!!!!MARRAS05, uutta pinoa pukkaa!!!!
Kommentit (57)
Voi vitsit Noema kyllä sulla on kohta lähtö! Toivottavasti ainaskin! Lähetään ensi lauantaina lomalle, ja sitä ennen ois kiva saada uutisia, tuliko nyytillinen taikaa vai sisua perheeseen. Niin että vauhtia nyt! -:)
Käytiin viikonloppuna tutustumassa Etelä-Suomen kotieläintiloihin kun lauantaina oltiin Kirkkonummella Rehndahlissa, ja eilen käytiin Fallkullassa ja Haltialassa. Rehndahl on kyllä kiva paikka, mutta maksullinen 7 eur/hlö, ja jotenkin paikka oli kulahtanut sitten viime käynnin. Jos joku sinne joskus menee niin omat evät mukaan. Siellä on elukoita vapaana, joka siitä paikasta tekee kivan, Esim. lampaat, possut ja vuohet ovat vapaana. Sitten tilalla oli ihana bordercollie joka sateen tullessa kävi kokoamassa vuohet ja lampaat ulkoota sisälle. Meijän esikko sai talutusratsastaa ponilla ja kyllä oli tyttö hiljainen reissun jälkeen. Oli niin tohkeissaan ettei saanut sanaa suustaan.
Meille ei muuten mitään ihmeitä. Ollaan pitkästä aikaa kaikki jopa terveinäkin. Ukolla kun oli ennen juhannusta kova ruokamyrkytys, niin että oli lasaretissa 4 päivää ja jussin jälkeen olin itse viikon kuumeessa. Lapset onneksi olleet terveenä.
Sisko opettaa pienelle koko ajan kaikkea mahdollista, ja nyt uutuutena meillä lauletaan: lilli lilli lieluu....äiti, äiti pieluu...
Tosi great! Ei vaan, ei pysty kuin hymyilemään :)
Täällä odotetaan loman alkua kovasti. Mökkeillään ja reissataan muutamana päivänä asuntovaunulla, jota kauhulla odotan. En ole nimittäin ikinä niin matkustanut, ja epäilen ettei mun hermot kestä hommaa. Min. 4 yötä meinattiin kuitenkin asuntovaunulla reissata. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka iskisi kipinä..
Hyvää kesää kaikille, jos ei nyt tule muutamaan viikkon kirjoiteltua. Tiedä tuota koskaan........
Voi Noema, kyllä tosiaankin kuulostaa siltä että pääset aika pian synnyttämään. Ihanaa, jännää! :-) Onnikin taitaa vaistota että hänestä tulee kohta isoveli kun halusi jo isoon sänkyyn nukkumaan. Suloinen tapaus kun tuolla tavalla omin toimin teki muuttoa laivasänkyyn. :-)
Sitten edelliseen pinoon liittyen muutama kommentti...
Eroahdistusta on ilmoilla meilläkin. Jesse haluaisi koko ajan seuraa, varsinkin isin ollessa kotona, seuraa isiä kuin hai laivaa. Pari viikkoa takaperin tuli aina iso itku isin lähtiessä töihin. Nyt ei enää aamuisin itketä mutta isin perään kysellään monenmonta kertaa päivän aikana. Onneksi miehellä alkaa ensi viikolla kesäloma, pääsen vähemmällä kyselytulvalla. Ja kivaa tottakai muutenkin saada viettää pari viikkoa yhteistä kesälomaa. :-)
Meillä tosiaan mies on nyt mua enemmän Jessen eroahdistuksen kohteena. Samoin isiä uhmataan tällä hetkellä huomattavasti enemmän kuin mua. Meillä menee Jessen kanssa päivät täällä tosi leppoisasti ja hyväntuulisissa merkeissä, sitten kun mies tulee kotiin, Jesse ilmeisesti purkaa ikäväänsä ja alkaa yleensä keksiä kaikenlaisia kiukuttelun aiheita isiä kohtaan. Mies on onneksi kuitenkin ymmärtänyt mistä kenkä puristaa. Hyvänä lääkkeenä känkkäränkkää vastaan on se että mies nappasee Jessen syliinsä, ottavat kirjakasan mukaan sohvalle ja lukevat yhdessä vähintään puoli tuntia. Sitten lähtee sujumaan paremmin kun Jesse on saanut hetken tankata isin syliä ja seuraa.
