Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

** Elokuiset to-pe **

05.07.2007 |

Huomenta!

Linkki loppuviikkoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10673001&p=2&tm…

Linkki esittelypinoon, päivitetty 3.7.2007: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10683645&p=2&tm…

Tervetuloa uudetkin kirjoittelemaan ahkerasti!

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on ihmeen hiljaista, kun muu perhe nukkuu. Tuplarauta otettuna yöllä herätti minut vähän aikaisemmin, kun vatsa taas vaihteeksi näköjään meni siitä sekaisin. Hemppa taitaa olla nousussa, joten pitää ehkä siirtyä ottamaan taas vain yksi rautalääke kerrallaan, ettei nyt sen takia tarvitse herätä liian aikaisin (eli aiemmin kuin lapsi). Vaikka ihanaahan on aamulla olla ihan yksi hereillä. Ihmeen hiljaista.

Muistaako kukaan, kun jossain vaiheessa mietittiin äitiyskesävaatteita ja kuinka hehkeänä niissä sitten voi olla kesällä.. Olo ei kovin hehkeä ole itsellä tuolla kaupungilla tallustellessa, lähinnä olo sellainen ankkamainen..

Eilen laskeskelin jo kalenterista, että olisko minulla mitään mahdollisuutta synnyttää vasta syyskuussa, kun siihen en ole varautunut yhtään. Kaiken todennäköisyyden mukaan sitten täytyisi olla jo käynnistyksestä kyse, joka ei edes ihan heti lähtisi käyntiin. Ehkä unohdan sen syyskuun ja keskityn vain elokuun odottamiseen.

Täytyy kai jatkaa vielä tässä hiljaisuudessa lehden lukua.

Västis ja Taimi 33+6 (la 17.8)

Vierailija
2/46 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin melko vaivalloinen yö takana: Ensin lapset eivät olleet nukahtaa, kun pyörivät hikisinä peteissään saamatta unta kuumuuden takia. Kun itse lopulta oikaisin aj sain jalat rauhoittumaan, herätteli mut pitkin yötä avonaisesta ikkunasta kantautunut lokin kirunta. Emme edes asu aivan meren rannalla vaan noin 2,5 km sisämaahan päin, ja silti siinä meitin akkunan äärellä pitää yösyömisensä kirkujien hoidella. Noh, vessassakäyntiä ja levottomia (ja kuumottavia!) jalkoja, kuopuksen kutsuhuuto neljän jälkeen, sen nukuttaminen väliimme uudestaan - ja 5.30 ikkunalaudalle tai katonharjalle istahti varis, joka herätti meidät raakunnallaan. Pidäpä siinä sitten ikkunaa yön auki, jotta olisi edes hiukan viileämpää!

Äitini haki taas lapset. Eilen pääsimme evakkoon anopin luo, ja mies siivosi talon (taputapu!), on tässä olossa siis etunsakin!

Olen pohtinut miehen kanssa, peruako ensi viikon pikku reissumme tämän tilani takia, mutta silloin jo rv 36+, ja lääkäri sanoi,e ttä ilman muuta lähdette eläimiä lapsille näyttämään. Mies vain huolestujatyyppinä pelkää, että synnytys lähtee nopsaan käyntiin keskellä eläinpuistoa - ja vielä perätilassa, mikä on tietty mahdollista. Vaan voiko tässä jatkuvasti vain kykkiä kotosalla ja odottaa sitä tapahtuvaksi, jos kerran lääkäri itsekään ei ollut lainkaan huolissaan. Eli mikäli oloni vain jotenkin siedettävä, taidamme kyllä reissuun lähteä. Sen jälkeen onkin ensi vkn perjantaina äitipoli, jossa tilanteeni, lapsen tarjonta yms. tarkistetaan ja päätetään, mitä tehdä vai tehdäkö mitään.

Olo tuntuu jo kyllä paremmalta. Tosin nyt tuntuu ihan utopialle, että voisi kävellä (ja tällä tarkoitan hidastakin hidastetumpaa vaapuntaa) ilman perussupistusta. Kuinka teillä muilla on, supistaako joka liike tai vauvan potku? Tästä on tullut niin arkipäivää (nytkin iski suppari päälle), etten enää edes muista, kuuluuko sen olla ihan tällaista tässä loppuraskaudessa. Mielestäni ei, sillä melkoisen liikuntakyvyttömiä tässä kyllä ollaan. Tiedä sitten, miten selviän eläinpuiston reitistä! KAveri kehottikin hakemaan sairaalasta lainaan pyörätuolin, vaan eiköhän miehellä ole ihan tarpeeksi kaitsemista vilkkaassa kuopuksessamme ja kolmevuotiaassamme, kaipa tämä muori pääsee lönköttämään jotenkin omin avuin etapilta etapille.

Hyvä kuulla, että Emmakin (unohdan aina nuo numerot ja lisämerkit nikeissa!) on vielä kasassa. Ei muuta kuin lepoa, se näyttää oikeasti tehoavan!

Leppoisaa päivää toivottelee

Vitanova rv 35+5, la 4.8

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika kuuma edelleen, eilen tuli ulkona makoiltua pitkät tovit aurinkotuolissa, vaikkakin sekin oli lopulta hankala, kun jalat jäävät liian alas ja ihan selällään siinä on jo olon puolesta hankala makailla, mutta mukava kun hieman kävi tuulen vire, niin ei ollut ihan niin kuuma.

Täällä olo samantyyppinen, jalkoja kuumottaa, niin kuin joku muukin mainitsi, olikohan vitanova. Supistelee toisinaan ja eilen oli sellasia vihlonta/pistämis tuntemuksia alavatsalla/kohdun suulla, liekkö ollut supisteluja vai lapsi käsillään/päällään pungertanut, vaikea sanoa. Tuntuu tosiaan, että vauva siirtynyt entsitä alemmaksi, kun välillä oikein pistää jossain tuolla alhaalla ja vessassa saa entistä tiuhempaan juosta, kun tuntuu että rakko halkeaa.

vauva2006 rv35+5, la 4.8.

Vierailija
4/46 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on voimaa taas =)

olin ystäväni kanssa yöllä Anna Erikssonin keikalla,miten se voikaan olla niin upea.Nukkumaan menin vasta 03.Väsyttää tietysti,ja eilen oli jotenkin merkillinen olo koko päivän,nyt on sitten tullut kurkku kipeäksi.Toivottavasti ei sen enempää mitään flunssaa tule.

Oli se muuten hullua katsoa kännissä keikkuvia ihmisiä iskemässä toisiaan, hih.Enkä itsekään ole tainnut yökerhossa olla ikinä aiemmin täysin selvinpäin.Hävetti niitten vatkaajien puolesta =D

Mulla menee myös vatsa löysäksi raudasta,muttei sen enempää mitään vatsavaivoja ettenkö sitä Obsidania ottaisi.Esikosta otin sitä " rautamehua" mikä kävi hyvin,nyt tuota obsidania on kerääntynyt noin 15rasiaa kaappiin,isäni verenluovutuksen kautta,joten ilmaista on.

Mä olen itse todella tyytyväinen tähän kesäraskauteen.Voihan sitä mielessä käväistä, kun tuolla helteessä porhaltaa pojan kanssa että voihan hitsi miten sitä mentäisiin,ja on niin kuuma jne.

Mutta esikon raskaudesta en osannut nauttia ollenkaan niissä hirveissä toppavaatteissa tarpomisessa,yök.Nyt vaan mekko päälle ja menoksi,ja olo on aika usein vielä suhteellisen hehkeä=)

Mulle tekee kyllä suoraan sekin varmasti olon ettei ole niin toivottoman raskasta kun painoa ei ole tullut jo ennestään suht hoikkaan vartaloon kuin +4kg.Esikosta oli tässä välissä +8kg,joten varmasti vaikuttaa.Olen 161cm pitkä,ainut mikä painaa on keuhkot,ja välillä tuntuu ettei saa mitään kautta hengitettyä.

Suppareita tulee joka päivä enempi tai vähempi,eivät tosin ole mitään ilkeitä,joten varmasti normaalirajoissa mennään.

Aamunyön herälyt ovat alkaneet tällä viikolla,ja en tahdo saada unta enää sen jälkeen.Pyörin ainakin 100krt yössä puolelta toiselle.

Lähdetään huomenna piknikristeilylle =) pitää tosiaan toivoa ettei mitään lentsua mulle tule.Varmasti on aika tööt tässä tilassa jos kipeäksi tulee.Ja vielä olisi Ikean reissu tekemättä ja poika hinkuu eläintarhaan,mietinnässä tietenkin oikein Korkeasaari.Mutta ne reissut pitäisi tehdä NYT ja HETI koska vannon ettei sitä enää muutamien viikkojen päästä jaksa yhtään mitään kävelyreissuja.Parin tunnin automatkallakin pitää kerran jo pysähtyä,ei tee hyvää istua pitkään enää.

Bongasin tuolta heinäkuisten pinosta linkin painettuihin/kuvallisiin vauvaharsoihin.Oli juuri mietinnässä käydä kangaskaupassa ostamassa harsoa ja ommella niitä pino.En kuitenkaan voinut olla tilaamatta kahta pakettia (yht.6kpl) kuvallisia harsoja =) olivat hauskoa.Ja mitään muutenkaan tarvi kummallista tälle (luultavimmin) toiselle pojalle hankkia.

Sivu oli muistaakseni vauvatar.net loppuliite vois olla erikin.

Mukavaa kesäpäivää kaikille!Ja " krempoista" kärsiville miljoonasti voimia!

Mulla poksuu viikot rv33 =D HUH!

neitiniiskunen

Vierailija
5/46 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sentään ulkona näyttää tuulevan kivasti, joka kyllä helpottaa.. Itselläni tänään hammaslääkäri ihan vaan tarkastus onneksi, että sellaista kivaa tarjolla täksi päiväksi!

No siis eilen äpkl käynti:

Kuulemma laiha vauva tulossa: painoarvio 1600 g, joten vielä pysyy hieman sen -2 sd:n yläpuolella. Suurin huoli oli vauvan mahanympäryksestä, joka tippuu-2 sd käyrälle, eli ilmeisesti ravinnonsaanti on hieman kortilla.

RR jatketaan kotiseurantaa ja herkästi päivystykseen ja osastoseurantaan, jos nousevat tai tulee oireita. Sama juttu vauvan liikkeiden suhteen. Onneksi tämä yksilö on toistaiseksi ollut superaktiivinen vauva, joten ei ole tarvinnut huolehtia sen suhteen. Seuraava käynti on ktg:lla maanantaina ja perjantai hmm 13. päivä seuraava lääkäri ja painoarvio. Sanoinkin tuon päivän kuullessani, että taidankin sitten pakata sille reissulle sairaalakassin valmiiksi:)

Muuten eilen oli olo parempi kuin alkuviikosta, josta kyllä jaksaa iloita. Naniko se kyseli millä viikoilla aiemmin on nuo paineet nousseet, niin aika lailla aina näihin aikoihin. Muistan, että ainakin 1 ja 3. kanssa olin osastolla juuri 33+ viikoilla, joka siis alkaa tiistaina. Rasittavinta on tämä oman olon tarkkailu ja miettiminen milloin olo on niin huono, että pitää vääntäytyä näytille päivystykseen, kun minulla ei sitä proteiinia tule virtsaan niin siitäkään ei sitten voi päätellä miten tilanne etenee, kun yleensähän tuo proteiinin määrä virtsassa näyttää sitten tilanteen vakavuuden. Joten hermoheikkoa odotusta tiedossa ja täytyy todeta, että jos olo sitten huononee menen ihan mielelläni osastolle, koska olo on siellä kyllä turvallisempi kuin kotona sellaisessa tilanteessa.

No nyt iloitaan tästä päivästä, täytyy lähteä lasten kanssa pihalle istuskelemaan, jahka tuo peruskone on lopettanut. Sen verran ajattelin uurastaa, että nostan nuo pyykit narulle. Minullakin siellä pyörivät nuo omat köykäisemmät kesätopit, tosiaan ahkerasti saa olla pesemässä pyykkiä, kun on nuo vaatevarastot hieman rajalliset ja lämmintä piisaa.

wintergirl h 32+2 ( l.a.28.8)

Vierailija
6/46 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin saan ihan yksin aamua viettää kun kuopus vielä nukkuu (Tultiin eilen kotiin vasta lähempänä puolta yötä), keskimmäinen on mummon hoivissa ja esikoinen leirillä ja mies lähtenyt töihin josta palaa vasta joskus huomenna. Ihana hiljaisuus siis täälläkin vallitsee.

Minulla on oikeastaan vielä ihan hehkeä olo ja olen tästä ekasta kesä raskaudesta kyllä nauttinut täysin siemauksin. Ei yhtään niin hankalaa ja tukalaa kuin toppa vaatteissa tarpominen lumihangessa lasten perässä ja pulkan kiskominen pulkkamäessä jne. Sen kun vaan istuu ja katsoo kun nuo puljaa uima-altaassa tai juoksentelevat pitkin pihaa itsekseen. Lisäksi mieltä piristi taas kummasti eilen kun olin tallilla päälläni eurolla kirpparilta löytynyt musta äitiysminihame ja toppi ja yksi 14v. teinityttönen kysyi mitä olen noin makean hameen löytänyt ja kun kerroin ostopaikan ja hinnan niin tyttö oli ihan että hänkin alkaa kiertämään kirppareita. Samalla pari muuta tyttöä hehkutti myös miten ihana se hame on ja että heille kyllä kelpaisi myös samanlainen. Että kyllä tässä kelpaa mahan kanssa tepastella kun teinit on kateellisia ulkonäöstä.

Meillä on vielä kaikki kesäreissut tekemättä kun miehen kesäloma on vasta elokuussa eli minun täytyy vielä viime viikkoina vaappua läpi niin lintsi kuin puuhamaakin ja mahdollisesti vielä jokin lasten huvittelumesta jos en noiden ipanoiden kanssa lähde jo aiemmin ilman isäntää huvittelemaan. Saas nähdä miten käy. Lisäksi mulla olisi yhdet juhlat 18.8. joihin tahdon ehdottomasti mennä vaan kun la on jo parin päivän päästä tuosta niin jännittää pysynkö kasassa juhliin asti.

Mulla muuten kyllä ihan hyvä olo mutta edelleen öisin pissattaa ja rauta saanut vatsan löysälle. Selkää välillä jomottelee vaan se ei ole iso haitta. Niin ja supistaa koko ajan. Jokainen vauvan liike ja useimmat omat liikkeet saa supistamaan ja vatsa onkin ihan kivi kova koko ajan. Vaan näin mentiin viime raskauskin joten en ole asiaa osannut sen kummemmin kummastella. Lisäksi sain kesäflunssan ja nyt kaksi viikkoa on mennyt nenä tukossa ja yskiessä keuhkoja pihalle. Alkaa vatsalihakset olemaan jo kovilla.

Oman huolensa toi tähän loppuraskauteen viesti että tuttu jonka piti saada esikoisensa tässä kuussa on menettänyt vauvansa. Vauva kuollut kohtuun ja joutunut synnyttämään kuolleen vauvansa. Kamalia painajaisia sai itselleni aikaan kun on pahin pelkoni joka raskaudessa ollut että noin kävisi. Onneksi on kuitenkin kohtalaisen harvinaista. Ei vaan ole tuon uutisen jälkeen tehnyt mieli juuri mistään valittaa kun tuntuu kaikki vaivat ja omat huolet pieniltä tuollaisen rinnalla.

aliisa ja ylläri (Viikkoja en muista) la 20.8.

Vierailija
7/46 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyörisin myös koko hiivatin yön ja nyt yritän roikottaa näitä superväsyneitä silmiä auki sen minkä voin..

Jännä kun vaikka kuinka väsyttäis niin mä en saa itteeni siihen tilaan kuitenkaan et nukahtaisin. Eli voin maata sängyllä, sohvalla silmät kiinni mut en nukahda.

Muilla samaa vikaa??

Huomenna mulla onkin sit toi synnytystapa arvio ja tuomion paikka, et miten käy.

Ja mikäli ei musta pariin päivään kuulu mitään niin ehkä sitä sitten on jääty synnärille sen käännöksen jälkeen...

Nyt ei jaksa enempää juurikaan kommentoida vaan on pakko mennä lepuuttaan silmiä pois tästä ruudulta, voikeehan paksusti!

T Helga rv 35+3 la 6.8

Vierailija
8/46 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppusuora alkaa kyllä häämöttää,kun monella tosiaan alkaa olla vaikka minkälaista vaivaa. Ihan totta on, että ihan pienistä ei näillä viikoilla aina viitsi valittaa, kuuluvat kuitenkin asiaa. Ja pääasia on, että vauva voi hyvin. Ja tietty, että äitikään ei ole ihan oikeasti surkeassa kunnossa.

Selvisin tytön kanssa taas kaupunkureissusta ja huoh, kun selkään ja alapäähän ottaa helposti toi pienikin kävely. Mutta vaiva on tosiaan pieni, kun saa liikkua ym.

Lisää kuviollisia harsoja on mm. www.jutta.fi tai www.mollavauva.fi ja oiskohan noita vielä jossain muuallakin. Meille tulee kuviolliset harsot pukluräteiksi, valkoiset vaipoiksi.

Västis ja Taimi 33+6 (17.8)

Vierailija
9/46 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne ei mitään ihmeellistä kuulu, kaikki menee aika samaa rataa kuin ennenkin. Huomenna olis neuvola ja vastassa on taas joku uusi neuvolantäti. Täällä myös supistaa usein kun vauva liikkuu, siis tulee näitä harjoitussuppareita, ei mitään kivuliaita. Eilen oltiin kokopvä liikenteessä ja illallakin käytiin vielä kauppoja kiertelemässä ja broidini luona kylässä. Kotiin kun päästiin, niin meinasi kyllä itku tulla, kun jalkoja särki niin älyttömästi. Nilkat oli jättimäiset turvotuksesta ja tuntui kun neuloilla olisi jalanpohjia pistellyt. Mies sitten kilttinä hieroi hetken aikaa, ja se vähän helpottikin. Haettiin myös keltsusta jalkakylpy masiina, joka myös jeesasi jonkin verran. Aamulla taas kun sängystä olin nousemassa, niin meinas päästä muutama ärräpää, kun särki niin jumalattomasti jalkoja :/ Nyt onneksi helpottanut.

Täällä olisi myös korkeasaari reissu edessä, kun miehen vanhemmat haluavat esikon kanssa sinne lähteä. Saas vaan nähdä miten tää mamma jaksaa siellä kulkea, varsinkaan jos jalat alkaa kipuilemaan nyt useamminkin näin pahasti kuin eilen.

Vauvalle on laitettu lähes kaikki valmiiksi, eilen sain uudet lakanatkin kuivumasta laitettua pinnikseen ja nyt se tuolla makkarissa valmiina odottelee pikkuista tuhisijaa :) Omat vaatteeni saivat kyytiä makkarin vaatekaapista, jonne tein tilaa vauvan vaatteille. Onneksi eteisessä on paljon kaappitilaa ja sain sinne sitten sullottua jotenkuten omat vaatteeni (piti kyllä varastaa mieheltä yksi hylly omaan käyttöön) :D

Vaatteitakin innostuin tilaamaan ellokselta pikkuiselle kun oli niin hyviä tarjouksia. Mieskin innostui ja tilasi sieltä sen starttipaketin vauvalle! Ainoa mikä vielä puuttuu, on vaunukoppa ja muutama uusi räsy, mutta ne haetaan sit kuun puolessa välissä. Sairaalakassia olen myös alkanut pikkuhiljaa täyttelemään, vaikkei sillä mikään kiire vielä olekkaa, mut olen niin malttamaton :) Esikko 1v9kk on myös malttamaton odottamaan vauvan syntymää, ainakin joka kerta kun menemme vaunuvarastoon hakemaan rattaita ja siellä ne meidän tuplat jo odottavat, niin esikko tohkeissaan sepostaa kuinka sitten pääsee istumaan vauvan kanssa yhdessä uusiin rattaisiin ja perään vielä tuumaa, vauva tulee ihan kohta :)

Kesäodotuksesta vielä. Kyllä mäkin mielummin olen kesällä raskaana kuin talvella. Pukeutuminen on paljon helpompaa, ei tarvitse kuin jalat tuikkasta sandaaleihin, toisin kuin talvella sen vatsan kanssa yrität sit kenkiä sitoa jalkaan, ja vielä pitäisi etsiä sopiva talvitakkikin, joka menisi vatsan kohdalta kiinni. Ja sitten se liukastumis vaara sen vatsan kanssa..joutuisin luultavasti kulkemaan taluttajan kanssa ulkona :D Mutta siis hyvä näin, ja onhan molemmissa varmasti puolensa, talvella ei ole ainakaan näitä julmetun helteitä, vaikka onneksi tämä kesä on ollut aika iisi ja ei ole paljoa joutunut tuskastelemaan..vielä :p

Nyt voisin mennä välipalan tekoon, ja palailla sitten huomenissa uudestaan neuvolakuulumisten kera! Mukavaa päivänjatkoa :)

Toiv. Falz & Veijari 35+6

Vierailija
10/46 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin olen miettinyt, että ihan mukava olla kesäaikaan raskaana, kun ei tarvii paljon pukea vaatetta ja kenkiä yms. vois olla aika tukalaa. Toisaalta yhden keskenmenon kokeneena 3/2006, josta siis toi mun nimimerkki tulee, olen vaan puhtaasti todella onnellinen tästä raskaudesta vaikka ois mihin aikaan vuodesta ja iloinen kaikista vaivoistakin, jopa. Oli sen verran raastava kokemus kokea kaikki supistelut ja kivut, ja ihan turhan takia. Mulla siis oli km rv11+, mutta ei siitä sen enempää, nenä on kohti tulevaisuutta ja siis iloitsen täysillä tämän pienokaisen kasvamisesta, potkuista yms.

Kai senkin vuoksi suhtaudun synnytykseen jotenkin positiivisemmin kuin ekassa raskaudessa, kun tietää että kivuille on oma tarkoituksensa. Näin ainakin ajattelen tällä hetkellä ja tuskin tuo siitä paljoa muuttunee.

vauva2006 rv35+5, la 4.8.

Vierailija
11/46 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdettiin neidin kanssa mummilaan pakoon kotikaupungin helteitä ja täällä tosiaan on ihanan viileetä, kun taivas melkein pilvessä ja tuulee.

Mä liputan edelleen sen talviraskauden puolesta, vaikka olo onkin ollut melkein loistava. Tuntuu vaan tämä loppu olevan erityisen raskas, kun yöllä ei saa kuumuuden takia nukuttua. Meillä on sellainen pieni pöytätuuletin, joka kyllä auttaa todella paljon ja viilennän sillä sekä omamme että neidin huoneen, ennen nukkumaanmenoa. Mä en vain osaa nukkua se päällä, kun hurisee.

Supistuksia tulee tasaisesti ja välillä ovat ihan napakoitakin. Mulla jalat ovat kovilla, kun liitoskivut vaivaa. Magnesiumia napsin, jottei suonenvedot taas alkais ja hyvin ovatkin pysyneet loitolla. kop,kop... ;-)

Mä en ole laittanut vielä mitään valmiiksi vauvaa varten. Pinnasänkykin on vielä kavereilla lainassa. Sama juttu oli tosin esikon kanssa, että ihan viime tingassa tavaroita järjesteltiin. Eihän se nyytti aluksi oikein mitään tarvitsekaan.

On niin paljon muuta puuhaa, kun keittiöremontti on vielä kesken ja aloitettiin juuri laajentamaan taloa. Oven edessä on sellainen mukava monttu. Mies juuri totesi, että varmaan menee seuraavat kolme kuukautta näitten remppojen kanssa. No, pitää vain miettiä sitä aikaa, kun kaikki on vihdoin valmista.

T:Cola + neiti N ja masukki 35 v tasan

Vierailija
12/46 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rvkoja tänään kasassa 36, joten ollaan hyvällä mallilla. Olo on hyvä, ei supistele montaa kertaa päivittäin. Seksi kyllä valitettavasti laittaa supisteleen liiankin kanssa, joten siitä ihanuudesta ollaan luovuttu lähes kokonaan :(. Turvotusta ei ole tullut vieläkään, joka tuntuu uskomattomalta näillä helteillä. Tänään oli lääkärineuvola ja siellä kaikki ok ja vauvelikin taitaa olla pää alaspäin vihdoinkin. Toivottavasti myös pysyy. Pieni, alle 3 kg, vauva on tulossa näillä näkymin. Seuraavassa neuvolamittoja:

rvkoja 36

sf mitta 33

verenpaine 116/70

pissa puhdas

hemoglobiini 123

painoa tullut itselle viimeisen viikon aikana vain 78g lisää :) :) :) nyt yhteensä 10,8kg

Lonkat väsyvät öisin, ja yöt muutenkin menevät vähän pyöriessä ja valvoessa, mutta taitaa kuulua tähän raskauden vaiheeseen. Nyt laittamaan mansikoita pakkaseen.

Vierailija
13/46 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan! Ja ihan hyvin voidaan. Vitanova: ei tartekaan niitä numeroita mun nicin perään muistaakaan ;) Hyvä, että sielläkin lepo auttaa! Jos pari viikkoa kuitenkin vielä... (ja kohta rukoillaan jostain niitä supistuksia :D)

Veriviirut pyyhkiessä tiistaina alkoivat eilen illalla kummitella mun mielessä, ja yö meni pyöriessä puolelta toiselle (joka on siis jo operaatio sinänsä!) Ja tänään marssin gynelle. Paikat edelleen samassa jamassa kuin viikko sitten, eli sormelle auki, pehmeä, sormilla 1-1,5 cm kanavaa jäljellä. Eli sunnuntain jälkeiset supparit eivät ole edistäneet tilannetta. Naapurin rouva tuossa jo oli epäillyt maanantaina, että olen synnärille matkalla, kun niin jäykästi kävelin, ei pahasti pieleen mennykään. Mutta siis nyt päätin, että kerran nämä supparit ei tilannetta ole muuttaneet, pakkaan perheen autoon, ja me lähetään 250 km päähän mökille. On sielläpäinkin sairaaloita, otan vaan kaukalon ja sairaalakassin varoilta mukaan. En jaksa täällä kotona pahimmassa tapauksessa 5-7 vkoa kärvistellä, jos mitään ei tapahdukaan!

Helle vähän häiritsee, muuten olo on itseasiassa ihan ok, supistelee toki, mutta en aijo niistä pahemmin välittää. Vähän lepoa tarvittaessa ;)

Tsemppiä sille, joka vielä korkeasaareen aikoo uskaltautua, olin siellä noin kuukausi sitten, ja oli kyllä ihan liian raskas reissu, siellä joutuu niin paljon käveleen! On meilläkin toki vielä lintsi käymättä ja pari muuta paikkaa, mutta katon kyllä, ettei tartte paljon kävellä, sen verran jo painaa.

Neidille 4v vaan pitää yrittää keksiä tekemistä, kaverit kaikki reissussa ja äiti raihnainen, onneksi on tuo mies jaksanut neitiä viihdyttää. Tämän päivän olenkin saanut hengailla itekseni, neiti anopilla ja mies golfaamassa! Mökillä onneksi neitikin viihtyy, vaikkei siellä kaveria olekaan, saa mennä pitkin mettiä! Ja siellä on ainakin viileetä, niin ja itikoita! Oon ollu vähän varovainen noiden myrkkyjen kanssa, suihkutellu enempi vaatteille, onneksi yleensä siitäkin on jotain apua!

Ei, mutta nyt pitää lähteä vessan pesuun, illalla tulee vielä vieraita! Jos muuta ei saa pestyä, niin edes sen vessa ;) Ja keittiön. Ja jos imurois. Ja muutenkin järjestelis. Niinpä niin.

Voikaa hyvin! emma 34+6

Vierailija
14/46 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomilla oltu nyt tämä viikko ja koneelle ei tahdo ehtiä ollenkaan ;)

Alkuviikosta tuli käytyä neuvolassa jossa oli ihan mukava kesäsijainen. En muista kaikkia mittausjuttuja mutta pississä oli vähän (siis alle yhden plussan, mitä sitten tarkoittaakin...) proteiinia, painoa oli tullut taas viime kerrasta (2vko) 1,5kg tosin varmaan turvotusta osa kun neuvola oli iltapäivällä ja sf oli 30,5cm eli vaan 0,5 kasvanut viime kerrasta. Seuraava aika on vasta 3 viikon päästä koska neuvola on välillä viikon kiinni mutta tuskinpa tuo haittaa kun ei ole mitään kummempia vikoja ollut tähänkään asti. Kyllähän sitä sitten lääkäriin jonnekin pääsee jos siltä tuntuu.

Mutta kuuma on ja kyllä ahistaa ;) Rannalla käytiin tytön kanssa aamulla ja siitä saatiin hetken helpotus, tosin itse en uskaltautunut uimaan asti.

Ja yöt on menneet niinkuin muillakin eli hikisenä pyöriessä. Lisäksi tyttö on nähnyt parina yönä painajaisia ja pissinyt sänkyynsä (jossa ei tietenkään ollut muovilakanaa) ja siitä tulee aina sellainen ruljanssi että kaikki herää ja kukaan ei saa enää unta.

Että sellaista, vähän voisin toivoa viileämpiä ilmoja mutta muuten kaikki on ok. Supistuksia tulee harvemmin kuin vielä viime viikolla töissä ollessa ja muutenkin on kiva kun ei tarvi työjuttuja enää stressata.

Meilläkin olisi vielä muutaman viikon päästä lintsin reissu edessä ja kait siellä muumimaailmassakin täytyy taas käydä. Muuten ollaan kyllä kesän reissut reissattu ju hyvä niin ;)

Nyt loppui video ja täytyy alkaa väsäilemään iltapalaa pikkuneidille...

JAv@ 32+3 (la 27.8)

Vierailija
15/46 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä hei taasen!

Meilläkin on tuttavapiirissä tapahtunut kolme sikiön/vastasyntyneen kuolematapausta parin viime vuoden aikana, ja painajaismaisen traagisia ovat tietenkin olleet. Olen satavarma, että jokainen odottaja pelkää ajoittain tätä pahintakin tapahtuvaksi. Vaan kuitenkin jokainen samalla suhteuttaa näitä hiukan vaarattomampia kremppojaan senhetkiseen tilanteeseensa, ja mielestäni niistä voi ja pitääkin täällä palstalla kirjoittaa, sillä kas kummasti helpottaa, kun saa vertaistukea samassa tilanteessa sinnitteleviltä, voi lukea rohkaisevia sanoja ja pääsee hehkuttamaan parempiakin päiviä. Eihän mitään voi verrata siihen niin lopulliseen ja kauheaan tilanteeseen, tässä tunnutaan painivan aivan eri sarjoissa!

JA sitten tämä oma, pullottava napa:

Tein eilen pienen testin. Koska olo tuntui jo paremmalta, ilmoitin miehelle, että koetan tassutella hitaasti kirjastoautolle ja takaisin, tuollaiset sata metriä suuntaansa. Poika tuli mukaani ja hiipi vierelläni yhtä hitaasti kuin minä. Rattaat olin ottanut kassiani varten ja rollaattoriksi, ja niitä vasten painautuen siis matelin eteenpäin aina välillä hengitellen. On kyllä pienoinen ero tavalliseen elämääni! Yleensä olen se äideistä, joka tulee tuplarattailla kävellen sateessa ja tuulessakin kaikki viiden kilometrin lenkit yms. Autoa käytän aniharvoin. Vaan nyt siis mennä hissutin hädin tuskin huomattavaa vauhtia. Kiirjastoautossa viivyin vain pari minuuttia, sillä siellä palvelu pelaa: samana päivänä varaamani opukset oli jo otettu minulle talteen ja kuljetettu autoon, sain siis kaiken heti. Kiittelyjen jälkeen yhtä hidas paluumatka asfaltin koloissa eläviä muurahaisia pojan kanssa ihmetellen. Loppumetrit olivat yhtä tuskaa, ja kotona oli rojahdettava heti makaamaan. Supistuksia tuli säännöllisesti reilun puolen tunnin ajan. ELi enpä tiedä, mitä tehdä Ähtärin eläinpuiston kanssa. Tokihan mä antaisin jo rv 36+ supistusten lievinä jo tullakin, ja olen reippaita kävelyitä ja muuta rehkintää harrastanut edellisissä raskauksissani aina sinne yliyliajalle asti, kun mikään ei ole auttanut, vaan nyt mä olen tuollaisestakin hissuttelusta niin kipeä, ettei kävelystä vain tule mitään. Vielä viikonloppu aikaa miettiä, peruako hotelli.

Ihanaa, miehen vimppa työpäivä, eikä sen jälkeen enää tarvitse vaivata äitiäni, joka on nyt koko viikon hoitanut lapsia.

Meillä pojulle ovat vaatteet valmiina lipastossa, enempää en ole laittanut, koska kuitenkin nukkuu ekat kuukaudet vieressäni: En ole ikinä malttanut niin pientä laittaa yksin nukkumaan yöksi isoon pinnikseen. Päivisin nukkuu sitten alakerran kehdossa, vaunuissa ja kai äitiyspakkauksen loorankin petaan varalta yläkertaan. Vaippoja olin kuopukselle ostanut etukäteen, vaan ne menivätkin tytön synnyttyä vaihtoon: eihän tuolle vajaan viiden kilon mötikälle mitkään New Bornit mahtuneet! Eli mies saa ostaa, jahka tiedetään vauvan koko sen synnyttyä. Rasvoja ja muita tilpehöörejä onkin jo omasta takaa, kun niitä tarvitaan päivittäin vielä tuon Almankin kanssa. Esikoiselle tarttis ostaa autoon koroke, jotta kaikille kolmelle olisi tilaa ja istuimet. Mitäs ne pienet tarvitsevat vielä...? Varatuttelin taisin esikoisen aikaan ostaa, mutta oma maidontuotanto on aina lähtenyt niin hurjasti käyntiin, että on pitänyt pikemminkin pyyhkiä lattioilta tissimaitoruiskauksia. Niin, tissinsuojia varmasti pitäisi ostaa lisää. Silkkivillalämmittimetkin rinnoille on hommattu, mutta en näin kesävauva-aikaan tiedä, tekeekö sellaisilla mitään. Talvella olivat pop. Yhdet uudet imetysliivit voisin ostaa, jahka joskus onnistuisin pääsemään kauppaan. Siinä se kai...

Nyt päivän lehden kimppuun.

Pilvisestä Vaasasta teitä tervehtien

Vitanova rv 35+6

Vierailija
16/46 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, hieman pilvisempi päivä tiedossa tänään. Ei haittaa minua. Kävin tuossa vaaalla aamusta ja paino oli pompsahtanut reilu kilon ylöspäin, kun se on ollut 6 vkoa samoissa ja kaikki taitaapi johtua tuosta ah niin ihanasta turvotuksesta, joten hehkeys on tästä mammasta kaukana...

Tänään ajattelin siivota, toki hieman kevyemmin, mutta pakko täällä on jotain tehdä. Meillä on pieniä, siltä väliltä ym. poisannettavia vaatteita lattiat täynnä, että saisin kaappeihin tilaan. Miehestäkään ei ole tässä hommassa hyötyä, kun nuo vaatehommat on sille ylivoimaisia. Jätän sille sitten imuroinnit ja muut raskaammat hommat. Enhän mä täällä voi vaan istua ja vahdata paineita, varsinkin kun on ollut pari parempaa päivää takana, eikä tuo vaatteiden lajitteleminen ole niin fyysistä hommaa. Ajattelin hankkia ehkä pari pikku vaatetta tulokkaalle, kun tuo sukupuoli on selvillä, tosin jääkööt salaisuudeksi vielä.... Löysin exit vaateliikkeestä tosi pieniäkin vaatteita 44 ja 48 cm. Voisin ostaa muutaman tuollaisen ihan pienen, kun meillä on nuo 50 cm olleet isoja, kun vauvat ovat olleet niin pieniä, ja sitten vielä niin laihojakin, että ei mene mitään siihen leveyteen, eikä tämä pikkuinen ole sen suurempi kuin edellisetkään itse asiassa päinvastoin. Tuollaisia 48 cm voisi vaikka muutaman ostaa. Minä otin myös äitiyspakkauksen, mutta noiden vaatteiden pesussa en pidä mitään kiirettä, kun 60 cm käyttöönottoon menee kyllä sitten aikaa..

Vitsi tämä kirjoittaminen näillä tönköillä sormilla on aika hankalaa, mutta ehkä tämä sormijumppa hieman auttaa. Hauskaa, muuten, että meidän vauveli potkaisee aina kun mittailen verenpaineita, on ilmeisesti tuo hurina ja piippaus tullut tutuksi ääneksi. Saas nähdä pitääkö vauvan synnyttyä pistää mittari hurisemaan vauvan kopan viereen, mukavat unilaulut:)

Tuolla heinäkuisissa olen käynyt myös kurkkimassa niin siellä on ollut puhetta noista päivämääristä ja lauantainahan on tuo kiva luku 070707 ja toinen oli 20072007. Meillä ei taida kellään olla täysiaikainen raskaus vielä lauantaina, mutta saas nähdä saako jonkun vauva syntymäajaksi tuon jälkimmäisen.

Jotain kivaa gallupia olisi myös pitää, mutta tämä pää lyö nyt sen suhteen tyhjää, mutta jos jollain olisi hyviä kysymyksiä niin eikun gallupia kehiin, olisi ihan hauska vastailla ja nähdä muiden vastauksia niihin.

Nyt paineiden uhallakin siivoamaan, tosin kaverinani tuo ihana rr mittari, jos olo tuntuu huteralta.

Pärjäilkäähän...

wintergirl 32+3 (l.a. 28.8)

Vierailija
17/46 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

perjantai pyörähtää käyntiin ja viikonloppu alkamaisillaan, kuulostaa hyvälle.

G: Koska teille sanottu tai olette kuulleet, että vauva lasketaan täysiaikaiseksi?

Siinäpä galluppia, kun joku jo mietti, että ois hyvä saada jonkinmoinen. Itse olen miettinyt tätä asiaa, olikohan rv37, jonka olen kuullut olevan mittapuuna, mutta tarkoittaako se että kun viikkoja 36+ niin olis täysiaikainen vaiko rv37+??

vauva2006 rv35+6

Vierailija
18/46 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin innokas siivoaja täällä :))

Eli täysiaikainen raskaus/ normaaliraskaus on kestoltaan 37-42 viikkoa ja nuo ovat siis tasaviikkoja. Eli varsinainen yliaikainen raskaus on sitten 42+ viikoilla, jonne nyt ei enää monia raskauksia päästetäkään. Toisaalta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla 34 tasan on sellainen raja, jonka jälkeen ei enää estellä käyntiin lähtenyttä synnytystä., mutta siis tasan 37 on raskaus virallisesti täysiaikainen.

Vierailija
19/46 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysiaikaisuudesta:

Meidän kuopus syntyi rv 36+1 ja hänestä puhuttiin " ennenaikainen" . Eli täysiaikainen vauva taitaa olla syntynyt raskausviikoilla 37-42.

ON:

Vauva liikuskelee pitkin päivää. En edelleenkään tunne selviä potkuja ylämasulle/palleaan eli lapsi taitaa olla vieläkin perätilassa. Tunnen vain jonkun kovan möhkäleen palleani alla ja se kova möhkäle yrittää punkea ylöspäin. :-) Ens viikon torstaina on äitipoli ja mahdollinen kääntöyritys, sisätutkimus ja ultra. Ihan jännittävää...

Kävely saa minullakin supistuksia aikaan. Olen päivittäin käynyt lapsien kanssa kävelyllä ja kyllä tulee masun kovettumisia.

En ole laittanut mitään valmiiksi vauvaa varten. Tämä on meidän kolmas lapsi eli mitään uutta ei tarvitse periaatteessa ostaa. Pumpulipuikkoja pitäisi ostaa, aventin pumppuun uusi pullo ja niitä pieniä vaippoja. Kaikki muut vaatteet/tarvikkeet ovatkin laatikoissa jemmassa.

Sairaalakassia vois hiljalleen pakata.

Viettäkäähän rentouttava viikonloppu ja muistakaa levätä.

T. Ona rv 35+0 (la 10.8)

Vierailija
20/46 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas kuopus nukkuu näköjään tosi pitkään kun ei ole vieläkään herännyt. Kohta pakko mennä herättelemään kun pitää lähteä hakemaan esikoinen leiriltä. Nukkumisesta puheen ollen minulla kyllä mennyt edellisetkin raskaudet loppuajasta hikoillessa ja kieriskellessä vaikka talvivauvoja ovat olleet. Lienee hormoneillakin jotain osuutta asiaan. Välillä kyllä ärsyttää kun nyt vielä saisi ihan rauhassa nukkua täysiä öitä niin ei osaa.

Vitanova on siinä ihan oikeassa että on hyvä kun on tällaisia palstoja joissa voi purkaa suuria ja pieniä murheita ja vaivoja ja saada vertais tukea. Itse kun en tosiaan nyt tuon kohtukuolematapauksen takia kehtaa kaveripiirissä liikasi valitella kun on tutulla paljon suuremmat murheet kuin minun kolotukseni tms. joten suonen hänelle kaikkien muiden lohdutuksen ja sympatian tässä tilanteessa ja pyrin itse olemaan ihan hissun kissun.

Meillä on vauvalle jo kaikki niin valmiina kuin voi olla. Tosin kaukalo on anoppilassa ja vaunujen koppa siskollani vaan ne ehtii mies hakea kun vauva on syntynyt. Kertakäyttövaippoja ja korviketta pitänee ostaa vielä vaan nekin saa mies hakea jos jäävät hakematta. Pinnasänkyä kun ei ole niin äp-laatikon petasin varavuoteeksi ja vaatteet on vauvalle pestynä ja laatikoihin laitettuna. Olen siis hyvissä ajoin nyt ekaa kertaa valmis kun kuopusta odotin syntyväksi niin olin vasta käynyt pinnasänkyyn ostamassa patjan samana päivänä kun lähdin synnyttämään eikä mikään muukaan ollut valmiina. Sairaalakassia olen pakannut aina vasta kun synnytys on jo alkanut kun tuntuu että kaikkea vielä tarvii mitä sinne kassiinkin laittaisin.

Vaan nyt hiukan leluja läjään ettei mies kotiin tullessaan niihin kompastu ja sitten alan herätellä kuopusta jotta päästään liikkeelle.

aliisa ja ylläri (la 20.8.)