Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raivostun kerta kaikkiaan 13v:n vaatenirsoilusta!!! vai olenko ihan skitso?

Vierailija
10.10.2008 |

Siis pojalla on vuoden vanhemmalta isoveljeltä jääneitä siistejä, vähän pidettyjä, ihan kuitenkin neutraaleja ja nykyaikaisia vaatteita kaappi "täynnä".

Lisäksi on uusia hänelle ostettuja, joita ei ole kertaakaan pitänyt (ja muistaakseni ainakin osaa ollut mukana ostamassa - tai vähintäänkin jos tuon jotain, kysyn aina onko mieluinen, että voin palauttaa jos ei tykkää käyttää).

No, hän ei nyt suostu niitä käyttämään!!! Käyttäisi aina vain muutamaa samaa vaatetta, jotka alkaa olla / on aika kulahtaneita, nuhjuisia, nyppyisiä.

Upouusi takki ei hänelle kelpaakaan nyt ollenkaan - hän kulkee siis aina ilman takkia vaikka ollut jo tosi kylmä!

Panin takavarikkoon muut vaatteet ja jätin hänen kaappiin VAIN ne vaatteet, joita pitäisi nyt alkaa myös käyttämään - hän on osannut salaa käydä penkomassa vaatehuoneen kätköistä niitä takavarikoituja vaatteita!!! (vaikka muuten ei normaalisti löydä yhtään mitään mistään...)

Ja oli myös ottanut käyttöön aikaa sitten pieneksi jääneen takin, jonka olin pessyt ja silittänyt laittaakseni myyntiin - sen hän oli kaivellut käyttöönsä varastoistani!

Ja tuo vanha takki on ´LÄHES samanlainen - tavallinen poikien perusmusta takki, kuin se uusikin takki!!

Sitten hän kehtaa vielä ruinata uusia vaatteita!!! VAikka vaatteita siis on.

Ymmärtäisin jos kyse olisi

- merkkivaatteista - mutta ei, ei poika pyydä merkkivaatteita, vaan H&M yms. vaatteet kelpaa hyvin

- siitä että tarjolla olevat vaatteet voisi JOTENKIN luokitella vanhanaikaisisi, lapsellisiksi, erikoisen oloisiksi tai värisiksi, liian "hienoiksi" tms. ... mutta en parhaalla tahdollanikaan keksi niistä mitään sellaista.

PERIAATTEESTA en halua jättää hyviä vaatteita käyttämättä ja ostaa uusia!! Toinen juttu on raha - meillä 4 lasta, jään just kotihoidontuelle, iso asuntolaina. Pärjätään ihan ok JOS KÄYTETÄÄN RAHAA JÄRKEVÄSTI. Meillä on vähän säästöjä kotihoidontukiaikaa varten, mutta siis budjetti ei kyllä kestä järjetöntä vaatteiden ostelua, jos ei ole tarvetta!

(Poika ei tajua ollenkaan).

Kyse ei myöskään varmaan ole siitä, että ne on veljen vanhoja, koska monet muut, kulahtaneemmat veljen vanhat kelpaa mainiosti.

Tai siitä, ettei hän ikinä saisi mitään uutta, koska kyllä on saanu tuutta myös tarpeeseen ja välillä muutenkin.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska hän ei näytä aikovan niitä vaatteita päällensä vetää, niin ajattelin että ostakoon sitten saman määrän uusia tilalle OMISTA viikkorahoistaan.

Tarkoittaa hänelle kyllä aika pitkää "´velkavankeutta", koska jo nyt hänen 8 eur vk-rahasta menee puolet tietokoneen maksuun - hän sai juuri uuden tietokoneen, josta itse lupasi maksaa 1/5. Siinäkin riittää maksettavaa vielä pitkäksi aikaa. Käytännössä jos poika haluaa vielä ne vaatteet ostaa, on hän ilman vk-rahaa kokonaan, ja piiiiitkään.

Lisäksi hän sai juuri uuuden kännykän (kun on pitänyt vanhaa - hieno ja kallista - huonosti niin että se oli vähän hajonnut.)

Vierailija
2/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohon on syynä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain vaatteista ei luopuisi millään, enkä mä saa edes hellevaatteita pois käytöstä, kun se käy aina napsimassa ne pyykkinarulta ennen kuin ehdin hätiin. Liian pieniä on myös mahdotonta poistaa käytöstä.

