Kokemuksia Phil & Teds- rattaista?
Kommentit (11)
hupsumuksu:
Vatupassin voi käyttää perusistuimen pohjalla, jos ei muuten usko sen olevan ihan yhtä vaakatasossa kuin pinnasänkykin. Yleensä rattaissa on pääty hieman korotettu, jonka takia illuusio näiden rattaiden nojan kallistuneisuudesta alaspäin ehkä johtuu.
Ei siinä ole kyse mistään illuusiosta, kun vauva valuu ja on vähän väliä pää laidassa kiinni, vaikka olen laittanut patjan alle pään kohdalle kaksi harsorättiä viikattuna nostamaan pääpuolta. Tästä syystä me emme alinta asentoa yleensä käytä!
Sitten vielä yksi lisäys: uudessa Sport-mallissa, jossa lisäistuimessa on myös kallistus, saa vauvan laittaa lisäistuimeen ja 4 kk tai kun osaa kannatella päätä.
Ode75:
Ei siinä ole kyse mistään illuusiosta, kun vauva valuu ja on vähän väliä pää laidassa kiinni, vaikka olen laittanut patjan alle pään kohdalle kaksi harsorättiä viikattuna nostamaan pääpuolta. Tästä syystä me emme alinta asentoa yleensä käytä!
Minäkin moitin sitä että kun vauva-asennossa käytettiin niin se pohja meni U:n muotoon ja hinkkasi siihen tankoon. Lisäksi lisäistuimen kankaat tuntuivat venyneen kun esikoinen istui siinä, nyt alaosassa kun pitää lisäistuinta niin se tuntuu olevan kauhean syvällä.
Sadesuojan olen kyllä saanut peittämään ihan hyvin molemmat matkustajat, vauva-asennossa kyllä oli myös se muovinen takaseinä paikoillaan vaikka sadesuojakin oli. Lisäistuintahan se ei kokonaan peitä kun istuin on alla vaan istuin on takaa alhaalta paljas, mutta kankaathan ovat vedenpitäviä ja peittää ne ilmastointiaukot kuitenkin.
Hyvä, kun toitte esiin huomaamianne vikoja rattaissa. Täytyy tsekata meidän rattaat huolella niiden varalta ja olla tarvittaessa myyjäfirmaan yhteydessä.
Onneksi takuuta on vielä hetki jäljellä.
...kenelläkään? Minkä ikäisestä niitä voi käyttää? Viihtyykö 2-3 v esikoinen vauvan kanssa " päällekkäisissä" istuimissa? Ylipäänsä hyviä/ huonoja puolia? Hinta-laatusuhde?
Alaosastossahan vauva on makuuasennossa. Käyttö 3-6 kk on vauvalle on vähän hankala (mutta pärjättiin sekin aika), ei näe mitään makuuasennosta, ei viihdy siellä jos ei nuku, mutta ei osaa vielä istuakaan, joten kärryä ei voi muuttaa toddler+toddler asentoon. Mä vaihdoin vauvan istuma-asentoon n. 5 kk iässä, tuin asentoa peitteillä, ettei ole niin " istuva" . Meillä vauva istuu yleensä takana ja isompi edessä, takaa ei näe niin paljon, joten olisi vaikea suostutella isompaa lasta sinne. Tosin isompi käveleekin paljon, silloin vauva voi olla edessä. Vauva viihtyy takana hyvin, vaikka ei näekään eteen mitään, mutta eipä tiedä paremmasta:-) Melko näppärä koota ja nostaa autoon. Toimii sekä kaupoissa, että päällystämättömällä polulla ja kaikkea siltä väliltä. Tavaratila on pieni. Tämäkään kärry ei ole täydellinen, mutta olen tykännyt, sopii meidän tarpeisiin. Jos tarvit kompaktia kärryä kahdelle, suosittelen, voi käyttää myös yhden lapsen kärrynä. Meillä lapset tällä hetkellä 5.5 kk ja 21 kk ja on ollut käytössä lähes vastasyntyneestä saakka. Vauvaosasto on muuten varsin lämmin, mutta ei varmaan Suomessa juuri ole ongelma, lähinnä kai positiivinen seikka, sinne ei tuule ja jos ostat cocoonin, se on tosi kuuma (Suomessa kai positiivinen seikka suurimman osan vuotta). Renkaat toimii pikku lumessakin. Suomessa ja Euroopassa mielestäni aika kallis kärry. Itse asun USA:ssa lämpimämmässä ilmastossa kuin Suomi. Täällä ovat halvempia kuin Euroopassa.
