APUA: Maksakokeet hepatogestoosin varalta - millainen paasto?
Olen menossa huomenaamulla verikokeisiin, joissa otetaan maksa-arvot raskaushepatoosiepäilyn takia. Tietääkö kukaan, onko pakko olla juomattakin vai riittääkö pelkkä 12 h syömättömyys?
Tuntuisi ihan kauhealta näin kesällä olla 12 h juomatta kun hikoilen yöllä ja tavallisesti juon vettä 0,5 litraa yössä. Osaisiko joku auttaa???
Kommentit (4)
ja samalla otettu aina sappiarvot (?) ja paasto on ollut siksi ehdottomasti 12h. Myös nesteistä.
Näin ainakin ohjeistetaan naikkarilta. Mutta mulla haluttiin juuri hepatogestoosin varvistamiseksi ottaa myös noi sappiarvot, en tiedä miten sulla ja ne vaativat juuri sen pitkän paaston.
Jano oli kamala ja edes rennietä ei saanut ottaa...
MotherOf4 rv. 38
Kiitos vastauksista! Sappiarvot otetaan siis siinä samalla käsittääkseni ja juuri niiden takia pitää paastota. Maksa-arvojen takia ei tarvitsisi, mutta nuo molemmat otetaan, koska ilmeisesti hepatogestoosi näkyy varmemmin sappiarvoissa.
Kääks - pakko minun on ainakin juoda vettä...
friidamaria:
Palailehan kertomaan miten meni?
Sekä sappihapot että P-ALAT olivat viitearvojen alarajalla. Ei siis syytä huoleen. Jostain syystä lääkäri passitti minut vielä uusintakokeeseen viikon päästä. Silloin rv 38.
Join desin vettä yön aikana, mutta labrassa ei ainakaan sanottu, että siitä olisi ollut haittaa.
Juomisen kanssa ei ole ihan niin tarkkaa. Vähäisempi tuntimäärä (8-10h) riittää ja esim. aamulääkkeet saa ottaa VEDEN kanssa - joten myös lääkkeetön voi ottaa vesikulauksen eikä ne pikku kulaukset yöllä mitään vaikuta. Purskuttele vedellä, sekin auttaa. Kyllähän diabeetikoiltakin otetaan vastaavia kokeita, ja heistä moni ei pysty olemaan edes syömättä 12 h.
En tiedä mitä kokeita hepatogestoosin tutkimiseksi otetaan, mutta joku tuntui tietävän että paasto olisi tarpeen - ja kyllähän se kannattaa ihan varmuuden vuoksi niin pääset het labraan jos tarvetta on.
Palailehan kertomaan miten meni?