jos mies ei suostu lähtemään kotoa
meillä on miehen kanssa tosi huonossa jamassa suhde. Olen pyytänyt monta kertaa, että hän pakkaisi tavaransa ja lähtisi -- hankkisi oman asunnon, mutta mies kieltäytyy. Tämä on kuulemma hänen kotinsa eikä hän suostu lähtemään.
Minä olen kotiäiti eikä minulla ole tuloja, mutta omistan 80% yhteisestä asunnostamme (jätetty perintönä niin ettei miehelläni ole oikeutta niihin osakkeisiin). Minun ei ole mahdollista lähteä lasten kanssa mihinkään, koska minulla ei ole vuokrakämppään varaa. Mies on töissä.
Miten saan miehen ulos?
Kommentit (13)
Oletteko aviossa? Sitten vaan avioerovireille ja omaisuuden ositus käyntiin. Sitten viimeistään kun olette saaneet osituksen tehtyä saat miehen potkaistua pihalle. Tietenkin joudut maksamaan hänelle sen 20%.
Muuten on tosiaan aika vaikeata häätää miestä omasta kodistaan.
Kämppä myyntiin, sinä saat myyntihinnasta 80 % ja ostat sillä oman kämpän.
Että mies vain lähtisi ja sinä saisit pitää miehen 20 %? :D Vai onko sinulla varaa ostaa mieheltä hänen osuutensa pois? Vaikka asunto olisi kokonaan sinun, sinulla ei olisi mitään oikeutta heittää miestä noin vain ulos, jos se on hänen vakituinen asuntonsa. Sorry.
Kyllä kai Suomessa on paljonkin vanhempia asumuserossa?
Ei voi olla tuommoista lakia joka suojaa jotain hyväksikäyttäjärenttua!
Ei minulla ole aikomustakaan haluta tuota 20% itselleni. Tai siis minulla on varaa ottaa laina sitä vasten.
Haluaisin, että mieheni kokeilisi asumista erillään meistä, jotta hän saisi itselleen selville haluaako panostaa minuun ja lapsiimme, olla oikeasti läsnä meille. Tällä hetkellä hän ei ole -- ei tee kotitöitä, ei juurikaan osallistu lasten hoitoon tms. Mutta ei suostu ehdotukseeni asumuseron kokeilemisesta. Eikä muuttamaan tapojaan.
Pahoitin kyllä mieleni kovasti vihjailuistasi nro 8, koska tuo nyt oli kaukana päällimmäisistä huolistani, tässä on paljon muutakin murhetta. Mutta luultavasti kommenttisi kertoo enemmän itsestäsi kuin minusta.
Oot jumissa, sillä miehesi omistaa osan osakkeista ja hänellä on täysi oikeus asua asunnossa josta hän omistaa osan.
nro 12:lle: Avioeroterapioissa laajalti käytetty teos " Jälleenrakennus" itseasiassa kehottaa kokeilemaan asumuseroa, jos se auttaisi suhteen parantamiseen (ei tietenkään ensimmäiseksi). Joskus tilanne tulehtuu sellaiseksi pattitilanteeksi, etteivät parit osaa kasvaa keskenään vaan tarvitsevat aikaa rauhassa, jotta voivat joko kasvaa itsenäisesti ja palata yhteen tai sitten erota. Nämä kaksi vaihtoehtoa on tietysti aina olemassa kaikissa suhteissa.
En tiedä, millä kriteereillä minua idiootiksi kutsut, mutta ilmeisesti kuitenkin olet pohtinut asiaa syvälti ja ymmärtänyt tilanteeni epätoivoisuuden ja kaiken sen sydänsurun, mitä tilanne minulle aiheuttaa. Tai sen yksinäisyyden ja väsymyksen, mitä olen nyt vuosia tuntenut. Koska niin tarkasti tunnet tuntoni ja tiedät tilanteeni on tietysti kohtuullista, että kutsut minua idiootiksi. Ja toivon sinulle elämässäsi kaikkea hyvää: empatiaa ja rakkautta. Toivon sitä sinulle vielä enemmän kuin mihin itse tunnut kykenevän, koska noin tunteettomana jaat ympärillesi varmasti paljon tuskaa. Ehkä jos sinua rakastettaisiin niinkuin sinä ansaitset tulla rakastetuksi, osaisit myös olla ymmärtävä ja rakastava.
Helposti et kyllä saa miestäsi " häädettyä" omasta kodistaan, kannattaa tosiaan käydä siellä oikeusaputoimistossa juttelemassa. Toivottavasti saat sieltä lisäneuvoja - ja toivottavasti miehesikin huomaisi sinun olevan tosissaan.
Etenkään kun mies omistaa siitä 20 %!
osaavat varmaan neuvon, mistä kannattaa aloittaa.