Voimat lopussa
Olen kolmen alle 5v lapsen äiti. Kuopus on 10kk. Hoidan lapsia kotona, mies tekee pitkää päivää töissä. Vauva nukkuu tosi huonosti, herättää joka yö 4-5 kertaa vaatien imetystä, pisimmillään nukkuu joskus 3 tuntia yhtäjaksoisesti. Jatkuva univelka rassaa ja muutenkin tuntuu, että työtä on niin paljon, että en ehdi koko päivänä istahtaakaan. Tänäänkin ensin tarjoilin lapsille aamupalan, puettiin, siivosin keittiön, laitoin pyykkejä ja vaatteita, sitten ulos. Sitten lounasta, keittiön siivousta, kahden lapsen nukuttamista, syötän vauvaa, vaihdan vaippoja, taas pyykkikone pyörimään. Tuntuu, että asioita vain kasaantuu, enkä millään ehdi hoitaa kaikkea, kun vauvakin on tosi vaativa ja iso osa päivästä menee hänen viihdyttämiseensä.
Nyt kumpikin pienempi kerrankin nukkuu yhtä aikaa ja olisi rästissä vaikka mitä hoidettavia asioita, viikattavia pyykkejä, asunto ihan sotkussa, kohta pitäisi mennä kauppaan, laittaa päivällistä, EN JAKSA!
Miten te muut pienten lasten äidit jaksatte? Mikä neuvoksi uupumukseen? Ja vioelä - olenko jotenkin onneton organisoija, kun tuntuu, että 24 tuntia vuorokaudessa ei vain mitenkään riitä koko tämän huushollin pyörittämiseen.
Kommentit (22)
Kuulostaa siltä, että teet jo tosi paljon lastesi ja kodin eteen. Mitä jos joskus olis vähän sotkusempaa muutaman päivän ja siivoaisitte yhdessä MIEHEN kanssa (tai ukko yksin) jos se olis joskus kotona. Sano ukolles, että NYT EI JAKSA. Muuten se pian luulee, että hienosti menee ja lisää toukkia taloon..Mua muuten ärsyttää toi jatkuva unikoulun tyrkyttäminen joka vaivaan. Anna vaan sitä tissiä. Kyllä se joskus loppuu. Tiedän kyllä miltä tuntuu, kun ei ole ketään muuta kuin ukko, keltä pyytää apua jos joku luulee, että mitä mä meinaan.
Sitten päätin, että kaikkeen en jaksa enkä voi revetä ja jätin osan kotitöistä miehelle kun hän tuli töistä. Mies hoiti sen jälkeen kaikki pyykinpesuun liittyvät hommat ja joskus imuroinnit jne. Ymmärsi hyvin ja hyväksyi, kun näki miten poikki olin. Ja alkoi jopa tehdä vähän lyhyempiä työpäiviäkin.
Oletko kysynyt neuvolasta tai muualta, saisiko teidän kaupungin/kunnan kautta lapsiperheen kodinhoitoapua? Että voisit parina päivänä tai edes yhtenä viikossa levätä ja kodinhoitaja veisi lapsia ulos sillä aikaa?