alkion koko ei vastaa viikkoja?
Kävin alkuraskauden ultrassa, kuukautisten mukaan laskettuna olisi ollut tasan 7 viikkoa täynnä. Lääkäri yritti ja yritti, mutta ei saanut alkion mitaksi enempää kuin 6,8 milliä. Sentti olisi kuulemma jo pitänyt olla. Silti lääkäri oli sitä mieltä, että kaikki saattaisi mennä hyvin.
Nyt olen ihan hämmennyksen ja kauhunkin vallassa. Siis mitenkä tarkkaan tuollaisen asian voi tietää näin varhaisessa vaiheessa? Minkä ikäinen olisi 6,8 millin pituinen alkio? Olen yrittänyt etsiä tästä tietoa, mutten löydä. Jos joku siis osaisi sanoa, miten monen päivän heitto tässä nyt on kyseessä, olisin kiitollinen.
Siellä ultrassa olin jotenkin niin shokissa, etten osannut kysyä kaikkea, mitä olisi pitänyt...
Kommentit (12)
Voisiko se olla niin, että neuvolan kirjasessa tarkoitetaan viikon seitsemän alkua? Eli sitä, että viikolla 6+ koko olisi 6 milliä? Tämä on niin kauhean sekavaa... Sillä lääkärillä oli edessään joku taulukko, mutta tosiaan kun olin vähän shokissa niin en älynnyt pyytää sitä katsottavaksi...
Me kävimme varhaisultrassa rv 7+6 (menkkojen mukaan), mutta koko vastasi vain viikkoja 6+3. Mittaa sikiöllä oli tuolloin 5.9 mm. Meille ainakin sanottiin, että näin varhaisessa vaiheessa on todella vaikea mitata sikiön todellista kokoa ja ultralaitteet eivät ole aina kovinkaan tarkkoja. Tsemppiä ja toivottavasti teillä pikkuinen kasvaa normaalisti!
(Meillä siis päättyi kuitenkin valitettavasti keskenmenoon...)
tsemppauksesta. Ja ikävää, että teille kävi noin. Siskollani oli samantapainen kokemus, joka myös päättyi keskenmenoon, joten osasin tietysti heti huolestua...
Mutta yritän nyt toivoa, että kyseessä olisi mittavirhe. Eihän sitä koskaan tiedä!
Toivotaan, että sinulla ja masuasukilla on kaikki hyvin!
Minulla tehtiin kolme alkuraskauden ultraa: rv 6+3 lekuri ei nähnyt kun " Nystyrän" , siitä puolitoista viikkoa löytyi syke ja sikiö, mutta syke oli vähän hidas ja koko vastasi viikkoja 6+4 parhaan mittauksen mukaan, kun viikkoja olisi pitänyt olla jo 8. IVF:ssä tietää viikot hyvinkin tarkkaan.
Lääkäri sanoi, että tässä vaiheessa mittaaminen on tosiaankin haastavaa ja ehkei ole hätää. Toisaalta häntä huolestutti vähän kaikki yhteensä: liian pieni koko, hidas syke ja verenvuoto kohduss. Niinpä sain kontrolliultran taas puolentoista viikon päähän.
Torstaina olis sitten tuo ultra rv9+3, eikä sykettä enää löytynyt. Pikkuinen oli muuttunut Enkeliksi joskus rv8+3..
Nyt odottelen, tyhjeneekö kohtu itsestään vai tarvitaanko lääkkeitä tai jopa kaavintaa.
En missään nimessä halua pelotella sinua! Kaikki voi olla hyvin. Yritä uskoa, että kaikki on hyvi niin kauan, kun jos saat TODELLISTA tietoa siitä, että kaikki ei ole hyvin.
Itsellä on olo outo; tuntuu liiaan helpolta. En osaa selittää.. Mietin, että miksi tämä ei tunnu tämän vaikeammalta? Koska kaikki oikein iskee? Sitten kun vuoto alkaa ja alkio tulee ulos? Vai vasta viikkojen tai kuukausien kuluttua? Kaikenlaiset tunteet on kuulemma normaaleja. Päällimmäisenä mielessä on, että tulisi nyt sikiö ulos, niin pääsisi " jatkaa elämää" . Nyt tämä odottelu vain jatkuu. Ja nyt saa jännittää sitä, tuleeko kohdun tyhjeneminen olemaan kovinkin kivuliasta..