Mä pitäisi sinuna tiukan linjan, koska olet noin hyvin ja perusteellisesti asian miettinyt. Ja etenkään jos pojalla ei ole nirsoiluun antaa yhtään mitään syytä.

Se on selvä, että jokin vaate näyttää teinin silmissä ihan toiselta kuin meidän aikuisten silmissä, mutta ei sillä perusteella koko vaatekaappia voi alkaa uusia. Niiden mielikin muuttuu siihen tahtiin ettei lompakko perässä pysy.

Mä otan teinin mukaan vaatekauppaan ja se saa itse valita. Sitten voin sanoa, että itse valitsit, jos se alkaa jotain väittää vastaan.

Vierailija
4/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vasta 8v. tyttö mutta jo vaatteista väännetään. Niitä vanhoja ja kulahtaneita pitäisi mieluiten ja ne vetää päälleen jos silmä välttää. Ostin uuden välikausitakin jonka tyttö sai itse valita ja silti ei nyt kelpaa päälle vaan vetää vanhan ja jo tahraisen takin kouluunkin päälleen. Itse olen miettinyt etä iekkö sitä että vanhat tuntuvat mukavilta päällä kun ovat käytösä pehmenneet ja kulahtaneet. Uudemmat ovat kankeampia jne. Ja että kun on tottunut tiettyihin vaatteisiin niin niitä mieluiten pitäisi. Meillä ainut ratkaisu on että hävitän kokonaan ne vaatteet joita en halua lapsen pitävän jolloin väkisin käyttää jäljelle jääneitä ja kohta huomaan että niistä on muodostunut uusia lempi vaatteita ja taas uusia hyljeksitään. Tyttö ei itse edes välittäisi uusien vaatteiden ostelusta vaan kulkisi pienissä vaatteissa varmaan ties miten pitkään.

Poika meillä on taas toisen moinen eli vetää päälleen vaan uutta ja jos on vähänkin kulunut on vaate jo ruma ja pitäisi saada uusi. Poika vinkuu uusia vaatteita jatkuvasti.

Vierailija
5/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on ollut viimeisen 5vuotta tosi tarkka vaatteista. Oletko ihan varma ettei ITSE HALUA merkkivaatteita, vai sanooko niin vain koska tietää kuitenkin että rahat ei riitä. Nuorten maailma on aika julma ja vääränlaisita vaatteista saa kovin äkkiä kuulla. Meillä tahtoi olla samaa tuossa 13-14v iässä että olisi käyttänyt aina niitä samoja vaatteita ja uudet jäi kaappiin. Loppujen lopuksi aloin laittamaan poikaa itse vaateostoksille, sitten alkoi tulla huppareita jotka oli mieluisia. Meillä ei tarvitse olla mitään supermerkkivaatteita, mutta haluaa ostaa niitä ns. nuorten suosimista liikeistä kuten Jimm & Jillistä, Mick'stä yms. Minusta sieltä löytyy välillä tosi hyviä tarjouksia.

Minä tein sitten lopulta tuossa pari vuotta sitten niin, että läpikäytiin pojat vaatteet yhdessä sai reilusti laittaa sängynpäälle sen mitä ei aio käyttää. Laitettiin vaatteet huutonettiin myyntiin ja poika sai ostaa itselleen mieluisia sitten sillä rahalla. Tietenkin on hankalaa jos poika ei teillä käytä edes niitä itsevalitsemiaan.

Meillä meinaan on myös neljä lasta, paljon velkaa ja äiti hoitovapaalla kotona lapset kun on nyt 17, 15, 5 ja 2v. Ja poika tiesi että rahaa täytyy tosiaan jakaa, että se kaikkeen riittää. meillä poika sanoi aina niille h&m:n ja vastaavien vaatteille, että juu käy tuo, sitten lopulta tunnusti että haluaisi ostaa muualta, mutta ajatteli ettei meillä ole varaa. Sen jälkeen on yhteinen vaatesävel löytynyt.

Vierailija
6/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tästä on tullut mulle nyt jotenkin elämää suurempi periaatejuttu.

(Joo, on meillä kyllä ihan "oikeitakin" ongelmia lasten kanssa :-).

Poika ei siis sano mitään järkevää syytä, sanoo vain että "ne on rumia". Hän siis on vain päättänyt, että ei pidä niistä - yritin udella onko niistä jotenkin kiusattu tms.,, mutta ei ole. (Ja kun ei ne ole päällä olleetkaan.)

Ja tuon merkkijutun ymmärtäisin, mutta kun tuntuu ettei kyse ole tosiaan siitä - poika itse puhuu haluvanvasa H&M:ltä vaatteita ja haluavansa ostaa niitä sieltä. Ja eilen esim. Stockalla ei halunnut/nähnyt järkevänä, kun oli 40 eurolla jotain merkkihuppareita (en siis ollut ostamassa, mutta katselin vain.)

Voisin laittaakin ne huutikseen myyntiin, mutta kun saa vain murto-osan uusien hinnasta. Ja jotkut vaatteet on ihan uusia, 0-1-2 kertaa pidetty! Enkä näe järkevänä lähteä uutta takkia ostamaan, kun selláinen just loppukeväästä ostettiin, jota ei ole käytetty (ja mun muistikuvan mukaan poika varmasti oli mukana valitsemassa! Itse muistelee toisin).

Kyseessä on esim.

- t.sin. yksiväriset verkkarihousut

- musta syystakki

- t.sin. Cap Horn -collegepusero, yksivärinen neutraali, vain pieni logo

- t.pun. yksivär. collegepusero (poika käyttää kyllä mielellään punaista muissa vaatteissa)

- t.sin. H&M neulepusero, jossa oranssia vähän kaula-aukossa, ei mikään hienostelujuttu vaan semmonen rennon tyylinen

- musta/pun. H&M-collegetakki (poika tykkää käyttää esim. yhtä toista valkoharmaata H&M-collegetakkia yli kaiken, sitä ei sais ikinä pyykkiinkään laittaa)

En TAJUA miksei juuri nuo vaatteet voi kelvata!!!

Ne ei vissiin ole tarpeeksi kulahtaneita.

ap

(mä oon tosi ilkeä ja epä-aikuismáinen nyt, koska aamulla hermostuin niin että kielsin kaverin yökylän ja tietokoneen käytön ,jos ei ne vaatteet mene päälle - ei mennyt...

no laitoin tekstaria perään ja vaihtoehdoksi annoin tuon että ostaa sitten itse tilalle vaatteet...

mutta siis tosi typerää aikuiselta riidellä tämmösistä asioista - ja toisaalta en haluaisi antaa periksi, joku järki....)

Vierailija
7/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei koskaan ymmärtänyt miksi en halua Lewiksiä kun kaikilla muilla luokkakavereillani oli tai siistiä paitaa, housuja, mekkoa, takkia milloin mitäkin.

Eikä hän ymmärrä vieläkään, miksi minulla on oiekastaan "aina" punainen t-paita päälläni (tai siis niitä on varmaan 10 lähes identtistä), housuja sentään on kahden tyylisiä, mutta niitäkään ei muita. En vaan tiedä mistä tämä johtuu, ne vaatteet ovat osa minua ja niissä tunnen oloni kotoisaksi.

Entäs jos vaan löysäät pipoa ja annat lapsesi kulkea sellaisissa vaatteissa kuin hän itse haluaa. Tuolla pakottamisella et saa aikaan mitään hyvää, hyväksy hänet sellaisena kun hän on (juhlat eri asia, niihin "pitää" pukeutua juhlavammin). Elä osta ussia vaatteita, mutta anna hänen käyttää vanhoja niin kauan kuin itse haluaa niistä eroon...

Vierailija
8/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et anna pojan itsensä ostaa vaatteita? Siis anna hänelle viikkorahan lisäksi joku sopiva vaatebudjetti ja käske pärjätä sillä.

Vierailija
9/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon ikäinen vielä tajua esim. talven tulosta mitään, saati että osaisi kiinnittää huomiota vaatteen laatuun ja pesumerkintöihin.

Taas joku 5-vuotiaan äiti neuvomassa:(

Ehkä ap voisi antaa asian olla ja kypsyä pari viikkoa...

Miksi et anna pojan itsensä ostaa vaatteita? Siis anna hänelle viikkorahan lisäksi joku sopiva vaatebudjetti ja käske pärjätä sillä.

Vierailija
10/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei laita veljensä vanhoja vaattteita päälle, jos ei tykkää niistä. lapsella adhd epäily ja vähän asperger piirteitä.

annan olla ronkeli, koska pakottamalla asia ei muutu. kokeiltu on. ne tietyt vaatteet on hänelle tärkeät. ovat huomanneet asian tarhassakin.

osta hänelle jotain uutta hänen valintansa mukaan. hinta ei ole aina se mikä ratkaisee.

