Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, jotka pitävät itseään kristittynä agnostikkona?

Vierailija
08.07.2007 |

Minun ajatteluni on lähinnä juuri tätä, vaikka en tiedä, voiko minunlaisiani erilaisten määritelmien mukaan edes olla olemassa. Minä olen kuitenkin.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessahan uskoon ei seiniä tarvita, lähes jokainen varmasti uskoo johonkin kuuluu sitten mihinkään määriteltyyn ryhmittymään tai ei.

Itse koen olevani ateisti, joka kuitenkin uskoo johonkin korkeampaan, en kuitenkaan kuulu mihinkään ryhmittymään tai uskonlahkoon tms.

Vierailija
2/6 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ei-uskova agnostikko. Luulen että uskovat agnostikot ovat harvinaisempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti olen. Mielestäni minkään korkeamman voiman olemassaoloa ei voida todistaa, kun ei sitäkään, ettei korkeampaa voimaa ole. Uskon, että on Jumala, mutta lopulta en voi tietämällä sitä tietää. En tiedä, vaan uskon. Ja loppuviimein tietäminenkin on epävarmaa, koska tieto saatetaan kumota milloin vain. Eli varmaa on vain epävarma. Ja tästä epävarmuudesta huolimatta uskon.

ap

Vierailija
4/6 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
5/6 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse koen olevani ateisti, joka kuitenkin uskoo johonkin korkeampaan, en kuitenkaan kuulu mihinkään ryhmittymään tai uskonlahkoon tms.

viralliset uskonnolliset organisaatiot pilaavat uskon perimmäiset ajatukset ja vääristelevät niitä omiin tarkoituksiinsa sopiviksi. uskovaiset ovat yleensä kaikkein ahdasmielisimpiä ihmisiä vaikka esim. kristinusko on pohjimmiltaan erittäin salliva ja anteeksiantava uskonto.

sitä paitsi minusta on ihan järjetön ajatus, että joku maailman uskonnoista olisi " se ainoa oikea" jonka kannattajat pelastuvat ja kaikki muut joutuvat kadotukseen. eihän kukaan jumala voi sellaista sielujen haaskausta sallia!

ja puhumattakaan uskonsodista tai muusta sotiin liittyvästä uskonnollisesta propagandasta. miten kummatkin sodan osapuolet voivat väittää omilleen, että jumala on heidän puolellaan tässä sodassa ja auttaa heitä voittamaan?

Vierailija
6/6 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on tietoa erilaisista agnostisuuden muodoista.

Minä en usko jumalaan, korkeampiin voimiin, taivaaseen jne. Mutta en osaa jyrkästi näiden olemassaoloa kieltääkään. Tuntuisi höperöltä kuvitella olevansa niin viisas että tietäisi varmuudella noin isoja asioita.

5