***Ensikot heinäkuussa***
En ainakaan huomannut uutta pinoa. Missäs kaikki on? Varmaan lämpösiä kesäpäiviä viettämässä. Tulkaahan linjoille :)
Me lähetään Jonskun kanssa kohta sinne sukuloimaan, mutta sitä ennen piti vaan tulla kertomaan, että Jonsku otti äsken pari askelta :) Hihii!!! Tästä se lähtee. Kannattaa tänne aina valittaa, niin heti toi poika alkaa oppimaan ;)
Nyt meen. Moooooi!
pesukarhu ja Jonsku
Kommentit (52)
Meidän yöt on sujuneet tasaiseen yks lyhyt tassuttelu yössä-tahtiin. Tänään D itekeskeli 5 jälkeen, mutta jatkoi tassuttelulal ja tutilla unia 7!!
Ei D oikeasti kävele, mutta houkuttelemalla suostuu muutaman askeleen ottamaan. Vapaaehtoisesti on kävellyt ehkä 2 kertaa. Ehkä joskus.. Nyt isoin ongelma on vaan uskallus..
Q: D joutuu hoitoon joka päivä. Mulla on koulua väh. 4 päivää viikossa ja " vapaapäivänä" joudun ihan varmasti tekemään koulutöitä kotona (ja viemään D' n ainakin muutamaksi tunniksi hoitoon). Miehen kuvioista en oikein tiedä, mut melko varmasti 5 päivänä viikossa on koululla tai töissä. Me aiotaan käydä elokuun lopulla viikon verran harjottelemassa hoidossa. En vielä ihan tiedä, miten käytännössä. Meidän päiväkotiin pitää tuoda sadevaatteet, tossut ja vaipat. Vaihtovaatteita varmasti tarvii ja unia varten tutin ja rievun. Meidän päiväkodissa saa käyttää kestoja (pitää vaan kuulemma opettaa heille, miten käytetään) ja sitäkin silmällä pitäen ollaan nyt siis siirrytty taskuvaippoihin. Vaatteet yms. pitää nimikoida. Pikku-q' lle onnittelut!
Oon nyt yrittänyt saada D' n aamupäikkäreitä viivytettyä myöhäsempään, et päästäis vähitellen yksiin päikkäreihin (päiväkotia varten). Ihan tuskaa kyllä. Varsinkin nyt ehkä viikon erran D on ollut tosi väsynyt. Nukkunut iltapäivällä jotain 2-3 h unia (mitä ei ole tehnyt varmaan yli 8 kuukauteen). En tiedä johtuuko unikoulusta tai hampaista tai mistä.. Missä vaiheessa muilla on siirrytty yksiin uniin päivällä?
Jenni ja D unilla.
Jospa sitä taas kirjoittais... Aamulla olin jo aloittanut ¿jutun¿ mutta sitten mies huuteli ulkoilemaan, ja tehtiinkin tosi pitkä lenkki koirien ja Eetun kanssa, ja tietty miehen.
Nyt on Eetu nukkumassa, ja kun sieltä heräilee, niin lähetään shoppailemaan, käydään ostaan lisää laattoja pihalle, ja sitten käydään Iittalassa ostaan mun isälle eläkkeelle pääsyn johdosta lahja (tosin pääsi jo kesäkuun eka, mut...)
Meille ei ihmeitä kuulu, mies aloitti tänään loman, joten ollaan nyt koko perhe yhdessä, kunnes sitten kolmen viikon päästä, mun PITÄÄ aloittaa työt, yhyy! Mies on viel sen viikon lomalla, mut Eetu harjoittelee ne ke-to hoidossa olemista, ja sitten ma 6.8 alkaa kunnolla hoito.
Ja huomenna ollaan lähössä Korkeasaareen, ja samalla käydään, jos keretään, jossain kauppakeskuksessa (mies sitä ehdotti!!!) Ja ens viikolle on kanssa suunnitteilla jotain pientä reissuu. Tosin ei voida tehä kuin yhen päivän reissuja, kun koirille ei olla saatu hoitopaikkaa... Mun yks kaveri olis kyllä mielellään ne ottanut mukaan Lapin reissulle, lähtevät su ja palaavat ?. Muttei raaskita olla niistä niin kauan erossa...
Eilen meillä kävi 7viikkonen vauva, Howavart-pentu. Ja voi vitsit että oli suloinen tapaus! Tahtoo kanssa!!! No, ei vaan, ei meille nyt kolmatta koiraa oteta.
