Synnytyksestä jäi huonot muistot
Synnytin poikavauvan 8 päivää sitten. Koko tapahtumasta jäi huonot mielikuvat, ikävä kyllä. Karseet poltot yltyivät megamittoihinsa ja sain odotella TOSI pitkään epiduraalia. Ponnistusvaihe kesti kaksi tuntia, repesin joka suuntaan , tikkejä yllin kyllin. Vaurioitani tutkitaan ja korjataan lisää ensi viikolla.. Blääh!Eihän tämän nyt näin pitänyt mennä.
Kommentit (12)
Synnytyksestä on aikaa jo 8kk mutta joka päivä jossain vaiheessa se tulee mieleen. Kipu oli ihan järkyttävää ja luulin tosiaan kuolevani (taju meni monta kertaa). Onneksi lapsia oli jo ennestäänkin, sillä enää en synnytä ikinä!
Ekalla kerralla sanoivat, ettei se vielä synnyt ja toisella kerralla ei kuulemma tarvii antaa kun jo toista synnytän. Mikä lie logiikka? Jokatapauksessa pyysin tuskissani kätilöltä lopetuspiikin just ennen ponnistusvaihetta ja olin ihan tosissani. Olin kuulemma tiukkahermoinen kun jaksoin vaan vitsailla?!? JOKU voisi oikeasti panostaa synnytyksen kivunlievitykseen. Joku lääkäri voisi erikoistua siihenkin ja kehittää tätä tosi surkeaa systeemiä.
Mä olen synnyttänyt 5 vuotta sitten ja muistaakseni neuvolassa kysyttiinkin synnytyksestä, millainen se oli.
Toivottavasti tokenet ja pystyt iloitsemaan lapsestasi.
Kaikkea hyvää sinulle ja onnea vauvan johdosta.
Niistä vain 1 todella onnistunut kokemus. 2 synnytystä suht hyviä nopeuden takia. Lopuista kolmesta 2 todella huonoja. Ja kyllä se monesti siitä kätilöstä on kiinni saako aikanaan mitään vai ei. itellä on ollut myös sellanen kätilö joka vaan hoki et kyllä sää viellä kestät eikä ollut aikomustakaan mitään antaa. Sitä olen kanssa ihmetellyt että synnytyksen takia ollaan todella hitaita kutsumaan lääkäri paikalle, varsinki yöaikaan.
synnyttää !!!
T: jo ennen tätä keskusteluakin hirveän synnytyspelkoinen
Mulla on kaksi synnytystä takana, ihania kumpainenkin, vaikken ole mikään supernainen joka kestää kipua tuosta vaan. Sattuuhan se, mutta ei kurjalla vaan hyvällä tavalla. Repeämistä en ole huomannut, ja ne ovat parantuneet ihan hetkessä.
Kyllä se hyvin menee, uskon niin.
Vierailija:
synnyttää !!!T: jo ennen tätä keskusteluakin hirveän synnytyspelkoinen
hirveää se synnyttäminen
Nimimerkillä. Ei edes ite pystynyt pissaamaan 2 kuukauteen...... ja oli helvettiä synnytys mutta helvetillisempää ikuisten vammojen kanssa nyt loppuelämän
Mullakin 2 synnytystä takana. Supistusten aikana toki kipua, mutta vain muutaman tunnin elämästä tunnet kipua, niin ei se paljoa ole!
Sitten supistusten jälkeen ponnistin ekaa 20 min ja tokaa 10 min. Puoli päivää maksimissaan kipua, ei se nyt elämässä paljoa ole. Toki olisin halunnut epiduraalin, mutta en saanut. Silloin harmitti kovasti, ei enää.
eka syntyi ihan ilokaasun voimilla ja ponnistuskin kesti vain 6min mikä oli mun mielestä pahin vaihe. Kuopuksesta kerittiin antaa kohdunkaulan puudutus epiduraalii en halunnu selkävaivojen vuoks en halunnu siis että kipeätä selkää piikitetään ja pelko et siit tulis enempi ongelmii. Siispä sain vajaa tunti ennen ton kohdun kaulan puudutuksen joka autto. Ponnistamisen tarvetta tosin ei ollu joka silloin ekasta oli valtava ja silloin ei saanut ponnistaa. Nyt kuopuksen kanssa ei sitä oloa tullut ni on aika paljon mun mielestä alkaa ponnistaan kun käsketään kuin se et on se pakottava tarve siihen. Kuopuksesta oli 7min ponnistusvaihe. Syntyi muutenki aika nopiaa lapsiveden menon jälkeen.
Vierailija:
hirveää se synnyttäminenNimimerkillä. Ei edes ite pystynyt pissaamaan 2 kuukauteen...... ja oli helvettiä synnytys mutta helvetillisempää ikuisten vammojen kanssa nyt loppuelämän
en kertakaikkiaan ymmärrä sitä, että nykypäivänä on kaikki mahdolliset kipulääkkeet ja muut keksitty, ja sitten niitä ei anneta !!!! Voi perkele, jos miehet joutuisivat synnyttämään, niin.....
Pelkkää kidutusta tuollainen, kun ensin on muka auennut liian vähän, sitten liian paljon, ei voida antaa puudutusta, tai sitten ei ehditä ja plaa plaa... Kyllä pitäisi olla synnyttäjien osastolla ikioma lääkäri, joka tulee HETI, kun puudutukseen on tarvetta!!!
vaikka se onkin vaikeaa tuollaisen kokemuksen jälkeen. On kuitenkin tärkeää, että käsittelet tapahtuneen loppun asti ammatti-ihmisen kanssa, muuten sinulle jää " möhkäle" , joka palaa aina uudelleen mieleesi pitkänkin ajan kuluttua. Puhun kokemuksesta = 48 tikkiä ja kivunlievityksenä vain ilokaasu.