Noema kirjoitteli mielikuvituksen kehittymisestä ja peloista. Oon huomannut Jessellä ihan samaa. Eilen aamulla pelotti kun isi pesi hampaita ja ovikellon soiminen saa meilläkin säpsyt aikaan. Melkoiset pelkoitkut tuli myös äidin keksimästä hölmöstä leikistä kun Jesse halusi korvatulpat korviinsa ja teeskentelin sitten puhuvani mutta en pitänytkään mitään ääntä. Jesse kauhistui moisesta ihan kauheasti; äiti selvästi puhuu mutta miksi ei kuulu mitään?!?!? Vääääää!!! Ja mä kun vaan halusin demonstroida korvatulppien toimintaa. Tyhmä äiti. ;-)
Meillä oli yhtenä yönä kauhukohtauskin. Jesse heräsi selvästi painajaiseen, oli sängyssään silmät auki ja itki ihan kauhuissaan. Rauhoittelin sylissä mutta itku jatkui vaan. Mieskin tuli sitten katsomaan mikä on hätänä ja Jesse alkoi ihan jäykkänä kirkumaan mun sylissä nähdessään isinsä, pelästyi tosi paljon. Taisi raukka olla vielä keskellä painajaista ja näki isinsäkin jonain muuna...? Hui sentään. Kyllä siitä sitten hissukseen tokeni ja loppuyön nukkui ihan hyvin. Näin itse pienenä paljon painajaisia, toivottavasti Jesse pääsee vähän helpommalla.
Ihana tangotuomari tuo Tintta-liisan Lotta kun on osannut hienosti valita suosikkinsa finalisteista. :-)
Nyt pitää mennä ahertamaan kotitöitä hetkeksi ennen kuin Jesse herää päikyiltä.
Tiituliitulle vielä hyvää loman odotusta! Toivottavasti asuntovaunuilut menee hienosti ja hermot kestää! ;-)
Noemalle taas tsemppauksia sinne nippailujen keskelle! Olet kovasti mielessä!!!!!
Edellisessä pinossa joku kysyi tarhaan menosta. Minttu on menossa tarhaan 13.8. Elokuun alkupuolella kun olen lomalla pitäisi hoitaa tarhaan tutustumiset.
En tiedä johtuuko noeman jännästä loppuodotuksesta vai mistä, mutta näin viime yönä unta, että olin synnyttämässä uudelleen, synnytys oli helppo ja purnasin kätilöille, että antavat mulle kunnolla kipulääkettä kun oli viimeksi niin kipeä enkä kerinnyt mitään saada. Vauva unia olen nähnyt kyllä nytten useammin muutenkin. Johtuu varmaan siitä, että oma lapsi vaikuttaa niin isolta jo :)
Ei ole vielä toinen suunnitteilla vähään aikaan. Joskus ehkäpä. Mieskään ei ole kuumeillut enää, ollaan aika tiukoilla Mintun kanssa tällä hetkellä jotenkin. Itse ainakin välillä ihan puhki, huomenna tyttö meneekin mummulaan yö-kylään. Saadaan vähän hengähtää.
Meidän taloasiat eivät etene. Halutaan edelleekin muuttaa miehen kanssa aivan eri kaupunginosiin, blääh :) Kun eilen siivosin ajattelin kyllä, että pitää saada joku suurempi kämppä, saamari tavarat/ vaatteet ei mahdu meidän vaatekaappeisiin millään. No ehkäpä joskus vielä ollaan yksimielisiä mihin muutetaan :)
Uhmaa ja ilkikurisuutta on alkanut näkyä mielläkin oman tahdon lisäksi, blääh välillä niin uuvuttavaa.
Mintulle ostettiin Rukan roosan värinen sadetakki kokoa 98 (melko reilu) ja tänään mummi käy ostamassa samaan sarjaan kurahousut. Viimevuotisiin kurahousuihin oli tullut hometta sinne sisäpuolelle, täytyy jatkossa kuivata tarkkaan nämä uudet kamppeet ettei pääse tapahtumaan näille samaa.
Tilaisin muuten euroteam.fi:ta nimikointa lappuja päiväkotia varten. Mites muut olette hoitaneet nimikoinnin?
Tsemppiä noemalle :) Multa irtosi limatulppa vajaata viikkoa ennen h- hetkeä.
Touko
+ painon tiukat viikot menossa, la puntarissa -0,8 kg yht -11,9 kg
+ perjantaina pitkään odotettu palkka ja lomarahat
Oltiin la häissä Mintun kanssa. Onneksi oli mun vanhemmat, sisko, isovanhemmat ja äidin sisko. Oltiin oltu vajaa tunti häissä kun olin jo hiestä märkä. Neiti ei pysynyt hetkeäkään paikallaan, onneksi oli monta vahtijaa voitiin vuorotella. Vein likan hameen tänään pesulaan
Mietin kyllä että taidetaan mennä elokuussa seuraaviin häihin kahdestaan.
Le Cheile: Aika inhottavaa tuollainen lääkärin kommentti ja odotus, että onko kaikki hyvin.
Laitan tuon mun eilisen viestin vielä tähänkin pinoon, niin ne jotka ei sitä sieltä lukeneet voi lukea tästä meidän kuulumisia.
Noemalla siellä jännät paikat, alkoi itseäkin jännitämään. Meillä on muuten poika tullut jo about 5 kktta pinniksen laidan yli eli ei ole mitään hyötyä. Helppo oli ennen nukuttaa, kun vain vei pinnikseen, niin nukkui itestään, nyt sitten maataan vieressä niin kauan kuin nukkuu, koska pojasta on erittäin hauskaa tulla olkkariin miljoona kertaa, kun iskä ja äiti istuu iltaa viettämässä ja ei että se naurattaa.
En myöskään kommentoinut turvaistuinasiaa. Meillä selkä menosuuntaan. Irlannissa oli vähän aikaa nenu menosuuntaan, mutta täällä joku pelotteli mut kolmen vuoden ikärajalla. No nyt on taas alkanut mietityttää, että josko käännettäis, kun pituutta pojalla riittää 1,5 vuotis neuvolassa 86 cm ja sitten tuo oksentelu. Jos se ei nuku automatkaa ja sattuu mutkanen tie, niin yökki tulee väistämättä.
Tässä tuo eilinen:
Hei Kaikille pitkästä aikaa
Eipäs ole tullut kirjoiteltua minnekään pikään aikaa, me nimittäin muutettiin Suomeen =) Näin aluksi ainakin tämän raskauden ja synnytyksen ajaksi. Päätettiin näin, kun siellä Irlannissa ei päässyt edes yksityiselle ultraan, kun jonot oli 2 kktta ja viikolla 17 ei ollut ollut yhtään tarkastusta vielä. Hiljaiseksi myös veti, kun käytiin viikolla 12 np-ultrassa Oulussa ja np paksuutta oli 2,5mm, joka ei sinänsä ole vielä mikään suuri riski, mutta kyseinen lääkäri sai mut peloteltua oikein kunnolla ja perusteellisesti. Sanoi vai, että minä suosittelen lapsivesitutkimusta. (huomautuksena, että lääkäri ei saa koskaa suositella lapsivesitutkimusta vain kertoa jatkomahdollisuuksista) No meidän vaikeuksien vuoksi en juuri sellaista halua tehdä, koska siinä aina on riskinsä, vaikka olisikin kuin pieni hyvänsä. No käytiin sitten viikolla 17 Brunolla Helsingissä ja Bruno sanoi kaiken mitattuaan, että hän ei lapsivesitutkimukseen lähtisi, koska kaikki mitat viittaavat tervesseen ja hyvin voipaan lapseen. Mainitsi vielä, että pitkä nelikiloinen poika tuloillaan eli meidän poitsu saa pikku veljen sitten lokakuussa, jos kaikki hyvin menee.
Meillä isukki lähti Irlantiin eilen kahden viikon lomalle ja vielä ainakaan ei poika ole isukkiaan huomannut kysellä, olen kyllä pitänyt sitä kiireisenä, että ei ole varmaan ehtinyt edes tajuta. Lähti nytkin papan kanssa pyöräajelulle, joten mulla on aikaa kirjoitella tänne.
