena. Kävin myös raskausaikana yksityislääkäreillä, ultrissa jne. joten jo kustannukset ennen vauvan syntymää olivat niin korkeat, että en kehtaa täällä edes kertoa.
Ekovinkkelistä maailmaa katselevan silmiä särkee tällaiset kannanotot :) Jos ajattelee sitä perintöä, jonka jätämme tuleville sukupolville, niin " kaiken" uutena ostamista ei oikein voi perustella millään. Vauvan ja pikkulapsen vaatteet ja tarvikkeet ovat käyttökelpoisia yhdellä lapsella korkeintaan vuoden-pari. Sen lisäksi, että pistää käyttämänsä tavaran kiertoon, niin kannattaa kyllä myös hankkia tavarat käytettyinä. Esim. jokaiselle lapselle uusien vaunujen ostaminen ei ole mitenkään perusteltua, vaan aivan järjetön kuormitus ympäristölle.
Ja säästäähän siinä rahaakin - itse ostin juuri oikein hyväkuntoiset, käytetyt vaunut 220 eurolla. Vastaavista olisin maksanut uusina noin 700 euroa. Veikkaan, että suurin osa niistä, jotka ostavat " kaiken uutena" , ovat niitä ihmisiä, joille merkkaa vähän liikaa se, miltä omat vaunut ja oman vauvan vaatteet kavereiden silmissä näyttävät. Pitää olla uusimmat merkit ja mallit ihan vain siksi, että voi vertailla niitä naapurin penskojen roinaan.
Eri juttu tietysti, jos vanhemmat oikeasti pistävät rahaa esim. omiin harrastuksiinsa, mutta eivät lasten harrastuksiin. Siinä on sitten arvot ja käsitys vanhemmuudesta vähän vinksallaan. Onneksi en tällaisia ihmisiä itse tunne. Sellaisia sitten tunnenkin, joiden lapsilla on aina todella kalliit merkkivaatteet, mutta ei harrastuksia, koska vanhempia ei kiinnosta kuskata lasta harrastuksiin, vaikka pihassa makaakin hieno citymaasturi...
tuohon edelliseen viestiin. Mielestäni on todella kummallista ja kurjaa, että jostakin syystä ihmisillä voi olla valtavan kokoisia taloja, uusia autoja, ulkomaanmatkoja ja muuta, jotka kuormittavat ympäristöä todella paljon, mutta jos jollekin se juttu on uusien vauvatavaroiden ostaminen niin se on jostakin syystä se pahin juttu?!
Voin nyt kertoa, että en ole mikään öky. Minulle vauvanvaatteiden ei tarvitse olla muotimerkkejä - niitäkin toki löytyy - vaan normaalit, kauniit, uudet vauvanvaatteet kelpaavat hyvin. Toki tiedostan, että kaiken ostaminen uutena kuormittaa ympäristöä, mutta meidän perheessä vastaavasti esimerkiksi: on vain yksi auto, jota käytetään hyvin kohtuudella (itse matkustan esimerkiksi työmatkat aina julkisilla emmekä muutenkaan ole paljon autoilemassa), asumme kohtuukokoisessa asunnossa ja isommasta ei edes haaveilla, ulkomaanmatkoja teemme, mutta ei koko aikaa ja nekin mitä teemme, suuntautuvat yleensä Eurooppaan. Risteilyjä ym. emme harrasta ollenkaan. Lisäksi käytämme samoja huonekaluja, tekstiilejä ym. niin kauan kuin ne kestävät, emme vaihda vaihtelunhalusta. Näin ollen mielestäni kulutuksemme on monissa muissa asioissa hyvin kohtuullista, joten en suostu hyväksymään sitä, että meidän olisi kannettava huonoa omaatuntoa vauvatavaroiden ostamisesta uutena. Moralisointi vain valitettavasti näyttää olevan helpointa kohdistaa juuri niihin asioihin, jotka itselle eivät ole tärkeitä ;)
lähes kaiken uutena, sillä meillä maalla ei hirveästi noita kirppareita ole ja laatu siellä on tavallisesti lumpusta seuraavaa. Omalla paikkakunnalla MLL järjestää 2 kertaa vuodessa lastentarvikekirppiksen, mutta huono oli esikoisen odottajan ostaa syksyllä kesävaatetta talvivauvalle ja keväällä talvivaatetta kesäksi. :( Itse laskin, että tuleehan siitä ihan kiitettävät polttoainekustannuksetkin (niin täällä maalla ei julkisia ole), jos lähden tuonne suureen maailmaan kirppareita kiertämään, aikaakaan ei turhaa ole ollut, joten lopputulema oli, että taitaa tulla ihan samat kustannukset vaatteille osti ne paikallisesta marketista uutena tai lähti kilometri ja päivätolkulla etsimään käytettynä. Ainut vain, että uudet vaatteet saattavat kestää koko sisarusparven, käytetyistä ei koskaan tiedä.
Niin ja nyt kaksi lasta on jo näissä samoissa vaatteissa kulkenut ja vielä ainakin tämä kolmaskin saa kulkea... Eli kyllä siitäkin vaatteille on käyttöikää kertynyt.
Keväällä huomasin, että käytetyssä, mikä on toisen erinomaisessa kunnossa oleva, on toiselle vain välttävässä kunnossa...
