^^ SYKSYN TOIVEET ^^
Taisi taas jäädä viikko välistä. Tässä edellisin pino, jonka löysin: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10621790&p=11&t…
Ootko Jushka vielä yhtenä kappaleena? Mites Levinia jaksat lämmintä? Entä muut?
Palailen, nyt äitiä huudellaan..
Västis
Kommentit (36)
Jushkalla alkaa olla jo tosi kyseessä, tsemppiä loppuodotteluun. Toivotaan, että lähtisi nyt homma ihan luonnostaan käyntiin.
Monilla teistä tuntui olevan ajatuksissa esikoiden hoitamisen vaikeus loppuraskaudessa, voimia siihen... Itse olen siinä mielessä hyvässä asemassa, että mies on opiskelijana oikeastaan kotona, eikä mun tarvitse yksin hoitaa kaikkea. Muutenkin olen kyllä ollut tyytyväinen siihen, että niin esikoinen saatiin jo opiskeluaikana. Ollaan hyvin pystytty miehen kanssa hoitamaan niin tyttöä kuin opintojakin. No nythän vielä tilanne on siinäkin mielessä mukava, että neiti jatkaa päiväkodissa muutaman päivän viikossa. Oikein odotan elokuun puoliväliä, kun tyttö menee tarhaan ja itse alan järjestellä vähän paikkoja vauvaa varten... Viikonloppuna hain pari laatikollista vauvanvaatteita, joita pitäis vähän lajitella.
Tänään oli lääkärineuvola, kaikki oli ok. Paikat kiinteät ja kiinni... Pissanäyte pitää kyllä viedä, kun jonkun verran on supistellut, mutta ei mitenkään hälyttävästi. Sanoihan tuo lekuri, jotta turhaa rasitusta pitää välttää, eikä saa ruveta suursiivoamaan ainakaan vielä. Pitäisi kyllä siivota...
Seuraava neuvola onkin taas vasta kuukauden päästä, sitten sitä ollaan jo uusilla kymmenillä, hui! Mutta olo on kyllä ollut sen verran mainio, ettei neuvolaan kiirettä ole. Kaveri muistaa kyllä muistuttaa olemassaolostaan tarpeeksi usein. Potkii niin kovaa, että varmaan heilahdan itse silloin. Sokerit oli onneksi edelleen kunnossa, se aina pelottaa, kun painoa tulee niin paljon, nyt oli tullut 700g/viikko. Yhteensä jo noin 15 kiloa!
Jeps, taidan hiipiä kirjan pariin, kun sellaista olen taas alkanut lukea.
-kärttyli & pikku-kärttyli 26+5-
ainakin oma kokemukseni esikkoa odottaessa oli että ku käytiin vähänj tohtorilla ronkittavana niin jopas alkoikin tapahtumaan :)) onnea vaan tulevaan ja tivotaan ettei tartte torstaihin asti odottaa.
meidän la on 28.12, kukas sitä kyselikään.
muuten kaikki ok, mutta nyt loman jälkeen töiden teko tuntuu tosi pahalle, mahaan sattuu jos paljon joutuu raskaita potilaita nostelemaan..päivä kerrallaan mennään.
tamatu rv 16+4
Täällä tehdään kohta lähtöä äippäpolille. Eli 42+0 on tänään mittarissa, äippäpolilla yliaikaiskontrolli nro 2 ja minen lähde sieltä sitten enää ilman Naksua.
Eli tästä ollaan lähdössä vauvanhakureissulle.
Kieltämättä hippasen jännittää, mutta silleen hyvällä tavalla.
Palaamme astioille vauva kainalossa. <3
Jushka ja Naksu 42+0
onpas kesä edennyt nopeaa, juurihan odoteltiin juhannusta vasta! ja niin on mennyt päivät ettei oo muka kerennyt kuulumisia vaihtaan. teidän olojanne oon kyllä epäsäännöllisen säännöllisesti seuraillut taustalla.
eikä voi olla totta että ensimmäinen syystoive voi olla juuri syntymässä, taikka lähiaikoina jokatapauksessa! tsemppiä jushka!