Vierailija
11/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteista kiusataan tai että poika pelkää, että niistä kiusataan. Anna pojan pitää niitä vaatteita mitä haluaa, äläkä osta uutta ennenkuin pyytää. Voihan olla vaikka että jollain "nörtillä" on samanlainen takki ja hän ei voi siksi sitä laittaa...Nämä lasten systeemit on niin outoja, ei kannata tehdä niistä vielä isompaa ongelmaa.

Vierailija
12/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt mä oon pudonnut ite jo niin lapselliselle tasolle, etten voi antaa periksi... JÄRKKYÄ.

Ja en usko että asian rauhottaminen auttaa, kun tätä on katteltu jo kuukausikaupalla.

Akuutti ongelma on etenkin, että

- nykyinen käyttämätön takki ei kelpaa

- mutta toistakaan EN osta

- -> lapsi paleltuu! Koska hän tosiaan palelee mieluummin, jopa joinain aamuina kun ollut lähes pakkasta!!!

Toinen paha juttu:

- "mieluiset" verkkarit oli pyykissä, jäljellä oli vain ne, jotka ei kelpaa. Lapsi ei ottanut niitä kouluun. Hänet lähetettiin hakemaan verkkarit kotoa. Hän sanoo "en löytänyt" (tästä ei voi olla kyse, koska vaatekaappi tosi siisti mun jäljiltä, ja olivat urheiluvaatepinossa.) Hän lintsasi sitten liikuntatunnit!!!!

- ja opettaja syyllistää sitten vanhempia, kun lapsi lintsasi, ja että lapselle ei ole hankittu liikuntavarusteita!!

Eli näihin nyt ainakin pitäs löytyä ratkaisu... puseroita nyt on muutama muukin, tosin en tykkää että sitten kuljetaan likaisissa puseroissa, kun en niitä niin usein ehdi pesemään, kun puhtaat ei kelpaa.

Voisin mä sille joskus JATKOSSA antaakin vapaammat kädet ostaa vaatteet vaikka ihan itse, mutta ei se täysin tajuaisi, mitä kaikkea pitää hommata, miten rahan riittäminen lasketaan (saattaisi ostaa kivoja huppareita rahalla jolla piti hommata talvikengät)... ja juuri nyt se ei TARTTE oikeesti mitään!!! Joten just nyt en ala vaaterahaa sille antamaan.

Tätä muuten on kokeiltu viimeksi kun piti ostaa kengät - annoin rahan ja hänen piti ostaa mieluisat kengät - mutta ei se osannut sitten kuitenkaan itse ostaa. Kuitenkin lapsi vielä.

ap

Vierailija
13/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin näin, että älä osta uusia tai anna rahaa uusiin vaatteisiin , mutta anna rauhassa pitää mitä haluaa. sinä olet äiti ja sinun rahat. mutta pojan vaatteet ja "tyyli". eiköhän se siitä ajan kanssa. ite olen 24v ja tulossa äidiksi, mutta käytän edelleen paria hupparia kuudennelta luokalta. housuistakin suurin osa on lukio aikana ostettuja. vähän kulahtaneita, mutta ihan käyttökelpoisia.

nykyaikana ollaan vähän liian kulutuskeskeisiä. aina pitäisi olla uutta ihan vain uuden hankkimisen ilosta. ei sellaista kulttuuria tarvitse enää ruokkia. muutaman vuoden antaa pojan kulkea missä vaatteissa tykkää niin kyllä se siitä.

Vierailija
14/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koska tosiaan 13 vuotias ei osaa katsoa ihan kaikkia juttuja niin tee niin että annat budjetin ja menette yhdessä kauppaan (siis poika edellä ja sinä viisi metriä perässä ettei kukaan kaveri vaan näe että menette yhdessä). Poika saa valita ja et saa puuttua väriin tai malliin mutta saat katsoa pesumerkinnät ja laadun ja annat joko puolto- tai vastaääneen. Sitten sovitte kuinka pitkäksi aikaa kuteiden on tarkoitus kestää. Vaatteet joita ei nyt pidetä raivaat pois kaapeista, niistä on jo tullut "elämääsuurempi" asia ja et millään ilveellä saa poikaa niitä pitämään.