Meillä on nyt reilu 4 kk ikäinen vauva ja sairaalassaoloaikaa lukuunottamatta on kokokestoiltu. Reilulla satasella olen ostanut vaippoja (muut käytettynä, mutta harsoja uusina kun niitä en tarvitessani käytettynä löytänyt) ja niillä ollaan menty tähän asti. Enkä näe mitään syytä miksen jatkaisi.
Mielestäni kestoilu ei ole ollut ollenkaan vaivalloista (nyrkkipyykkiä ei meillä muutenkaan pahemmin harrasteta, kone pesee...) ja vaipat ovat toimineet hyvin. Ennakkoluulot siis pois ja saatat huomata, että on mukavaa, kun koko ajan ei tarvitse raahata kaupasta isoja ja kalliita vaippapaketteja eikä myöskään haisevaa roskaa tule. Meillä ei vaipat haise kun käsisuihkulla huuhtaisee kakat pönttöön ja pyykkiä tulee noin koneellinen päivässä kun mukana on muutakin. Harsoilla ja villahousuilla/tarrakuorilla pääsee hyvin alkuun ja niitä löytää hyvin käytettynä, esim babyidean tai kestovaippainfon kirppikseltä tai huutonetistä. Tämä vaippojen osalta, muutoin en edes viitsi alkaa kommentoida tätä debattia käytettyjen/uusien vauvatavaroiden välillä kun musta on niin päivänselvää että kohtuukunnossa olevia tavaroita voi ostaa käytettynä eikä se herraisä elintasoa laske... ikäänkuin ne muut vauvat olisivat niitä tavaroita jotenkin saastuttaneet ettei sitä omaa nuppua voisi mitenkään kierrätyssitteriin laittaa.
Jos pelkää vauvan elintason laskevan käytettyjen vaatteiden myötä, niin tiedoksi että esim huutonetistä saa usein täysin käyttämättömiä vaatteita , joissa vielä hintalaputkin kiinni, muutamalla eurolla! Minulla on tapana metsästää sieltä vaatteita joissa on kuvauksena " uudenveroinen" tai " pari kertaa päällä ollut" . Näissä vaatteissa on hädin tuskin pesunukkaakaan ollut. Voitte arvata, miten pitkän pennin olen säästänyt, kuin jos olisin kaiken hankkinut kaupasta tuliteränä :) Mutta kiitos teille, jotka ostatte nämä uutena. Onhan se totta että jonkun niistä on ensin maksettava normaali hinta jotta me muut saadaan ne halvemmalla ;)
ja toki alennusyynnit kannattaa hyödyntää, mutta harvoin sieltä koko vuoden garderoobia saa hankittua.
Se on totta, että lapsen kasvettua kustannukset nousevat. Toisaalta, sitten kun lapsi menee päiväkotiin, yleensä äitikin menee töihin joten rahaa on käytössä enemmän :)
Ja tuosta ökyilystä ja ekoilusta. Me panostamme tiettyihin asiohin enemmän, kuten autoon. Käytämme autoa paljon (maaseutu, työmatkat jne) joten siinä on tärkeää myös turvallisuus. Vaunutkin ostimme uutena, mutta turvakaukalo kelpasi käytettynä tuttavalta lainaan yhden lapsen käytön jälkeen. Turvaistuimen ostimme uutena, ihan sen vuoksi että sillä on pitkä käyttöikä jota kohden hinta ei tunnu kovalta eikä kellään tuttavapiirissä sellaista olisi lainaksi ollutkaan.
Saatamme välillä päällisin puolin näyttää " öky" perheeltä, mutta todellisuudessa kierrätämme paljon vaatteitakin ja shoppailemme vain tarpeeseen. En ymmärrä, miten se olisi elintasosta pois vaikka eläisi ekologisemmin, kuten ostamalla käytettyjä vaatteita tai käyttämällä itse monta vuotta vanhoja? Usein minulla on muutamia vuosiakin vanhoja vaatteita päällä, joita olen joskus jostain ostanut ja yhä monet luulevat niitä uusiksi, kysellen mistä olen hankkinut. Ei käytetyissä/vanhemmissa vaatteissa kulkeminen tarkoita sitä, että jotkut kulahtaneet ja rikkinäiset rytkyt olisi niskassa. Lapsellammekin on aina ehjät, siistit ja puhtaat vaatteet päällä, mutta jos tutulta kirpparilta saan muutamalla eurolla siistin ja usein uudenveroisen vaatteen mikä kaupassa maksaa 20e, miksi ihmeessä tuhlata upouuteen vaatteeseen..
Meillä kaikki vauvatarvikkeet on hankittu käytettynä, vaunut olivat esikoisella uudet kun mummi ja vaari halusivat ostaa. Vauvan vaatteitakin löytää tosi hyvin kirpparilta, eivät juuri ehdi ekan vuoden aikana kulua. Nyt kun esikoisemme on yli 3v, huomaa että on vaikeampi löytää hyviä vaatteita kirppiksellä, tämän ikäiset kuluttavat vaatteita jo aika lailla ja reikiä yms. tulee temmellyksessä. Kustannuksiin vaikuttaa myös se, imetätkö vai joudutko ostamaan pulloja ja korvikkeita tai käytätkö kertakäyttöisiä tai kestovaippoja. Vauva pärjää NIIN vähällä oikeesti.
Kirppareiden ja tuttujen lisäksi myös netin kautta löytää hyvää tavaraa. Vauvalehden osta&myy palsta, huuto.net ja babyidean(www.babyidea.fi/ kirppari ovat hyviä paikkoja