Pitäisikö ottaa vittuiluna?
Tuttavani on kahden lapsen äiti. Nyt on siirtänyt pienemmänkin 1v:n omaan huoneeseen nukkumaan. Molemmat lapset menevät illalla ja päivällä unilleen kiltisti omaan sänkyyn ja nukahtavat sinne kuin napista painamalla.
Oltiin sitten isommalla porukalla heidän luona ja tämä nainen kävi paiskaamassa molemmat muksunsa sänkyihinsä ja aikaa tähän meni sillä noin sekunti.
Sitä sitten toinen meidän yhteinen tuttu (lapseton) siunaili miten helposti se kävi ja kysyi, että onko aina onnistunut noin helposti.
No tämä kahden äiti sitten kertoili, että " ekan kanssa oli joskus vähän ongelmia, kun silloin häneltä puuttui vielä ITSELUOTTAMUSTA äitinä ja oli kuulemma OIKEAT TOIMINTATAVAT välillä hukassa, mutta sittemmin kaikki on sujunut helposti"
Nämä molemmat tietää, että meidän kumpikaan lapsi ei nukahda noin. PIenenpi nukkuu vain tissille ja isompi pitää silitellä uneen.
Että pitäisikö sitten ajatella, että meidän lapset ei nukahda itse, koska mulle ei ole itseluottamusta ja toimintatavatkin ihan väärät?!?
Kommentit (26)
mutta ei kaikki lapset vaan nukahda napista painamalla.
usein monikaan ei ajattele syvemmin mitä sanoo.
mikä olisi välttämätöntä. Jos samalla itse epäröi sitä, että onkohan tää sittenkään hyvä idea ja pitäisköhän nyt tehdä näin ja saako se lapsi traumoja (etc)
jälkimmäinen on helpompi (tosin usein haasteellinen) toteuttaa kuin edellinen. Lapsi nukahtaa kun nukahtaa, sitten kun on väsynyt ja rauhallinen.
Ja ootte varmaan oikeassa, että pitäisi antaa mennä ohi vaan tuommoiset kommentit, mutta kun itsellä sattuu olemaan enemmän tilannetajua ja harkintaa omissa sanomisissani, niin on vaikea ymmärtää, että joku laukoo tuollaisia omahyväisiä kommentteja seurassa, ilman että mitään niillä tarkoittaisi.
Ja ei ole itsetunnossa mitään vikaa, vaikka toisen käsityksen voikin saada tämän yhden ketjun perusteella.
ap
t. Supernannya ja Pikku Julmureita seurannut ja kokeillut omiin lapsiin onnistuneesti
Kyllä lapsi oppii ennen pitkää itse nukahtamaan, vaikkei siihen pakoiteta missään vaiheessa. Jotkut kannattaa kovia keinoja, jotkut pehmeitä. Itse kuulun jälkimmäisiin. Tietysti jos asia alkaa rasittaa sinua, voit yrittää opettaa lapsiasi nukahtamaan itsekseen, mutta jos et koe asiaa stressaavana, jatkat vanhalla tyylillä.
Itse en antanut kahden vanhemman lapsen koskaan ees tulla viereen pienenä, just sen takia ettei ne opi siihen. Ja aina ovat omissa sängyissään nukkuneet, ilma erityisiä rituaaleja. Nuorin... no olen antanut paljon periks ja nyt se siis nukkuu vanhempiensa välissä... ei hyvä.
On äidin ihan oma vika jos yli 8kk joutuu nukuttaa tissille tai isompaa pakonomaisesti silitellä.
Eli siinä suhteessa kyllä ystäväsi oli ihan oikeassa. Vaikka lapset eivät kaikki ole yhtä hyväunisia niin vanhemmista, rutiineista ja äidin omasta varmuudesta se on loppujen lopuksi kiinni joutuuko 2 tuntia lasta nukuttamaan vai ei.
Tiedän mitä ystäväsi tarkoitti tuolla ITSEVARMUUDELLA. Minulla se on ollut alusta lähtien ja tarkoittaa osittain sitä etten ikinä olisi ottanut itseeni mitenkään kenenkään tuollaista kommenttia. TEIDÄN mitä teen ja TIEDÄN tismalleen miten kohdella lapsiani, että he osaavat käyttäytyä, nukkua, syödä yms hienosti. Tottakai minulla on paras tekniikka hoitaa lapsiani, muutenhan minun pitäisi muuttaa sitä.
Olen ollut oikein kummastunut huomatessani miten epävarmoja suuri osa äideistä onkaan. Muiden katseet ja mielipiteet pelottavat, epävarmuus loistaa, äidit repivät lapsiaan ja ovat stressaantuneita.
jos vauva nukahtaa VAIN tissille ja isompikin pitää silitellä uneen. Lisäksi se että ap täällä pohtii tätä asiaa kertoo jo jotain hänen epävarmuudestaan vanhempana.
