Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

NYT KAIVATTAIS HYVIÄ VINKKEJÄ TOIMEENTULOON!

Vierailija
09.10.2008 |

Olen äippävapaalla vakityöstäni, jossa en viihdy! Sain unelmieni opiskelupaikan ja haluasin jäädä kotihoidontuelle 3 vuotta ja samalla opiskella. Opintoni eka vuosi ainakin olisi aika rentoa, vain muutamia luentoja päivittäin, jona aikana mummo olisi valmis olemaan lapseni kanssa. Työnohella opiskelu ei innosta, sillä en haluaisi laittaa lastani hoitoon, eikä opiskeluunkaan jäisi aikaa. Mutta, miten kotihoidontuella pärjää??? Nyt jo äitiyspäivärahlla (800e/netto/kk) on todella tiukkaa! Miehen tulot on 1500e netto ja asuntolainan lyhennys on jo 1050e/kk (josta korkoja on n.700e). Siihen vielä muut menot, jotka ovat jo minimissä. Kaksi autoa on pakko olla, niist ei voi luopua. Ruoka ostokset on minimissä, harrastuksiin ei juurikaan mene, eikä ravintoloihin tai lomailuun ollenkaan. En haluaisi luopua unelmastani uuteen ammattiin...mutta kotihoidontuella ei kyllä pärjää! Vissiin saisin opintotuenkin siihen päälle, kuntalisää en. Mutta ei niilläkään tule toimeen.

Onko hyviä neuvoja, miten minulla olisi mahdollista jäädä vanhempainvapaalle ja ottaa opiskelupaikka vastaan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mielipuolisen rankkaa, mutta man kan vad man vill.

Mä olin viime vuoden kotihoidon tuella, opiskelin ja tein osa-aikatöitä. Me pärjättiin ihan hyvin, vaikka miehen tulot (myös opiskelija) olivat kämäsen pienet.

Yksi mahdollisuus on tietysti myös ottaa lainaan lyhennysvapaata ja maksaa pelkkiä korkoja + vastiketta, sillä tuskin haluatte muuttaa?

Vierailija
2/7 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mä tein, hyvin pärjättiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tosissaan haluat investoida uuteen ammattiin, nin tee se lainan turvin.

Itse olen sijoittanut opintojen lukukausimaksuihin 37500 € vuoden ajan + samaisen vuoden olin täysin (!) ilman tuloja. Ja kyllä se investointi kannatti. On maksanut itsensä takaisin 5 vuoden aikana.

Vierailija
4/7 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nostat myös opintotuen. Onko opintolainan ottaminen mahdollista? Lisäksi saatatte saada vielä asumistukeakin, tämän voit tarkistaa Kelan sivuilta, siellä on laskuri.

Mutta siis tuolla tonnilla pärjää kyllä. Tiukkahan se on, mutta ei mahdotonta. Ota ihmeessä se opiskelupaikka vastaan, kyllä asiat aina jotenkin järjestyy. Ja nykyinen vakityösihän ei ole kovin hyvin palkattu kun äippärahasi on tuon suuruinen, niin opiskelemalla pääset varmaan paremmin palkattuun työhön? Kyllä sitä kituuttamista jaksaa kun tietää, että tilanne muuttuu joskus paremmaksi!

Terv. 2

Vierailija
5/7 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai lainasta maksatte pelkät korot. Laskekaa tarkkaan kumpi kannattaa.

Mutta unelmiaan pitää seurata, onnea matkaan :)

Vierailija
6/7 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyöstä vielä kysyisin, tarkoittaako se että olen esim. 6h/pv töissä, vai mitä se tarkoittaa? Ja voinko sellaista ottaa, kun minulla on vakituinen työ? Nykyisessä työssäni onnistusi vain tuo 6h/pv tai 4pv töitä viikossa...ei hyvä ollenkaan, sillä palkka tippuisi kuitenkin ja minulla kun on jo valmiiksi surkea palkka.

Mutta jos olen osa-aikayössä niin saanko silloin kotihoidontukea/opintotukea? Ja lapsellehan pitäisi silloin löytää hoitaja, jottei päivähoitomaksuihin menisi rahaa...ja en haluaisi kovin pienenä hoitoon laittaa.

Opintolaina on yksi vaihtoehto...ja kyllä tuloni muuttuisi opintojen myötä huomattavasti parempaan suuntaan...tosin opinnot kestäisikin sen 5-7vuotta. Mutta kai sitä jo pääsisi jossain vaiheessa sitten työnohella opiskelemaan pikkuhijaa...

No, asioillahan on tapana järjestyä :)

Vierailija
7/7 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tarkoittanut huutaa...yritän puhua hyvin hiljaa...mutta joskus huutaminen on hyvästä:)