Kohta 4v. poikani väitti että minun uusi miesystäväni olisi satuttanut häntä jalkoväliin..
Eli olen huomioinut että kohta 4vuotias poikani pitää usein kiinni haaravälistään. Siis käyttää kättään housujen läpi tossa haarovälissä, sillai ns. puristaa pallejaan/pippeliään! Olen aina kysynyt häneltä että sattuuko sinne tai että onko pissahätä ja sanoo vain aina nolona että ei. No tänään asia alkoi minua häiritsemään ja yritin rauhallisesti kysyä että onko siellä joku pipi tai onko sinne joku sattunut tai pissattaako poikaa kun hän teki niin monta kertaa peräkkäin, poika vastasi vaan koko ajan että ei ole mitään ja ei pissata. No kysyin sitten että onko sinne joku sattunut tai onko joku satuttanut häntä sinne, kunnes poika yht äkkiä sanoi että " Heikki" on satuttanut sinne. Kun kysyin asiaa uudestaan niin kielti taas asian.
Miten asiaan tulisi reagoida ja mistä voisi olla kyse?
Kommentit (23)
on sinusta mustasukkainen. Vai onko mies ollut paljonkin pojan kanssa kahden? Oletko katsonut, näkyykö pippelin seudulla esim punoitusta? Meillä 4v valitti kanssa että sattuu ja iho oli hautunut pippelin alta ja parani talkilla. Kyllä tuon ikäisen housuun voi äiti katsoa!
Uusi miesystäväni on kerran käynyt saunassa pojan kanssa kaksin kun itse en mukaan kyennyt, mutta muuten eivät ole " valvomatta" olleet kahdestaan. Joten siksi en nyt oikein usko että miesystäväni suhteen pitäisi huolta olla. Ja tuosta saunareissusta on yli kuukaus aikaa ja muistaakseni tämä oireilu alkoi jo ennen sitä reissua. Mielestäni pojan pippeli ei punoita noin päällisin puolin katsottuna, ilkeää lähteä kyllä katsomaan pippelin alle..
Lasta selvästi jokin vaivaa, jos et itse uskalla katsoa anna lääkärin katsoa!
Kannataako sitä joka kerta kysellä...?
niin silloin olet myöhässä ja pahasti, lapsuus on jo menetetty!
Eli ei paljasta pippeliään koskettele eikä muutenkään räpellä. Ja tuo tyyli miten hän kokeilee pallejaan/pippeliään on sellainen kova puristus koko kädellä. Voiko jossain pissatulehduksessa olla " oireena" tälläinen olen nyt hieman hukassa asian kanssa ja just että onko tuosta oltava huolissaan!? Tekee sitä n. vartin välein.. Vai voiko tuon ikäisen lapsen pallit jo roikkua jotenkin häiritsevästi että siksi jotenkin pitää niistä kiinni?
ellisesti, niin parani. se oli siis kipeä
Että jos tälläisestä asiasta olisi kyse niin kyllä sitten joku muu on tehnyt pahaa pojalleni. Mietin vaan että miksi poika keksii sanoa edes uuden miesystäväni nimen. Voihan toki olla että kun poika leikkii paljon " taisteluleikkejä" uuden mieheni kanssa niin mies on voinut vahingossa satuttaa poikaa jontenkin haarovälistä jossain vaiheessa ja jostain syystä poika mainitsi asian nyt sitten vasta. En tiedä mitä pitäisi tehdä!?
ja muutenkin räplää sitä (varsinkin jos ei ole housuja). Olen silloin tällöin kysynyt onko siellä joku huonosti, ei kuulemma ole. Yhdessä vaiheessa sanoi tekevänsä niin koska " pallot jää jumiin" eli hänen kiveksensä liimauttuvat reisiin ilmeisesti.
Eiköhän tämä ole vain jokin ikävaihe että pitää olla niissä koko ajan kiinni =)
Mielestäni voisit vain tarkkailla pojan käytöstä, ei ehkä kannata mitään kauheasti kysellä, helposti menee johdattelevaksi kyselyt jos tuollaista epäilee kuten kohdallasi. Ymmärrän kyllä huolesi, itse olisin kauhuissani. Mutta kuitenkin ymmärtäähän sen että nelivuotiaat puhuvat välillä ihan mitä sattuu.. =)
Vierailija:
Että jos tälläisestä asiasta olisi kyse niin kyllä sitten joku muu on tehnyt pahaa pojalleni. Mietin vaan että miksi poika keksii sanoa edes uuden miesystäväni nimen. Voihan toki olla että kun poika leikkii paljon " taisteluleikkejä" uuden mieheni kanssa niin mies on voinut vahingossa satuttaa poikaa jontenkin haarovälistä jossain vaiheessa ja jostain syystä poika mainitsi asian nyt sitten vasta. En tiedä mitä pitäisi tehdä!?
tekevän tuota pallien ja pippelin puristelua. Housun päältä puristavat ja nykivät. Ehkä housut hankaa tai pissattaa tmv.? En tiedä, mutta yleinen tapa näyttää olevan.
Kun kysyn, missä on loukannut kätensä, ei osaa sanoa (varmaan pihalla tai päiväkodissa leikin temmellyksessä kolauttanut johonkin, tms, eikä muista). Kun hän sitten valittaa uudestaan, ja kysyn mistä pipi on tullut, hän voi sanoa vaikka että Ville (päiväkotikaveri) löi. Kun kysyn seuraavana aamuna asiaa, se olikin pikkusisko joka puri. Jne, tarina muuttuu, ja lapsi sanoo sen nimen joka ekana tulee mieleen, kun ei oikeasti muista tai tiedä mitä on tapahtunut, mutta haluaa antaa äidille jonkin selityksen.
Ehkä tässä on kyse samasta asiasta?
Vierailija:
Mietin vaan että miksi poika keksii sanoa edes uuden miesystäväni nimen. Voihan toki olla että kun poika leikkii paljon " taisteluleikkejä" uuden mieheni kanssa niin mies on voinut vahingossa satuttaa poikaa jontenkin haarovälistä jossain vaiheessa ja jostain syystä poika mainitsi asian nyt sitten vasta. En tiedä mitä pitäisi tehdä!?
yli...!? Ja pallit roikkuvat huomattavasti alempana kun toisella pojallani. Voisiko tuo pallien roikkuminen häiritä poikaa ja tavallaan puristamalla " nostaa" niitä aina ylemmäksi?
Kiitos vastanneille.
no ei nyt sentää koko ajan. Mutta kuitenki mä pidän sitä ihan normaalina. tietenkin kieltelen usein, koska ei se ole " sopivaa"
Hei haloo.
Ettekö ole muka tietoisia, että jo aivan pienet lapset - pojat *JA* tytöt - harrastavat itsetyydytystä. Kyllä ne hermoradat ovat jo lapsilla kytköksissä aivojen mielihyväkeskukseen.
Meillä nuorinkin tyttö (2-v.) on kourinut pimppiään aina kun vaipasta pääsee eroon. Ja nyt 5-v. poika kulkee vähän väliä käsi kiinni kaluissaan. Vaimon kerran kysyessä häneltä syytä, hän sanoi että " Pallot pitää irrottaa kun ne tarttuu ihoon kiinni. Ja niitä pitää aina välillä ravistella." !!! :-D
Vanhin (7-v.) on jo lopettanut julkisesti itsensä koskettelun, mutta kyllä olemme aina välillä nähneet hänetkin käsi haarojen välissä.
Emme ole puuttuneet siihen millään tavalla.
Asia on ihan normaali, eikä siitä pidä tehdä numeroa. Lapsi muuten oppii, että siinä on jotain " pahaa" , " tuhmaa" tai " epänormaalia" ja päätyy aiempien sukupolvien kaltaiseksi, joilla on käsitys että itsetyydytys mädättää selkärangan.
Luultavasti heittäisi vain jonkun nimen äidin mieliksi noiden johdattelevien kysymysten perään.
Jos vaikka muuten vain nolottaisi että on kosketellut pippeliä.
meillä pojat 3v. ja 5v. aina ne on pippeliä räplänneet. 5v. ei enään niin paljon, mutta 3v. sitäkin enemmän.
sun asenne poikaasi hämää. 3v. koittaa housujen lävitse onko se tallella. olen pitänyt ihan normaalina, kunhan sitä tehdään vaan kotona.
mutta kannattaa muistaa myös virtsatulehduksen mahdollisuus, se tulee aika helposti pienille pojille joilla virtsaputki on vielä aika lyhyt. Samoin esinahkan alla voi olla jotain muhivaa,jos on löysä. Kummatkin selviää verikokeesta, jos tulehdusarvot nousussa. Tuskin kuitenkaan,jos ilmiötä ollut jo yli kk...
Meillä poika myös räplää pippeliään sekä ohimennen että tutkii esim. iltapesun jälkeen huolellisestikin. Olemme sopineet että pippeliä saa tutkia ja se tuntuu hyvältä,mutta ei ole tapana tehdä sitä seurassa.
Itsekin olen välillä ollut huolissani mutta on vain jotenkin luotettava että kun kerron pojalle että pippeliin ei ole kenelläkään lupa koskea eikä satuttaa ja sellaisesta on aina kerrottava äidille, että lapsi tietää että sellainen on väärin jos sitä ikinä tapahtuu
hypistelee vähän väliä. poika selitti, että kutittaa kun alushousut jotenkin hiertää. Ja kun ajattelen noita miehiä, niin kaikkiahan niitä kutittaa vähän väliä, kun pitää aina hierasta kun ei kukaan huomaa. Ja jotkut tekee sitä vaikka joku huomaisikin.
Epäilin jo hoitotädin jotenkin satuttaneen poikaa, kun tämä pelkäsi hirveästi tätä hoitotätiä.
(mikäli tunnistitte, joo tein aloituksen tästä jokin aika sitten)