Laaja turvallisuusselvitys ja työnsaanti OV.
Olen oikeustieteilijä ja seurustelen -84 synt maailman ihanimman miehen kanssa joka harrastaa kamppailu-urheilua ja jolla on 2-4 tuomiota pahoinpitelyistä joita on hölmöillyt nuorempana. On suorittanu mm yhdyskuntapalveluksen parikymppisenä... Nykyään mies kunnollinen kansalainen, töissä, tienaa hyvin jne fiksu.
Vaikuttaako tämä minun työllistymiseeni tulevaisuudessa. Tällä hetkellä työskentelen työssä jossa on tehty laaja turvallisuusselvitys. On meinaan ihan sairasta jos tämän takia minun pitäisi jättää elämäni rakkaus joka on nuorempana hölmöillyt ja sekaantunut noihin katutappeluihin... :( ???
auttakaa mammat.
Kommentit (17)
päällisin puolin. Mutta tosiaan mitään etsiviä ei lähetetä perääsi selvittämään kenen kanssa seurustelet..
Al Quaidan Euroopan "putiikin" aktiviijäsen, niin tuollaiseen syyhyn työnsaanti todennäköisesti kaatuisi. Ei joihinkin vanhoihin pikkurikkeisiin.
Siis olen nyt työssä, johon tehty laaja selvitys.
Mutta JOS joskus olen tämän miehen kanssa avoliitossa/ avioliitossa niin mahtaisiko nuo katutappelutuomiot vaikuttaa. Kun joku sanoi täällä aiemmin ettei ollut päässyt asiantuntijatyöhön koska miehellä tuomio rattijuopumuksesta.
ap
jos sinä olet oikeustieteilijä etkä tiedä vastausta niin tuskinpa sitä täältä vauvapalstaltakaan saat tietää... Kysy työpaikaltasi, kurssikavereiltasi, joltain lakimieheltä ym.
että tuo itse asiassa jossain tapauksessa saattais vaikutttaa. Ainakin jos olisit julkkis / poliittisella uralla, joku sen joskus kaataisi paskana niskaasi...
tehdään tapauskohtaisesti. Joten kysyn HENKILÖILTÄ joilla kokemuksia tästä asiasta. En ole politiikassa tai julkkis, vaan asiantuntijatehtävissä tulevaisuudessa.
ap
siis jos joltain on potentiaalinen työpaikka mennyt miehen rattijuoppouden takia, niin kyllä se voi mennä pahoinpitelytuomioidenkin takia.
Ota selvää näkyvätkö nuo jutut vielä poikakaverisi rikosrekisterissä (hän voi käsittääkseni hakea sitä esim. työpaikkaa varten (voi sanoa, että on hakemassa työpaikkaa johon vaaditaan rikrekisteri ote).
Jos hänen rikosrekisteriotteessaan näkyy merkinnät hän voi kysyä pyyhkiytyykö ne koskaan (tietyn vuosimäärän kuluessa) pois. Jos pyyhkiytyy, niin se ei vaikuta uraasi. Jos ei pyyhkiydy, se voi vaikuttaa uraasi.
paitsi ehkä työssä, jossa julkisuuskuva on tärkeä (esim. poliittisessa puolueessa näkyvällä paikalla - tällaisesta täytyy olla kysymys, jos miehen rattijuoppoustuomio on vaikuttanut). Sen sijaan paljon suurempi ongelma on se, jos miesystäväsi on kuulunut tai kuuluu johonkin arveluttavana pidettyyn järjestöön, esim. moottoripyöräjengi tai anarkistisena pidetty järjestö.
Mutta tuo onkin mielenkiintoinen huomio... koska mikä on oikeusturva ns järjestöön kuuluvilla? Ts esim jos järjestö joutuu YK:n terroristilistalla ilman syytä niin missä he voivat hakea muutosta tähän. Joten missä määritellää johonkin jengiin tai järjestöön KUULUMINEN, koska eihän ole olemassa mitään varmaa tietoa ts rekisteriä...ts pitääkö kuulua johonkin anarkisen järjestön jäsenluetteloon että ryhmään kuuluminen "täyttyy"?
Salilla käy ja treenaa noita kamppailulajeja ja siellähän pyörii ties mitä porukkaa..
Ap
yhdellä tutulla oli teetätetty ja siis miehestäkin kyllä etsitty kaikki taustat (jotka siis kyllä olivat heidän kohdallaan kunnossa). En pitäisi mahdottomana, että voisivat vaikuttaa, mutta lähtisin siis minäkin kysymään sieltä päästä, että miten pitkään nuo tuomiot näkyvät paperilla.
johonkin arveluttavana pidettyyn järjestöön. Ei tarvitse todellakaan olla virallinen jäsen, jos supon tiedustelutoiminnoissa on tultu siihen tulokseen, että kuuluu porukkaan. Olet kyllä varmasti ihan oikeassa siinä, että tässä ei kaikkien oikeusturva täysin toteudu.
En kuitenkaan uskoisi, että samoissa kamppailulajiharjoituksissa epäilyttävien tyyppien kanssa käyminen vielä aiheuttaisi ongelmia, ellei sitten juuri tuota kamppailulajiseuraa tai harjoituspaikkaa epäillä jostain. Jos kysymys on esim. tavallisesta karateseurasta, niin tuskin tulee ongelmia, vaikka samoissa harjoituksissa kävisikin joku kummallinen tyyppi.
Eri maissa on mitä kummallisempia rekisterejä ja pikkuseikatkin voivat estää uran tai lähettää sinut johonkin "mustalle listalle". Etenkin jos olet mielimässä Jenkkeihin tai Englantiin...
Vai rajoittuuko selvitys puolisoon? Appivanhempiin? Vai?
voikohan sisaruksen rikosrekisteri vaikuttaa työnsaantiin?
Tuntuisi epäreilulta, kun emme ole läheisiä
Up! Vaikuttavatko ex-avopuolison tiedot laajassa turvallisuusselvityksessä? Ex-puolison kanssa muutimme erilleen lähes 5 vuotta sitten. Laaja turvallisuusselvitys on pian edessä erästä kovan tason asiantuntijatehtävää varten ja huolestuttaa tuo mahdollinen dorkan exän taustan esiintuleminen siinä.
Olin aikanaan töissä, jossa SUPO kertoili meille näistä asioista yllättäen avoimesti. Periaatteessa selvitys koskee sinua eikä seurustelukumppania tms. MUTTA MUTTA turvallisuusselvityksen lopputulos on aina harkinnanvarainen, eikä SUPO koskaan kerro kenellekään miksi päätyi johonkin lopputulokseen, eivätkä anna sen kummempia perusteluja, miksi jotain henkilöä suositellaan/ei suositella, eikä päätöksestä voi valittaa. Eli rivine välistä voi lukea se, että puoliso tai seurustelukumppani voi vaikuttaa. MUTTA yhä edelleen: näitä tehdään virkatyönä ja toimistossa eli salapoliisiksi he eivät ryhdy
tehdään sun tiedoilla. Ei se SUPOkaan niin "fiksu" oo, että tietää kenen kanssa seurustelet... Höpsö.