Noemalla on jännät paikat siellä. En nyt muista kuka kommentoi mitäkin, mutta kerron miten meillä. Mukista meillä on juotu jo kauan, yötutti on käytössä, ajateltiin vieroittaa, kun isä tulee takaisin lomalta ja ennen toisen lapsen syntymää. Pottaan ollaan kakkailtu ja pissailtu, mutta välillä tulee kausia, että poika ei edes halua nähdä pottaa ja en sitten suuremmin pakottele, joskus ilmoittaa itse kakan tulosta, ollaan pidetty vaipattomia päiviä ja jos housuun menee, niin sitten menee, autotarrasysteemi ottettiin käyttöön eli aina, kun potalla ollaan käyty, liimataan tarra paperiin. Sanoja tulee niin enkuksi kuin suomeksikkin, jotkut jopa molemmilla kielillä, toiset vain toisella. Pisin lausen on minne laivat mennee (laulusta). Ilmoitin pojan musiikkileikki kouluun ja odotan innolla sinne menoa. Meillä puhutaan todella selvästi vain ässä ja ärrä ei vielä äänny, niin hyvin, mutta esim. sanoo omenapuu todella selvästi ja tänään tuli tähti, niin ette rinta röyhelö äidillä kohosi ylpeydestä.
Jollakin oli peukun imeminen ongelmana. Oletko kokeillut kynneliä. Mun serkun tytöltä saatii sillä kytekettyä tapa pois.
Nyt lähden saunaa laittamaan päälle. Terkkuja kaikille hurjasti ja Noemalle synnytysonnea.
Le Cheile ja Kaapo Einari
Supistelu äityi voimakkaaksi päivällä ja sitä kesti iltapäivään saakka, kunnes koko touhu taas lopahti kuin seinään. Lapsivettä ei ole enää tihkunut ja antoivatkin luvan katsella kotona. Kiitos kaikille myötäelämisestä!
Nyt menen nukkumaan, kun viimeyönä jäi nukkuminen supistelujen takia. Saas nähdä mitä tästä tulee ;)
Noema
Pakko oli tulla vielä huikkaamaan Noemalle tsempitykset, jos nyt enää näitä luet ennen synnytystä :) ihanan jännää!! :)
Voi Jesse parkaa kun oli niin pahaa unta nähnyt, hö.
Toukolta piti kysyä että mihin päin haluisitte muuttaa?
Turvaistuimen suunnasta vielä, eli meillä on aatu istunut nenä menosuuntaan siitä asti kun turvaistuimeen siirtyi.
Tällä kertaa ei enempää vaan nyt nukkumaan! Öitä kaikille, jäädään jännityksellä odottamaan haikaralta uutisia :)
Aatun_äippä: Mä haluaisin muuttaa Vanhalle/ Uudelle Koivistolle- Kalaholmaan, Mikko taas Noormarkkuun.
Meil on Minttu kipeä, kesänuhaa. Ei saatu nukkua paljoa viime yönä, yskää ja nuhaa ja itkeskelyä. Se on just tälläistä aina kun aattelee ihanaa vapaa ilta tiedossa, niin lapsi valvottaa sen verran edellisenä yönä että on ihan tööt olo.
Palaillaan :)
Missäs ne kesälomasäät nyt oikein piilottelee? Vaikka lämmin säähän tuolla on pilvisyydestä ja sateisuudesta huolimatta eli ulkona kelpaa kyllä oleilla. Uimaan ei vaan viitsi mennä tällaisella säällä, onneksi Jesse ei ole nyt muistanut uimisen perään kyselläkään. Tyytyväisenä on tehnyt mun kanssa metsälenkkejä ja leikkipuistokeikkoja. Tänään ihastui metsässä mustikoihin ja suu violettina niitä mussutti. :-)
Miten Noeman viime yö meni? Saitko nukkua rauhassa vai supisteliko taas? Ärsyttävää tuollainen että oireet antaa jo ymmärtää että kohta pääsee tositoimiin, mutta sitten ähäkutti, eipäs pääsekään vielä. Koitahan jaksaa siellä. Vaikka positiiviseltahan sä koko ajan kuulostat kaikista juonen käänteistä huolimatta. ;-)
Touko: Tsempitykset teille jo tarhaan menoa ajatellen! Muakin jännittää jo miten Jessellä lähtee sujumaan tarhailut uudessa lapsiryhmässä (tädit onneksi samat) ja pitkän kesäloman jälkeen. Vaan turha tässä vielä murehtia. :-) Vaatteiden nimikoinnit oon hoitanut ihan kangaskynällä / kuulakärkikynällä koko- tai pesulappuihin. Ja joissain vaatteissahan on ihan erillinen lappukin nimeä varten. Mintulle pikaiset paranemiset! Kurjaa kun olette joutuneet valvomaan.
Le Cheile: Joko poika on alkanut kysellä isukin perään? Varmasti ehtii parissa viikossa vähän ikävä tulla. Mutta onneksi lapset ovat sopeutuvaisia. Kovasti tsemppiä sulle loppuraskauteen! Harmi kun teille sattui np-ultrassa pelotteleva lääkäri. :-/
Gerda: Joko olette kotiutuneet Italian reissulta? Oliko onnistunut matka?
Nyt heipat vähäksi aikaa. Jesse nukahti vihdoin päikkäreille ja pääsen nautiskelemaan lehden lukemisesta ihan kaikessa rauhassa.
Ei helkkari, täällä vielä. Koko ajan tulee ruskeata paperiin pyyhittäessä (taas olen pahoillani tästä kuvailupakkomielteestäni;), mutta kunnon supistelu ei ota enää alkaakseen. Viimeyönä nukuin kuin tukki, ei yhden yhtä supistusta. Ääh. Tänään olen ollut liikkeellä kaupoilla klo 10-17, eikä oireen oiretta havaittavissa, paitsi kipeät jalat ;). Pää tuntuu jalkovälissä, oikein kirvelee.
Ehkä tämä tästä vielä, vaikka usko alkaa taas mennä koko touhuun.
Noema, the omanapa
Noema,
kyllä sä kohta pääset tositoimiin. En millään jaksaisi uskoa että menee enää paljoa yli kun noin selkeitä synnytyksen alkuoireita on jo.
Hyvä kun ei supistele, kohtu lepää, jotta kohta pääsee tositoimiin. Muista nyt itekki nukkua, jos vain voit. Joo, tiedän kyllä ettei unta voi nukkua varastoon, mutta kuitenkin.
Kiva kun muistat ilmottautua. Mä ravaan täällä parin tunnin välein jännittämässä puolestasi.
Aika hassua sinäänsä että me nettimammat eletään tätä näin kovasti vaikka ei tunnetakaan (tai no tunnetaanhan me mutta ei ulkonäöltä). Uskomattoman tärkeitä ootte kaikki!
Öitä!
Heippa mammat!
Oltiin tänään koko päivä reissussa kun lähdettiin aamupalan jälkeen kohti Tuuria ja Keskisen kyläkauppaa. Illalla vasta klo 21 kotiuduttiin joten en jaksa pitempään turista vaan menen nukkumaan.
Huomenna (tai torstaina) yritän tulla lukemaan teiän juttujanne paremmin ja paremmalla ajalla, perjantaina kun menen parturiin (leikkaus ja värjäys, ihanaa!) ja mennään sen jälkeen ehkä Kristiinankaupunkiin markkinoille jos sää vaan sallii.
Nyt nukkumaan, joten öitä! Niin ja noemalle tsemppiä, kyllä se taika tai sisu sieltä vielä varmasti ulos tulee :)
kiitos auringonkukka kysymästä :)
eilen tultiin takaisin suomeen, matka oli ihana. lämpöä 28-30 astetta plussaa, hotelli merenrannassa, ja heti kaupungin takaa kohosivat korkeat vuoret. monacossa käytiin retkellä, siellä ferrarit ja porschet olivat kilvan rivissä :)
lennot meni tosi hyvin, vaikka niitä hiukan jännitin. bussimatkat lentokentältä lomakaupunkiin vaativat vähän enemmän viihdyttämistä jotta poikanen jaksoi istua. kanssamatkustajat ja paikalliset ihastuivat karhunpoikaan, poika kun vilkutteli ja hymyili lähes kaikille vastaantulijoille. merenrannalla tykkäsi hiekkaleikkejä touhuilla ja vedessä loiskutella. kaupungissa oli lähellä myös pari leikkipuistoa, joissa viiletti sikäläisten lasten seassa ainoana pellavapäänä.
itse sairastuin flunssaan tai johonkin semmoiseen juuri ennen matkaa, se oli vähän harmillista ja hiukan rajoitti lomatouhuja. vieläkin on kurkku kipeänä. vatsavaivoistakin ennätin hiukan kärsiä, mutta onneksi muu perhe pysyi terveenä.
noemalla onkin jo raskauden viimemetrit käsillä, paljon tsemppiä täältäkin lähetän! kohta sinulla on ihana pieni vauva sylissäsi. :) koita ottaa rauhallisesti (tiedän, helpommin sanottu kuin tehty!), ja lepäillä minkä pystyt. luonto hoitanee loput, tai ainakin suurimman osan :)
nyt ei tämän enempää, sori jää kaikki muut kommentoinnit. en vielä lukenutkaan kaikkea mitä on kuluneen viikon aikana tapahtunut.
hyvää yötä,
gerda
nyt kun on matka takana, alkaa meillä osittainen tutista erotus. siis päivisin pois käytöstä, vain yöunille ja päikkäreille saa poika tuttisen. en viitsi kerralla viedä kokonaan pois, kun on niin mahdottoman tärkeä. nukkuu yksi tutti suussa ja toinen kädessä :)
tänään siis ensimmäinen tutiton päivä, saas nähdä miten menee. olen aika toiveikas kyllä, tuntuu että on itsekin hiukan vähentänyt huvikseen lutkuttamista.
mites muilla tutista luopuminen/vähentäminen on sujunut?
pari galluppikysymystä:
- miten/missä pesette marrasten pyllyt? minä oon pessyt pienestä pitäen vessan lavuaarissa, vieressä pesukoneen päällä on pyyhe. lavuaari on ihan " tavallinen" ja alkaa tuntua kyllä vähän ahtaalta tuota poikaa koittaa siihen saada mahtumaan pyllypesulle. no, vielä onnistuu.
-mitkä on tämän hetken suosikkilelut teillä? täällä poikanen leikkii eniten palloilla ja autoilla, junilla. kirjoja tykkää myös lukea.
-joko on lastensänkyyn siirrytty vai vielä pinniksessä? meillä nukkuu vielä pinnasängyssä, se on niin iso että on reilusti tilaa ja niin korkeat laidat ettei ylikään pääse. ei oo kyllä yrittänytkään kiipeillä. silti mietin, josko syksyllä ostaisi lastensängyn vai missähän vaiheessa...
gerda ja karhunpoika
Noemalla on kohta tosi toimet edessä ja vaavi kainalossa :)
Kolmen ässän keinot eli seksi, siivous ja sauna auttaa kaiketi joskus.
Meilläkin tutti käytössä vain nukkumaan mennessä, päivisin kaapissa. Perttu on vähän kitusempi, mutta muuten ei juuri tutin puuttumiinen häiritse. Aamulla reippaasto otse tuo tutin kaappin laitettavaksi.
Ihanalta kyllä kuulosti Gerdan matka!
Pyllyn pesu meillä tapahtuu vessan pesualtaassa. Pidän aina silleen jalat levällään allasta vasten, jalat ei ole altaassa, onpas nyt vaikea selittää ;) no kuitenkin tällä tapaa pesu onnistuu ihan hyvin ja neidin pyllyn pesen myös samalla tapaa, jos tarvis.
Häkkisängyssä vielä ukko nukkuu. Ja vielä jonkin aikaa saakin siellä nukkua, sängyn osto edessä, enkä oikein vielä tiedä miten asia ratkaistaan, kun lapset nukkuu samassa huoneessa, niin ei oikein kahta lastensänkyä viittis sinne ahdata eli vissiin kerrossänky on paras ratkaisu.
Kummallisia kesäilmoja kyllä täällä Suomessa pitelee.
Lauantaina mennään serkun häihin, lahjaksi olen väsännyt semmoista paperinaruryijyä, siihne on ylimääräinen aika mennytkin, joten tänne en ole kerinnyt. Tykkään kyllä hirveesti värkätä kaikkea itse. Vielä kortti pitäisi tehdä.
Huomenna lähdetään taas mummulaan ja ollaan reilu viikko.
Meillä turvaistuin yleensä kaapissa, kun emme omaa autoa omista, mutta kun auton kyytiiin pääsemme, niin istuu selkä menosuuntaan päin, ja mahtuu vielä ihan hyvin. Ja meillä brion istuin.
Pitää alkaa järkkään vähän kotia ja pakkaan kasseja.
Voikaa hyvin!
Hilda
Höh, täällä on satanut melkein koko päivän vettä. Ulkoiltiin silti normaalisti aamupäivällä eikä sadevermeet ainakaan Jessellä menoa haitannut. Käytiin isommalla hiekkakentällä potkimassa palloa ja aivan innoissaan jaksoi poitsu juosta pallon perässä ja mahtavia banaanipotkuja potki aina välillä. :-) Itse kaipaisin taas aurinkoa kun sentään kesälomalla ollaan.
Gerdan loma kuulosti oikein mukavalle! Kiva kun tulit kertomaan kuulumiset. :-)
Noema on kyllä melkoinen sankari kun jaksaa vielä viimeisimmillään tehdä koko päivän kauppareissuja, huh sentään. Luulisi että tuolla menolla vaavi valuisi jo ulos. ;-) Taas toivottelen tälle päivälle uudet tsemppaukset!
