***PikkuEnskat ke-to***
Ja alkuviikon jutut
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10672772&p=2&tmo…
Kommentit (18)
[color=#8B008B]Mökkireissu meni vallan mainiosti. Oonakin nukkui viime yönä 23-6.30, söi ja taas unta 7-9.30. Ei siis valittamista. :)
Ja se meidän valokuvaus oli aivan mahtava juttu!!! Suosittelen lämpimästi! En tietenkään vielä ole nähnyt tuloksia mutta varmasti tulee upeita kuvia! Otettiin perhekuvia ja sitten Oonasta parissa eri asussa ja erilaisilla taustoilla + korissa, lampaantaljalla, säkkituolissa jne. Ja ¿nakuna¿.. ;) Oona myös söi + nukahti kuvauksen aikana, joten saatiin varmasti ihania unikuviakin. Parin viikon sisään saadaan nähdä kuvat. Aiotaan mennä uudestaan sitten 1v vanhana. :)))
Mutta nyt on pakko mennä pesemään pyykkiä ja laittamaan jotain ruokaa kun Oona ja isukki höpöttelevät soffalla. :) Kohta tulee vielä Oonan kummitäti + -setä kylään, joten palstailen sitten huomenissa paremmalla ajalla.
Aurinkoista iltaa!
Mammis & Oona (huomenna jo 12vkoa!!!)[/color]
Täällä palstahiljaiseloa, mut nyt tulin MAMMIKSELTA utelemaan, että miten sä Oonan saat noin kivasti nukkumaan - onko Oona vielä täysimetyksellä? Ja kuinka paljon tankkaa ennen nukkumaanmenoa ja käytkö tossa " pitkäunijaksolla" laittamassa tuttia tms.?
Ihan vaan utelen, kun meidän koliikkinen tyttö ei kerkee nälkäänsä kiljumaan ja meillä kaikesta huudosta huolimatta yöt menee useimmiten suht hyvin ja yöunet n. 3+3+3h +/- - tosin nukkumaan käydään niin myöhään, ettei äidille omaa aikaa jää. Ja siis ihme kyllä, nukahtaa yöksi ennemmin tai myöhemmin omaan sänkyynsä (kaipa sitä sitten väsyttää, kun päivällä ei nukuta..).
terkut vaan kaikille ja kaunista kesää - ehkä mä vielä aktivoidun, jos ja kun meillä joskus helpottaa...*huokaus*
-mooli ja tyttö 2kk 2 pvää
Tulin vain pikaisesti lukasee juttujaja noppaa kommentoimaan...ihan vähän =)
KESIS: Lenni on saman ikäinen kun meijän " Höpis" , ja seurailenkin siitä juttuja ihan mielenkiinnolla että kuinka muut 3kk etenee..
Hauskaa kun Lenni roikkuu leluissa,sietääkin olla ylpeä! Meillä ei niinkään malteta roikkua/katsella rauhassa kun on " aina kiire" . Luulenkin että poika ei konttaa ja kävele, vaan juoksee suoraan :)
Mahallaan ei malta olla kuin ihan nano sekunnin, kun siinä asennossa ei pysty hytkymään niin kovaa tahtia kun haluaisi. Nauraminenkin on hieman hankalaa mahallaa-ja meidän poikahan nauraa koko ajan. Mami siinä sitten tyytyväisenä ja kyynel silmässä liikutuksesta kun lapsi on onnellinen! =)
Onko kellään muuten-asiasta toiseen- mitään niksejä/vinkkejä kaulan puhdistukseen? Siis muulloinkin kun kylvyssä/suhkussa? Höpiksellä makkaroita " ihan muutama" tuolla kaulassa, ja näin kuumalla kun hiksaa (eli hikoilee) niin näppylät taattuja. Eikä niinkään tykkää kun niitä poimuja putsailen pumpulilla...
Oho, iki-ihanat sinkkuelämää uusinnat alkaa täytyy mennä!
MOIPPI ;)
Lycka ja sen Höpis
[color=#8B008B]Oli mulla sittenkin aikaa ja virtaa tulla vielä surffailemaan. En kyllä kommentoi ihan kaikille kun oli taas noita pinoja kertynyt.. Luin kyllä kaikki. ;)
Mä voin alkaa kaikille sellaseksi ¿virtuaali-PT:ksi¿, ketkä vaan virtuaali-kannustajaa kaipaa!!! :))) Itsekin odotan sitä kun imetys alkaa päättyä, alan minäkin laskeskella painonvartijoiden pisteitä. Ja miehen kanssa tehtiin sopimus että kun sen loma loppuu, loppuu myös herkkujen syönti. Eli vielä on 1,5 vkoa aikaa!!! heh!
Mites POPPIKSEN Emiliina, tottuiko siihen nokkamukiin? :)
TINSULA kyseli miten vanha Oona on, niin neitihän tulee huomenna Torstaina 12 vkon ¿kunnioitettavaan¿ ikään.. ;)
VIIPERON kampaus kuulostaa TOSI HYVÄLLE! :)
VIIPULIN Juliuksella oli HIENOT mitat! Mites teidän reissut Itikseen ja IKEAan + muualle sujui?
AURORAN Oliverista oli sitten NIIN SÖPÖJÄ kuvia että!!! :))) Jokos pihahommat on hanskassa? ;)
KESIKSEN Lennikin on jo 3kk!!! WOW, onnittelut sinne, perästä tullaan! :) Jokos muuten alkaa dippatyö olla valmiina?
LYCKA ¿ me valkattiin LA klo 10 aika, en mäkään halua neitiä uimaan viedä illalla. Sen verran on harmitusta yleensä iltaisin havaittavissa että mitään hirmuisia aktiviteetteja ei kannata järjestää..
IIDA-LINNEAN mieskin lomailee, nautiskelkaas nyt tekin perheen kesken ihanista kesäpäivistä! Hyvät mitathan teillekin on jo tullut!!!
APUA! Miten voi olla mahdollista että IIRIKSEN Elli on jo ihan just 6kk!!??!!??!! Käsittämätöntä miten nopeasti aika menee!! Ettehän hylkää meitä ihan tyystin vaikka ¿Isojen Enskojen¿ ikä täyttyykin? ;)
SARASOFIANNA ¿ kyllä mä annan Oonan istuskella sitterissä, makoilla puuhamatolla jne ihan itsekseenkin. Käyn kyllä välillä moikkaamassa ja kehumassa kuinka hienosti pärjäilee.. ;) Sillä aikaa pääsee tosiaan aina täyttämään tai tyhjentämään tiskaria jne. Hyvähän se on jos vauveli viihtyy hetken itsekseen!
Vai oli LYCKAN Höpis maistanut mangososetta! :) Ihqua! Aurinkorasvoista, muistaakseni 1v oli joku raja että sen jälkeen sais aurinkorasvaa laittaa, yritän suojata Oonaa siihen asti muin konstein.. Valaiskaapa viisaammat! Me puhdistetaan Oonan kaulan poimut ihan sellaisilla puhdistuslapuilla (eli vaipan vaihdossa myös samat käytössä, ns. kosteita pyyhkeitä) ja sitten vielä kuivalla perään.. Välillä olen laittanut sinkkivoidetta kun on punoittanut ja hienosti on auttanut.
HAN ¿ vai oli Sampo nukahtanut omaan sänkyynsä! HIENOA! :) Siitä se ura urkenee!
MOOLI kyseli Oonan hyvistä unista. :) Tosiaan meidän alku muutama vko oli aika rankkaa, itkettiin paljonkin ja parin tunnin välein herättiin syömään. Nykyään aika usein Oona nukkuu ekan pyrähdyksen n. 7h, syö ja silloin siirtyy mun viereen + nukkuu vielä pari tuntia. Selvä muutos yöunien pituuteen oli kun uskalsin nukuttaa neidin mahalleen. Kyljellään ja selällään nukkuu max 4h, eli kai se masuvaivoja helpottaa huomattavasti se masullaan tutiminen. Tosin välillä on sitten öitä että neiti saattaa herätä parikin kertaa syömään. Mutta useimmiten käydään laittamassa tutti suuhun jos neiti äkisee aikaisemmin yöllä ja se tepsii.. Että näin meillä.
Kyllähän tästä tuli sittenkin kauheen pitkä stoori! Toivottavasti lukijat ootte vielä hereillä.. ;) Pakko sen verran kommentoida vielä Oonasta että se on alkanut jutteleen ihan hirmusti! Myös kiljahteluja on tullut ekan kerran. Ja päristelyt.. Huoh! Arvaatkaa onko äiti ihan innoissaan kun voi ¿keskustella¿.. Hienosti neiti pitää pään pystyssä kun nostetaan käsistä istumaan ja tänään isukki nosti ihan seisomaan asti ja voi että neidin reisissä on WOIMAA! ;) Siis punkee ihan huolella itseään ylös.. Mahtavaa! Ok, nyt mä meen hakeen lasillisen punkkua ja tod.näk. uuvahdan soffalle.. Huomiseen!
Mammis & Oona (huomenna jo 12vkoa!!!)[/color]
iltaa vaan!
täällä on 2 päivää oltu niin ihmeissään kun sohvi on nukkunut kolmen tunnin päikkärit! jokohan nyt alkaisi tulla jotain rytmiä tuohon päivähyörinäänkin.Vähän on vaan ollut semmoinen olo että mitäs tässä hommailisi kun tähän asti ei mitään isompaa juttua ole päikkärien aikana saanut tehtyä. tein siis tänään monta pientä; hieman joogaa ja pilatesta, kaksi kaappia tuli siivottua, tein laatikkoruokaa pakastimeen ja samoilla lämmöillä leivoin(juujuu ja söin itekin kakkupalan...huoh...)yöthän meillä on oikeastaan koko ajan sujunut ihmeen hyvin(kopkop) aluksi oli n.kk ajan se kolmen tunnin välein syönti mutta nyt on jo muutaman viikon ollut eka syönti n.6 tuntia nukahtamisesta ja sitten vielä 4-5 tuntia unta. eli käytännössä yhdellä syötöllä mennään yö. päivisin sitten tankkaakin muutaman tunnin välein. ja jos nyt hieman kehuskelen: meillä on jo 6 viikkoa nukahdettu omatoimisesti! aluksi syliteltiin uneen mutta sitten yhtenä iltana kujn oltiin jo maraton ravattu olkkarissa ja koko laulukirja hoilattu eikä uni vaan tullut niin ajattelin että kokeillaan nyt sitten vielä tuota sänkyyn viemistä. ja sinne tyttö nukahti alta aikayksikön. niiin sitten on vain jatkettu. iltamaidon jälkeen sänkyyn, silitystä ja yksi laulu ja sinne kuukahtaa. ja nyt tuo sama homma alkaa toimia päikkäreissäkin. olen nyt laittanut jääähylle sen yrityksen saada vaunuissa nukkumaan päikkäreitä. kun ei nuku niin ei nuku, pääasia että jossain uni tulee. taas tässäkin kun mietin itseäni;minua häiritsee suunnattomasti jos samassa huoneeessa on joku toinen kun nukahdan. onneksi mies on aina ollut iltavirkumpi kuin minä joten saan helposti unen(paitsinyt yösyötöiltä en meinaa ite nukahtaa kun mies kuorsaa ja sitten pitää kuunnella että hengittäähän se sohvi...).joten sikäli tuntuu luonnolliselta se että tyttökin olisi tämmöinen oman nukahtamisrauhan haluaja.
