Miten teillä pyykkihuolto toimii?
Minä pesen koneessa ja monesti pyöräytän kuivurissa kuivaksi. Pistän odottelemaan puhtaan pyykin koriin ja silitän, kun on aikaa. Huomaan, että monet kaveripiiristäni eivät harrasta silittämistä ja pitävät sitä jopa vanhanaikaisena. Itse tykkään huolitelluista vaatteista itselläni ja lapsillani. Miten muilla?
Kommentit (25)
Pykkään 3-5 7 kg koneellista viikossa. Kuivaan hengareissa ja telineessä, ulkona meillä ei kuivata kuin joskus talvella, kun en tykkää pölystä ja on se vaivakin isompi.
Oion pyykit hyvin, joten silitys ei ole välttämätön kuin ohuille paitapuseroille, sellaiset rennot paksummasta puuvillasta tai pellavasta tehdyt otan käyttöön ihan hengarikuivauksen jäljiltä. Juhliin vaatteet silitetään, samoin jos ovat päässeet rypistymään teräville rypyille.
Likapyykit on koreissa vessoissa, mutta puhtaat pyykit on kasoina ympäri asuntoa, kun lapsetkaan ei niitä viitsi laittaa paikalleen. Ehkä kerran kuussa on vaatteet oikeilla paikoillaan. En tykkää pyykkäämisestä, en kuivumaan laittamisesta, en varsinkaan tykkää hakea vaatteita kuivumasta pyykinkuivaushuoneesta tai ulkoa, en tykkää viikata enkä silittää. Kaikki tämä on pakkopullaa. Silitän vain juhlavaatteet. Onneksi on harvoin juhlia. Käytän voimakkaan tuoksuisia pesuaineita ja vielä huuhteluainettakin, kun tykkään tuoksuvasta puhtaasta pyykistä. Ympäri asuntoa ripotelluista puhtaan pyykin kasoista leviää ihana tuoksu kaikkialle.
Pesen kun ehdin ja pyrin viikkaamaan puhtaat lähes samantien kaappeihin.
En silitä kuin jotain juhlavaatteita ja työpaitoja joskus.
Meillä minä hoidan yksin koko pyykkihuollon.
tai kylppärissä. Sitten kaappiin. Joitain työvaatteita silitän. Yleensä silitys jää viime tippaan, kun ei enää löydy käyttökelpoista päällepantavaa. Inhoan silittämistä!
Kuivausrumpu kuivaa, jonka jälkeen pyykit lojuu rummussa tai eteisessä kunnes saan ne viikattua kaappiin. Inhoan viikkaamista. Puhtaanpyykin kori pitänee hommata, niin ei pistäisi silmään... Mankelointia harrastin ennen, kun asuimme taloyhtiössä, jossa oli mankeli. Sitä on kyllä ikävä, lakanat mahtuu kaappiinkin pienempään tilaan mankeloituina, ja mankeloiduissa lakanoissa on ihana nukkua.