tamutulla on raskasta töissä, hoitoalalla taisit säkin olla? muista ettei tarvi yrittää olla mikään sissi jos alkaa tuntuun pahalta. tai siis paraskin puhuja mä tässä asiassa, itsellä myös selkä vihottelee aina välillä ja supistuksiakin tuntuu päivittäin. onneksi kuitenkin lähinnä sellasia kohdun kovettumisia vaan. ihana laskettu aika sulla muuten, saatkohan nyytin jo jouluksi kotiin vai tuleeko vuoden eka vauva..?!
kärttylin kanssa mennään melkain samoilla viikoilla. mullakin oli lääkärineuvola just tiistaina. ja täällä samoin pikkukaveri on ihanan aktiivinen ja möyrii päivittäin masussa.
ihania veneilyreissuja jondeliinille! toivottavasti sää suosii. ja mukavaa varmasti kun pääsette miehen kanssa kahdestaan vähän irti arjesta.
västikselle tsemppiä ja voimia viimeisiin viikoihin. koita levätä ja rentoutua niin paljon kun vaan mahdollista. raskaalta kuulostaa:(
tuutupiille onnittelut muuton johdosta. täällä kanssa odotellaan jospa päästäisiin vaihtamaan isompaan kämppään. nyt kaksiossa asustellaan. ja rentouttavaa kesälomaa myös sinne.
leviniallakin alkaa sitten remppapuuhat. kiva kun saitte suunnitelmat valmiiksi ja pääsette vihdoin tuumasta toimeen. tuollaiset +35 asteen lämmöt kuulostaa jo hurjilta, itselle kelpaisi vähemmätkin mmutta niin on harmaata ja sateisen oloista taas tääkin päivä. höh. no elokuuksi on luvattu sitten niitä jättihelteitä, saa nähdä kuinka sillon mahan kanssa jaksaa.
(.) tiistaina oli siis lääkärineuvola. kaikki ok. hemppa oli noussut 108->131 mikä näkyy kyllä voinnissa. verenpaineet edelleen hyvät, pissa puhdas, sydänäänet 140. painoo tullut tähän mennessä vähän alta viis kiloo. kohdunsuulla ei onneksi ollut mitään tapahtunut vaikka tosiaan on supistellut päivittäin. saikkua pitää kuulemma hakee jos menee pahemmaks.sf-mitta olikin sitten yläkäyrällä, ja sen melkein aavistinkin. maha nimittäin on ottanut oikeen kasvupyrähdyksen tässä viimeisen kuukauden aikana. omasta mielestä se tuntuu välillä ihan kauheen jättimäiseltä ja välillä just sopivalta. mutta kyllä on ärsyttävää kun melkein jokasen kommentti mahasta on että " no onpas iso" ja " jaa vasta lokakuussa laskettu aika" itseä alkaa hirvittämään että kuinka isoksi se oikeen kerkee kasvaakaan. ja vielä enemmän se kuinka isoksi tuo vauva kasvaa. toisaalta mun koko maha on tossa edessä vaan, esim. takaa ei näy et olisin raskaana ollenkaan. kertokaas te jo kokemusta omaavat et kai toi mahan kasvu tasaantuu etten ihan menetä hermojani..
kesälomaan täällä enää 10 työpäivää, reilu pari viikkoo ajallisesti. sit saa henkästä reilun viikon ennen kun alkaa loppurutistus eli viimenen kuukausi ennen äippäloman alkua. sitä jo kovasti odottelen. lomasuunnitelmiakin on nyt tehty kun sain lääkäriltä todistuksen et saan lentää, eli lähdetään pitkäks viikonlopuks roomaan miehen kanssa mun lomaviikolla. ihanaa vielä kerran mennä ihan kahestaan.
huih, tulipa tuota omaa napaa hurjasti. nyt syömään ja sitten käymään kaupungilla. heipat kaikille!
heltsy ja kaveri 27+4
viela myohaisia ajatuksia ja nopeasti alkavaa synnytysta, vaikket paasisikaan lukemaan ennen kuin on nyytti kainalossa!!
Paljon voimia koitokseen!!!
Oma napa voi hyvin; helletta tosiaan piisaa, nytkin jo mittari nayttaa sen +35 ja nousemassa edelleen! pitanee huitasta nuo lattiat akkia ja laittaa ikkunat kiinni ja ilmastointi paalle, niin taas olis paiva pulkassa.
