G: Pelkäätkö ukkosta?
Sammutatko kaikki sähkölaitteet, et laske vettä ja istut pimeässä ukkosella kaukana pistokkeista (/kumisaappaat jalassa autossa)?
Kommentit (10)
Pelko on onnistuneen pelottelun seurausta, lapsena sai kuulla kamalia juttuja salamaan kuolleista.
Vierailija:
Sammutatko kaikki sähkölaitteet, et laske vettä ja istut pimeässä ukkosella kaukana pistokkeista (/kumisaappaat jalassa autossa)?
kerrostaloasunnossa helsingissä en periaatteessa tee juuri mitään toisin, vaikka olisikin ukkonen. Lankapuhelinta ei ole. Yleensä en kyllä mene suihkuun silloin, kun ukkonen on juuri pään päällä, mutta harvemmin on.
Maalla olen varovaisempi ukkosen kanssa, varsinkin jos satun olemaan ulkona tai kukkulan päällä olevassa puutalossa, jossa ei ehkä ukkosenjohdatinta ja mahdolliset sähkölaitteet ovat mitä sattuu. Meillä maalla ainakin kodin sähkötaulu sekä muuntaja lyövät sinistä leiskaa ukonilmalla, ja kyllä sitä jonninverran kunnioittaa.
Kova olen vetämään töpseleitä irti. Salama on kerran iskenytkin meidän talosta noin 3 metrin päähän. Vain lattialämmityksen kytkin hajos. Naapurustossa meni telkkareita, kun eivät tosiaan viitsineet nyppiä niitä irti.
En usko että salama iskee yhtään sen todennäköisemmin minuun, pelkään tai en. Joten en ole viitsinyt itseäni pelotella pelkäämään salamaan. On se vaan aika jylhä ja kunnnioitettava luonnonilmiö.
Tietokoneen sammutan. Usein menen parvekkeelle katselemaan salamointia.
Varaudun siihen silti esim. sammuttamalla tietokoneen.
Minusta on ihanaa herätä keskellä yötä siihen kun salamoi. Voisin katsella sitä vaikka kuinka kauan. Salamat on kauniin näköisiä.
meille iski salama tv-kaapelin kautta hajottaen tv:n ja muutakin meni.
en edes muista, milloin viimeksi tässä on ihan pään päällä ollut ukkonen. Jostain syystä kiertää tämän tienoon.
Ah niitä ukkosia joita olen ulkomailla ollessani saanut kokea.