kai tiesitte että tomaatin kanta sisältää hirveästi myrkkyjä ja pitää aina poistaa
Kommentit (17)
varsinkin lapsilla, mut tee niinkuin tykkäät
Olen sitten tietämättäni tehnyt vuosia fiksusti kun olen poistanut kannan jokaisesta tomaatista! :) Minusta se vaan on ikävän kova syötäväksi mutta että nyt olen sitten suojautunut myrkyltäkin... hienoa! :)
Missä noin väitetään?
Ketsupitkin olisi sitten jätettävä..
tuskin kukaan aikuinen sitä pystyy edes syömään
todistettu kaupunkilegendaksi. Miksi ihmeessä ne ympäristömyrkyt sinne kantaan pysähtyisivät? Kyllä siitä kuule on ihan koko tomaatissa.
imeydy viimeistään säilytyksen aikana koko tomaattiin....
ei siinä mítään kalvoa ole kannan ympärillä joka estäsi kemikaalien imeytymisen siitä eteenpäin.
taas yksi urbaanilegenda lisää....
ja ylipäänsä kuumennettu tomaatti (pure, murska ruuanlaitossa jne)
on paljon terveellisempää kuin tuore tomaatti, koska tomaatin terveelliset falvonoidit, lykopeeni, irtoaa vasta kunnolla kuumennettaessa ja saadaan näin parempaan käyttöön.
ja toinen urbaanilegenda on taas toi sun ketsupin myrkyllisyys juttusikin....
pilvin pimein sekä suolaa että sokeria.
no ketsuppi on jo ilman kantojakin myrkkyä, en antais lapsille ainakaan ja
tuskin kukaan aikuinen sitä pystyy edes syömään
Tiesitkö, että tomaatin terveellisiä lykopeenejä on moninkertaisesti enemmän ketsupissa kuin tomaatissa?
on olemassa monta säilöntäaineetonta vaihtoehtoa jotka sopivat lapsillekin, suolan ja sokerin osalta. sitäpaitsi eihän kukaan tampio ketsuppia liratolkulla vetele, joten ei siitä mitään yliannostusta saa kumpaakaan kuitenkaan.
maalaisjärjen käyttö sallittua....
pilvin pimein sekä suolaa että sokeria.
että se tomaatinkanta on myrkyllinen. Olen kasvisyöjä, joten tomaatteja meillä käytetään tosi paljon. Onneksi ole myös aina poistanut sen kannan, koska sitä on inhottava syödä. Nyt oli kiva koulussa kuulla etten ole sitä poistanut turhaan, vaan onneksi olen poistanut sen aina.
Nehän syö tomaatteja monta kertaa enemmän kuin suomalaiset, eikä tietääkseni suuremmin kantoja poistele.
että tomaatin kantaa ei missään nimessä pidä mennä syömään.
...että jos näin opettavat alan ammattilaiset, niin ei kai se nyt ihan huuhaata ola. Mutta syökää, syökää, mitäpä se meitä muita liikuttaa...
ja muun kuin kuulopuheen perusteella, uskon. Juuri pari viikkoa sitten Hesarissa oli aiheesta artikkeli, jossa väite todettiin huuhaaksi.
Kuten myös mm. täällä:
http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/vihjeet_ja_oppaat/raakaaineet/kas…
"Monilokeroisen tomaatin kanta saattaa olla kova, joten sen voi poistaa ennen ruoanvalmistusta. Kanta ei kuitenkaan muuten ole haitallinen."
vihreää länttiä tomaatin pohjassa joka jää kun tomaatti poimitaan?
Vai tarvitseeko niitä tomaatin sisuskaluja enemmänkin poistaa?
asia on, uskoa ei tarvitse ja syödä saa. jokainen tekee omat valinnat!
Aaarrgghhhhhhhhhhhh kuoolleeeeeeeeeeeeen oon syöny tomaatin kannan aaarrgghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...................................krääääähhhhhhhhhhhhh..kööh