Tamatulle, ettei me jaada onneks tahan jalkoihin tuon rempan kanssa; vuokrataan talo 3-6 kuukaudeksi, kun kerran vauvakin on tulossa ja sitten meilla alkaa taas koulutkin syyskuun puolessa valissa! menee turhan kiiruiseksi kaikki vaikkeivat enempaa kuin puoltoista kuukautta tuota remppaa meinaakaan tehda? Mutta jotain aina voi sattua, joten parempi muutama lantti ' tuhlata' kuin sitten kitua puolvalmiissa kampassa pienen vauvan kanssa.
Mutta nyt syomaan lounasta, nalka tas jo vaivaakin!
Kiloja on tullu nyt 9 alusta, tosi hienosti mun mielesta, kun kumminkin on myos turvotusta!
Voikaahan hyvin ja uutisia Jushkalta ootellaan...
- levinia ja Hope rv 31+5-
Viimeeksi kirjoittelin varmaan vähän voimattomana. Nyt sitten on ollut onneksi helpompaa, eilen mm. siivosin taloa tyttösen kanssa ilman sen suurempia kolotuksia. Näköjään huonoista päivistä voi seurata hyviäkin päiviä. Olo on aika hyvä muutenkin, mitä nyt viime yö meni vähän keturalleen. Täällä oli sellainen kaatosade, että peltikaton alla ei oikein uni tullut ja tyttö valvoskeli.
Jushkalle paljon tsemppiä, vaikka tuskin nyt koneella oletkaan.
Kiva kuulla kuulumisia myös Helltsylta ja muilta. Tamatulla voi siis tulla vauva joko loppuvuodesta tai alkuvuodesta.
( . )Tänään kävin neuvolassa ja ensi viikolla äitiyspoli. Hemppa on se minun murheenkryynini.. Viikko sitten oli vain 100 nyt jopa 108.. Eli ei oikein hyvä vieläkään. Pakko jatkaa kahdella tabulla per päivä, vaikka välillä vatsaa nipisteleekin. Muuten sf-mitta oli ottanut hyppäyksen käyrältä ylöspäin, terkka ei nyt kamalasti ollut huolissaan, koska ensi viikolla on kuitenkin äitiyspoli ja kokoarvio. Luulen, että vauvakin saattoi olla toisessa asennossa, koska juuri teki jonkin mylkkäyksen ennen mittaamista. Tänään taas vatsani koko sai ihmetystä, kun vielä on kuukausi laskettuun aikaan. Itsellä se vatsan kasvu on mennyt sekä esikoisella, että nyt aika samalla tavalla käyräänsä pitkin, vaikka alussa esikoisesta oli joku hurja hyppäys, kunnes tasoittui. Tässä taas päinvastoin. Ensin oli hidasta, kunnes löysi oman paikan käyrältä. Itsekin saan kommentteja vieläkin, että onko siellä varmasti vain yksi. Toisaalta vatsa ei itselläkään ole kovin leveä ja näyttää siksi sivulta aika eteenpäin työntyvältä. Uusia kamalia raskausarpia on ilmaantunut mahaan ja se on kyllä tuntunutkin vatsanahan kiristymisenä ja kutiamisena. Miehen töihin paluu oli ihan yllättävän ok juttu, toistaiseksi päivät menevät kuitenkin aika rennosti.
Elokuisten pino alkaa olla joka päivä ihan tosi pitkä. Täytyy yrittää lukea sitäkin vielä, kun äitiä ei huudella..
Västis ja Taimi 35+6
Tänään olisi myös ihan hauska syntymäpäivä 20072007..
Levinialle tsempit helteisiin. Suomen sää on kyllä suosinut nyt raskaana olevia, ainakin suurinta osaa. Lämpimiä säitä ei juuri ole kauan ollut kerrallaan. Ärsyttää vaan välillä, kun joka päivä sataa.. Saa varustautua joka paikkaan sateenvarjolla ja pyykinkuivatukset ajoittaa ulkona oikein. En tajua, mikä viiraus minuun meni, mutta olen nyt pessyt pyykkiä ihan urakalla. Siis kaikki kotoa löytyvät 80-senttiset tai alle on käyneet koneessa. Sitä urakkaa onkin riittänyt ihmeen paljon. Jos tyttö tulee, niin ei paljon uutta vaattetta tarvitse tämän vuoden puolella. Muutenkin vielä tässä projekteja on menossa. Pitäisi muita neidin vaatteita käydä läpi ja varastoida ja varastosta vähän raivata tilaa ja vielä pestä kaukalon ja vaunujen päälliset. Myös muutamia hankintoja on tekemättä, mutta muuten alkaa meilläkin olla jo paljon vauvaa varten laitettu valmiiksi. Synnyttämään ei ole vielä kiire. Vielä noin viikon kuluttua äitipolikäynti. Siihen mennessä haluaisin osan näistä projekteista valmiiksi. Jos paikat ovat silloin yhtään kypsänä, niin varaudun, että alakerran ronkkiminen voi tehdä minut vähäksi aikaa toimintakyvyttömäksi. Aiemmin ei kyllä sisätutkimus ole tehnyt yhtään supistuksen supistusta. Muutenhan tässä menee aikaa 4 viikkoa laskettuun aikaan tai jos käy kuin Jushkalle niin vielä olisi 6 viikkoa odotettavana.
Nyt lopetan jaarituksen ja nautin hetken talon hiljaisuudesta..
Västis ja Taimi 36+0
Tippuu pino helposti. Pidetäänkö tätä pinoa jonkin aikaa, vai tehdäänkö uusi?
Västis
Ensimmäinen aamu kotona pienen Naksupojan kanssa.
Niin sitä sitten jäätiin äitipolilta suoraan saliin käynnisteltäväksi. Tehokasta toimintaa, koko synnytyksen kesto alle 12 tuntia.
Tulen tarkemman synnytyskertomuksen kanssa myöhemmin, kunhan saan itsekin vielä asiaa jäsenneltyä.
Täytyy sanoa että vaikka 10+ tikkiä koristaa alakertaa, ei jäänyt mitään traumoja, olisin valmis tuollaisen rakkauspakkauksen takia menemään vaikka vartin päästä uudelleen.
Eihän se nyt mitään suurinta huvia ollut, mutta palkinto... <3
Niin, 190707 oli syntymäpäivä eli viime torstai. Klo näytti 21:49 kun Naksu maailmaan putkahti. Kaverilla oli mittaa 51cm ja ruhtinaalliset 4255g painoa. Pipo oli 38 cm. Iso mitta, mutta ei tuo muihin verrattuna näytä mitenkään isopäiselle. Sitäpaitsi eilen hoitaja sai pienemmän mitan. Mutta mittaajakohtaistahan tuo.
Eilen tultiin kotiin iltapäivällä ja ensimmäinen yö takana. Hyvin on mennyt tähän saakka tämä kotielämä. =)
Hyviä vointeja teille kaikille masunkasvattajille!!
5 pv omasta synnytyksestä ja kieltämättä vähän on ikävä sitä ihanaa kupua. Etenkin kun jäljellä on löllyvää mahanahkaa. Yäk. Mutta ehkä se tästä katoaa, imetys on ainakin päässyt hyvään vauhtiin.
Jushka ja Aksu 5pv
ja ihanaa että kaikki sujui hienosti ja että kotonakin menee hyvin.
Perästä tullaan :))))))))))))
Tosi äkkiä on menny kyllä tämä omakin raskausaika, puoliväli häämöttää ja tuntuu että justhan sitä plussattiin. Rakenneultra meillä 13.8.se himpan jännittää. Neuvola ens viikolla, viimeksi kävin viikolla 10 lääkärineuvolassa. Onneksi töissä voi sydänääniä kuunnella ja viikonloppuna käytiin miehen kanssa niitä kuuntelemassa(kuuli ekaa kertaa ku ei esikolta koskaan neuvolaan päässyt mukaan). Perustyönteko on aika rankkaa täällä paljon nostelua, mutta nytkin sijaistan osastonhoitajaa että pelkkää kevyttä hommaa ja meillä on niin ihana pomo jonka perusajatus on se että mun raskauden täytyy sujua hyvin, niin varmaan keventää mun hommia sitten kun palaa lomalta töihin. onhan täällä paljon semmosta mitä pystyn tekemään jos ei tarttis raskaimpia potilaita nostella. tarvittaessa haen sairaslomaa kyllä, en ala riskeeraamaan mitään.
nyt takas työntouhuun
tamatu+ihme rv 17+4
Paljon ONNEA pikku Naksu-pojasta!!! Samat synttarit on kuin omalla muorillani...
