mikä avuksi lonkkakipuihin???
mulla alkoi nämä lonkkasäryt jo ennen rv 20(nyt on rv 30) ja oon jo kurkkua myöten täynnä...koko ajan vaan pahenee. liikkuminenkin vaikeutuu päivä päivältä. pahin on jatkuva pistävä kipu oikeassa lonkassa. joka askeleella sattuu. onko muilla samaa, miten tämän sais siedettäväksi? tiiän, että synnytys auttaa asiaan, niin on käynyt aiempienkin raskauksien kohdalla, mutta tää on pahinta tähän mennessä. käytän aina päivisin anitan tukivyötä ja se auttaa selvästi jonkin verran, ilman sitä ois vielä vaikeampaa. antakaa vinkkejä? pakko kohta turvautua panadoliin...
Kommentit (6)
Täälä kans kohtalotoveri. Itsellä muutenkin selkä huonona, kun mulla todettiin reilu vuosi sitten nikamakaaren murtuma alaselässä. Yks nikama oli silloin painunu noin sentin verran sisäänpäin. Tän hetkistä tilannetta en tiedä.
Selkä ollu alku raskaudesta asti kipeä ja koko ajan pahenee. Kävely ei taho onnistua, ei seisominen, siivoominen ym. Makoilukaan ei oo hyväks, just tuo kyljen kääntäminen ym sattuu. Ja ylös en taho päästä sängystä. Lisäksi parina yönä on selkä alkanu kramppailemaankin. Tois kivaa. Vielä ois kuitenkin kaks kuukautta jälellä. Laskettu aika mulla on 14.9. Mulla ei ole tukivyötkään auttanu asiaan. Ei auta kuin ottaa rauhallisesti kaikki. Töissä en ole voinut olla päivääkään raskauden aikana.
on auttanut minua selkäkipuihin ja muihin kolotuksiin. Muutaman minuutin venyttelyllä päivässä saa paikat vetreytymään ja paikat ovat notkeempia.
Venyttelen paljon kylkiä, reisiä, pohkeita, selkää ja koko vartaloa.
Kannattaa kokeilla, jos vaikka olisi jotakin apua. Pikku hiljaa hyvää tulee Ü
ristiselkäkipuihin (joka säteili vähän iskiasmaisesti) on auttanut jumppaaminen, samoin sukulaisellani, joka kärsi lonkkakivuista. Fysioterapeutilta saa hyviä ohjeita. Myös venyttely on tärkeää, siihenkin sain fysioterapeutilta tosi hyviä ohjeita.
Moni saa raskausaikana avun pilates- tai joogatyyppisestä harjoittelusta, jossa tehdään liikkeitä perusteellisesti ja keskitytään siihen, että kaikki asennot ja liikkeet menevät oikein. Myös vesijumppaa, -juoksua ja uintia kannattaa kokeilla.
Ylipäänsä kannattaa etsiä sellaiset treenausmuodot, joita pystyy harrastamaan. Paikallaan makoilu ei ainakaan paranna tilannetta.
...epäilen ettei näihin raskausajan lonkkasärkyihin venyttelyt auta :( Mulla on diagnosoitu nyt kolmessa raskaudessa lannerenkaan kiputila joka johtuu siitä kun hormonitoiminta avaa normaalisti kiinni olevia liitoksia lantiossa. Nämä ns. liitoskivut tuntuvat ainakin mulla pääasiassa juuri lonkkakipuina, välillä kipuilee ristiselkä ja joskus harvoin häpyliitos. Toisilla juuri päinvastoin. Nukkuminen (kyljellä oleminen) on mahdotonta kipujen kanssa ja päivän aikana tapahtunut rasitus pahentaa yökipuja. Itse syön panacodia, sen avulla saa nukuttua alkuyöstä pari-kolme tuntia ja otettua päivällä päiväunet. Mutta itse kipu loppuu vasta synnytykseen, toisilla ei heti sittenkään. Sympatiat muille kipuileville!!!
Titti 35+6
joka kärsii kivuista... eilen illalla sattui silmiini tuolta babyidean sivulta tällaisia tukityynyjä http://www.babyidea.fi/aidille/tukityynyt.html
mies sanoi heti, että ostetaan ne, jos ois edes vähän apua. onko muilla kokemusta noista? tuntuu ainakin laadukkailta. samoin sain lainaan viikoksi miehen töistä selaisen satulatuolin, jossa on pystyy istua paljon paremmin kuin tavallisessa tuolissa tässä netin ääressä (sillon kun ehtii....)
en tiedä mikä avuksi, mutta itse kärsin ihan samasta vaivasta ja alkoi myös ennen rv 20. Nukkueassa on kaikkein pahinta. Ei meinaa voida kääntää kylkeä. Ja tänään meinas lähteä jalat alta kun yks kaks rupes juilimaan. Todella ikävä vaiva.
Ja minulla pahenee rasituksen jälkeen.
Siivoaminen tms aiheuttaa vaan pahempaa kipua.
Panadoli ei kyllä tunnu auttavan.
Tsirppana rv 27+2