sairaaksi kielletystä aineesta?
Onko kukaan koskaan oikeasti saanut jotain myrkytystä esim. sulatejuustosta tai umpiopakatusta kalasta? Kalatiskillä myyjä ainakin väitti, että riski kasvaa vasta kun päiväykset ovat jo menneet.
Välillä vaan tuntuu vähän neuroottiselta tämä välttely. Viimeksi eilen sain ystävän ihmettelyt, kun en ensin meinannut syödä ituja. Söin sitten kuitenkin, mutta vähän haljulta ne maistuivat, kun ovat kiellettyjä.
Maha näköjään pullahtaa täällä päin Suomea kolmannessa raskaudessa heti ensi metreillä. Vai johtuisiko niistä iduista. :)
Kommentit (4)
ei listeriabakteeri aiheuta välttämättä myrkytystä ja voi silti vahingoittaa sikiötä. Jokainen päätää itse kuinka paljon haluaa olla varuiksi syömättä mitäkin.Itse yritän olla syömättä vakuumikalaa, pastotöimattomia maitotuotteita ja huonosti säilytettyjä tuotteita. Esim.marjoja syön surutta ja itujakin. Tomaatteja sun muuta olen popsinut pesemättä.
pestä, jos kaupasta irtona ostaa, mistä tiedät kuka on just aivastannu siinä laarin kohdalla tai likaisilla käsillä käplinny ja valinnu sopivan pehmeitä tomaatteja? hyi hitto.
vastakin tässä kaupassa näin tapauksen että lapsi kärryistä yltti omenahyllyyn, pudotti muutaman lattialle, äiti pokkana nosti omenat lattialta takaisin hyllyyn ja jatkoi matkaansa. toivottavasti seuraava omenanostaja kuori tai ainakin pesi ostamansa omenat...
lapanen:
vastakin tässä kaupassa näin tapauksen että lapsi kärryistä yltti omenahyllyyn, pudotti muutaman lattialle, äiti pokkana nosti omenat lattialta takaisin hyllyyn ja jatkoi matkaansa. toivottavasti seuraava omenanostaja kuori tai ainakin pesi ostamansa omenat...
Ööö, mihin ne omenat pitäisi laittaa jos tipahtavat? Olen aina nostanut takaisin hyllyyn. Kai kaikki nyt kuorivat tai ainakin pesevät aina omenat?!
elämäni aikana ollut mielestäni kerran ruokaperäisessä vatsataudissa ja se oli Thaimassa, ilmeisesti vihanneksista. Koskaan ei ole ollut ongelmia medium- lihan , sushin, muoviin pakattujen graavikalojen, itujen, pastoröimattomien maitotuotteiden jne kanssa, joita olen syönyt yllin kyllin. Siksi kieltämättä tämä kaikki tuntuu välillä hätävarjelun liioittelulta. No, toisaalta sanotaan, että listerian kohdalla raskaana oleva sairastuisi helpommin kuin keskivertokansalainen, joten sen vuoksi välttelen kohtalaisen tunnollisesti listerian lähteitä.
Onnea raskauteen!