Sitten Gerdan kysymyksiin...
Jesse on ollut nyt puolitoista viikkoa ilman päivätuttia ja kohtuullisen hyvin on mennyt. Mies on tosin pari kertaa luovuttanut ruokakaupassa ja antanut kiukkupussille " äänenvaimentimen" , mutta eipä se niin vakavaa. Sitten kun jätetään tutti kokonaan pois, pidetään tietysti tiukka linja. Vaunulenkeillä Jesse saattaa kysellä tutin perään, mutta ei ala inttämään kun muistutan että saa tutin sitten unille. Aamuisin ja päikkäreiden jälkeen yrittää pitää sitkeästi tutin suussa, mutta nyt on parina päivänä antanut tuttinsa itkevälle ja surulliselle kissalle. ;-) Tänä aamuna jo ihan omasta aloitteesta. Suloinen näky kun työntää tuttiaan pehmolelun suuta vasten ja rievunkin antaa kisulle. :-)
Kakkapyllyä ei ole tarvinut meillä vähään aikaan pestä kun Jesse on loman aikana tehnyt hienosti kakat pottaan, jeeee! Iltaisin pääsee aina kylpyyn. Tarvittaessa pestään pylly kylppärin lavuaarissa " Hildan tyyliin" . :-)
Suosikkileluja tällä hetkellä autot, mopot, magneettipalapeli josta voi onkia kaloja ja kirjat.
Pinniksessä vielä nukutaan ja tilaa on vielä hyvin. Samoin meillä sen verran korkea sänky ettei sieltä niin vaan kiivetäkään pois eikä ole vielä keksinyt yrittääkään. Mulla myös silti mietinnässä missä vaiheessa olisi hyvä vaihtaa lastensänkyyn. Ehkä talvilomalla kun silloin voisi olla paremmin energiaa mahdolliseen sänkyyn palauttamis-rumbaan.
Hildan perheelle mukavaa mummulareissua ja hauskoja häitä! Vaikutat kyllä hyvinkin ahkeralle ja taitavalle kädentaitajalle. Serkkusi osaa varmasti arvostaa itsetehtyä lahjaa.
Missä on Manna? Eikä haittaa vaikka Noemakin tulisi taas kertomaan miten menee. ;-)
Kaikki muutkin sieltä taustalta, tulkaahan piristämään kirjoituksillanne tätä sadepäivää! :-)
Pikaviestiä tässä kirjoittelen, kun poika on mummun ja papan kanssa saunassa. Olisimme tekemistä vailla. Kertokaa jotain kivoja leikkejä mistä teillä tykätään. Tänään me maalattiin vesiväreillä ja pelattiin palikoilla ja pallolla keilausta, se tuntui olevan pojasta hauskaa.
Huomaa, että poika kaipaa isäänsä, kun sen kanssa pitäisi koko ajan touhuta vain joskus alkaa leikkimään itsekseen ja sitten on taas vailla seuraa. Halailemaan on alkanut kovasti ja katsoo aina tarkkaan, että minne minä häviän. Pelkää varmaan, että mamikin katoaa näköpiiristä.
Tuteista, meillä ei koskaan ole tutti ollut kuin yökäytössä ja niitä onkin kaksin kappalein, toinen suussa ja toinen kädessä. Ajattelin aloittaa vierotuksen siitä kädessä olevasta ja sitten suussa, mutta vasta sitten, kun isi on palannut kotiin ja ollut vähän aikaa.
Pylly meillä pestään lavuaarissa myöskin, silloin kuin kakka ei tule pottaan.
Nyt iltapalalle.
Terkkuja ja tseppejä Noemalle.
Aivankin superpaljon kiitoksia myötäelämisestä teille kaikille ihanille ihmisille! Aivan mahtavaa, kun niin minua tsempitätte ja minä en ole edes ehtinyt kommentoida kenenkään muun kirjoituksia. Lupaan korjata tilanteen vauvan synnyttyä. Innolla olen kuitenkin juttujanne lukenut!
Edelleen siis täällä. Tänään valloitettiin Itis ja käytiin päälle vielä kaupungissa syömässä. Liitos alkaa olla jo niin arka (pää painaa ilmeisesti niin lujaa jo alas), että eteneminen on keinuvaa ja hidasta.
