selvittäkääs tämä!!!!!!!!!!!!! En keksi millään ratkaisua!
Jos kolme naista menee hotelliin ja he ottavat yhden hotellihuoneen, jonka hinta on 300e, jokainen nainen maksaa 100e huoneesta. Kun he ovat menneet huoneeseen, tulee hotellin johtaja vastaanottoon ja toteaa, että vastaanottovirkailija on veloittanut naisilta huoneesta liikaa. Huone nimittäin maksaa 250e. Vastaanottovirkailija lähtee palauttamaan ylimääräistä 50 euroa, mutta päättää itse pitää summasta 20euroa. Hän palauttaa jokaiselle naiselle 10 euroa. Näin ollen naiset ovat maksaneet 90e per henkilö hotellihuoneesta, joten yhteissumma on 270e. Virkailijan pitämä 20e lisättynä tähän summaan tekee 290e. Mihin katoaa 10e kolmesta sadasta?????
Kommentit (8)
270 - ! 20 =250, huoneen hinta.
Siis ei lisätä vaan vähennetään.
...yhteissumma on 270e. Virkailijan pitämä 20e lisättynä tähän summaan tekee 290e. Mihin katoaa 10e kolmesta sadasta?????
Mutta se 300:han tuli siitä ekasta maksusta 3x100, josta 50 oli liikaa. 300-50 on 250, joka on 3x90+20, ja se 50 on siis jaettu vieraiden ja virkailijan kesken. Pitää vaan olla tarkkana mitä laskee yhteen ja mikä kuuluu mihinkin.
Ja näin saadaan huoneen oikea hinta eli 250.
[imutta 90 kertaa 3 ON 270
].
[/quote]
siis 3 kertaa 90 on 270. Kun siihen lisätään se virkailijan pöllimä 20 tulee vasta 290. Mutta missä on se 10?
Ja mulla kun oli pitkä matikka, noloa...
Siis tosiaankin lasket väärään suuntaan. Jos alat vähentää alkuperäisestä hinnasta, olet hakemassa uutta hintaa (250) etkä vanhaa (300). Mieti:
300-30=270. 270-20=250 eli huoneen uusi hinta. Eli sen sijaan että lisäät ne 20€, vähennät ne, ja laskusi on looginen.
No tietysti siksi, ettei löytänyt hiluja, että olisi saanut jaettua tuon koko summan kolmen asiakkaan kesken. Näin pääsi helpommalla.
Mä mietin vain ,että miksi hitossa se vastaanottovirkailija veti välistä ;)
.
No tietysti siksi, ettei löytänyt hiluja, että olisi saanut jaettua tuon koko summan kolmen asiakkaan kesken. Näin pääsi helpommalla.
Mä mietin vain ,että miksi hitossa se vastaanottovirkailija veti välistä ;)
.
ei 270...