Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

rintakumista " vierottaminen" + lypsäminen

04.07.2007 |

Moi, vauvani on nyt viikon vanha ja maitoa on noussut rintoihin kiitettävästi, lypsettäväksi asti. Eli siis sen suhteen ei ongelmia, päin vastoin vähän liikaa tuotantoa...

Tyttö oli sairaalassa ensimmäisen yön vauvateholla ja siellä hänelle oli annettu tutti. Nyt tutti maistuu kotonakin, lähinnä rauhoittelumielessä.

Imetys ei oikein lähtenyt käyntiin sairaalassa ja kätilö tarjosi kokeiluun rintakumia. Tämä pelastikin tilanteen ja nyt imetys onnistuu tosi hyvin sen kumin kanssa. Mutta ei ilman. Tyttö ei millään malta keskittyä, eikä huudonkaan kera saada imemistä onnistumaan ilman kumia. Sitten heti kun laittaa kumin rinnalle, niin imeminen alkaa välittömästi. Itse epäilen, ettei hän saa nännin päätä tarpeeksi syvälle suuhunsa (vaikka suu on ihan ammollaan) ja kumi menee puolestaan tarpeeksi syvälle suuhun (tutin tavoin).

Oletteko millä konstilla saaneet " vieroitettua" tästä kumista pois vai oletteko vain käyttäneet sitä? Eihän siinä sinänsä mitään, mutta olisihan se helpompaa ja mukavampaa ilman sitä molemmille.

Sitten olisi kysymys lypsämisestä: olen nyt lypsänyt silloin tällöin (ehkä kerran tai pari päivässä) ja rinnoista on tullut maitoa 60-100 mm. Olen lypsänyt kun rinnat tuntuu oikein painavilta ja niitä oikein turvottaa eli siis kun on epämiellyttävä olo. Oletteko lypsäneet kuinka usein? Entä onko sillä merkitystä kun jostain luin, että kysyntä ja tarjonta jossain vaiheessa kohtaa toisensa ja maidon tuotanto tasoittuu imemiseen, eli lisääkö tuo lypsäminen vain tuotantoa? Kannattaisiko siis lypsää mahdollisimman harvoin, kun sitä maitoa nyt tuntuu tulevan reilusti?

Kiitos kaikille avusta!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota mitään paineita tuosta rintakumin käytöstä. Vauvan on mahdollista oppia siitä pois myöhemminkin. Meillä vauva oli muistaakseni n. 3 kk ikäinen, kun kumista päästiin eroon. Ja jos joku nyt ymmärtää väärin, niin kumin kanssa imettämisessä ei ole mielestäni mitään pahaa, mutta ilman kumia imettäminen on vain niin paljon vaivattomampaa, että siksi sanon näin ;o) Itse aloitin kumista vieroittamisen näin: aloitin imettämisen rintakumin kanssa ja kun vauva pääsi imemisessä vauhtiin, nappasin kumin pois ja jatkoin paljaalla rinnalla. Pikkuhiljaa vauva alkoi saamaan otteen myös paljaasta rinnasta.

Hyvää imetystietoa löytyy imetystukilistan sivuilta:

http://www.imetystukilista.net/faq/faq.php

Esim rintakumin käytöstä:

http://www.imetystukilista.net/faq/kumi.php

Ja pumppaamisesta:

http://www.imetystukilista.net/faq/pumppaus.php

Hyviä artikkeleja löytyy myös Imetyksen tuki ry:n sivuilta:

http://www.imetys.fi/itu/tietoa.php

Vierailija
2/4 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo rintakumista luopuminen/eroon pääseminen tuli melkein itsestään kun tyttö oli 3,5kk. Imu ilmeisesti tehostui ja ihan yhtäkkiä rinta kelpasikin ilman kumia. Kyyneleet tuli silmiin silloin, tuntui niin hyvälle kun onnistuin.

Ennen tätä tarjosin välillä tietysti rintaa ilman kumia mutta siitä sain aikaiseksi hirmuisen ärjynnän :) ja kumilla sitten oltiin niin tyytyväisiä. Välillä sain huijattua tyttöä kun päästi rinnasta irti niin otin kumin pois ja veteli muutamat hörpyt ennen kuin huomasi huijauksen.

Mulla alunperin otettiin käyttöön kumi koska maitoa nousi niin hirveästi ettei tyttö päässyt lähellekään nänniä kun mulla ne ei ole mitkään super isot.

Olen sitä mieltä että imettäminen on pääasia, sanoo kuka mitä hyvänsä tuosta kumista! Itse en ole käynyt edes lukemassa mitään kommentteja kumeista etten pahoittaisi mieltäni. Imettäminen on jo suuri asia ja siitä pitää olla ylpeä! Mutta helpompaahan se on ilman, kun ei tarvitse desinfioida ja kuljettaa niitä mukana.

Eli mun neuvo on että kyllä se vauveli sitten luopuu siitä pienellä avustuksella kun on valmis imemään ja saa kunnon otteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika alkoi syödä suoraan rinnasta 6vkon iässä, imi kuin vanha tekijä vaikka siihen asti oli jouduttu kumia käyttämään. :)

Vierailija
4/4 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsen osittain pois kumin käytöstä, kun hän oli tarpeeksi nälkäinen. Silloin kaveri tarrasi rintaan niin tiukasti, että ilman kumiakin kelpasi. Rinnanpää pitäisi saada vauvan kitalakeen, mitä kumi ja tuttikin ärsyttävät. Jossain vaiheessa 1kk iässä kumin käyttö sitten loppui.

Noin 8 viikon iässä tuli pojalle rintaraivareita ja tissi ei meinannut kelvata ollenkaan. Silloin otin kumin uudestaan käyttöön ja muutama viikko mentiin taas rintakumin avulla. Sitten sain taas kumin pois: rinta mahdollisimman täyteen maitoa ja kaveri nälkäisenä paikalle. Vieroittamiseen meni varmaan joku pari viikkoa, mutta tällä toisella kertaa kumi saatiin pois lopullisesti.

Minulle on ollut apua imetystukisivuista ja äp:n imetyskirjasta. En muista onko niissä rintakumista paljon asiaa mutta muihinkin ongelmiin :)