Jennin ja D:n unikoulu kuulostaa tosi hyvältä! Toivottavasti jatkuu samaan malliin!
Napnap kiitokset tiedosta! Hyvä kun ei joudu olemaan pois hoidosta/työstä.
Napnapille ja Ankalle vielä tuosta hoitojutusta, kannattaa todellakin sanoa henkkunnalle, jos jokin asia ei tunnut toimivan! Sitä ei välttämättä aina tule itse kattottua jokaisen lapsen perään, valitettavasti! Vaikkei niin sais ollakaan! Mutta munkin mielestä oli kyllä tosi huolimatonta!
Jenni, eikös ookin ihana paikka se Sealife? Me ollaan käyty siellä nyt kaksi kertaa. Ekan kerran Eetu oli noin 7kk ja nyt käytiin noin kk sitten siellä, ja kyllä tuo ainakin tykkäs tosi paljon siitä! Ja kiitokset linkeistä, on noita vanhoja juttuja ihana käydä lukemassa! Ja onnittelut D:n ensiaskelista!
Mulla ei oo tuohon tarhailuun/tavaroihin mitään lisättävää. Mutta sen sanon, että hoidossa viihtyminen/hoitoon meneminen on useasti vanhemmasta kiinni, elikkäs jos vanhempi vie lapsen iloisella mielellä hoitoon, niin lapsi myös sinne useasti jää iloisena, mutta jos vanhempi surkuttelee, niin lapsi alkaa melko varmasti itkeskellä! Ja ne itkut kyllä loppuu kun vanhempi laittaa oven kiinni!!! Ja noista sadevaatteista, mä kyllä laittaisin konttaavallekin lapselle kurikset/saappaat mukaan... On sitä vaan ihana myös konttaavan päästä pihalle sillon kun sataa, ja siis en nyt tarkota sitä että sinne tarvis viedä kaatosaateessa, jos ymmärsitte...
Joo, mutta nyt on mentävä herättelemään tuota ukkelia, jotta päästään lähtemään... Palaillaan!
napero ja Eetu 1v5kk
Jopa on heinäkuukin jo pitkällä! Olen ollut pari (tai käytännössä kolme viikkoa) lomalla erinäisin vapaapäiväjärjestelyin, tänään olisi eka työpäivä. Pitäisi nelisen viikkoa puurtaa ja taas elokuun alkupäivinä jään uudelle lomalle. Pidän lomani kahdessa osassa. Saatiin näin järjestettyä Matiakselle ruhtinaallinen kesäloma, pari kuukautta, kun mies on taas heinäkuussa lomilla. Yhteistä lomaa saatiin kuitenkin pari viikkoa järjestymään.
NapNap, meilläkin oli havaittavissa pientä ahdistusta tarhaan viemisessä viimeisinä päivinä, vaikka ihan omassa ryhmässään sai olla koko ajan. Matiaksen loma alkoi ennen päivystysajan alkua. Meillä olisi joutunut viemään kokonaan eri tarhaan, joka olisi ollut aika rajun tuntuista. Onneksi vältyttiin siltä. Pitää nyt katsoa, miten syksyllä tarhassa käyminen jatkuu, sillä alku meilläkin oli todella sujuva. Olen kyllä kuullut, että lapsen hoksattua, että tämä on pysyväluonteinen ratkaisu, tulee kiukuttelua enemmän. Tiedä häntä, oliko meillä kyse sellaisesta, vai aistiko vanhempien ahdistusta tarhaan jättämisestä...
Onnittelut Jennin D' lle ensiaskelista! Ja myöhästyneet syntymäpäiväonnittelut sekä tervetulotoivotukset tälle puolelle!
Quulle lisäisin noista tarhatavaroista, että meidän tarhassa ei ole tarvittu pienimmille sadetakkia, kurahousut, -kinttaat ja kumisaappaat ovat riittäneet. Eivät vie pienimpiä kunnon sateessa ulos, jolloin takkia ei tarvi. Märässä maassa haalarihousut ja kurakinttaat suojaavat ihan tarpeeksi. Sisäkenkiä meillä toivoivat pienille, mutta emme niitä vieneet, vaan M käytti nappulasukkia tai tossuja. Kannattaa kysellä tätien mielipiteitä, taitavat vaihdella jokaisessa tarhassa, mitä toivovat.
