Huono iho (akne) ja raskaus
Onkohan kellään muulla kokemusta akneen tapuvasta ihosta?
Itse ole ala-asteikäisestä kärsinyt huonosta ihosta. Olen kokeillut erilaisia lääkärin määräämiä acne-voiteita, kuukausia kestäviä oricyklin ja apocyklin kuureja, diane nova sekä jasmin pillereitä sekä kaksi kertaa ihotautilääkärin määräämän roacuttan-kuuria. Roacuttan paransikin ihoni, mutta ei lopullisesti. Syön suht terveellisesti ja juon paljon vettä. Olen myös paastonnut ja välttänyt hiilihydraatteja. Olen huomannut, että ihoni oireet johtuvat selvästä hormonikierrosta. Tulin kaksi vuotta sitten raskaaksi ja ihoni meni järkyttävään kuntoon. Lääkäri sanoi, sen johtuvan hormoneista ja varsinkin kuulemma, kun odotin poikaa, niin mieshormoneja on enemmän. Raskauden aikana ei saanut käyttää kuin yhtä voidetta turvallisesti, eikä valohoidostakaan ollut apua. Edelleen ihoni on huonossa kunnossa, mutta kuureja en ole halunnut aloittaa, koska toinen lapsi olisi haaveissa.
Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa? Entä tyttölapsen saanneilla? Vinkkejä otetaan vastaan, pliis!
Kommentit (3)
Sama juttu, ala-asteelta lähtien on jatkunut tää " taistelu" finnejä, mustapäitä ja kiiltoa vastaan. Diane novat toimi mullakin aikanaan.
Raskauden alussa iho meni huonoon kuntoon, ja olin varma että näin jatkuu. Mutta lopulta iho olikin koko loppuraskauden poikkeuksellisen hyvässä kunnossa, myös kiiltely meikin kanssa väheni. Sain tytön.
Nyt" normitilassa" iho on välillä suht ok, välillä ei. Olen alistunut kohtaloon, että olen niitä, kellä huonohko iho tulee jatkumaan varmaan 60v-asti. Tutullanikin yli 40v on edelleen finnejä ymv...
Sen olen huomannut, että sokerin syönnillä on vaikutus. Kun olin jonkun aikaa syömättä karkkia, keksejä, kakkuja jne, oli ihokin paljon parempi. Myös sinkkiä kannattaa kokeilla tabletteina.
pillerit auttoivat pitämään ihon ihan hyvässä kunnossa. Normaalitilassa finnejä ja mustapäitä tulee varsinkin kierron loppuvaiheessa. Takana kaksi raskautta, jolloin iho alun jälkeen on ollut melko hyvässä kunnossa. En huomannut eroa tyttö- tai poikaraskaudessa. Myös imetysajan iho on pysynyt oikein hyvässä kunnossa.
Jokin aika sitten löysin Orgon suolan (Meine Base). Palauttaa ihon pharvon emäksiseksi. Olen ollut todella tyytyväinen tähän tuotteeseen.
Diane Novien aikana iho pysyi kohtuullisessa kunnossa, ei tullut isoja finnejä ja valkopäitä lähes ollenkaan, mutta kun raskaana ei voinut enää pillereitä käyttää, niin ihon kunto huononi. Nyt olen toista kertaa raskaana ja sama ongelma taas. Ei auta muu kuin kärsiä ja hoitaa aknea ulkoisesti, raskauden jälkeen aion ottaa lääkäriin yhteyttä ja pyytää sen antibioottikuurin akneen. (en ole sitä ennen kokeillutkaan).
Niin ja tyttölapsi kysymykseesi en osaa vastata, ensimmäinen oli poika, ja tästä toisesta ei ole vielä tietoa.