Perusistuinta voi säätää monenlaiseen asentoon vetoketjuja ja muita kiinnittimiä säätämällä. Lapset ovat aina viihtyneet hyvin. Jos liikkuu yhden lapsen kanssa, voi silti laittaa lisäistuimen esim. eteen ja pitää lasta siinä, jolloin perusistuin voi toimia tavarasäilönä alas laitettuna, hyvä shoppaillessa! Tai lisäistuinta voi pitää takana myös tavarasäilönä.
Olen käyttänyt Emmaljungan pehmeää Duolift kantopussia ilman kovikkeita ensi vauvalla makuuasennossa ja myöhemmin lisäistuimessa tai perusistuimessa pehmusteena ja suojana. Etenkin lisäistuimeen pussi sopii kuin tehtynä. Siitähän saa päällisen pois, eli se voi toimia pelkkänä pehmusteenakin. Sattumalta pussissa olevat nepparit sopivat Phil & Tedseissä oleviin neppareihin, eli päällisen voi kiinnittää sivulla oleviin neppareihin, jolloin se on hieman ylhäällä ikäänkuin tuulensuojana. Lisäksi olen hankkinut aurinkovarjon.
Jos hankkisin vain yhdet rattaat, hankkisin nämä. Matkarattaita en ole käyttänyt enää ollenkaan, koska nämä käyvät niistäkin ja isot pyörät kulkevat missä vaan.
Miinuspuolina kova hinta (joskin verrattuna muihin tuplarattaisiin ja niiden käytettävyyteen siedettävä). Työntöaisa voisi olla teleskooppiaisa, jolloin sen voisi säätää vähän kauemmas.
Itse sain rattaat jenkeistä, josta ne todellakin sai aika paljon halvemmalla kuin Euroopasta. Tähän hinta-laatusuhteeseen olen tyytyväinen, mutta mikäli olisin maksanut rattaista sen 800 ¿, niin kyllä olisin pettynyt... Minusta miinuspuolia on ollut yllättävän paljon!
Pahimpia miinuksia mielestäni ovat: vauva makaa hieman pää alaspäin ja ainakin meillä valuu työntäjään päin. Mikäli selkänojaa nostaa yhdellä asennolla, jää vauvalle aika pieni tila jaloille. Samoin selkänojan " tukipahvi" on painunut keskeltä ja vauva makaa siellä U:n pohjalle! Mielestäni tila on muutenkin aika ahdas (Vauva 3 kk, mutta tosi pitkä poika) ja toivon pian pääseväni vaihtamaan toddler-toddler-asentoon. Vauvan viihtymistä hereillä ollessa me paransimme leluilla - toiminut! Olisin myös toivonut jotain muutakin suojaa " aukkoon" kuin pelkän läpinäkyvän muovin. Joku aurinkosuojakangas olisi mielestäni ollut käytännöllisempi, ettei aina tarvitse harsoa siinä pyykkipojilla roikottaa. Lisäistuimen soljet saa meidän 2 vuotias itse auki mennen tullen ja asiasta joutuu keskustelemaan kaupungissa useastikin, kun tulisi rattaista pois silloin kun itse haluaa!
Vaikka miinuspuolia onkin, olen ollut erittäin tyytyväinen. Halusin nimenomaan näppärät ja pieneen tilaan menevät rattaat, enkä mitään tuplavaunuja. Rattaat ovat todellä kevyet, liikkuvat hyvin ja tasaisesti, mahtuvat pieneen tilaan ja itsekin mahtuu pienistä väleistä. Tarvittaessa lisäistuimen saa ujutettua mukaan tavarakorin ja selkänojan väliin, mikäli haluaa isommalle ottaa varmuuden vuoksi paikan mukaan (lisäistuimen ollessa irti, vauva viihtyy rattaissa huomattavasti paremmin). Hyvät rattaat ;)
...kuinka paljon halvemmalla nämä rattaat Jenkeissä irtoaa? Jos vaikka matkaavat sukulaiset toisivat tullessaan...
