Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raivostun kerta kaikkiaan 13v:n vaatenirsoilusta!!! vai olenko ihan skitso?

Vierailija
10.10.2008 |

Siis pojalla on vuoden vanhemmalta isoveljeltä jääneitä siistejä, vähän pidettyjä, ihan kuitenkin neutraaleja ja nykyaikaisia vaatteita kaappi "täynnä".

Lisäksi on uusia hänelle ostettuja, joita ei ole kertaakaan pitänyt (ja muistaakseni ainakin osaa ollut mukana ostamassa - tai vähintäänkin jos tuon jotain, kysyn aina onko mieluinen, että voin palauttaa jos ei tykkää käyttää).

No, hän ei nyt suostu niitä käyttämään!!! Käyttäisi aina vain muutamaa samaa vaatetta, jotka alkaa olla / on aika kulahtaneita, nuhjuisia, nyppyisiä.

Upouusi takki ei hänelle kelpaakaan nyt ollenkaan - hän kulkee siis aina ilman takkia vaikka ollut jo tosi kylmä!

Panin takavarikkoon muut vaatteet ja jätin hänen kaappiin VAIN ne vaatteet, joita pitäisi nyt alkaa myös käyttämään - hän on osannut salaa käydä penkomassa vaatehuoneen kätköistä niitä takavarikoituja vaatteita!!! (vaikka muuten ei normaalisti löydä yhtään mitään mistään...)

Ja oli myös ottanut käyttöön aikaa sitten pieneksi jääneen takin, jonka olin pessyt ja silittänyt laittaakseni myyntiin - sen hän oli kaivellut käyttöönsä varastoistani!

Ja tuo vanha takki on ´LÄHES samanlainen - tavallinen poikien perusmusta takki, kuin se uusikin takki!!

Sitten hän kehtaa vielä ruinata uusia vaatteita!!! VAikka vaatteita siis on.

Ymmärtäisin jos kyse olisi

- merkkivaatteista - mutta ei, ei poika pyydä merkkivaatteita, vaan H&M yms. vaatteet kelpaa hyvin

- siitä että tarjolla olevat vaatteet voisi JOTENKIN luokitella vanhanaikaisisi, lapsellisiksi, erikoisen oloisiksi tai värisiksi, liian "hienoiksi" tms. ... mutta en parhaalla tahdollanikaan keksi niistä mitään sellaista.

PERIAATTEESTA en halua jättää hyviä vaatteita käyttämättä ja ostaa uusia!! Toinen juttu on raha - meillä 4 lasta, jään just kotihoidontuelle, iso asuntolaina. Pärjätään ihan ok JOS KÄYTETÄÄN RAHAA JÄRKEVÄSTI. Meillä on vähän säästöjä kotihoidontukiaikaa varten, mutta siis budjetti ei kyllä kestä järjetöntä vaatteiden ostelua, jos ei ole tarvetta!

(Poika ei tajua ollenkaan).

Kyse ei myöskään varmaan ole siitä, että ne on veljen vanhoja, koska monet muut, kulahtaneemmat veljen vanhat kelpaa mainiosti.

Tai siitä, ettei hän ikinä saisi mitään uutta, koska kyllä on saanu tuutta myös tarpeeseen ja välillä muutenkin.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI et käy pojan kanssa vaateostoksillä? Ei hän enää mikään vauvakaan ole, on ihan normaalia ettei halua sun valitsemiasi vaatteita. Tai voisko sun mies käydä kaupoissa hänen kanssaan?

Mitä tulee tohon verkkari-talvitakki -asiaan, niin miksi et neuvottelisi asiasta pojan kanssa? Kysy häneltä, mitä mieltä on ja miten asia voidaan ratkaista.

Vierailija
22/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä tiedät tilanteen, että poikasi käyttää vain niitä yksiä verkkareita. Entäs jos sinä olisit tässä vanhempana ja pitäisit huolta että ne verkkarit on ajoissa pesussa?

Tiedän, että 13-vuotiaan pitäisi itse jo osata huolehtia vaatteensa pyykkiin, mutta entäs jos ei osaa? Silloin se on sinun tehtäväsi, eikös niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä asiaa näin päin....

Jos minä ostaisin sinulle, oikean kokoisia ja ihan tavallisia perusvaatteita kaapin täydeltä. Osan saisit vielä minun vanhoina, käytettyinä.

Pitäisitkö sinä ostamaani / lahjoittamaani takkia? Varmastiko? Pitäisitkö ostamiani puseroita? Ne olisivat ihan neutraaleja, perusjuttuja? Menisitkö ne päällä kouluun? Tapaisitko ne ylläsi kavereitasi?

