Mitä ajattelet ihmisestä, joka lopettanut imetyksen " mielenterveyssyistä" ?
Kommentit (22)
Olen vain henkisesti niin väsynyt, ahdistunut ja stressaantunut koko imetyksestä, että saan jo fyysisiä oireita (mm. oksennan). Raskausaika oli tosi rankka ja nyt kun vauva turvallisesti(?) maailmassa haluan nauttia elämästäkin edes hiukan. Muu perhe kärsii ja esikoisen kanssakin kuitenkin jaksan ja haluan olla iloinen äiti. Saatte ampua alas. Mutta näin teen.
Jos imetys sinua ahdistaa (olipa syy mikä tahansa), tottakai lopetat sen! Mieluummin annat korviketta ja lopetat ahdostumisen kuin imetät hampaat irvessä.
Minä olen imettänyt kahta lasta inhoten koko hommaa, hampaat irvessä muutaman kuukauden molempia. Jos kolmas lapsi tulisi, en imettäisi ollenkaan. Pyytäisin jo laitoksella piikin, että maito ei nousisi.
Että nyt on lapsen koko loppuelämä pilalle vai?
No, en ajattele mitään, mitä se minulle kuuluu.
Eli samat ongelmat oli esikoisen kanssa, häntä imetin pari viikkoa. Nyt tosiaan mennyt kuukausi ja olo vaan pahenee.
että äiti on väsynyt, imetyksessä on ollut vaikeuksia jo pidemmän aikaa ja että äiti stressaa liikaa imetyksestä. Kaikille parempi, että siiirrytään pulloon.
Säälin ennemminkin niitä äitejä, joiden mielenterveys järkkyy entistä enemmän heidän sitkeästi jatkaessaan imetystä kirkkaamman kruunun toivossa vielä kun kaikki ympäriltä on jo murtunut.
Yöllä pitää könytä keittiöön kolistelemaan tuttipulloja, korviketetroja pitää raahata mukana joka paikkaan (ja löytää mikro jossa ne voi lämmittää), siihen päälle vielä kaikki pullojen putsaukset ja keittelyt... siis selittäkää nyt, miten tämä on helpompaa kuin ottaa rinta esille ja antaa vauvan syödä?
Vai olisiko jälleen kerran kyse siitä, että äiti ei kestä olla sidoksissa vauvaan?
Eli semmoinen erilainen väsymys ja flegu olo tulee mulle siitä.
Anna olla kun imetys loppuu ja nukut yhden yön huonosti, tuntuu että taju lähtee.
Tosin syön imettäessäni HIRVEÄSTI. Voin kuvitella, että jos ei jaksa tai ehdi syödä riittävästi,voi voimat loppua. Ja hormonit toimii kaikilla eri tavalla.
Imetin. En todellakaan olisi jaksanut alkaa ruokkimaan vauvaa millään muulla tavalla.
Onneksi kasvoi hyvin 6 kk täysimetyksellä.
vaikuttivat aivan selvästi mielenterveyteeni. Uskaltaisin jopa väittää, että 90% sekavasta ja ylihysteerisestä olostani johtui juuri imetyksestä. Miksi tästä aiheesta ei saa puhua? Opetin seuraavan lapseni mahdollisimman ajoissa juomaan tuttipullosta ja olo oli tosiaankin parempi ja jaksoin kaikinpuolin paremmin. Myös vauva oli tyytyväisempi kun sai kunnon ruokaa.
Vierailija:
Myös vauva oli tyytyväisempi kun sai kunnon ruokaa.
Muuten ihan asiallinen teksti, mutta tuo viimeinen lause kertoo sinusta paljon.
Jotkut mielialalääkkeistä ja ehkä rauhoittavat ja uniklääkkeetkin ovat sellaisia jotka eivät sovi imettäjälle. Turvallisempi siis tarjota lapselle korviketta.
Toisaalta voi olla kysymys joistain traumoista tms. mitkä tekevät imetyksen epämiellyttävän tuntuiseksi ja ahdistavaksi. Jos imetyksestä seuraa jakuva paha olo mikä tekee koko vauvan kanssa vietetyn ajan epämiellyttäväksi ja stressaavaksi on lopettaminen ihan perusteltua. Lapsi saa korvikkeen myötä parempaa hoitoa kun äitikin voi rentoutua.
Myös äidin väsymys, nukkumattomat yöt ja jopa synnytyksenjälkeinen masennus voi johtaa siihen pisteeseen että imetyksen lopettaminen helpottaa tilannetta. Moni vauva juo korvikkeen nopeammin ja helpommin kuin rintamaidon, samalla näkee kokoajan paljonko lapsi syö ja tarvittaessa ruokinnan voi hoita joku muukin.