Ja tosi on, etta niin pieni on tuollainen nelikiloinenkin vauveli; vaikka aina voivotellaan etta huh miten iso? Omat on olleet just ja just kolmikiloisia, aikas kirppuja ja on puuttunut se ' vauvapyoreys' kokonaan mika on niin lutusta! Noh, helppoja kyl punnertaa maailmaan...ja onhan noi nykyaan tuollaisia ' normaali' mittaisia: kirppuja kuitenkin painoiltaan paikallisiin lapsiin verrattuna; kylla meitin skandinaavien veri on pitkaa ja vuolasta heh hee...
Onnea siis viela kerran ja mukavaa vauva-aikaa... ja sitten seuraavaksi Vastis, eiko?
-levinia ja HOpe rv 32+3-
Ihanaa, että käynnistys sujui hyvin ja jäi hyvät muistot synnytyksestä. Ihanaa vauva-aikaa teille!! Ja mukavaa, että olette päässeet kotiutumaan. Kyllä se vatsa siitä jossain vaiheessa asettuu, vaikka se löllykkänä onkin vähän ällö. Itsekin juuri mietiskelin, että mitäköhän vaatteita sitä sitten voi käyttää taas sen löllykkämahan kanssa. Tuskin heti pääsenkään eroon raskausajan vaatteista.
Tamatullakin työsuhde-etuna sydänäänien kuuntelu. Tuota olisin alkuvaiheessa itsekin halunnut. Toivottavasti jaksat töissä tai saat inhimillisiä töitä.
( . ) Tänään on alkanut ihan älyttömästi kyllästyttää tämä päivittäinen rutiini. Tänään sadesäällä on tietty siivousta tiedossa. Mutta nyt autottomana pari päivää ja täysin neidin kanssa (mies siis huoltaa sitä autoa illat ja on päivät töissä) alkaa kyllä mielikuvitus olemaan vähissä, kun yrittää vaihtelua keksiä näihin päiviin. (alkaa siis tuntua, että vauva voisi kohta alkaa tullakin) Suurin osa kavereistakin lomailee jossain muualla kuin täällä päin, joten aikuista juttuseuraa löytyy lähinnä puhelimen välityksellä. Tyttökin kaipaisi jo enemmän leikkiseuraa ja sitä olenkin tässä yrittänyt metsästää.. Pääsispä tekemään itse rauhassa vielä viimeisiä hankintoja. No torstaina viimeistään, kun tyttö lähtee päiväreissulle mummin ja ukin kanssa ja minulla on mm. äitipoliaika. Huomenna tyttö joutuu varmaan käymään hoidossa, jos saan hammaslääkärin päivystysajan. Tuo ei kuitenkaan ole mitään nautintoa minulle (päästä yksin hammaslääkäriin siis). Lohkesi hampaasta pala. Muuten en kuitenkaan halua tyttöä hoitoon edes pariksi päiväksi pph:lle, vaikka se mahdollisuus olisi. Siellä tyttö kuitenkin nukkuisi päikkärit, joita kotona ei nuku ja sitten taas olisi illalla liian virkku. Huomaa, että pian alkaa loppuajan kärsimättömyys koputella. Toivottavasti mieliala pysyisi vielä vähän aikaa inhimillisenä.
Västis ja Taimi 36+4
työpaikka etuna on myös ultra+osaava gyne. nyt ollaan hankkimassa meidän gynelle uutta ultraa niin arvaa vaan kuka pääsee kokeilemaan niitä laitteita :))))))))))))))))
en epäile yhtään ettenkö saisi kevyempiä hommia, sain niitä jo alkuvaiheessa kun en päässyt kävelemään juurikaan. se on kuitenkin työpaikan etu että työntekijät on töissä eikä s-lomalla.
Hienoa, että oli kaikki mennyt hyvin! :)
Omaan napaan ei kummempaa. Tai no, päätettiin heittäytyä hulluiksi ja hankkia koiranpentu. Luovutus on silloin, kun mun äippäloma alkaa. No, eipähän käy elämä tylsäksi... Heh.
Töihin palasin loman jälkeen. Ihan hyvin tuntuu, että jaksan, tosin tänään on selkä vihotellut. Pakko vissiin napsia pari Panadolia ennen nukkumaanmenoa, että lihasjännitys helpottaisi.