Ilmoittelen, kun homma lähtee kunnolla käyntiin.
Noema
Jaksat olla niin positiivinen, minä kun en edes tiedä, mitä loppuraskaus on ku poika syntyi viikolla 36+5 ja ilman ainuttakaan supistusta.
Koetahan jaksaa, toivotaan, että pian pääset tositoimiin!
Meillä myös koko kesän ollut vaan uni-tutti käytössä, siten että lähes 24h suussa. Pistin vaan kaappiin, alussa kävi kaapilla jos esim. kiukutti, joskus saatoin antaa, nyt ei enää pyydä. Meillä oli ennen ne tiskipöydällä, tajusin vähä myöhään, että tottakai haluaa kun näkee ne koko ajan!
Meillä siis myös istuin selkämenosuuntaan, olen kans liikaa lukenut täältä pelotteluja, niin on vielä pitkään. Hätä tapauksessa istuu äidin autossa siinä mikä on tarkoitettu kasvot menosuuntaan 9kg lähtien, jos ei pääse omaa istuinta siirtämään.
Vaatteiden merkkauksesta oli puhetta taannoin. Meillä on isoveikan vanhoja niitä nimi lappuja(silitettäviä), tilasin niitä aikoinaan pelkällä sukunimellä, niin käyvät nyt Ollille, ja sitten tilasin merkkauskyniä. Paljon ajattelin merkata pesulappuun tai koko lappuun, koska se on helpointa. Sukkiin pakko ommella tuo lappu. (ei pysy silittämällä)
Meillä on vkl kavereiden häät, poitsu jää mun äidille, kun lapsia ei häihin toivottu. No ehkä olis tullu vähän hiki juhlatamineissa jos poika mukana :)
Meillä lempilelut on tällä hetkellä autot+peräkärry, niillä jaksaa leikkiä pitkään ja sitten duplot!
Hei te joiden lapsi/lapset on ollut päiväkodissa, kuinka paljon perusvaatteita, collegeja, paitoja ym kannattaa olla? Meillä ainakin syksyllä alkaa esim. colleget kuivumaan tosi hitaasti, jos on vähänkin paksumpi kangas. Vaatteissa tuottaa myös ongelmaa, kun poika on niin laiha, pitää aina olla joku kiristyssysteemi housuissa.
Lähdemme tänään käymään Ikeassa äitini kanssa, mies on vielä tämän viikon töissä. Kuhan mennään sadepäivän ratoksi :) ei ole penniäkään rahaa, mutta kiva katsella!
Meidän pitää myös alkaa kerrossänkyä miettimään, miehen poika kun on meillä kaksi viikkoa kuusta, niin nyt on pojilla omat sängyt, mutta ei mahdu toinen jatkettava huoneeseen. Vankeinhoitolaitoksella oli aika kivan näköinen!
Mukavaa loppuviikkoa kaikille, sateesta huolimatta!
Yöllä alkoi supistelut ja supisteli jo 4 minuutin välein, kunnes loppuivat kuin seinään. Suolisto tyhjeni perinpohjin myös (sorry herkille lukijoille ;). Kävin neuvolassa ja vauva aivan alhaalla, sf-mitta tippunut 2 cm kolmessa päivässä + paino mulla laskenut samassa ajassa 500g. Nyt vessassa houmasin, että ilmeisesti lapsivettä tiputtaa, ainakin sellaista vaaleanpunaista tuli muutama pisara. Jee, jee, vauva syntyy pian! Supistelee taas lupaavasti :)
Eilen illalla Onni sai taas raivarit kun laitettiin pinnikseen nukkumaan. Kuunneltiin alhaalla kun alkoi yläkerrasta herran huoneesta kuulua tepsutusta. Menin katsomaan ja siellä oli poika tullut pinniksestä yli ja kantanut tyynynsä, unilelunsa, tuttinsa ja rättinsä laivasänkyyn. Peittoa raahasi juuri parhaillaan isojen poikien sänkyyn, kun saavuin paikalle. Osoitti sitten sänkyään ja sanoi " laiva" . Halusi siis laivasänkyyn nukkumaan. Sinne simahti heti ja aamulla heräsi seuraavan kerran ihan normaalisti. Voi jee kuinka ihana poika :)
Mutta nyt nippailee niin mukavasti, että pakko lopettaa. Ilmoittelen, jos tästä päästään lähtemään sinne sairaalaan saakka :)
Noema++++