Vierailija
15/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisitteko sopia, että jos käyttää nyt takkia, niin saa jatkossa ostaa tietyllä summalla vaatteita, mutta kannattaa vähän katsoa hintalappua.

ajattele nyt omani on vasta 4v. ja meillä todellakin jää monet vatteet käyttämättä, kun isoveljen ei kelpaa.

meillä poika valitsee itse monet vaatteet ja minä tunnen jo poikani maun. käydään perheneuvolassa ja sielläkin huomaavat milloin lapsi on omansa näköisissä vaatteissa.

lapsesi on jo siinä iässä, että oma tyyli rupeaa muodostumaan ja jos kylmilteen lähtee ulos, niin ei kyllä silloin tahallaan ronklaa.

myös materiaali voi vaikuttaa vaatevalintoihin.

Vierailija
16/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun pikkuveli oli murrosiässä ihan samanlainen! Kulki nuhjaisissa, rikkinäisissä ja liian pienissäkin vaatteissa monta vuotta.

Jotenkin olen ajatellut, että se oli jonkin sortin turvallisuushakuisuutta. Että kun kaikki muuttui veljen ympärillä ja hänessä itsessään, ainakin ne omat vanhat vaatteet pysyi? Tiedän, että veljelle otti koville, kun vanhempani erosivat hänen ollessaan 9, ja käytännössä koko hänen maailmansa muuttui siinä samalla. Veli halusi vielä vaikka kuinka vanhana joulupukinkin meille käymään, mitä äitimme ihmettelee vieläkin. En henno sanoa äitille, että veli joutui avioerossa tosi koville ja koki lapsuutensa loppuneen liian lyhyeen... :(

Onko teillä jotain vastaavaa perheen historiassa? Siis ei välttämättä eroa, mutta jotain isoa muutosta, tai onko lapsesi vaikea kasvaa isoksi (no, kenenpä ei ois!)?

Vierailija
17/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna käyttää sitä. Kyllä hän varmaan jo ensi talvena uuden takin huolii. Parempi vanha ja pieni takki kuin ei takkia ollenkaan...

Verkkariongelma ratkeaa kun SINÄ (/ MIEHESI) pidät huolen siitä että verkkarit ovat puhtaat ennen liikkatuntia.

Kun on kenkäostosten aika, vie se poika kenkäkauppaan ja anna sopiva raha. Sano, että tapaatte 15 minuutin kuluttua ja hän voi esitellä sinulle muutaman parin mitkä ovat mieluisimmat. Sitten POIKA saa valita omat kenkänsä muutamista sinun hyväksymistäsi vaihtoehdoista (mutta siis nimenomaan poika valitsee itse ja sellaiset jotka täyttävät myös sinun hyväksymiskriteerisi eli hinta-laatu).

Vierailija
18/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä mä teen tän TAKKI JA VERKKARIASIAN kanssa???

(joista kirjoitin pari viestiä sitten)

Eli annanko kulkea ilman mitään takkia talveen asti, kunnes tulee toppatakin aika??? Näyttää että poika on mieluummin vaikka kipeänä sitten.

(Ja se on jo ollutkin muutaman kerran kipeä, en tiedä nyt onko syynä juuri se että kulkee ilman takkia vaikka viileät ilmat.)

Vai ostanko uuden takin (no en TAATUSTI)? Mutta mitä jos se saa jonkun keuhkokuumeen vielä??????

Ja entäs jos taas joku kerta mieliverkkarit pyykissä - laitan kai liikunnanopettajalle rehellisen viestin "pojalle ei kelpaa hänelle ostetut verkkarit, toiset oli pyykissä, siksi ei liikuntavarusteita tänään". No, sekin ois jo lapsen "nolaamista", kerran uhkasin tätä viestiä ja poika sanoi lopettavansa koulun käynnin kokonaan...

Eli ostanko uusia verkkareitakin turhan takia???? NO EN AIO. Lintsatkoon sitten ne liikkatunnit vaikka!

ap

Vierailija
19/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä VOI tulla tilanne että verkkarit on pyykissä liikkatunnin aikaan (pojalla tapana jättää niitä johonkin lojumaan / reppuun, ei vahingossakaan tuo niitä ajoissa pyykkiin...)

ap

Vierailija
20/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voithan antaa sille pojalle toppatakin käyttöön jo nyt. Siis jos teillä on sellainen joka hänelle kelpaa.

Pojalla pitää todellakin olla jo joku takki. Anna vanha käyttöön tai toppatakki tai mene sen kanssa yhdessä johonkin kirpparille ostamaan joku halpa takki.

ANNA PERIKSI!!!!!

Ihan totta, tuolla käytökselläsi et voita mitään. Jostain syystä se poika niitä tiettyjä vaatteita inhoaa, älä pakota käyttämään niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän