Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 1-vuotiaan imetys

04.07.2007 |

Eli kaipaisin vähän tukea ja keskustelua imettäessäni juuri vuoden täyttänyttä esikoista.

Tällä hetkellä imetän n. 2x vuorokaudessa eikä ole edes ajatuksena näistä kerroista alkaa luopumaan ennen kuin joko lapsesta tai itsestä siltä tuntuu.

Olin tänään lapsen kanssa neuvolassa, jossa th kyseli imetyksestä ja kun kerroin tilanteeni niin alkoi kyllä suosittelemaan lopettamista piakkoin. Syinä oli: " ei siitä enää ole hyötyä" (ei ehkä fyysistä mutta muuta kyllä mielestäni ja paljon!) ja " se pilaa hampaat" . ?? Onko näin. Tieto mitä olen itse saanut on puhunut, ettei äidinmaito kriesoisi mutta onko se nyt sitten muidenkin th:en mielestä näin? Muista hyödyistä nyt puhumattakaan.

Kaipaisin vähän positiivisia kokemuksia taaperoimetyksestä ja tietolähteitäkin. Imetystukilistan yms. olen jo kahlannut muissa yhteyksissä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuorimmainen poika on kohta 1v2kk ja imetän kahdesti päivässä. Vieroittamista olen suunnitellut syksyksi, ellei poika sitä ennen halua itse lopettaa. Tällä hetkellä ainakin tuntuu, että nämä aamu- ja iltaimetykset ovat tärkeitä meille molemmille, ihanaa läheisyyttä :)

1-vuotisneuvolassa th tuntui suhtautuvan imetykseen suht kannustavasti. Hammastarkastuksessa taas sanottiin, että hyvä olisi imettää ruuan yhteydessä, niin menisi samalla happohyökkäyksellä. Muistelen joskus kuulleeni, että imetys ei aiheuta happohyökkäystä, kun maito menee suoraan lapsen nieluun, mutta varmaksi en mene sanomaan. Varmasti löytyy minua viisaampia tämän asian suhteen :) Itse kuitenkin imetän aamu- ja iltapalan päälle.

Jatka ihmeessä imetystä, kun se kerran teistä molemmista tuntuu hyvältä :)

Vierailija
2/15 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tyttö 1v 1kk ja imetän edelleen 3-4 kertaa päivässä. Tyttö osaa jo itse tulla pyytämään. Tulee paidan helmaa kiskomaan ylös kun haluaa tisua ja alkaa kauhea huuto jos ei saa. Neuvolassa olivat sitä mieltä ettei mitään kiirettä lopettaa. Aion imettää ainakin elokuulle asti.

Esikoista imetin 1v 4kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut imettää syksyyn, mutta poika päätti toisin. Mutta ihan hyvä näinkin. Olen tyytyväinen, että imetyksen lopettaminen meni lapsentahtisesti, eli lapsi ei joutunut itkun kanssa lopettamaan tissittelyä, vaan lopetti kun oli itse siihen valmis.

Viimeiset imetykset meillä oli päikyille ja yöunille. Hammaslääkäristä kyllä sanottiin kahdenlaista tietoa, eli en ottanut selvää, että kumpi oli oikea. Yksi hoitsu sanoi, että pitää lopetella imetys, ettei hampaat mene piloille ja toisen mielestä tuon vertainen imetys ei ollut ongelma. Ota tuosta sitten selvää!

Minulle ihmetteli joka välissä joku, että miksi imetän noin " isoa " poikaa, mutta en minä siitä välittänyt. :)

Eli jatka imetystä niin pitkään kuin lapsesta ja sinusta tuntuu oikealta. :)

Vierailija
4/15 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista imetin " vain" 1v2kk, jolloin tuntui, ettei jaksa enää. Kukaan ei varsinaisesti kehottanut lopettamaan.

Kakkosen kohdalla 1.5 v neuvolassa th sanoi, että max 2 v:ksi " saa" imettää. No sitä ennen kyllä imetystä puolusti maitoallergia, eli poika pääsi tavalliselle maidolle vasta 1v3kk ikäisenä, sitä ennen oksensi sen ja ruoat. Ja taas lopettamista puolusti se, että olin rv20. No imetin lopulta 1v8kk ja poika lopetti itse tuon harventamalla rinnalla käyntiä enään pariin kertaan/viikko.

Kolmosta olen nyt imettänyt reilut 1.5 v eikä loppua näy. Imetyskertoja on min 3/pvä. Neuvolassa ei sanottu mitään asiasta, mutta jälleen on syy jatkaa, koska tytöllä on lievä maitoallergia ja vain kypsä maito sopii. Aion jatkaa imetystä niin pitkään kuin se molemmille sopii.

Kaikkia lapsiani olen imettänyt työssäkäynnin ohessa min. 3 kk, joten sitäkään en näe esteenä, vaikka jotkut niin sanovatkin.

Hampaisiin en ÄM vaikuta yhtään sen haitallisemmin kuin mikä tahansa muukin ruoka, jos syömiset keskitetään samoille kerroille. Eikä ÄM ole missään vaiheessa sokerivettä, kuten jotkut väittävät.

Vierailija
5/15 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mukava kuulla muidenkin pitkään imettäneiden kommentteja!

Toivoisin itsekin meidän imetyksen kestävän, kunnes poika itse alkaa lopettelemaan. Syksyllä on tarkoitus palata harjoitteluihin ja jouluna aloittaa oikeat työt mutta en ainakaan nyt näe sitä imetyksen esteenä. Nyttenkin väliä imetyskerroilla on n. 12h eikä rinnat täyty kiusaksi asti oikeastaan ollenkaan vaikkakin pojan imiessä maitoa kyllä tulee.

" Mukava" kuulla että muidenkin saama info on ristiriitaista, että toinen sanoo olevan huonoksi hampaille ja toinen ei. Minusta järjellä ajateltuna miten ihmeessä ÄM voisi olla sen vaarallisempaa hampaille kuin mikään muukaan ja meillä ainoastaan aamuisin imetys kohdistuu eri aikaan kuin muut päivän ateriat eli muut menee samaan happohyökkäykseen. Meillä ei hampaita rasita tutti tai tuttipullo, mehut tai muut vastaavat kuitenkaan, joten uskoisin, että ehkä tuolla nassikalla hampaatkin säilyy eikä mene piloille äidinmaidosta :)

Muutenkin olen tässä eilisen jälkeen ajatellut, että onhan se niin maanpetin kummallista, että ensin kehotetaan täysimettämään 6kk (sain kylläkin ensimmäiset ja ainoat ohjeet kiinteiden aloituksesta pojan 2kk nla-käynnillä??), sitten osittaisimettämään eli antamaan rintamaitoa kiinteiden ohella 1-vuotiaaksi ja seuraava ohje on lopettaa ihmeessä, kun lapsi täyttää vuoden. ?? Musta jotenkin sellaisen puhetta, joka itse ei ole kokenut pitkää imetystä. Meillä ainakin on mielettömän suloisia hetkiä iltaisin, kun käperrymme ja hyristelemme yhdessä uneen tisun voimin. Ja miten se varmasti luo turvaa ja läheisyyttä meidän välille. Ja muutenkin hyödyttää tutkitusti äidin ja vauvan elimistöä. Uskon kyllä sen, ettei rintamaidolla ole enää niin oleellista roolia ravitsemuksellisesti mutta muut roolit sitäkin tärkeämpiä. Onko kaiken pakko aina olla niin hyödyllistä? Jos siis puhutaan vain, että rintamaito on ruokaa. Onhan se niin paljon muutakin.

Tässä taas ajatuksia. Oon miettinyt eilisen jälkeen paljon suhdetta imetykseen ja ehkä ensimmäisen kerran havahtunut huomaamaan miten joku täysin ulkopuolinen voi puuttua niin intiimiin asiaan ja samalla jopa loukata. Musta tää on just meidän perheen asia eikä kukaan voi tulla sanomaan, että pitää lopettaa. Hirvittää ihan kuinka moni saa samanlaista infoa ja ehkä jopa lopettaakin koko imetyksen kitkerin fiiliksi, koska " se on ihan hyödytöntä" .. Huoh. Toivottavasti maan terveydenhoitajille tulisi paaaaljon positiivisempi näkemys imetykseen edes 10 vuoden haitarilla.

Vierailija
6/15 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetin päivittäin tyttöä noin 1,5-vuotiaaksi ja sen jälkeen meillä oli piiitkä lasku, jonka aikana imetys jäi todella pikkuhiljaa pois. Ja töihinkin palasin ihan täyspäiväisesti jo kun tyttö oli 1v3kk.

Mulla ei maidon tulo kokonaan loppunut vielä joka toinen päivä imetystahdilla. Joten meillä pehmeä lasku meni niin, että imetin tyttöä, kun hän muisti pyytää mikä siis harveni pikku hiljaa.

Onhan noi terveydenhuollon ja myös yleiset mielipiteet muuttuneet huimasti vuosien saatossa. Juttelin tätini kanssa aiheesta, kun tyttö oli 9 kuukauden ikäinen. Hän on saanut lapsensa 60-luvulla ja hän harmitteli, ettei ollut itse imettänyt pidempään, häntä oli neuvolasta suorastaan painostettu lopettamaan, kun lapset oli puolivuotiaita.

Ja omalle äidilleni jo kauan sitten kuollut anoppi kauhisteli, miten äiti nyt noin isoa vielä imettää, kun olin ollut korkeintaan kolmikuinen.

Tosin äitini aloitti puolestaan saman kauhistelun, kun 1 vuoden raja oli tullut täyteen..

Vierailija
7/15 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huvittuneesti kuuntelin hammashoitajan mantraa hampaitten reikiintymisestä imetyksestä 1-v. käynnillä. Meillä ei oltu koskaan käytetty pulloa, tuttia syö nukkuessaan, mutta mehua tai vastaavia ei ole edes maistanut, eikä maitoa juo ja silti " imetys on pahasta" :) Teki mieli sanoa, että jospa tekisin kuten tuttava, eli ei tissiä, mutta pullo, mehua ja tutti milloin vaan, olisiko parempi :D Nyt imetys on jo loppunut, lopetin 2 kk sitten kun tyttöni oli 1 v. 3 kk, vähenneltiin pikkuhiljaa ja lopulta lopetin kokonaan, vaikka lapsi vähän protestoikin, olin nimittäin lähdössä ilman muksua lomalle. Imetys oli ihanaa, ja lopettaminenkin sujui ihan hyvin, mulle jäi hyvät muistot kun tein juuri niin kun itse halusin, neuvolan tai tuttujen taholta ei kyllä koskaan sanottu mitään imetyksestä! Rintamaito ei liene sen vaarallisempaa hampaille kun muukaan ravinto, eli jos imetetään aterioiden yhteydessä/tilalla, illalla ja aamulla pestään hampaat, eikä yöllä enää imetetä, niin tuskin imetys niitä hampaita reikiinnyttää.

Vierailija
8/15 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v 4kk poika edelleen jatkaa herkuttelua :) En usko, että sillä on ollut ravinnollista merkitystä enää pitkään aikaan, mutta emotionaalinen merkitys on selvä. Pojalle asia on tärkeä enkä ole pitänyt tarpeellisena lopettaa imetystä vielä.

Vierailija
9/15 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetän vielä 2,5 vuoden ikäistä. Meillä on imetyksellä sen verran ravinnollista merkitystä, että lapsi on allerginen lehmänmaidolle ja kieltäytyy juomasta soijamaitoa, joten sen takia olen jatkanut imettämistä näin pitkälle, että saisi pojan juomaan edes jotain maitoa.

Vierailija
10/15 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jatkanut molempien lasteni imetystä yli 1-vuotiaaksi. Esikoista imetin aika tasan 2v päivään ja kuopusta imetän yhä, hän on 1v 7kk. Ajattelin myös siinä 2v iässä lopetella.

Olen myös ihmetellyt kovasti miksi ihmeessä pitäisi imetys lopettaa kuin seinään 1-vuotispäivän kunniaksi. Itsestäni on tuntunut, että juuri niihin aikoihin homma on ruvennut vasta sujumaan -ei rintaraivareita, maidon yli- tai alituotantoa tms. Toinen imettämisvuosi on paljon helpompi ja vähemmän sitova kuin ensimmäinen. Toisaalta taas mielestäni hyötyjä imetyksen jatkamisesta on ollut, esimerkiksi monesti kun lapset ovat olleet kipeitä, maito vain on kelvannut ja siten saatu nesteitä sisään. Ravitsemuksellisesti uskon olevani parempi maidontuottaja kuin lehmä. Syön ainakin monipuolisemmin. 4v esikoisen hampaat ovat olleet tarkastuksessa erinomaisessa kunnossa, purennat ja kaikki. Ei ole tarvittu tutteja eikä pulloja.

Terveydenhoitaja ei ole tajunnut edes kysyä, että imetänkö vielä... Mutta en muutenkaan häneltä ajatellut lupaa kysyä. Otin jo esikoisen kohdalla sen linjan, että hymyillään ja vastataan vain siihen, mitä kysytään ja suppeasti. Kun vielä jaksoin neuvoja kysellä, th:sta ei apua ollut. Hän tarjosi jonkun ulkoaopitun litanian, joka jotenkin sivusi esittämääni kysymystä...

Vierailija
11/15 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tästä keskustelun avauksesta. Kirjoitit:

" Muutenkin olen tässä eilisen jälkeen ajatellut, että onhan se niin maanpetin kummallista, että ensin kehotetaan täysimettämään 6kk (sain kylläkin ensimmäiset ja ainoat ohjeet kiinteiden aloituksesta pojan 2kk nla-käynnillä??), sitten osittaisimettämään eli antamaan rintamaitoa kiinteiden ohella 1-vuotiaaksi ja seuraava ohje on lopettaa ihmeessä, kun lapsi täyttää vuoden. ?? Musta jotenkin sellaisen puhetta, joka itse ei ole kokenut pitkää imetystä. Meillä ainakin on mielettömän suloisia hetkiä iltaisin, kun käperrymme ja hyristelemme yhdessä uneen tisun voimin. Ja miten se varmasti luo turvaa ja läheisyyttä meidän välille. Ja muutenkin hyödyttää tutkitusti äidin ja vauvan elimistöä. Uskon kyllä sen, ettei rintamaidolla ole enää niin oleellista roolia ravitsemuksellisesti mutta muut roolit sitäkin tärkeämpiä. Onko kaiken pakko aina olla niin hyödyllistä? Jos siis puhutaan vain, että rintamaito on ruokaa. Onhan se niin paljon muutakin. "

Allekirjoitan tuon täysin, tekisi mieli luetuttaa esim. anopilla :). Imetän 1v.3kk ikäistä poikaani nykyisin lähinnä juuri illalla nukkumaan, satunnaisesti yöllä + aamuheräilyt. Haluaisin lopettaa lapsentahtisesti, mutta saas nähdä miten tässä käy. Rikkonaiset yöt väsyttävät, ja moni on sanonut, että imetyksen lopettaminen voisi auttaa niihin. Menen kuukauden päästä taas töihin (olin jo keväänkin, nyt kesälomalla) ja sitten on pakko lopettaa, ellei yöt nyt sattumalta muuten ennen sitä eheytyisi. Toivoisin, että poika tässä pian itse lopettaisi, mutta kovasti tuo tss-hetki tuntuu olevan hänelle tärkeä:). Oma äitini lopetti imettämiseni minun ollessa 1v.10kk, joten mulla on henk.koht hyviä kokemuksia pitkästä imetyksestä ;). Tuolloin 30v. sittenhän tuo oli aika harvinaista.

Rohkeutta teille kaikille, jotka itse päätätte imettämisestänne. Sama se mulle kauanko kukakin imettää, mutta olen niiiiiin samaa mieltä siitä, että käsittämätöntä se on, miten moni katsoo tämän asian heille kuuluvan. Raivostuttaa nuo paheksuvat " vieläkö sinä isoa poikaa imetät" kommentit. Tekisi mieli todeta, että vieläkö sinä sitä paskaa aviomiestäsi katsot, tai vieläkö jaksat olla 20kg ylipainoinen. Yhtä yksityisiä asioita.

Halauksia, Mangolia

Vierailija
12/15 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin nuorimmaisen imettämisen kun hän oli 1v3kk. Oli kaikinpuolin hyvä aika, olin sitä ennen kk:n ajan vähentänyt kertoja mutta imetin vielä öisin. Minulla alkoi työt ja en jaksanut enää öisiä herätyksiä. Lopettaminen meni todella hyvin, tyttö ei protestoinut. Sen jälkeen yöt on nukuttu hyvin heräilemättä (muutama yö toki alkuun meni että heräiltiin vielä).

Tuntui ihan hyvältä ja oikealta ajalta lopettaa. Ihmetyttää vieläkin että meni niin hyvin sillä oli täysimettänyt 6kk, tyttö ei koskaan ole juonut pullosta ja oli varsinainen tissitakiainen.

Vierailija
13/15 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mennyt molempien lasten (poika 4 v ja tyttö 1 v 4 kk) kanssa imetykset tosi samalla tavalla eli molemmat oli 6 kk täysimetyksellä ja imetyksen olen lopettanut lapsentahtisesti n. 1 v 5 kk iässä. 1 v iässä molemmat saivat rintamaitoa n. 6 krt/vrk, yleensä aina ruokailun jälkeen ja muutaman kerran aamuyöstä. Siitä olen sitten pikku hiljaa jättänyt aina yhden imetyksen pois. Kuopuksella ensin päivällisruoan jälkeisen imetyksen, kun söi kiinteää ruokaa niin huonosti. Sitten muistaakseni aamuyön ekan imetyksen ja myöhemmin lounaan jälkeisen imetyksen (kun siihen meni aikaa n. 20 min ja sen jälkeen nukuttamiseen n. 30 min ja esikoinen joutui sen ajan olemaan " omissa oloissa" ) ja sitten vissiin aamuyön vikan imetyksen (joka oli meillä n. klo 6-7). Alkuyön imetykset lopetin/loppuivat ihan ensimmäisenä.

Tytön ollessa 1 v 4 kk ikäinen, jäljellä oli vielä aamuimetys (heti herättyämme sängyllä loikoillen) ja iltaimetys (sohvalla, jonka jälkeen tyttö vietiin hereillä sänkyynsä). Pari viikkoa sitten lopetin ton iltaimetyksen. Tyttö ei protestoinut sitä juuri ollenkaan. Jos olisi kovasti itkenyt tissin perään, en olisi iltaimetystä vielä lopettanutkaan. Tytöllä tulee ensi viikolla 1 v 5 kk täyteen ja aamuimetys on siis jäljellä. Varmaan tässä kesän aikana lopetetaan se, jos se helposti onnistuu, mutta ton iltaimetyksen lopettamisen jälkeen aamutissistä on tullut tytölle entistä tärkeämpi, joten saas nähdä, miten sen suhteen käy. Toisaalta olisin voinut imettää vielä useamminkin, mutta toisaalta nyt tuntuu hyvältä lopettaa imetys kokonaan.

Esikoisen vauva-aikana neuvolatäti kehoitti jo 8 kk neuvolassa lopettamaan imetyksen! Poika kasvoi ja voi hyvin, joten en todellakaan lopettanut. 10 kk neuvolassa sama juttu. 1 v neuvolassa en enää edes kertonut, että imetän edelleen. Tytön neuvolatäti on ollut vähän fiksumpi, eikä ole montaakaan kertaa edes kysynyt, imetänkö vielä.

Mulle ei ole monikaan tullut kysymään/sanomaan tosta yli 1-v imetyksestä. Jos on tullut, olen " lyönyt" faktat pöytään ja saanut kysyjän hiljenemään =)

Tsemppiä ja aurinkoista kesää kaikille taaperoimettäjille!

Vierailija
14/15 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt kolmas lapsi imetettävänä, lisäksi imetän edelleen edellistä eli olen siis tandemimettäjä. Kuopus on nyt 10kk ja keskimmäinen 2v6kk.

WHO suosittelee imetystä kahden vuoden ikään asti :) Äidinmaito ei missään vaiheessa muutu huonoksi ravinnoksi, se on loistavaa ravintoa vielä yli vuoden ikäisellekin.

Äidinmaito ei todellakaan ole kariesoivaa, reikiä muodostava bakteeri ei pysty käyttämään äidinmaitoa ravinnokseen. Eikä tuota bakteeria edes ole vauvan suussa, ellei tämä saa sitä aikuisilta.

Meillä imetys on selvästi tärkeä asia lapsille :) Mukavia imetyshetkiä teille kaikille!

Porenn ja kolme typykkää

Vierailija
15/15 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle hammashoitaja huomautti lähinnä yöimetyksistä, lapsi oli silloin alle vuoden. Sittemmin ne on lopetettu ja nyt myöskin aamuyön yritykset ostaa lisää uniaikaa vanhemmille ;) Tuokin lähinnä sen takia, kun murehdin niitä " turhia" happohyökkäyksiä.

Neuvolassa on viimeksi puhuttu imetyksestä muistaakseni lapsen ollessa 10 kuukautta.

Lapsi on nyt 1,5 vuotias ja imetän 3-5 kertaa päivässä. Arkisin aamulla, iltapäivällä ja illalla, koska olen töissä mut viikonloppuisin saa sitten päivälläkin jos kyselee.

Minusta on mukavaa, kun anoppi (joka ensimmäisen vuoden ihmetteli säännöllisesti, että " vieläkö muka maito riittää" ) pitää nykyään aivan ihanana asiana sitä, että imetän :)