kiitos kommenteista tuohon viihdytysasiaan! se oikeastaan nousi mieleeni kun oltiin siellä kantoliina-asiantuntijan luona ja hän sanoi että kantoliinassa lapsi on keskipisteessä mutta ei keskipisteenä. se jotenkin kuulosti niin hyvältä laauseelta että siinä aloin miettimään tätä hommaa vähän uudelta kantilta. ja tänään jo hiukkasen toteutinkin tuota juttua, luin päivän lehden ihan rauhassa(ja söin sen kakkupalan kahvin kanssa) kun sohvi jumppaili lattialla. ja hyvin tuo viihtyi.. meillä vaan pitää olla suht koko ajan se näköetäisyys kun nuo 2 kissaa vaeltelee ympäriinsä. etteivät sitten innostu turhan kiinteään tuttavuuteen kynsiensä kanssa. rauhallisia vanhuksiahan ne on mutta aina on eläinten kanssa oltava vähän valppaana.
täällä taitaa olla aika monta suunnilleen saman ikäistä kuin meidän sohvi eli tänään 11 viikkoa. kiva tosiaan lukea missä muilla mennään! ite en niinkään sohvin fyysisen kehityksen edistymisestä ole huolissani, kukin ajallaan , mutta joskus mietin että kuinka se muu puoli sillä kehittyy. raskausaika oli henkisesti aika vaikeaa minulle, perheessä sattui kuolemantapauksia ja olin itse loppuun asti varma että raskaus ei pääty hyvin. ja sitten vielä kuukausi sohvin syntymästä siskoni sairastui vakavasti. ja nyt tuo anopin tilanne(hän on ihme kyllä kuntoutumassa kovaa kyytiä!sitkeäää sorttia...).joten kovin paljon meillä ei ole tiedetry siitä huolettomasta ja iloisesta odotus-ja vauva-ajasta. väkisinkin joskus miettii että miten sellainen vaikuttaa tuommoiseen pieneen. onhan näitä tutkimuksia kuinka raskauden aikainen stressi vaikuttaa lapsen kykyyn sietää vastoinkäymisiä ymym.mutta toivon kovasti että paljon on vielä tehtävissä. yritän aina olla iloinen ja pirteä kun sohvi on hereillä ja nyt jo tuntuu ettei sitä enää tarvitse yrittää vaan olen luonnostaan onnellinen kun tyttö on lähellä. mutta kyllä täällä kovasti odotetaan että koska se ensiommäinen nauru tulee. ensimmäinen tietoinen meille suunnattu hymy tuli vasta kun sohvi oli 6 viikkoa(sitä ennen kyllä pullo aina sai hymyn kun maha oli täynnä) ja nyt jo hymyilee jatkuvasti. ja kyllä se naurukin vielä sieltä tulee!
tarttumista täällä on jo muutama viikko harrastettu ja nyt pikkuhiljaa alkaa näytttää siltä että se pyörähdys olisi seuraavana harjoittelulistalla. semmoinen neljäsosavoltti jo tuli tänään.
mikäs teillä on tilanne niiden kiinteiden suhteen? meillä menee vastiketta niin hurjat määrät että hieman jo houkuttaisi alkaa niihin makuannoksiin totutella.parin viikon päästä on 3kk neuvola, taidanpa siellä ottaa puheeksi. myös rotarokotteen antoa on mietitty, siitä vaan kuulemma joskus voi tulla niitä vatsavaivoja ja kun niistä nyt on eroon päästy nin ei mielellään enää kokisi samaa uudestaan. mutta taas toisaalta eipä se rotaviruskaan kiva ole...
tulipas taas pitkät pätkät ja melko lailla oman navan ympäriltä...näin illalla tahtoo tuo ajatus lentää ja tulla semmoista syvämiettteistä filosohvia(heh, pieni sanaleikki).illanjatkoja muille virkuille, vien ristiinkatsovat silmäni unten maille.
sarasofianna&sohvi 11 vkoa
[color=green]Pika-ilmo, että hengissä ollaan. Piru - pitikin mennä sanomaan, ettei tarvinnut olla nettipimennossa kauempaa X) Maanantaina piti tää Elisan netti-liittymä vaihtua meiän nimiin, ja -ylläri ylläri- eihän ne sitä Elisalla saanu toimimaan ennen tätä aamua! No, mutta en siis ole lukenut pinojakaan vielä, tulin ensin moikkaamaan.
Ja Artun eiliset nla-kuulumiset voisin laittaa. Eli
4kk
8535g/67cm/44cm
Tyytyväinen poika, hienosti kasvaa. Lelun ottaa käteen. Terhakkaasti yrittää kääntyä ja kääntyykin. Nauraa ääneen. Iho kaunis, korvat kunnossa.
Että sellasta. Mutta Arttu on nukkunut aamupäikkiä jo tunnin, niin en viitti alkaa pidempää tekstiä kirjoittamaan - herää kuitenkin kohta. Menenpä nyt selailemaan teiän tekstit läpi :)
Pi-Ki ja Arttu tänään 4kk!!!
...kaikenlaista juttua ollut tässä eikä ole ehtinyt nettiin. Laskutkin on kaikki maksamatta kun en ole saanut aikaiseksi avata konetta. Ja niitä Kela-korvauksia odotellaan kopsahtavaksi tilille. Saas nähdä miten sitä tottuukaan tähän matalampaan tulotasoon. Se on vähän niin, että kun tottuu johonkin tiettyyn elintasoon on vaikea alkaa karsia menojaan. Se ahdistaa kyllä ihan huolella! Noh... ehkpä se alkaa lutviutumaan. Ja pakkohan on, eipä liene vaihtoehtoja.
Aurora - kiitti kun kommentoit tuohon ruokailuun. Hyvä kuulla vähän muiltakin määriä mitä vaavit syö. Ei meillä sitten varmaan ainakaan teihin nähden niin paljon enempää syödä. Mä annan vuorokaudessa ka. n. 400ml sen lisäksi korviketta kun imetän, mutta yleensä vain yhden rinnan kerrallaan. Tosin ei mulla kyllä ole käsitystä paljonko rinnasta tulee yhdellä imemiskerralla.. mutta kai se samoissa määrissä menee mitä antais pullostakin kun siitä tulee tyytyväiseksi.
Mooli - tsemppiä sinne arkeen! Kyllä se helpottaa - meillä on jo vähän helpottanut. Ootko kokeillut niitä Disflatyl-tippoja? Meillä ne auttoi TODELLA PALJON! Kokeile ihmeessä jos et vielä ole ennättänyt.
Mammis, kuulosti tosi kivalta teidän valokuvaus! =) Ollaan mietitty sanaa, mut luulen että passataan. Oon aatellut kaivaa oman vanhan järjestelmäkameran (ei siis digi vaan ihan vanhanaikainen!) ja ottaa itse muutamia kuvia joista toivottavasti tulee' julkaisukelposia' . Joskus harrastin valokuvausta enemänkin joten jotakin tietotaitoa on olemassa itsellänikin kuvaamisesta, tosin taidot on varmaan vähän ruostuneet... mutta kokeillaan ainakin! Tuu sitten kertomaan miten kuvat onnistui!
Lycka, sama kaulanpuhdistusongelma teilläkin... se on tosi hankala paikka saada puhtaaksi! Itse pidän välillä kostutettuja pumpulitukkoja lähettyvillä kun syötän esim. sohvalla pullosta ruokaa. Silloin pää on niin takakenossa että kaulan saa hyvin pyyhittyä. Joutuu vähän häiriköimään pikkuisen ruokailua, mutta ei Roope ainakaan ole siitä pahasti piitannut.
Makkara, upealta kuulostaa teidän taloprojekti! :) Voih, kade oon!! Piti kysyä sulta nakin kovasta kakka-vaivasta, oliko niin että et ole mitään helpotusta löytänyt siihen? Meillä Roope on alkanut panttaamaan ja tekee n. 4-5 päivän välein kakkaa ja sekin on jo varmaan aika tukalaa. Oon kokeillut mallasuutetta ja levolacia mutta niistä ei tunnu olevan suurta apua. Joku sanoi että pitäis itse jouda kofeiinitonta kahvia, että se ei kovettais pikkuisen vatsaa (jos siis imettää), ootko itse kahvinjuoja? Jos sulla on mitään kikkakolmosia, vinkkejä otetaan vastaan!
Sarasofianna, kuulosti harmittavan " kuoppaiselta" tuo teidän odotusaikanne :/, mutta en usko että olisit mitään pysyvää tunnevammaa aiheuttanut sohville. Vaikka raskausajallakin saattaa olla joku merkitys tunnepuolen kehittymisen kannalta, pystyt varmasti äitinä jo omalla läsnäolollasi vaikuttamaan vauvan kehittymiseen, ja olet varmasti parasta seuraa lapsellesi, vaikka et aina jaksaisi ollakaan 100% pirteänä. Läheisyys on yhtä tärkeetä. Ja sulle myös tuosta julkisista paikoista ja huutokohtauksista - tiedän niin tunteen! Mäkin vähän pelkään lähteä liikkeelle, kun koskaan ei tiedä miten kovaa aletaan huutamaan ja kuinka reissu menee, mutta oon koittanut nyt itseäni vain karaista hommaan. Lisäksi otan nykyään aina rintarepun mukaan, kun siinä poika tuntuu rauhoittuvan paremmin jos huutokohtaus tulee.
Iiris ja E siellä maistelevat jo kiinteitä :)
Kesis, Lenni on kasvanut hienosti! Ja alkaa jo kurkotella lelujaankin :) Roope ei ihan vielä ole hiffannut miten ottaa kiinni, mutta on se tainnut tajuta että omilla käsillään saa härdellit heilumaan. Musta tuntuu välillä että se lähtee pian lentoon kun on niin huima viuhtominen päällä. Ootpas muuten ahkera kun dippatyötä jaksat pakertaa kesähelteillä! :) Tsemppiä viimeistelyyn!
Roope on aamupäiväunilla ja itse kittailen " aamukahvia" . Odottelen miehen serkun perhettä saapuvaksi iltapäivällä, he tulevat meille kyläilemään pariksi päiväksi. Sitten alkaakin miehellä 3 viikon loma viikonlopusta, tosi ihanaa! Meillä on tulossa 3:t häät loppukesästä, opiskelukaverini, veljeni ja siskoni. Pitäis löytää Roopelle joku kiva mutta helppo juhla-su, kokoa 68cm. Olisko jollakin vinkata mistä kandeis etsiä? Kävin Kampin lastevaateliikkeissä mutta niissä ei ollut mitään kivaa tai ne oli niin " vaikeita" vaatteita että en halua sellaisia laittaa (ts.kauluspaita ja suorat housut linjaa).
Poitsu heräilee pian, joten pitää muutamia kotihommia vielä paiskoa sitä ennen.
Aurinkoista kesäpäivää!
T, Leenis & Roope 2,5+kk
[color=#8B008B]Kampaajalla käyty ja nyt on kiva tukka! Viime kerralla ottamani kultaiset raidat meni mukavasti kasvivärin alle vähän piiloon, joten nyt on sitten vähän ¿luonnollisempi¿ luukki.. Isukki & Oona pärjäsivät oikein mukavasti kahdestaan. Oli neiti nukahtanut juuri päiväunille kun tulin tunti sitten kotiin ja edelleen vetelee sikeitä ihanan viileässä huoneessaan.
Pakko oli tulla hehkuttamaan kun me ilmoittauduttiin vauva-uintiin!!! :))) 4.8. LA alkaa klo 10 uinnit. Vähän jänskättää.. Täytyy alkaa hiljaksiin sitä kylpyveden lämpötilaa laskemaan ja kokeilla suihkua.. hih! Onko kenelläkään ¿konkarilla¿ jotain hyviä vinkkejä? Myös uimavaippa + lahkeellinen uikkari pitää hankkia.. Mistäs niitä löytäisi?
SARASOFIANNA ¿ meillä pötkitään edelleen täysimetyksellä ja se tuntuu edelleen musta oikein mukavalle (vaikka edelleen käytetään rintakumia ¿ yritetään koko ajan päästä siitä eroon, mutta vielä ei ole onnistuttu) joten ajattelin että vasta sitten lähempänä 6kk alettaisiin vasta niitä kiinteitä kokeilemaan.. Varsinkin kun neiti kasvaa niin hyvin ettei sen puolestakaan tarvitse vielä.
Kävin aamulla neidin kanssa puntarilla ja se näytti 6,5kg.. hih. Sit kun selailin kasvupinoa niin totesin että taitaa meidän neiti olla kaikista painavin listan neideistä.. ;) Mitkäs MAKKARAN Nakin lukemat oli about 3kk vanhana?
PI-KILLÄ & Artulla oli hyvät neuvolakuulumiset! Mahtavat mitat ja kasvu mitä mainioin! :)
LEENIS ¿ samoja mietin minä täällä. Tosiaan tulotaso on pienentynyt jonnin verran joten täytyy alkaa hiljaksiin miettimään mitä kuluja vois vähän vähentää. (Ainakin niitä vaatteiden ostoja.. sekä mammalle että Oonalle!) Vai olet harrastelijakuvaaja! Sehän on mahtavaa! Kyllä mäkin sain nyt aika hyviä vinkkejä tuosta kuvaussessiosta, josko niitä alkaisi toteuttamaan sitten ihan kotosallakin. Teilläkin yhteinen loma-aika alkaa, nauttikaa! :) En osaa suoraan sanoa mistä juhla-asun löytäisit, mutta itse varmaan suuntaisin Stockan lisäksi ihan H&M:lle + KappAhl, Lindex.. Toivottavasti löytyy kiva!
OK, nyt menen syömään vuohenjuustopersikka-salaattia! NAM! :) Ihanan aurinkoista päivää kaikille!
Mammis & Oona TASAN 12vkoa!!! :)))[/color]
Kurkistan viimein vähän tännekin puolelle. Moikat vaan kaikille tutuille odotus-puolelta! Olen jonkin verran käynyt kyllä teidän juttuja kurkkimassa nyt viime päivinä, kun tuntuu että viimeinkin rupeaa olemaan aikaa tehdä vähän omiakin juttuja aina jossain välissä. Ei meidän tyttö kyllä varmastikaan mikään hankala tapaus ole, nukkuu yleensä ainakin yhdet pitemmät päikkärit joka päivä ja öisinkin ihan kivasti (2-3, joskus jopa 4 tunnin pätkissä). Mahavaivoja oli yhdessä vaiheessa, mutta tuntuu että ainakin toistaiseksi ne ehkä olisivat helpottaneet (taitaa olla jo viikko edellisestä huuto-illasta) eikä ne mitään koliikin veroista ole olleet. Oikeastaan isoin syy tälle lisääntyneelle vapaa-ajalle on se, että Kaveri ei syö enää ihan niin mahdottomasti kuin alussa. Ensimmäisinä viikkoina oltiin varsinkin iltaisin ihan jatkuvasti tissillä, mutta nyt syöntiajat on ihan lyhyessä ajassa yhtäkkiä melkein puolittuneet! Ihan luksusta kun öisinkin selviää syötöstä usein alle puolessa tunnissa kun ennen meni helposti tunti tai ylikin. Ehkä Kaveri on oppinut tehokkaammaksi syöjäksi, kun painokin on kuitenkin noussut ihan entiseen tahtiin.
Koitan päästä vähän sisään teidän juttuihin tässä vähitellen. Ja pitää vissiin tuonne kasvupinoon käydä ¿ilmoittautumassa¿.
T: Meriheppa ja Kaveri, huomenna 5 vk
[color=green]Sitten kommentoimaan¿
LYCKA, kyllä Arttukin nukahtaa 19:30-20:30, ja kuten MAKKARAKIN ihmetteli, niin onpa tosiaan melko myöhäinen aika vauvauinnille :O Höh.
Aurinkorasvasta minäkin olen lukenut, ettei alle 1v. saisi laittaa, mutta pikkusiskoni (farmaseutti) sanoi, että sinkkivoidetta voisi kokeilla, jos tarve vaatii ¿ hän käyttää herkkäihoisena (kalpea kuin mikä ja palaa helposti, toisin kuin minä) itsekin sitä aurinkorasvana, kun sai jostain tavall. rasvasta ihottumaa. Mutta vaatteethan ne parhaan suojan vauvalle antaa :)
En usko, että mangososeesta sen enempää mahanpuruja tulee, kuin muustakaan. Tokihan se maha totuttelua kiinteisiin vaatii, ja jos vatsavaivaa tulee, en usko sen johtuvan juuri mangosta, vaan sama tulisi mistä tahansa muusta. Tai yleensä ainakin näin¿??
Kaulan putsaamiseen mekin käytetään MAMMIKSEN (olihan se Mammis?) tapaan niitä kosteuspyyhkeitä, ja sitten taputellaan kuivaksi. =)
AURORA, wau, Oliverilla jo molemmat alahampit! =D Ja hienoa, ettei aiheuttanut mitään känkkää! Luumua oon Artulle antanut max. puol purkkia, eikä se kakka nyt ihan kaaressa ole lentänyt. X)
VIIPERO, kiitos ¿korva-neuvoista¿ ¿ en tosin tuon nettikatkoksen takia ehtinyt sitä ennen nlaa lukea, mutta onneksi kysäisin sitä siellä. Ja TH katsoi siis Artun korvat, eikä näkynyt mitään tulehdukseen viittaavaa ¿ hyvä! Itkut on johtuneet mitä todennäköisimmin janosta, minkä TH sanoi yhdeksi mahd.syyksi. Nimittäin Arttu juo aivan hirmu määrät nyt vettä, kun vaan tajuaa tarjota! Ja kerran illalla, kun se itku alkoi, menin vesipullon kanssa sinne, ja kun sai juotua, sammui jo ennen kuin sain pienen pinniksen pohjalle asti :) Muita syitä TH:n mukaan voi olla myös esim. masuvaivat ja kuumuus, mutta luulen tuon veden nyt olevan suurin apu. *phiu*
Hei, kattelin tuossa just Aleksin mittoja, ja iso poitsu näyttää hänkin olevan. Onko teillä TH kommentoinut kovaa kasvua jotenkin? Kun nyt meille tämä uusi (oli siis vasta 2. kerran meillä, vaihtui, kun muutettiin) sanoi, ettei tarttis kuulemma ihan noin paljon painoa tulla kuukaudessa¿ Mutta kun kerroin ruokamäärät, niin ne oli sit kuitenkin hänestä ok :O Siis täh? En kai mä voi tota nälässä ruveta pitämään? No, tosin sanoi se sitten käyrää kattoessa, että hyvin kasvaa, ja kirjoitti korttiinkin ¿hienosti kasvaa¿, joten johtuikohan alun ihmettely siitä, ettei täti tiennyt Artun koko ajan kasvaneen tuota vauhtia? En tiedä¿ Mutta jatkan joka tapauksessa samaan malliin kuin ennenkin =D
Nla-käynnistä vielä sen verran kehun, että täti oli ihan ihmeissään ja tohkeissaan Artun taidoista. Arttu kun tosiaan kääntyy selältä mahalleen hienosti (välillä meinaa käsi jäädä jumiin), ja lelua näyttäessä kädet tarraa sivuilta oikein vauhdilla leluun kiinni ja vie sen suuhun. Täti kattoikin mua siinä vaiheessa, ja kysyi, että olikos Arttu 4kk vai vanhempi, että oliko hän nyt kattonut tiedot oikein..? XD Niin hienosti kuulemma osaa!!! =D Varmaan ihan tavall. taidot tuon ikäiselle, mutta ainahan siitä hyvä mieli tulee, kun kehuja kuulee :)
SARASOFIANNA, minäkin jätän Artun välillä sitteriin tai puuhamatolle lattialle yksin touhuamaan. On silloin olkkarissa, ja yleensä puuhailen keittiössä, mistä voin kurkkia sitä vaivihkaa. Pirteänä ja kylläisenä jaksaa puuhailla jonkin verran yksinään, mutta useimmiten alkaa poru parin min yksinolon jälkeen ;) Silloinkin riittää, kunhan äiti tulee näköetäisyydelle puuhaamaan. Ja pakkohan sitä on välillä yksin saada tuo poika viihtymään, että saa edes välttämättömimmät kotihommat tehtyä¿vaikka en siis paljon päivän aikana teekään X) Ja kuten HAN sanoi Samposta, niin niin Arttukin kääntyilee ym. paljon enempi silloin kun on yksin. Ilmeisesti seurassa ei paljon muu puuha kiinnosta :)
HAN, hienoa, että Sampo nukahti yksin! Jospa siitä tulisi oikein jatkuva tapa =)
MAMMIKSELLA oli ollut onnistunut mökkireissu sekä kuvaus, hienoa!!! Ja uusi tukkakin, kiva! Hitsi, pitäis munkin käydä kattelemassa, miten noita vauva-uinteja alkaa¿
LEENIS, en osaa neuvoa, mistä sopivat juhlavaatteet löytyisi. Kun oltiin miehen serkun rippijuhlissa, laitoin Artulle farkut (ylisöpöt tollasella pienellä!) ja lyhythih. ruudullisen kauluspaidan. No, Arttu sitten ¿yllättäen¿ puklas vaatteensa ennen kuin päästiin edes juhlapaikalle, joten lopulta oli varavaatteissa, mitkä oli ihan tav. body ja puolipotkarit :) Joten varaudu suojelemaan vaatteita viimeiseen asti X)
MERIHEPALLE suuren suuret onnittelut, ja tervetuloa tänne puolelle!!! Mä jo huhuilinkin muutama pv sitten, että missäs meiän pikku pikku enskat on :) Miten synnytys muuten meni? Ja kiva kuulla, että arki on lähtenyt noinkin kivasti rullaamaan alun masuvaivojen jälkeen.
Mutt juupelis juu¿ Nyt vilkaisemaan s.postit, kun en niitäkään tällä vkolla ole lukenut ma-aamun jälkeen. LEENIS muuten, laitoin sulle postia, tulikohan perille? Täytyy käydä kattomassa, jos ootkin laittanut jo postia (?)¿ Mutta nyt poiiiis¿ =)
Pi-Ki
heippis, onnea vauvauinnin aloittamisesta:) meillä oli kevään uinnit sunnuntaisin klo 13.30 ja sit tänään tuli viesti että paikka vaihtuu ja uinnit onkin lauantaisin klo 8. auts, mutta eiköhän se siitä:)
uikkarista: meillä ois yks pikkupikkunen iplay-uikkari joka ei ronjalle enää mahdu. mutta ei kyllä varmaan mahdu teidänkään neidille enää syksyllä, kun olikoha se 6-8 kiloiselle vauvalle tarkoitettu. eli meillä on ollut tollanen ei lahkeellinen, mutta vaipallinen uikkari. siis se vaippa on ollut ommeltuna siihen uikkariin kiinni. ainakaan kakka-vahinkoja meillä ei käynyt joten en kyllä osaa sanoa miten olisi pitänyt kakat sisällään. mutta ainakin pikkudelfiniinit tms vauvauinti firma siellä suunnalla ihan mainostaa tuota uikkaria. eli kannattaa googlettaa iplay, niin voipi löytyä. pitäs meidänkin metsästää uusi ennen kun uinnit elokuussa taas jatkuu.
täytyypä muuten seurailla jos täällä pikkusissa ois enempikin uimareita syksymmällä niin voisin tuota meitin ylimääräistä uikkaria tarjoilla.
terkuin tikru isoista kera ronjan
Kiva kuulla ettei Artun korvissa ollut mitään :)
Aleksi kasvoi tosiaan myös hurjaa vauhtia tuohon neljän kuukauden ikään, jonka jälkeen kasvu alkoi sitten tasoittua - 5kk neuvolassa ei painoa enää ollut tullut niin paljon kuin aiemmin. Th on kehunut aina että hienosti kasvaa. Kerran kysyinkin että onko painoa tullut " liikaa" ja hän vain sanoi että ei toki, kaikki kasvavat omilla käyrillään! Aleksi oli täysimetyksellä melkein 5kk:n ikään saakka, joten sikäli erilainen tilanne kuin teillä. Mutta älä huoli nopeasta painonnoususta, siitä se tasoittuu kun alkaa liikkumaan enempi. Ja anna ihmeessä pojan syödä jos on nälkäinen :)
-Viipero & Aleksi ylihuomenna 8kk
[color=deeppink]Taas oli tullut mukavasti tekstiä :)
PI-KI, ihanaa, kun teillä terkka sentään kehuu! Meidän terkalla on niin kova kiire, ettei ehdi kunnolla paneutua koko hommaan :/ Meillä Sampo on myös alkanut kääntymään ennen 4kk ikää (tarkalleen ottaen 3,5kk iässä) ja esineisiin alkoi tarttua appatiarallaa vähän yli 2kk iässä. Mitään kehuja saatu :/ grrrrr. Toisaalta eipä Sampo pahemmin neuvolassa taitojaan esitellytkään. Vaikka mitä siinä suurinpiirtein kymmenessä minuutissa ehtiskään...
Tänään oltiinki monta tuntia mummulassa (tosin mummu ja pappa ja eno on reissussa) ja lötkötettiin pihalla auringonpaisteessa :) Sampokin nautti, kun sai olla ulkoilmassa pelkässä lyhythih. bodyssa (varjossa tietty). Meinas nukahtaakin, retkotti vain kädet ja jalat levällään alustalla terassilla :D
Jaah, pitää varmaan suunnistaa iltapalan tekoon ja suihkuun.
Han ja Sampo 5kk[/color]
[color=#8B008B]MERIHEPPA ¿ ONNITTELUT & tervetuloa tänne vauvapuolelle!!! :)))
TIKRU & Ronsu joutuu sitten heräilemään aika aikaisin lauantaisin vauvauinteihin.. ;) Voih. Täytyy funtsia sitä uikkaria. Voi kyllä olla että se on aika pian liian pieni kun neiti tänään painoi nakuna 6,5kg meidän vaa¿an mukaan..
Mies lähti suunnittelemaan ystävänsä häitä ja ties milloin kotiutuu (eli huomenna johonkin aikaan.. ;) hih). No, hauva-vanhus joka meillä on hoidossa, itkee ja haukkuu jos sen kanssa ei ole samassa huoneessa.. Se sitten säikyttelee Oona-parkaa moisella louskutuksella (ei oo mikään pikkuhauvan haukku) kun pitää kylppärin hoitopöydällä vaihtaa vaippaa yms.
Neiti söi 18.30-19 ja sitten on puuhasteltu melkein 1,5h kaiken laista. Kun pistin hetkeksi puuhikseen (joka on meidän sängyn päällä), nukahti sinne! Oho! No, ei kai tässä muuta kuin annan nukkua siinä ja joskus 30min-1h päästä siirrän joko omaan sänkyyn tai sitten jos herää niin sitten herää.. Hassu tytteli. ;) Onneksi oli vaippa vaihdettu ja pyjama jo päällä..
Näin omanapaista tällä kertaa.. Mut nyt meen rapsutteleen hauvaa ja katsoon telsua. Öitä & huomiseen!
Mammis & Oona TASAN 12vkoa!!! :)))
P.S. Jos joku on innokas lounasaikaan treffaileen Hesan keskustassa huomenna, voitais Oonan kanssa lähteä harjoitteleen julkisilla liikkumista. :)[/color]
[color=deeppink]pitääköhän sitä itse aloittaa tää pino? :D
Eilen illalla sepustin niin pitkät pätkät, ettei nyt oikeen irtoa juttua :p Paitsi että ajateltiin rannalle lähteä tänään. Ajetaan mahdollisesti Hailuotoon, kun siellä on yks aivan ihana ranta (vink vink Ouluaisille!!). Paitsi tietty jos Oulun enskat tänään innostuis treffaileen? Elovena oli aloittanut ihan oman keskustelun, mut oli menny ainakin multa ihan ohi...
Nonni, ei nyt just muuta. Palaillaan asiaan, kun muutkin enskat on linjoilla (vaikka tällä säällä saapi varmaan aika pitkään odottaa :D)
Han ja Sampo 5kk[/color]
Mullekin kohta tulossa mun äiti ja mummi kylään, eli Oliverilla on kohta mummi ja isomummi tuossa höösäämässä:) Taidan lähteä käymään pikaisesti kaupungilla sillä aikaa!
Taas tuntuu kesältä kun ilmat lämpeni, käytiinkin eilen rannalla, Oliver nukkui vaunuissa ja mä istuskelin hetken laiturilla. Rantsu meillä on tossa about 500m päässä ja järvi näkyy tosta tontin kulmalta pikkasen. Eli ei onneksi pitkät uintimatkat!=) Ajattelin et josko ottais joku päivä aurinkovarjon mukaan ja lähtis pojan kans piknikille rantsuun..
Katsoin taas miten Oliverin hammas siellä kasvaa, niin siinä onkin kaksi alhaalla vierekkäin!=) Mun mielestä ikenet ei ole oikein turvoksissa eikä poikakaan ole mitään valittanut. Onkohan nää nyt ne helpoimmat hampaat? Poskihampaat taitaakin sit jo olla vähän kipeät ja kutista=(
Pitää jo syyskussa ilmoittaa töihin hoitovapaasta, ajettelin laittaa et ole hoitovapaalla helmikuun 2009 loppuun. Eli sen kk loppuun kun Oliver täyttää 2v. Saako sitä sit kerran vielä jatkaa jos tuntuu siltä?
Nyt ne menkat sit vihdoin alkoi ja sain pillerit aloitettua, JIPPII!!=)) Olihan kierto lähes 40pvää, mut huomasin että ei se niin kauhea paikka ois ollutkaan vaikkei oiskaan alkanut;) Hassua! Vannoin ettei enää ikinä, mut jotenkin sit kuitenkin se sisar siintelee mielessä, kun ajattelin just et on se ihana kun itsellä on oma isoveli olemassa. Mitä vanhempana jos ei olis sisaruksia kelle soitella...? No, katsotaan.
Nyt Oliver nukkuu, niin mä käyn vähän keittiötä siivoamassa ennen vieraiden tuloa.
Sii Juu,
Aurora ja Oliver 9pvää vaille 5kk
[color=hotpink]
Mies lähti pelaamaan golfia ja Lenni on päiväunilla. Noinkohan mulla siis ois kerrankin aikaa vähän " paneutua" tähän palstailuun?
[b]Iiris[/b] ihmetteli Lennin uusia mittoja, kyllähän tuo näyttää poika kasvavan :-) Rokotteesta ei tullut pahemmin vaivoja, ehkä pientä kitinää muttei muuta. Jokos teillä on puulattia parvekkeella?
[b]Sarasofianna[/b], kyllä mä ainakin ajattelen, että myös vauvalla on oikeus olla itsekseen. Enhän mäkään jaksaisi, jos koko ajan joku hösää ympärillä :-) Ja Lenni näyttää ihan hyvin viihtyvän itsekseen. Tosin Han:in tavoin mä/joku muu on koko ajan lähellä, yleensä aina samassa huoneessa. Teen omia hommiani ja Lenni seurailee mun puuhia tai leikkii omia juttujansa. Aina välillä hymyilen ja moikkailen poikaa, heti leviää hymy toisen kasvoille. Vaikka pääsääntöisesti mun aika kuluu Lennin kanssa puuhatessa, niin joskushan se tiskikone on tyhjennettävä, pyykit silitettävä ja ruoka laitettava. Mutta en mäkään kannata sellaista " vauva viihtyköön yksin omassa huoneessaan" -linjaa. Millä se pieni muuten oppii sosiaalisia tai mitään muutakaan taitoja?
[b]Han:in Sampo[/b] osasi nukahtaa itsekseen, hienoa! Toivottavasti sama trendi jatkuu :-)
Ai niin... Pitäähän mun vähän kehuskella: Lenni on alkanut ihan tosissaan kurkottelemaan leluja, jotka roikkuu sen leikkimaton kaaressa. Ja eilen illalla mä varmaan puoli tuntia roikotin leluja sen yläpuolella ja olin NIIN ylpeä, kun toinen otti niistä jo kiinni :-)
Jospas mä sitten käyttäisin loput " vapaa-ajasta" vihdoinkin siihen dippatyön viimeistelyyn.
Aurinkoista päivää kaikille!
Kesis ja Lenni 3kk
Nyt ois tarjolla treffejä Turun suunnalla, tässä linkki pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10652928&p=3&tmo…
Sillon huhtikuun Jumbo-treffeill' vaan oli juttua, että " mummolatreffit" teillekin vois onnistua joskus ;)) Kovasti kaipaillaan teitäkin mukaan, ja muutkin tervetuloa!!!
t. Ope ja Aino 8,5 kk