Kärsinyt
minua kiusattin vakavasti koko yläaste iän. suoriuduin koulusta ala-arvoisesti kun en sinne uskaltanut useinkaan mennä. Olen nyt 26 vuotias ja kärsin syvästi vieläkin psyykkisesti nuoruuden traumoista. en toivo mitään hyvää entisille kiusaajile ja toivon kaikille koulukiusaajille pelkkää pahaa. Olen saanut ko.asioista huolimatta rakennettua itselleni hyvän elämän. Kaikilla kiusatuilla niin ei ole. Kuinka monta tragediaa suomeen sallitaan. Kiusaajien pitäisi joutua teoistaan rikosoikeudelliseen vastuuseen. Toisen psyyke kun tuhotaan totaalisesti niin tapahtuu sitten näitä ääritekoja. Éikö meidän kaikkien olisi jo aika puuttua tähän vallitsevaan tilanteeseen. Kuten ollaan huomattu koulukiusaaminen on johtanut kuolemisiin. Näitä järkyttäviä tapahtumia ei tarvita enää yhtään. Eikä tarvita koulukiusaajia. Jaksamista kaikille. Kyllä se aurinko vielä jaksaa paistaa. Pidetään itsestämme ja toisistamme huolta.
Olen työskennellyt vuosikausia noin 20 vuotiaiden nuorien parissa tilanteessa, jossa elämä ei ole lähtenyt oikeille tai toivotuille raiteille. Usein tilanteisiin on monta tekijää, mutta usein myös koulussa koetut vaikeudet ja mielipahat. Kiusaaminen jättää tosiaan jälkensä. On hieno kuulla, että olet kaikesta huolimatta saanut elämääsi aurinkoa!
Kysyt puuttumisen perään. Olen sitä mieltä, että havaitsemiseen ja puuttumiseen tulisi nyt panostaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Olisi tärkeää luoda yhteisöllisyyttä, jossa kaikenlaiseen mielipahaan saa puuttua. Kiusaamista ei saisi mielestäni määritellä vain tietynlaiseksi tilanteeksi vaan oppilaita pitäisi kuulla ja heidän oma arvionsa mielipahaa tuottavasta käytöksestä ottaa vakavasti.
Sovittelu on koulussa osoittautunut myös kuulemisen paikaksi, sillä tutkimusten mukaan 91% sovittelussa olleista osapuolista kertoi tulleensa sovittelussa vihdoin kuulluksi. Ja kuulemisen kautta syntyi 95% sovitteluista sopimuksia, joilla mielipahaa aiheuttanut teko saatiin loppumaan.
Sovittelussa on keskeistä oppilaiden oma osallistuminen ja havainnointi sekä se, että sopimuksia voidaan solmia ilman rangaistusten pelkoa. Rangaistuksethan johtavat usein kostoon ja kiusaamisen pahenemiseen. Kun puututaan riittävän varhain on mahdollista oppia muuttamaan käyttäytymistä ajoissa ennen kuin tilanne riistäytyy käsistä.
yt. Maija Gellin
Koulusovitteluhankkeen projektipäällikkö
Suomen sovittelufoorumi ry