Entäs verkkarit kengät... kelpaisiko sinulle minun valitsemani verkkarit ja kengät? Vai pidättyisitkö omissa vaikkapa vanhemmissa ja ehkä hieman nuhjuisimmissa?

Niinpä... ehkä osa kelpaisi ja osa ei. Ehkä löytäisit joukosta joitakin joita voisit käyttää, mutta tuskinpa olisin osunut kaikissa valinnoissani ihan oikeaan. Ehkä sinä pidät jostain toisenlaisista vaatteista kuin minä?

Älä pakota poikaasi pitämään vaatteita joissa hän ei viihdy!

Vierailija
24/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne vaatteet eivät pojalle kelpaa?

Uskoisin että asia voi olla esim. näin; verkkareissa on jokin "vika", eli ne vaikkapa hiertävät "epämukavisti tietyistä paikoista", tai kun ne päällä liikkuu, niin vaikkapa sukukalleidut pullottavat läpi tmv. = jostain sellaista mitä teini _ei_ _kehtaa_ äidille kertoa...!

Takki; olisiko niin että jollain koviksella/nörtillä/kaverilla on samanlainen, ja poika ei uskalla/kehtaa/halua siksi sitä käyttää. Voisi tulla huutelua "kingeiltä" että "ookko pölliny mun takin", kettuilua siitä että pojalla on samanlainen takki kun "vajakilla", tai sitten haukuttaisiin homopariksi/kaksosiksi/onko teillä samanlaiset kalsaritkin jalassa heittoja. HUOM: mikään noistahan ei ole sinänsä fiksua, mutta teinien maailma (valitettavasti) on teinien maailma... :(

Paidoissa kyse saattaa olla siitä, ettei poika ehkä halua ola tavis paidoissa. Ehkä hänen tyylinsä on/hän halauisi sen olevan punk/rock/hevi, mihin siisti kiva college-paita ei sovi.

Jos ajatellaan nuhjuista ja kulahtanutta paitaa, niin se voi olla punk/rock, mutta ihan vastaava uutuuttaan hohtava ei sitä ole, vaikka "sama paita" kyseessä. Oletko koskaan ostanut pojalle "valmiiksi kulahtaneen" näköistä uutta paitaa, suostuisiko sellaista käyttämään...? Noitakin on paljon myynnissä.

Tai ehkä poika ei kehtaa sinulle kertoa millaisia vaatteita haluaa käyttää. Jos hän vaikka haluaa Klamydian paidan, niin harva äiti suostuu (ehkä ihan aiheestakin) siihen että muksu sellaisessa kulkee.

Uskon myös, että kyse saattaa olla siitä että kun murrosikä velloo ja kaikki muuttuu, niin vanhat vaatteet voivat tuoda turvallisuutta...! Kuten joku yllä kirjoittikin:)

Vierailija
25/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on varmaan helppo isoveli ja nyt sun on vaikea uskoa, että nuorempi on näin tarkka? Usko pois, vaatteista ei kannata alkaa vääntämään, isompiakin asioita on.

Mun ratkaisu takkiasiaan on että, jos toppatakki kelpaa, poika siirtyy käyttämään sitä, tai sitten myyt sen uuden käyttämättömän takin ja ostatte pojan kanssa puoliksi toisen tilalle. Verkkarongelmaa en oikein edes ymmärtänyt: jos ainoat kelpaavan on pyykissä, niin miksei niitä voi kaivaa sieltä käyttöön yhdeksi päiväksi? Näin meillä on tehty eikä kenkään ole siihen kuollut.

Vierailija
26/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kymmenen vuotta sitten saman ikäinen kuin poikasi nyt, ja muistan, miten tärkeää silloin oli pukeutua oikealla tavalla. Siis oikealla tavalla kavereiden silmissä. Ei minunkaan äitini voinut ymmärtää, mitä vikaa oli joissain hänen ostamissaan vaatteissa, kun en niitä käyttänyt - enkä luultavasti olisi osannut sitä selittääkään. Ne ei vaan olleet mun juttu. Kun murrosikä on aluillaan, keho muuttuu, mielessä myllertää, itsetunto on tosi heikko, koulu on suurin osa elämää ja kavereiden hyväksyntä kaikkein tärkein asia senhetkisessä elämässä, on tärkeää, että saa pukeutua sellaisiin vaatteisiin, joissa viihtyy.

Vierailija
27/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

takkia huppareissaan. eilen oli aamulla pakkasta ja naapurin ala-asteikäinen poikakin meni hupparissa kouluun. Kyllä mua paleli sen puolesta, vaikka istuin keittilössä kuuman kahvin ääressä.