Kyllähän se tieto löytyy netistä kaikille. Meidän rattaille makuupussin kanssa tuli hintaa 400 euroa, joista rattaiden + lisäistuimen osuus oli noin 350 euroa. Hintahan kyllä aina muuttuu kurssin mukaan, eli meidänkin tilaukselle tuli " kurssieroa" yli 50 euroa lisää kahdessa viikossa :(
Piti vielä sanoa rattaista, että ainakin meillä esikoinen viihtyy hyvin (tai niin hyvin kuin rasavilli 2 v. voi viihtyä rattaissa!) lisäistuimessa, koska istuu sen verran korkealla, että sieltä näkee hyvin.
ja olivat ihan kivat käytössä, vauvan ja isomman lapsen kanssa näppärät, mutta kahden isomman kanssa tosin hieman hankalat, sillä jos molemmat nukkuivat ja allaoleva heräsi (meillä vanhempi nukahti monesti siihen lisäistuimeen) niin allaolevaa ei saanut istuma-asentoon herättämättä toistakin lasta =( Eikä meillä oikein kumpikaan viihtynyt siellä " alla" istumassa joten päädyimme ostamaan vierekkäin istuttavat tuplat.
Meillä vauva-aikan parannettiin vauvan näkymiä sillä että kuomun ylänepparit otettiin irti ja taiteltiin kuomua auki, jolloin vauvalle tuli hieman enemmän näkymiä, taidettiin välillä ottaa jopa koko kuomu pois jos oikein muistan.
Mielestäni makuuosa on tosi pitkä ja vaikka olisi siinä toiseksi alimmassa asennossa niin meidän 2,5 vuotiaskin (n. 95 cm) mahtui hyvin nukkumaan vaikka lisäistuin oli siinä päällä kiiinni. Jalat kun ohjaa tulemaan hieman " sivuista niin niillekin on hyvin tilaa. Myös vauvalla pidettiin selkänojaa siinä toiseksi alimmassa asennossa (ja ei kyllä valunut vauva mihinkään siinä asennossa), sitä ihan alinta asentoa emme koskaan käyttäneet
Meillä rattaat ovat olleet kahdella isolla taaperolla sekä vauvalla ja leikki-ikäisellä käytössä.
Taapero-taapero -kärryinä nämä ovat lyömättömät. Jotkut sanoivat ettei alaistuimesta näkisi ulos, rattaita käyttäneet lapset eivät ole kokeneet sitä niin. Alaistuimesta ei näe suoraan eteenpäin, mutta molemmille sivuille ja ylös kyllä.
Lokasuojat kannattaa hankkia, jos ne eivät tule automaattisesti mukaan, muuten alaistuimessa istuva lapsi saa tungettua kätensä pyörien pinnojen väliin! ja tietty kurastuu rapakelillä helpommin.
Kun rattaat ovat vauvan ja leikki-ikäisen käytössä, on perusistuin vaakatasossa. Vatupassin voi käyttää perusistuimen pohjalla, jos ei muuten usko sen olevan ihan yhtä vaakatasossa kuin pinnasänkykin. Yleensä rattaissa on pääty hieman korotettu, jonka takia illuusio näiden rattaiden nojan kallistuneisuudesta alaspäin ehkä johtuu.
Toisin kuin luullaan, vauva näkee rattaista ulos ollessaan vaakatasossa pää työntäjään päin. Meidän nasseli katselee suvereenisti ylös ja taaksepäin. Mies on joskus lenkillä käydessään kertonut tiukan tuijotuksen hämänneen häntä. Vauva viihtyy vallan mainiosti rattaissa vaikka onkin pian puolivuotias.
Sitten tuuletuksesta: tuuletus toimii hyvin, jos rattaissa ei ole kantokassia. Perusistuimen jalkopääty on lisäistuimen alta avoin, perusistuimen sivuissa on tuuletusritilät ja koko perusistuimen työntäjän puoleinen pääty on avoin.
Parhaiten nämä kärryt sopvat kahdelle taaperolle tai talvivauvalle&leikki-ikäiselle/taaperolle. Talvivauvalle suosittelen kantokassia, jossa on kova pohja, jotta se on helppo nostaa rattaista ulos ja sisään.
Huonot puolet:
-sadesuojan muovissa on säästelty ja se ei edes riitä suojaamaan perusistuimessa nukkuvaa selkänojan ollessa vaakatasossa. Suoja huurtuu kovalla sateella tai räntäkelillä. Talvella se on luonnollisesti koppura.
-isompi lapsi saa painettua perusistuimen jalkatukea etupyörää vasten ja hidastettua rattaiden kulkua (samalla tuen kangas kuluu rikki)
-työntöaisassa saisi olla muutama säätömahdollisuus lisää (uudessa sp-mallissa lieneekin)
-kuomun muovit ovat haurastuneet rikki pidettäessä kuomua lähes aina yläasennossa
-sivulaukkujen kiinnitystä ei ole mietitty
Muita kokemuksia näistä aiemmassa ketjussa.