Tsemppiä ja kaikkea hyvää!
Vehnis
Moi! Menin runsaan ruskeahkon vuodon takia varhaisultraan jo vkolla 6 eikä alkion koko vastannut viikkoja, 2 päivää tuo ultran jälkeen sain keskenmenon. Tuli ulos ihan itsestään.
Tämäkin raskaus oli saatu aikaan hoidoilla, takana pitkä hoitorumba. Pahalta tuntuu vieläkin..
Toivottavasti sinulla Tinttaraa on kaikki kunnossa!!
kommenteista. Itse en ole vielä sen viisaampi kuin ennenkään. Kontrolliultra on vasta viikon päästä ja raskausoireet jatkuvat vahvoina. Tuntuu jotenkin älyttömältä huojua pahoinvoivana ympäriinsä ja samalla ajatella, että alkio voi olla jo kuollut. Yritän olla liikoja ajattelematta asiaa, mutta se on kyllä vaikeata, kun olo on tällainen...
Minulla nimittäin raskausoireet katosivat pikkuhiljaa kokonaan, mistä osasin jo epäillä pahinta ennen ultraa, joka sitten vahvisti tiedon.
Toivotaan siis mahdollisimman vahvoja raskausoireita!
Olen laittanut mitat ylös eli rv 5+5 mitattiin ultralla 4.4mm,
rv 6+6 mitattiin ultralla 7.7mm ja rv8+5 mitaksi saatiin 18.4 mm.
Eli ei tuo mittasi hirveen pieneltä vaikuta, pienet mittavirheetkin mahdollisia.
Toivotaan että kaikki on hyvin!
luulin olevani viikolla 7+ jotain, ultrassa näkyi vain sikiöpussi ja sen sisällä sykkeetön alkio, koko vastasi viikkoja 5+3. Uusintaultrassa 2 vkon päästä löytyi rv 7+4 vastaava alkoi, jolla sydän löi kovin. Eli hedelmöityminen oli vain tapahtunut tosi myöhään, vaikka kierto oli tosi säännöllinen. Hedelmöitys oli laskujen mukaan kp21/28-30 eli vain viikkoa ennen oletettua menkkojen alkupäivää, vaikka se yleensä on pari vkoa ennen.
Toivottavasti uusintaultrassa kaikki on hyvin, en sinuna menettäisi toivoa vielä! Jaksuja! :)
Minulla on tuoreessa muistissa keskeytynyt keskenmeno maaliskuulta. Mulla loppui silloin pahoinvointi kuin seinään juuri sinä päivänä kun lääkäri arvioi alkion kehityksen pysähtyneen. Minullekin on sanottu ekassa ultrassa että noina alkuviikkoina mittaaminen on vaikeaa, siksi kai lasketun ajanmäärityskin tehdään vasta np-ultrassa viikolta 11 eteenpäin. Voimia sinulle uusintaultran odotukseen, toivotaan että kaikki on hyvin.
Tuutupii:
luulin olevani viikolla 7+ jotain, ultrassa näkyi vain sikiöpussi ja sen sisällä sykkeetön alkio, koko vastasi viikkoja 5+3. Uusintaultrassa 2 vkon päästä löytyi rv 7+4 vastaava alkoi, jolla sydän löi kovin. Eli hedelmöityminen oli vain tapahtunut tosi myöhään, vaikka kierto oli tosi säännöllinen. Hedelmöitys oli laskujen mukaan kp21/28-30 eli vain viikkoa ennen oletettua menkkojen alkupäivää, vaikka se yleensä on pari vkoa ennen.
Toivottavasti uusintaultrassa kaikki on hyvin, en sinuna menettäisi toivoa vielä! Jaksuja! :)
Neuvolassa jaettavan kirjasen mukaan alkio on viikolla 7. 6mm ja viikolla 8. 11,5mm. Nyt minäkin olen hieman hämmennyksissäni... Kirjasen mukaanhan koko olisi juuri oikea?