Vierailija:
Kyllä lähtökohtaisesti kaikki kannattaa aina ottaa vittuiluna, jos vaan tulee tilaisuus.
Vierailija:
jos vauva nukahtaa VAIN tissille ja isompikin pitää silitellä uneen. Lisäksi se että ap täällä pohtii tätä asiaa kertoo jo jotain hänen epävarmuudestaan vanhempana.
Tuolla ap:n tavalla ja " sänkyyn paiskaamisella" on myös kultainen keskitie. Se, että illalla halitaan ja pusitaan, viedään sänkyyn, toivotetaan hyvät yöt, ja peitellään lapsi, joka jää sänkyynsä nukahtamaan ilman että aikuisen täytyisi vieressä silitellä tai imettää lapsi uneen.
Käsitin et AP:LLE se ei ole ongelma.
Ja voisin kuvitella itsenikin tänne tuollaista kyseleen, enkä todellakaan koe olevani epävarma äiti.
Ihmisiä on eriluonteisia, jopa av palstalla.
Meillä myös mennään sänkyyn ja nukutaan. Molemmat nukkuu ihan itsekseen eikä ole tarvinnut silitellä uneen. Ei riittäisi mulla kyllä hermot ja kärsivällisyys moiseen. Lapset laitetaan nukkumaan ja sillä siisti. Nukkuminen on tärkeää lapsen kasvulle ja kehitykselle. Kyllä meillä aikuiset luo säännöt joita noudatetaan, lapsilta ei kysytä haluaako ne nukkua ja onko ne väsyneitä. Ihme touhua.
Seiso tekojesi takana pää pystyssä.
toiset lapset nukahtavat itsekseen sänkyyn, toiset eivät sitten millään.
Minä opetin kaksi vanhinta nukahtamaan nukutettuani heitä sitä ennen useita tunteja joka päivä. Noin viikon se homma kesti, ja hermot olivat tosi tiukalla. Nyt heidän nukahtamisensa on ok, MUTTA
nuorinta en saa millään keinolla nukahtamaan itsekseen. En ole koskaan saanut. Minulla ei ole sydäntä huudattaa pientä monta tuntia, hän nimitääin ei kitise vaan parkuu aivan vietävästi jos kukaan ei ole vieressä JA pidä kädestä kiinni. Edes pelkkä vieressäolo ei riitä. Hän on nyt 1,5-vuotias...ehkä sitten muutaman vuoden päästä hänkin nukkuu!
Ja tämä on ihan täältä opittua, tosielämässä en olisi koskaan uskonut, että jollain on sydäntä siihen.
Itse olen mieluusti " epävarma" ja " huono" äiti ja olen nukuttanut lapsia ja antanut vauvojen nukahtaa tissille. En ikinäikinäikinä suostu huudattamaan alle vuoden ikäistä lasta opettaakseni hänet nukahtamaan yksin.
Miksi helvetissä länsimaissa muuten edes ihannoidaan sitä, että jo pienet vauvat ovat itsenäisiä, osaavat nukahtaa yksin ja nukkuvat vastasyntyneestä asti omassa huoneessaan?
oli sitä mieltä että lapset nukahtavat itsekseen kun ne vaan laittaa sänkyyn.
Kuopus sitten olikin eri maata ja alkoi nukkua itsekseen vasta 3,5 vuotiaana.
Itse silittelen myös lapseni uneen lapsi nyt 2 v 8 kk. Samaa kuuluu päiväkodista lapsi ei nukahda ellei joku ole vieressä, silitellä ei tarvitse.
Vierailija:
Meillä myös mennään sänkyyn ja nukutaan. Molemmat nukkuu ihan itsekseen eikä ole tarvinnut silitellä uneen. Ei riittäisi mulla kyllä hermot ja kärsivällisyys moiseen. Lapset laitetaan nukkumaan ja sillä siisti. Nukkuminen on tärkeää lapsen kasvulle ja kehitykselle. Kyllä meillä aikuiset luo säännöt joita noudatetaan, lapsilta ei kysytä haluaako ne nukkua ja onko ne väsyneitä. Ihme touhua.
Mulla kaksi lasta, joiden kohdalla tehty kaikki aina pilkulleen samalla lailla ja toinen nukkuu hyvin ja toinen ei. Toinen täytyi aina nukuttaa ja olla lähellä, toista ei tarvitse nukutella ja ei ole niin läheisyydenkaipuinen.
Täysin lapsikohtaista, sinulla vaan sattuu olemaan lapsi/lapset jotka olet pystynyt helpolla opettamaan siihen.
Tuskin tuttusi sitä tuollalailla tarkoitti :)