Mitäs mieltä olette tästä? Lapseni päiväkodissa käy hoidossa noin 2-vuotias lapsi jonka
äiti on kotona vauvan kanssa päivät. Tämä 2-vuotias tulee aamuisin klo 7 aikaan hoitoon - isi vie niin äiti ja vauva voivat jäädä nukkumaan ja haetaan noin klo 17 kun iskä tulee töistä. Näin äiti ja vauva saavat päivät keskittyä toisiinsa ja lepäillä ja illat on sitten koko perhettä varten. Näin tämä äiti selitti kun asiaa ihmettelin. Kaiken lisäksi tämä lapsi vasta aloitti tuolla hoidossa - samoihin aikoihin kun vauva syntyi!
Siis ymmärrän kyllä, että jos lapsi on ollut 1v lähtien päiväkodissa pitkät päivät VANHEMPIEN OLLESSA TÖISSÄ ja saanut sieltä kavereita ja päiväkodista on tullut oleellinen osa elämää ja äidin tarkoitus mennä töihin taas pian äitiysloman loputtua niin silloin voisi pitää esikoista esim. parina päivänä viikossa hoidossa, mutta tuo menee minusta jo vähän yli.
Päiväkodin henkilökuntakin vain hymyili minulle kun asiaa heille ihmettelin. Totesivat että jokaisen perheen oma päätös... Huh.
Kommentit (52)
siksihän se vauva pitääkin laittaa "töiden tieltä" hoitoon äitiysloman jälkeen. Sama perussyy, eri tekosyy.
jossa isommat hoidossa 7 - 17, kun äiti on kotona yksivuotiaan kanssa. Isä on yleensä arkipäivät poissa, mutta lapset tekevät yhtä pitkää päivää, vaikka isä olisi lomallakin. Siis kaksi aikuista yksivuotiaan kanssa kotona ja isommat kymmentuntisen päivän hoidossa...
Meillä vauva nukkui päiväunia juuri esikoisen eskarin loppumisaikaan ja oli todella hankala hakea hänet silloin autolla. Hän heräsi autoon siirtämiseen ja oli todella kiukkuinen ja lopulta pelkäsin, että ainaisesta herättämisestä tulee traumoja. Lopulta yritinkin saada jonkun vahtimaan häntä niin usein kuin mahdollista hakureissun ajaksi. Mutta jos olisi ollut mahdollisuus hakea sopivampaan aikaan, tottakai olisin niin tehnyt! Meillä matka oli pitempi, eikä eskarilainen olisi sitä voinut kävelläkään.
Parempi, että esikoinen on hoidossa, jos äiti ei jostakin syystä jaksa.
On myös aamu 8 iltapäivään klo 16 saakka hoidossa! Ihmeen pitkiä päiviä noin pienellä kun äiti pääsisi hyvin hakemaan aikaisemminkin. On auto käytössä, matkaa vain 2 km jne.
.
Miksi äiti ei voisi viedä lasta myöhemmin päivähoitoon? Tai hakea aikaisemmin kotiin? Onko päiväkotiin pitkä matka? Onko vain isällä auto?
Voi pientä 2-vuotiasta, joka on joutunut luopumaan äidistään pikkusisaruksen vuoksi.
Kumman hyvin ap taas tuntuu tietävän perheen asiat.. Mneekö oma lapsesi kenties JOKA PÄIVÄ 7 hoitoon ja olet myös VIIDEN aikaan hakemassa omaa lastasi hoidosta??
Miten kummassa tiedät kuka on hoitolapsen äiti jos isi vain tuo ja hakee kun äiti nukkuu kotona? Missä ihmeessä juttelit hänen kanssaan?
Mutta ok kun on itse kotona? Ihan järjenvastaista. En minä ainakaan tunne ketään joka menisi töihin ihan huvikseen tai nautiskelemaan, eiköhän se työ ole välttämätön paha että saa laskut maksetuksi, vai montako kokopäivätyössä käyvää lottovoittajaa/miljoonaperijää tiedätte?
Sitten jos äiti onkin kotona, niin kovasti puolustellaan että pitäähän äidin saada levätä/rentoutua/keskittyä vauvaan ja blaa blaa. On tosi vaikea kuvitella, mitä ylivoimaista esim. yhdessä 2-3 -vuotiaassa + vauvassa voi olla.Toki lastenhoidossa on aina oma vaivansa mutta kuinka tyhmä täytyy olla että haluaa lisää lapsia kuvitellen ettei heitä tarvitse hoitaa?
äiti keskittyy vaan siihen, että saa itse eniten nauttia elämästä? Se on itsekkyyttä eikä millään lailla edesauta perheen identiteetin luomista, joka on muutenkin alkutekijöissään heillä, kun lapset ovat noin pieniä. Varmasti se 2-vuotias ja se pienempi vauvakin tykkäisivät viettää aikaa keskenään myös päivisin.
Mielestäni joku laki pitäisi säätää, joka estää tällaiset itsekkyyteen perustuvat pienten lasten hoitoonviemiset. Suomessa ei kannattaisi laitostaa perhe-elämää tällä tavoin, että vastuu lapsista siirtyy laitoksille. Siellähän tämäkin 2-vuotias päivänsä ja elämän realiteettinsa elää. Pitäisi kannustaa vanhempia enemmin kasvamaan yhdessä perheenä vaikeidenkin aikojen yli. Onko laitoselämä vai oikeaa elämää? Miten sieltä voi saada parempia virikkeitä kuin kotona? Tarviiko saada enempää virikkeitä kuin kotona? Eikö kerhossa käynti tmv. riittäisi siihen, että saa ystävätoimintaa?
pätevää syytä, miksi on ok laittaa tuon ikäinen virikehoitoon, mutta ei ole ok mennä töihin.
Tossa just tuttavien kanssa juteltiin, kuinka heillekkin, sekä mulle (odottavia äitejä) neuvolasta tyrkytetään päiväkotia isommille lapsille vauvan synnyttyä. Mulle sanottiin , että tekee isommille (2v, 3v ja 4v) hyvää päästä päiväkotiin, kuin olla äidin ja vauvan kanssa kotona. Pitivät mua sitten outona, kun sanoin etten aio näin tehdä. Täällä meilläpäin tuntuu kaikki tekevän niin, jo ihan neuvolan suosituksesta.
Päiväkodissa saa hyvää hoitoa ja siellä on lapsen turvallista olla, miksi ette puutu todellisiin ongelmiin.
Paljon suurempi ongelma on se, että moni lapsi elää perheessä, jossa vanhemmat käyttävät liikaa alkoholia.
En minäkään kehtaisi mennä avautumaan päiväkodin henkilökunnalle, kun asia ei ole sen kummoisempi, että lapsi on päivähoidossa.
Päiväkodissa saa hyvää hoitoa ja siellä on lapsen turvallista olla, miksi ette puutu todellisiin ongelmiin.
miksi tämä muuttuu ihan päinvastaiseksi, kun lapsi on hoidossa vanhempien työssäkäynnin takia? Osaisitko selittää tai joku muu asiaan vihkiytynyt?
Näin se menee tän palstan mukaan!!!
Tottahan vauvaa nyt hoitelee, helppoa kuin mikä. SE haasteellisuus alkaa vasta kun lapsi on siinä 1-3 -vuotias.