Minusta tuntuu että se on joku muoti kulkea siinä hupparissa ilman takkia. toisella naapurin pojalle en nähnyt koko viime TALVENA toppatakkia ollenkaan, aina huppari päällä. Saattoi tietty olla jotenkin vuorattu hupari, mutta silti hirvitti.

Minäkään en lähtisi nyt ostamaan uusia vaatteita pojalle. Varsinkaan jos poika on itse ainakin osan vaatteista valinnut. Antaisin vaikka sen toppatakin käyttöön, niin kuin joku ehdotti. Samaten yrittäisin huolehtia, että ne verkkarit on puhtaat liikuntatunnille. Jatkossa antaa pojan itse valita vatteensa, yhdessä käytte sitten ne ostamassa että tulee tarpeelliset ostettua. Vaatteet on tosi tärkeä juttu nuorille, mutta epäilen että tässä tapauksessa on kyseessä myös murrosikäisen "kuohunnasta", johonkin pitää nuoren "vihaa" purkaa, niin teillä se kohdistuu äitiin ja vaatteisiin. "ongelma" voi siis olla jossain ihan muualla kuin niissä vaatteissa. anna tilanteen rauhoittua, äläkä tuputa niitä vaatteita sieltä kaapista.

nimimerkillä murrkujen kanssa töitä tehnyt

Vierailija
28/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vielä paljon isompiakin asioita, joista kiistellä, anna nuoren pitää pukeutumisessa päänsä, itsehän hän niitä vaatteita pitää.

Käsittääkseni on aika tyypillistä, että nuori pitää vain tiettyjä samoja muutamia vaatteita. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta vaate ei ehkä vaan miellytä tai ei ole yhtä mukava päällä kuin se mieluinen vaate. (Esim. väri, on resori/ei ole resoria helmassa/hihoissa, pituus, kaula-aukon suuruus/pienuus, verkkareissa on raidat/ei ole raitoja sivuissa). Näitä ei välttämättä 13-vuotias osaa sanoa eikä huomaa ostaessa.

Anna pojan pukea mitä haluaa. Älä kuitenkaan tässä vaiheessa osta uusiakaan vaatteita. Paitsi toiset verkkarit voisit minun mielestäni ostaa - niitä saa alle kympillä tarjoustaloista yms. Ota poika mukaan valitsemaan.

Ja tuo hupparissa ilman takkia kulkeminen (t-paita alla) on nyt ihan yleinen juttu. Samoin mun 16-vuotias poikani ja sen kaverit kulkee koko ajan hupparissa ilman takkia.

Vierailija
29/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko näistä apua mutta

- Ehkä ne vaatteet mitkä ei kelpaa eivät tunnut ns. omalta tyyliltä, ovat liian siistejä tms. (muistatko sen grunge-tyylin aikoinaan? ehkä poika haluaa olla kulahtanut rokkari :)

- Kysele voisiko niille kelpaamattomille vaatteille tehdä jotain että kelpaisivat, tuunata sopiviksi? jotain hihamerkkejä, kuviointia tjsp, ehkä värjätä?

- Voi olla turvallisuuden kaipuuta, itse ainakin lapsena tykkäsin pitää jotain tiettyjä vaatteita ja suurinpiirtein itkin kun ne jossain välissä hajosivat. Onhan kaikilla lempivaatteita joista ei halua luopua.

Vierailija
30/30 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan sanoa vielä pari asiaa.

Ilmeisesti poikasi on nyt seiskalla tai kasilla. Se on erittäin "kuohuvaa" aikaa. Mieli voi muuttua muutamassa kuukaudessa eli ne esim. kesällä itse valitut vaatteet voivatkin olla nyt jo tosi epämiellyttäviä. olen huomannut, että usein seiskalle tulevat ovat vielä aika kilttejä, kulkevat äidin ostamissa vaatteissa. Mutta pian alkavat hakea paikkaansa toisten nuorten keskuudessa, etsivät tyyliään. Seskan keväällä jotkut ovat muuttuneet täydelliseksi vastakohdaksi mitä olivat vielä seiskan syksyllä (ei välttämättä käytökseltään, vaan meikkaus ja vaatetyyliltään). Kavereilla on aivan älyttömän suuri vaikutus kaikissa asioissa. Toki on niitä hyvin itsevarmoja tyyppejäkin, jotka kulkevat omia polkujaan, mutta enimmäkseen nuoret kuuluvat johonkin tiettyyn "nuorisokulttuuriin".

Ymmärän myös äitinä sinua ap, harmittaa varmasti turhaan ostetut vaatteet ja niihin käytetty raha, mutta yritä ymmärtää nuortasi. Koittakaa ratkaista tämä asia mahdollisimman sovussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä