Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yäk. Onko tämä kynsisieni?

Vierailija
05.07.2007 |

Mistä tunnistaa kynsisienen. Miehellä on atooppinen iho ja aina ihme ihottumia jaloissa ja käsissä. Nyt peukkujen kynnet on ihan kummalliset siis puolet kynsistä puuttuu ja on röpelöiset.

Epäilen, että joku sieni. Mua yököttää.

Nalkutin asiasta pitkään ja sitten mies sai kysyttyä työterveyslääkäriltä asiasta. Ei kuulemma ollu paljon katsellu niitä vaan totesi yleensä parantuvan itsekseen. ARGG. Niin vaikea kun oli saada miestä edes kysymään asiasta.

Eikö pitäisi ottaa joku labranäyte? ja saada lääkitys.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin jo unohtanut, että joskus aiemmin olen tuotakin epäillyt. Voisi sopia! Siis miehen isällä psoria päänahassa ilmeisesti.

Ja miehen jaloista siis jalkapohjista lähti talvella isoja ihopaloja pois. Noita kynsimuutoksia en ole osannu yhdistää psoriin. Olen vain ollu huolissani, että kyseessä sieni joka voi tarttua tulevaan vauvaan kun vielä veden kanssa lotratan pestessä.

Miten sait diagnoosisi? Miten hoidetaan?

Vierailija
2/8 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutenkin, sitä sientä kasvaa kaikilla kosteilla pinnoilla, joista se tarttuu jos on tarttuakseen.

Kynsisieninäytteitä ei kannata ottaa, ellei sitten ole valmis myös siihen mahdolliseen lääkehoitoon. Kyseessä on siis puoli vuotta - 9 kk kestävä hoito, joka on tajuttoman kallis ja haittavaikutuksiakin voi olla, eikä tehoa läheskään aina. Eli jos hoito ei houkuta, ei kannata mennä labraankaan. Psorikynsillehän ei myöskään ole mitään tehtävissä, mutta itse psoriasis toki vaatii aktiivisen hoidon jos sellainen todetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mene kuvagalleriaan niin näet psorin aiheuttamia kynsimuutoksia.

Minullakin niitä on psori oli ensin iholla, sitten kynsissä ja nyt myös nivelissä. Mikään ei noita kynsiä paranna on loppuiän kosmeettinen ongelma ei sen kummempaa. Vain kolme tervettä kynttä jäljellä.

Meillä tämä on sukuvika jonka olen perinyt isältäni ja hän äidiltään.

Toki on mahdollista että myös sieni on yhtäaikaa psorin kanssa tai sitten pelkkä sieni. Kerroit miehesi iho-ongelmista joten kannattaa mennä ihotautilääkärille vaikka yksityisesti sillä he osaavat kyllä tunnistaa psorin.

Vierailija
4/8 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi jos ap:n mies on sitten valmis siihen lääkitykseenkin. Vaihtoehtoja on toki kymmeniä muitakin kuin psori ja sieni (pelkkä atopiakin riittää), mutta labrassa selviää vain se sieni, ei mikään muu. Jos diagnoosi kiinnostaa ihan vaan diagnoosin vuoksi, kannattaa käydä näyttämässä ihotautilääkärille (yksityisesti).

Vierailija
5/8 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoksi kolmeenkin kertaan, jos tulee negatiivinen tulos.

Mulla on ollut kynsisieni sormissa 5 vuotta ja totisesti tiedän, että se on kurjaa ja tarttuvaa. Siihen aikaan ei ollut edes tehokkaita lääkkeitä. Levisi vaan kynnestä toiseen ja välillä jopa yksi kynsi irtosikin. Kamalan näköisiä olivat kynnet. Lopulta sitten parani ja olen varonut visusti, etten vaan saisi uutta tartuntaa.

Vierailija
6/8 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh eikä todellakaan ole rahaa mennä yksityiselle. Kynnessä on sieni ja jalkasilsaakin on :( Pääseekö terveyskeskuksen kautta lähetteellä ihotautilääkärille?

Vierailija
7/8 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tk lääkäri voi kirjoittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon mutta sitä pitää yleensä vaatia tiukkaan sävyyn.

Suun kautta otettava sienilääke on tehokkain ja sitä joutuu syömään useita kuukausia. Olen ostanut apteekista lääkärin määrämiä salvoja muttei niistä ole kuin hetkellinen apu ja omatoimisesti sen kerran laitettavan lamisilin ja sekään ei auta.

Aion seuraavaksi vaatia tuon tablettikuurin en jaksa tätä sienijalkaani enää hetkeäkään.

Vierailija
8/8 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommenteista. Itse olen kyllä ymmärtänyt, että kynsisieni on tarttuva etenkin kosteissa tiloissa. En halua itsellenikään... ja tietty kosmeettinen haitta.

Koetan saada miehen yksityiselle hyvälle ihotautilääkärille. Iho-ongelmia on, mutta perusjunttimiehenihän mieluummin kärsii kuin menee lääkäriin ihottumien takia...

Miehellä siis allergiaa ja kuiva atooppinen herkkä iho. Voi siis olla vaan sitäkin, mutta eikös silloin tule helpommin myös sientä ym.

Tuo psoriasis pitää kanssa selvittää.

Pahimmillaan oireet oli kevätttalvella jolloin sormet olivat tosi kipeät ja vajaakyntiset sormet arat ja kipeät monissa hommissa.

Nyt ihotautilääkäriä etsimään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän