Tiesitkö, että hallintobyrokratian huipennus on yksityisen atk-firman vetämä it-projekti!
Työssäkävijät, oletteko huomanneet saman. Tässä vuosien varrella olen ollut mukana jo useammassa hankkeessa ja aina on sama ongelma:
Kun firma on valittu, perustetaan projektin johtoryhmä, ohjausryhmä, hankeryhmä, alatyöryhmiä, seurantaryhmä jne. ja koko homman eteneminen puuroutuu. Vaikka olen itse julkisella sektorilla töissä, tällaista hallintobyrokratiaa ei ole kukaan osannut rakentaa edes meille. Vai onko tällainen yliraskas ja hidas projektin hallintomalli vai keino saada näyttämään koko hanke paljon suuremmalta, vaikeammalta ja kalliimmalta kuin mitä se todellisuudessa onkaan?
Kommentit (2)
eikä täällä todellakaan ole tuollaista kaavamaista meininkiä. Itse asiassa yllättävän joustavaa, nopeaa ja epämuodollista. Sanoisin myös että ottakaa asia puheeksi. Sujuvuus on kuitenkin yleensä kaikkien etu.
Olen tehnyt it-alalla tilaushankkeita vuosia sekä julkiselle että yksityiselle. Pahin on julkinen sektori tuossa suhteessa, sitten yksityiset, vanhakantaiset firmat ja joustavinta on modernien it-yhtiöiden kanssa. (alihankkijana)
Julkisen sektorin kanssa suurin syy tuohon byrokratiaan on se, että heillä edelleen kaikki projektit tehdään niin tiukasti budjettien kanssa, eikä myönnetä edelleen sitä realiteettia, että harvaa projektia voidaan etukäteen pennilleen budjetoida. Siksi pitää olla kaikki niin hirveän tarkkaa ja vaikeaa. Jotkut osat ovat julkisella jo siirtyneet enemmän nykyaikaiseen alihankintaan, mutta suurin osa ei ja heille tavaraa toimittavat ovat myös tottuneet noiden byrkratioiden rakentamiseen, jotta asiakas on tyytyväinen.
Olen samaa mieltä perusongelmasta ja ettekö te voisi asiakkaana nostaa tuota asiaa pöydälle?