Imetysongelmat yhdistettynä vaikka vauvan vammaisuuden aiheuttamaan kriisiin ovat kova paikka varmasti jokaiselle. Tuolloinkin epätoivoisen imetysyrityksen lopettaminen voi olla helpotus äidin jaksamiselle.
Viittaan siihen, kun joku aiemmin sanoi, että imettäminen väsytti.
Aina löytyy joku ravintola, baari tai vaikka kaupan takahuone, jossa korvikkeen voi halutessaan lämmittää.
Kertakäyttötuttipulloa käyttäessä ei pulloja tarvitse pestä, käytön jälkeen vain vaihdetaan puhdas pussi sisälle. Kertakäyttötuttipulloa markkinoidaan kätevänä matkoille, mutta meillä se oli ihan jokapäiväisessä käytössä.
Korvikkeella lastaan ruokkivan ei tarvitse kulkea liivinsuojukset päällä ja maidosta märässä paidassa. Ei tarvitse häveliäämmänkään mennä perimmäiseen nurkkkan syöttämään lastaan, jos ei halua rintojaan esitellä. Ei vaivaa rintatulehdukset eikä kukaan pureskele nännejä hajalle. Voi syödä ja juoda mitä haluaa, eikä tarvitse ajatella, että vauva saa promilleja / mahanpuruja.
Pienestä asti korvikkeella ruokitut vauvat rupeavat monesti nukkumaan yönsä melko varhain, yleensä parin kolmen kuukauden ikäisestä. Mielenterveysongelmaiselle, kuten muillekin äideille on mukavaa kun ei tarvitse valvoa öitään tissiä antaen vuotta tai kahta. Jaksaa paremmin päivällä, ja lapsellekin on mukavaa kun äiti on levännyt ja jaksaa olla hänen kanssaan.
Vierailija:
Yöllä pitää könytä keittiöön kolistelemaan tuttipulloja, korviketetroja pitää raahata mukana joka paikkaan (ja löytää mikro jossa ne voi lämmittää), siihen päälle vielä kaikki pullojen putsaukset ja keittelyt... siis selittäkää nyt, miten tämä on helpompaa kuin ottaa rinta esille ja antaa vauvan syödä?Vai olisiko jälleen kerran kyse siitä, että äiti ei kestä olla sidoksissa vauvaan?
syytä imetyksen lopettamiseen. Lieköhän lähinnäkin niin että muut haluavat nähdä tuon syynä miksi toinen lopettaa imetyksen?
Omista tuttavistani yksi ei imettänyt koska koki sen niin ahdistavaksi ja epämiellyttäväksi (traumoja lapsuudesta saakka), muutamalta maito ei noussut tai ei vaan riittänyt lapsen tarpeisiin. Parin lapset eivät osanneet imeä (pikkukeskonen ja down-lapsi). Yhdellä syöpähoidot ja toisella muu lääkitys estivät imetyksen.
Niin, rintojen rupsahtaminen ei ollut syynä kenelläkään. Vai veikkaatko että nuo edellämainitsemani olivat vain tekosyitä ja taustalla oli oikeasti huoli rintojen ulkonäöstä?
dille joka tuossa kohtaa lopettaa imetyksen. mieleen tulee ekana ettei imetys ole onnistunut toivotulla tavalla ja äiti kokee imetyksen niin ahdistavana, ettei kertakaikkiaan kestä sitä. ajattelen äidin EHKÄ käyttävän jotain lääkettä jonka aikana imetystä ei suositella. ajattelen imetyksen ehkä takunneen niin rajusti ettei äitillä voimat riitä henkisesti jatkaa imetystä.
Vierailija:
Mitä ajattelet ihmisestä, joka lopettanut imetyksen " mielenterveyssyistä" ?
Imetys nimenomaan rentouttaa ja rauhoittaa sillä sen aikana erittyy endorfiineja.
Kukin tehköön imettämisen suhteen mitä haluaa, en puutu muiden kasvatustapoihin muutenkaan eikä minua rehellisesti sanottuna kiinnosta, miten kukin lapsensa ruokkii, kunhan ravinto on suht koht ikäkauteen sopivaa. Minulla imetys on sujunut aina hyvin, maitoa on riittänyt ja olen todella nauttinut imettämisestä. Masennuslääkityksenikin on onneksi sellainen, ettei estä imettämistä.
jotka täällä nostatte surkeaa itsetuntoanne näillä imetysfanaattisilla jutuilla, olen varma että löytäisin teistä lukemattomia asioita joista haluaisin ojentaa teitä tai jotka tuomitsisin lapselle vahingollisena toimintana.
Ei noin pahansuoville juoruämmille taida löytyä positiivista asiaa ollenkaan.