Tuutis ja Masumies rv 32+0
Niin se vain ensimmäinen nyytti syntyi tähän poppooseen, hienoa. Ja me muut seurataan perässä.
Olin saanut sellaisen käsityksen, että sulle Jushka olisi tyttö ollut tulossa?! Vaikka poikaa aavistelin...
Mutta tänne ei närästystä kummempaa. Hyvin siis voidaan koko porukka, tosin kissa on taas kateissa... Mies sanoi massulle aamulla, että nähdään huomenna. Minä siihen tokaisin, ettei nähdä. Mies korjasi, että kuullaan...
Kahden viikon päästä tyttö aloittaa päiväkodin, 3 päivää viikossa. Niin se vain kesä on jo tässä vaiheessa. Minä rupean pesänrakennushommiin ;) Vaunut sain " tilattua" tänään, löysin mieluisat käytetyt. Laatikollinen vaatteita odottaa auton takakontissa, muutama mokoma pitäsi vielä hakea veljen luota. Onneksi toinen veli on vaatteita jakamassa, muutoin jäisi suurin osa käytämättä.
-kärttyli & pikku-kärttyli 27+5-
Äippäpolilla siis käyty ja siellä kaikki ok niin äidillä kuin Naksullakin. Mulla oli paineet vähän " koholla" 134/87.
Oltiin ensin käyrällä vähän aikaa ja siinä kaikki jees, Naksu jopa tavoistaan poiketen liikuskeli näin aamutuimaan. Toki se vaati kupillisen appelsiinimehua ja vähän rapsuttelua mahan päältä.. Ehkä ihmetteli miks hitossa ollaan näin aikaisin hereillä..
Lääkäri tutkas kohtalaisen kovakouraisesti, kohdunkaulaa vielä KAKSI SENTTIÄ jäljellä ja kohdunsuu hätäseen just yhdelle sormelle auki. JOTAIN sentään on siis tapahtunut, mutta varsin epäkypsät paikat kuitenkin. Jo ennen ultraa lääkäri sanoi että annetaan luonnolle vielä se pari pv aikaa ja sit katsotaan uudelleen.
Ultrassa kaikki ok, istukka vähän rappeutunut niinkun kuuluu kuulema jo ollakin. Lapsivettä normaalisti, vaikka ensin katsoivat että vähän vähän, mutta oli kuitenkin riittävästi.
Istukkavirtaukset edelleen kunnossa. Naksun painoarvio oli 4100g, lääkärin mielestä tuntui kuitenkin käteen pienemmälle mitä ultra antoi. No, mene ja tiedä. Ei sentään siis 5kg könttiä tulossa. *Huh*
Näin ollen siis katsomme torstaiaamuna uudelleen klo 08:30 ja toki lääkäri sanoi että senkin jälkeen voidaan vielä seurata jos kaikki on hyvin, mutta se vaatii sitten jokapäiväisiä käyntejä. Siihen kohtaan mä kohotin merkitsevästi kulmakarvojani ja sanoin että no, mä otan torstaina sitten kapsäkin mukaan ja jään tänne. Tervetuloa, sanoi lääkäri.
Herranen aika en mä nyt ala sitten viikonloppua siellä loikkaamaan joka helkutin päivä. Torstaina mä ilmotan että mä jään tänne, nyt käynnistetään. Kätilö sanoi mun käyrällä ollessakin, että jos mä nyt ilmoitan etten mä lähde kotiin tänään(kään) niin oisin päässyt kyllä osastolle. Mutta mitä hittoa mä siellä makaan odottamassa että paikat kypsyy. Mieluummin mä olen täällä kotona nää pari päivää. Torstaina Ukkokultakin on sitten tässä 3km päässä töissä niin pääsee paremmi paikalle.
TAI; sitten mulle iski pieni synnytyspaniikki, mutta ei mulle tullut mieleenkään vaatia sitä käynnistystä nyt ja heti. Mä mieluummin odotan sinne torstaille.. Ja tietty ainahan se ois parempi että itelleen lähtis tulemaan.
Notta näin.
Jotain se sisätutkimus sai aikaan koska nyt juilii ja sukkapuikkokipuilee tuo alakerta. Ja pientä verenvuotoakin sai lääkäri aikaiseksi. Katsomme miten tilanne edistyy, toivottavasti lähtis itekseen tulemaan vielä.
Jushka ja Naksu 41+5