Ärsyttääks sua ylikaiken kun ihmiset ei osaa kirjottaa Suomenkieltä?
Yritän ainakin itse opettaa lapsilleni oikeata yleiskieltä. Minua ihmetyttää, miksi on niin vaikeaa erottaa yhdyssanoja tai onko sanassa i vai ei (alottaa-aloittaa). Onko äidinkielen opetus niin heikkoa, vai vievätkö videot ja tietokonepelit lasten kaiken ajan? Nyt opetan aikuisia, ja heidänkin äisinkielensä on todella huonoa. Saan korjailla tekstiä todella paljon ymmärtääkseni sen, mitä he aikovat sanoa.
Kommentit (9)
Kieli on rikkaus ja kun sen kanssa joutuu paljon pakertamaan-kirjoittamaan mm. tieteellistä tekstiä- niin haluaakin kuulla muutakin kuin kirjakieltä. Vaikka klingonia-muttei kauan.
Muutenkin tuntuu että toimittajien yleissivistys ja suomen kielen osaaminen ovat aivan toista luokkaa kuin esim. vain 10 vuotta sitten. Sääli.
Mutta ärsyttää. Yli kaiken erikseen. Myös suomen kieli erikseen ja lisäksi kirjoitetaan pienellä.
En itsekään osaa jokaista kieliopin yksityiskohtaa täydellisesti, mutta uskomattoman alkeellisia virheitä täälläkin näkee aivan perusasioista.
Mm. niimpä vilkkuu usein perinteisten yhdyssanavirheiden ja taivutusten lisäksi.
mutta ihmetyttää. Ihan aikuisetkaan ihmiset eivät osaa alkeellisimpiakaan kielioppiasioita. Tämän huomaa usein esim. työpaikallani parikymppisistä nuorista (ja joskus vanhemmistakin): yhdyssanoista ei mitään hajua, oikeinkirjoitus virallisissa papereissa on tyyliä " aijon" . Nelikymppisillä ei juuri enää tätä " ongelmaa" ole.
mulla on lukihäiriö jota ei koskaan hoidettu, kun sillon kun olin koulussa ei kellään ollut resursseja antaa mulle tukiopetusta... ei kauheesti haittaa vaikka mitä joku kirjottaa jos viestistä saa selvää!!!
taotaan päähän mm. yläasteella joka vuosi...
Jos viitsisit lukea lopunkin tekstini, tulisit huomaamaan, että osaan kirjoittaa suomen kieltä laudaturin tasolla. On mukava havaita, että muutamat kommentoijat ovat osanneet korjata otsikkoni.
Ps. Hymiöitä en viljele edes matkapuhelinviesteissäni ;))