Täällä onkin syksyllä sitten tosi monta tarhaan menijää, kun Naperon Eetukin kohta aloittelee tarhan quun ja D' n lisäksi. Mukava kuulla sitten teidänkin kokemuksia tarhasta, kun ei se aina niin helpolta ole tuntunut. On ollut todella hyvää vertaistukea itelle lukea täältä, että muillakin on ollut ongelmia joskus tarhan kanssa.
Pikku-Millille onnittelut kihloista! Mekin kävimme viime viikolla katsastamassa seutua, josta kävimme Matiaksen " hakemassa" . Kuusamon jylhistä maisemista on meidän poika tuotu.
Mukava reissu oli, harmittavan paljon oli vain sääskiä mökillä. Onneksi Rukalla oli mukavia leikkipaikkoja myös ihan pienille, eikä sääskiä! Lyhyellä vaelluksella käytiin poika rinkassa, ja siellä poikaparan otsa oli kupattu ihan ruvelle asti. Raukka ei osannut raapia, mutta hinkkasi otsaansa mm. äidin paitaan aina sylissä ollessaan. Onneksi hydrocortison vähän lievitti kutinaa.
Onnittelut myös Pesukarhun Joonalle ensiaskelista! Taisivat Joona ja Matias alkaa suurinpiirtein samanikäisinä askeltamaan. Meilläkään ensiaskelista ei vielä niin kovin kauaa ole. Koko ajan kävelee enemmän ja pitempiä matkoja, mutta jos on kiire, niin silloin konttaa mieluiten.
Höh, täällä oli aamulla kiva ylläri, ei tule lämmintä vettä! En ole mitään ennakkovaroitusta nähnyt, mutta kylmää vettä vain hanasta tulee. Kiinteistöhuolto epäili kaukolämmön olevan jostain syystä poikki. Kyllä Matias oli surkean näköinen, kun täytyi kakkapylly pestä kylmässä vedessä. Ja nyt täytyisi itse uskaltautua tukan pesuun kylmään suihkuun, kun ennen töihin lähtöä on pakko pestä! Arggh.
Joten pitemmittä jorinoitta aurinkoisempaa heinäkuun jatkoa! Täällä ainakin on satanut jo monta päivää putkeen ja lämpötila on juuri ja juuri +10 asteen yläpuolella. Hrr.
Kissankello ja Matias 1v 3 kk
Tänään lähettiin aamuselta ajelemaan kohti Hesaa, ja Korkeasaarta. Oli tosi kiva reissu. Eetu jaksoi tosi hyvin katsella eläimiä, ja syödä viinirypäleitä... Ne on tällä hetkellä ihan namia! Ja välillä käytiin syömässä hotdogeja... niin Eetulle ostettiin kioskin viimenen sämpylä, mutta eetupa päätti syödä iskän hotdogin, hih! Ja iskä söi sitten sämpylän... Käytiin vielä Bauhausissa ja Jumbossa. Ja sitten lähettiin kotia kohti, Eetu nukahti jossain Riihimäen ja Hyvinkään kohalla, ja nyt nukkuu tuolla yöuniaan, toivottavasti nukkuu pidempään kuin tänään, herätys kävi 6.30... huoh! Ja mulla on jalat ihan puhki! Täytys varmaan mennä itekin nukkumaan...
Korkeasaaresta tuli mieleen, että olitteko NAPNAP tekin siellä tänään? Kun näin yhden ihan sun näköisen siellä, ja olin jo tulossa kysymään, mutten sit kehdannutkaan... Kun aattelin että jos et ollutkaan, niin sitten mä näytän tyhmältä...
Mutta joo, eipä tänne muuta, huomenna viedään Eetu mun vanhemmille hoitoon, ja mennään miehen kanssa käymään mansikkamaalla, romanttista... joopajoo.
Mutta nyt meen, moikka...
napero ja Eetu n 12tuntia vajaa 1v5kk (nyyh)
D ei ole suostunut toistamaan tepsuttelujaan sunnuntain jälkeen. Höh.. Mä oon niin kovasti odottanut kävelemistä, et ois ulkona jotenkin kivempi olla. Ehkä joskus sitten. Ihme juttu, kun yleensä D on ollut hirveä hössö ja järjetön koheltaja, mut nyt ton kävelemisen kanssa tosi tosi ylivarovainen melkein. No nykyään suostuu sisällä kävelemään vaan yhdellä kädellä tukea pitäen.
Yöt on sujuneet tasaiseen 1 tassuttelu/yö tahtiin edelleen. Tuolloinkaan D ei herää, mutta kieppuu niin hirveesti, että heräis siihen varmasti ennemmin tai myöhemmin. aamuja ollaan saatu vähän pidennettyä, toissa aamu 7, eilen 6.30 ja tänään 6. 7 asti, jos sais tuon pojan nukkumaan päiväkodin alkuun mennessä, niin oisin tosi tyytyväinen. Sit egtis ite rauhassa (?) laittaa ittensä valmiiks yms. eikä D ois niin väsynyt heti päiväkodissa..
SeaLife oli kyllä tosi hieno paikka. Varmasti tosi kiva kaiken ikäisille lapsille, pienemmätkin vauvat varmaan tykkää katsella kaloja. Puhelinlaskun mukana tulikin taas uus 2 yhden hinnalla-kuponki, joka on voimassa vuoden loppuun :). Vois sit syksyllä/talvella mennä uusiks..
Korkeasaareen meidänkin ois tarkotus mennä, kunhan ois sopivat ilmat..
Jenni ja D
Kyllä sä varmaan napero meidät näit! Missä kohtaa? Oisit vaan tullu moikkaamaan!
Me lähdetään huomenna mökille, tullaan varmaan ensi viikon maanantaina tai tiistaina takasin. Toivottavasti on paremmat kelit viikonloppuna kun nyt...
NapNap + tyttö 1v4kk
teitä taaperoenskojakin, kun kerran tähän koneelle olen juuttunut monen viikon hiljaiselon jälkeen.
Jotenkin haikealta tuntuu lukea noita teidän hoitoonmenopohdintoja, vaikka itse aion olla kotona vielä vuoden loppuun, niin kovin se hetki tuntuu koko ajan lähenevän... vaikka eihän mulla edes ole töitä, jonne palata, et turhaan varmaan haikeutta tunnen. :)
Sitä piti kysymäni, et missä vaiheessa te otitte ulkoilun joka päiväiseen ohjelmaan, siis sellaisen ulkoilun missä lapsi on hereillä eikä nukkumassa? Meillä kun tyttö nukuu kaikki päikkärinsä ulkona, mutta viime aikojen muutto- ym. kiireiden takia ei olla juuri ehditty ulkoilemaan. Jonkun verran ollaan terassilla ja anoppilassa pihalla ja metsässäkin käytiin grillaamassa, mutta nyt kun ollaan palailemassa arkeen, niin kannattaisko ottaa kunnon ulkoilu ihan joka päiväiseksi ohjelmaksi? Ja mihin aikaan ootte sen sijoittaneet, ennen ekoja päikkäreitä vai miten? Meillä kun tyttö usein nukkuu ekat päikkärit jo ennen lounasta, eli pari tuntia heräämisestä, enkä mä mitenkään oikein siinä välissä ehdi. Vois mennä lounaan jälkeen, mut silloin yleensä on niin paljon tekemistä muuten ja sit taas päivällisen jälkeen tuntuu, et ei enää ehdi... oonkohan VÄHÄN uusavuton taas... :D No, ehkä tää tästä, kun sopeudutaan uuteen kotiin ja tulee nää ympäristön paikat tutuiksi.
Mut nyt lähden tästä häiriköimästä kattomaan miehen kans Dirtiä boxin muistilta. Ihan ykkönen tollanen tallennusmahdollisuus!
-Osse ja typy 8kk unten mailla
Ihan nopeet kuulumiset. Miten sitä voikaan lomalla olla näin kiireinen. Silti tuntuu, että ei mitään saa aikaiseksi.
Ei Jonskukaan oo vielä lähtenyt kunnolla kävelemään. Muutaman askeleen aina silloin tällöin ottaa, mutta sitten laskeutuu takas maan tasalle. Mäkin Jennin tavoin odotan kuin kuuta nousevaa tota kävelyä. Olis niin paljon kivempi ulkoilla, jos Joona osais kävellä. Tänäänkin oltiin illalla urheilukentällä ja Jonsku joutu istumaan vaan rattaissa, kun ei viittiinyt märkään maahan poikaa laittaa konttaamaan. No, täytyis tänkin mamman vaan jaksaa malttaa. Kyllä se varmaan pian kävelee. Jonsku vaan on ihan yli varovainen ton kävelyn suhteen. Se on jo pitkään osannut nousta ilman tukea seisomaan ja seisookin ilman tukea pitkiä aikoja. Kävely vaan on jotenkin Jonskun mielestä ihan kamalaa.
Onnittelut D:lle ensiaskelista ja pikku-quulle ilman tukea ylös nousemisesta :)
Onnittelut myös pikku-millille kihlautumisen johdosta :)
Muuta en nyt valitettavasti tällä erää ehdi. Tulin vaan tosta kävelemisestä keskustelemaan :)
Terkkuja ja lämpöisiä kesäpäiviä kaikille Enskoille!!!
pesukarhu ja Jonsku 1v2kk ja jotain
Ihan nopee vastaan tohon ulkoilukyselyyn...
Meillä kans Jonsku menee päikkäreille yleensä pari tuntia heräämisen jälkeen ja me ei kyllä millään ehditä siinä välissä ulkoilemaan muuta, kun ehkä vähän tossa takapihalla. Meillä paras ulkoiluaika on ollut päivällisen jälkeen. Silloin ei näin kesäisinkään aurinko enään porota niin kuumasti. Tänään ulkoiltin vasta illalla, kun sade oli loppuntu.
Näin siis meillä. Ja nyt meen...
pesukarhu
Hihii, meillä quu arveli, että kohtahan ne Jonsku ja Daniel karkaa, jollei pistä töpinäksi, ja se otti siis eilen myös ensiaskeleensa, heti 6-7 askelta putkeen! Tänään päivällä vain muutamaan kertaan tapaili askelia mummun nähden, mutta illalla sitten kylvyn jälkeen taisi tapahtua läpimurto. Ennen nukkumaanmenoa quu jo meni olohuoneessa muina miehinä ristiin rastiin! Uskomatonta, miten nopeesti se sitten tapahtui! Saas nähdä miten käy huomenna ulkona, kun tänään ei päästy sinne treenailemaan vaan vietettiin sisällä sadepäivää ja siivoiltiin.
Hassua, että napero ja napnap oli ollut samaan aikaan Korkeasaaressa! Muistatteko toistenne oikeat nimet vai olisko sun napero pitänyt mennä kysymään, että " ootko sä se napnap?" ;)
Huomasitteko muuten, että olin vauvapuolelle isojen enskojen pinoon laittanut linkkejä meidän odotusajan pinoihin? No, sieltä niitä joka tapauksessa löytyy, jos joku muukin haluaa kerätä muistoja talteen.
Pikku-milli, kiitos kauniista sanoistasi tuolla vauvapuolella, lämmitti todella sydäntä! Mäkin ajattelin vielä kerätä ne loput odotusajan tekstit " päiväkirjaksi" , kun en sellaista tehnyt silloin aikanaan ja sitten vielä etsin käsiini quun ensimmäisen vuoden ajalta kirjoitukset.
Osselle vielä vastaus tohon ulkoiluasiaan. Me alettiin quun kanssa käydä puistossa kun kelit kävi mukavammaksi jossain tossa huhtikuun tienoilla muistaakseni. Poitsu oli silloin siis juuri teidän neidin ikäinen. Silloin oli kivaa puuhaa keinua ja hiekkikselläkin quu jo silloin läpsytteli, vaikkei juuri liikkunut vielä silloin, kun oli paikallaankin niin paljon ihmeteltävää.
Ymmärrän hyvin ton fiiliksen, että tuntuu ettei ehtis ainakaan aamupäivällä ulkoilemaan. Silloin kun quu meni ekoille päikkäreille jo klo 10 maissa, en kuvitellutkaan ehtiväni ennen sitä mihinkään! Nykyäänkin haluan katsoa aamusarjan telkkarista (toi Serranon perhe on muuten sivumennen sanoen ihan leppoisa ja hauska sarja. Sopis varmaan Pikku-millille ja Aksulle, kun tykkäätte reissata Espanjassa ;), juoda rauhassa kahvit, siivota aamupalan jäljet, käydä suihkussa jne. Sit kun ollaan ton ohjelman lisäksi quun kanssa molemmat puettu ja pesty hampaat niin kello onkin vähintään 10.30. Täällä uudessa kodissa meillä on niin ihanasti asiat, että päästään suoraan omasta takaovesta talonyhtiön aidatulle leikkipihalle. Ei siis mee aikaa puistoon siirtymiseen ja sieltä palaamiseen, kuten ennen. Sit ollaan 30min-45min. pihalla ja tullaan sisälle syömään. Kun lounas on syöty ja on pottailtu ja kuivat vaipat on vaihdettu niin kello onkin 12 ja quu on ihan valmista kauraa sänkyyn. ;)
Joskus quu nukkuu vaan yhdet päikkärit klo 12-15, mutta useimmiten vieläkin eka pari tuntia ja sit illalla vielä toiset lyhyemmät torkut joskus klo 17-18. Vähän noista unista riippuen me sit käydään vielä jossain vaiheessa toisen kerran pidempään ulkona. Jos nukkuu yhdet pitkät päikkärit, mennään siis heti välipalan jälkeen ulos n. klo 16-17.30 ja sit päivälliselle sisälle tai jos nukkuu kahet lyhyemmät niin syötän päivällisen ennen tokia torkkuja ja sit torkkujen jälkeen käydään vielä touhuamassa pihalla. Näin kesällähän se onkin helpompaa, kun on lämmintä ja valoisaa. Muutenkin ollaan oltu monena päivänä käytännössä vaan ulkona, kun ollaan puuhasteltu omalla pikkuisella rivaripihalla.
Täytyy sanoa Osse, että viimeistään kun loikoilin viltillä pihassa tehden sudokuja ja quu kiipeili mun päällä, tajusin miten leppoisaa elämää tää on ja että apua! mun pitää kohta aloittaa työt! Pientä työahdistusta täälläkin siis ilmassa!
Joo, aika pitkästi ja monimutkaisesti selostettu, mutta toivottavasti tästä nyt oli Osselle edes jotain apua ulkoilurytmien suunnitteluun.
Mun piti ihan pikaisesti tulla kurkistamaan teidän pinoon, mutta melkein veinkin koko palstatilan. ;) No niin, nyt luikin takaisin tuonne vauvapuolelle, jonne me vielä vähän aikaan kuulutaan.
-Q- ja -q- 11kk
Onnittelut pikku-quulle ensiaskelista! Kivaa, kun meidän pikkuensikot oppivat kävelemään :)
Sitä vaan tulin kertomaan, että Jonskullakin taisi tapahtua tänään läpimurto ton kävelyn suhteen. Se käveli illalla pariin otteeseen tosi pitkän matkan kerralla ja ihan omasta tahdosta :) Kyllä äiti ja isi on täällä niin ylpeitä. No, oltais me ylpeitä Jonskusta vaikkei se vielä käveliskään :)
Missäs kaikki on?
pesukarhu ja Jonsku
Itsekseni oon jäänyt tänne puhelemaan ;) Kaikki on näköjään jossain kesän vietossa.
Piti vaan korjata tota eilistä viestiä. Tarkotin siinä, että Jonsku käveli ilman houkuttelua. Omasta tahdosta vaan kuulostaa siltä, että muuten Jonsku kävelee pakotettuna. Eli ei niin ;) Eipä ole tänäänkään tarvinnut poikaa houkutella kävelemään. Pääasiassa poika vielä konttaa, mutta välillä käppäilee :) Tosiaan ihan saman ikäisinä Jonsku ja Matias oppivat kävelemään :)
Empä viitsi muuta tässä yksinäni höpistä :)
pesukarhu ja Jonsku
Pikaiseen nyt vaan kirjoittelen, kun ollaan kohta puolin lähössä liikkeelle, viedään Eetu hoitoon mun veljelle +hänen vaimolle (jää sinne yöhoitoon...) ja sitten kahelta ollaan menossa Hämeenlinnan kesäteatteriin ja sieltä syömään, ja ehkä muutamalle... Ja huomenna ollaan menossa yksille kaksivuotissynttäreille...
Meille ei mitään ihmeitä kuulu, pari viikkoo olis viel " lomaa" ja sit täytys änkee töihin, ei kyllä kiinnosta tippaakaan!!! Eilen kyl oli pakko kattella jo työkenkii, kun en muista mitä edellisille tapahtu, vissiin kaatiksella jo, hmmm. No, mutta onhan se työvaatteiden/tavaroiden kasaaminen jostain alotettava... Murr!
Ens ma tai ti ollaan menossa Tuuriin, jos sieltä vaikka löytyis kaikkee kivaa...
Mutta nyt ei kerkee muuta, täytyy mennä... Hyvää viikonlopun jatkoo kaikille!
napero ja Eetu 1v5kk4pvä
Mä en ole jaksanut paljon kirjotella, kun meillä ei tapahdu mitään..
D kävelee satunnaisesti muutaman askeleen houkutellen. Oon nyt yrittänyt, et mentäis kylppäriin ym. kävellen eikä kantamalla. Kävelee hyvin yhdestä kädestä pitäen.
Ruokailut on ihan tuskaa (yllätys, yllätys :(! ). Aamu- ja ilta puurot menee tosi hyvin ja isot annokset, mut etenkin lämpimät ruuat ei uppoa ollenkaan. Hirveä huuto alkaa saman tien, kun pitäis alkaa syömään. Tänään suostu päivällä syömään pari lusikallista ite lusikoiden, mut suuttu heti kun autoin ottaan lisää ruokaa lusikkaan tai en antanut heilutella lusikkaa ympäriinsä. Tosi helppoa siis opetella syömään ite elokuuhun mennessä :S.Välipalan hedelmäsose tai jogurtti menee alas helpommin kuin lämmin ruoka, mut hankalammin kuin puuro, taistelun määrä riippuu päivästä. Oon yrittänyt pienentää aamupuuroannostakin, jos päivällä maistuis sit paremmin ruoka mut eipä oo vaikuttanut mitenkään. Kuitenkin aamupalan ja lounaan väli on suunnilleen 4 tuntia niin kaiken järjen mukaan pitäis olla nälkä.. Maitoa menee ehkä 2 dl päivässä ja vettä varmaan 20 ml. Eli D ei suostu juomaan juuri mitään :S. Vaipat kyllä kastuu jonkun verran, mut pissa haisee!! En mä tiedä pitäiskö soittaa neuvolaan ja kysyä tosta juomisesta tai mitä tehdä???
Käytiin tänään D' n kans Heurekassa, kun mies on töissä koko viikon ja meillä tosi tylsää. Eipä tarvi mennä ainakaan pariin vuoteen tuonne Heurekaan, D oli ihan liian pieni :(. Kyllä tykkäs katella muita ihmisiä ja joitain juttuja siellä, mut mun mielestä koko reissusta ei oikein saanut mitään irti paitsi tulipahan käytyä jossain uudessa paikassa ja kulutettua iltapäivä ;). Sielläkin D muuten käveli taluttaen melkein koko ajan :). Jospa kovalla treenillä lähtis kävely joskus sujumaan..
Me ollaan nyt kestoiltu oikeastaan koko ajan. Vaippoja pitäis olla vähän enemmän kyllä. Yövaipatuskin on mennyt helposti eikä villahousujen kanssa ole tulut läpi, vaikka aamulla välillä yövaippa onkin litsismärkä.
Hienoa, et Jonsku on alkanut kävellä enemmän.
Me ulkoillaan yleensä vaan kerran päivässä, lounaan jälkeen. Tosi hyvällä ilmalla välillä aamullakin tai illalla. Meillä on hissiremppa menossa ja on tosi ärsyttävää lähteä ulos, kun rapussa on tosi ahdasta ja joutuu aina häiritsemään hissisetien työtä & hissiä joutuu odottaan kauan. Onneksi sentään on kaksi hissiä eli 1 aina käytössä muuten me oltais aika jumissa tääl 12. kerroksessa :).
Osse: D on ollut jo kauan hereillä ulkoiluajat ja nukkunut päikkärit sängyssä tai jos on nukahtanut ulkoilun päätteksi rattaisiin niin sit rattaissa (niin kuin nyt, kun nukahti kotimatkalla). D tulee älyttömän kiukkuseksi, jos ollaan vaan kotona, joten en ole halunnut " tuhlata" ulkoiluaikaa nukkumiseen ;).
Huh, miten vanha Eetu jo on, melkein 1,5v..
Jenni ja D unilla
Meillä on tapahtunut huimaa kehitystä viimepäivinä! Eilisestä lähtien quu on liikkunut paikasta toiseen lähinnä ainoastaan kävelemällä. Aluksi ulkona oli hankalampaa kävellä kenkien kanssa, mutta nyt sekin sujuu. :) On se vaan hassua, kun noin pieni ihminen kävelee ympäriinsä. En väsy sitä katselemaan ja ihmettelemään! Vitsit, miten paljon toi kävely muuttaa lapsen olemusta kuitenkin! Mulle ihan tosissaan kolahti nyt se ajatus, että ei meillä vauvaa enää ole... Nyyh!
Jenni, miksi D:n pitäisi oppia syömään itse elokuuhun mennessä? Ei kai ne tarhassa sellaista voi vaatia? Mä en ainakaan usko, että quu vielä vähään aikaan ymmärtää moisesta touhusta mitään. Ja älä välitä, meilläkin on yhtä taistelua noi syömiset tällä hetkellä, kun quu haluaisi vaan koko ajan sohia omalla lusikalla ja jyystää sitä. Ja sit jos saan ruokaa sen suuhun, niin johan se on kaivamassa sitä toiseen suuntaan. On se kumma, kun kaikkea, mitä ei saisi laittaa pihallakin suuhun, niin varmana se laittaa. Ja taas ruokapöydässä kun oikein toivon, että laita nyt suuhun, niin ei osu. :) Kyllä nää meidän lapset vielä oppii syömään, uskotaan siihen, eikö niin? Pojat on vielä niin pieniä, että niillä on kyllä aikaa oppia vaikka mitä.
-Q- ja -q- 11kk
että luulen, että quu vaihtoi siksi niin nopeasti kokonaan kävelyyn, kun huomasi miten lujaa sillä pääsee paikasta toiseen. Sehän ei ole koskaan oikein kontannut, vaikka osaa sen kyllä. Poitsulla on ollut sellainen kummallinen peppukiitäjätyyli, eli istuvilleen maassa vetää käsillään itseään eteenpäin. Ja se ei tosiaan ole koviin nopsaa etenemistä verrattuna edes konttaukseen!
-Q-
Jenni: Meillä on ollu ny viime aikoina heidillä vähän samaa ku D:llä. Eli puuroja menee IIIIISOT annokset, mutta lounasta ja päivällistä aika niukasti - hädin tuskin mitään. Ja hedelmäsose maistuu kyllä. En tiä, että mistä johtuu, mutta onneks sentään noi puurot maistuu, kun oli pieni jakso kun nekään ei kelvannu.
vierailijat, burde ja heidi 9kk
PS. Iglulle ISOT onnittelut plussasta! (Huomasin tuolta maalismussukoista. ;))
Meillä on tänään mennyt sekä ruokaa että maito paremmin. Ruokailuun ratkaisu tais olla reilusti vähemmän puuroa aamulla. Oikeesti D vetelis aamuisin jonkun melkein 3 dl puuroa (ja päälle leipää tms.). Tänään D sai aamupalalla jonkun ihmeen kiukkukohtauksen (joita ei yleensä aamulla ole, muulloin kyllä) ja söi vaan jonku 1,5 dl puuroa. Lounaalla vetelikin sitten jo 2dl kalkkuna-maissi-peruna-porkkana mössöä (pitää saada loput soseet pois pakastimesta).
Meidän ekohörhöily lisääntyy ;). Kun D nyt kulkee käytännössä pelkissä kestoissa, niin mä (vihdoin ja viimein) hankin itelleni kuukautiskupin. (Q' ko siitä joskus kyseli?) Uskon, että tulee olemaan hyvä hankinta kunhan tottuu sen käyttöön (ekat asennukset hiukan hankalia..).
Q: D' n päiväkoti ryhmään tulee syksyllä 6 1-vuotiasta, joten ois hyvä jos osais itse syödä. Vähitellen harjotellaan ja jos ei onnistu niin sit ei voi mitään.. Mitä q' lla on yöllä päällä? D' lla oli ennen aina pitkälahkeinen pyjama, mut nyt ainakin lämpimällä säällä se on villahousujen kans liikaa (olen käyttänyt paksumpia villiksiä, meillä olis kyllä ohuempiakin). D' lla on nyt ollut vaan body (pitkähihainen) vaippojen lisäksi. Body tai haalari on pakko olla, kun en luota et noi housut pysyis paidan kanssa (ovat niin löysiä vyötäröltä ja D pyörii hurjasti unissaan).
Jenni ja D yöunilla
Odottelen taas miestä töistä kotiin, joten ehtii jotain kirjotella.
Me käytiin Jonskun ja mun siskon kanssa tänään mustikassa. Saatiin mustikoita piirakkaa varten ja meni vielä rasiallinen pakkaseen. Täytyy joku päivä mennä uudestaan. Jonsku tykkäs mustikoista ihan hirveesti.
Jenni, D varmaan vielä sulattelee tota kävelyhommaa ennen, kun alkaa kunnolla kävelemään. Jonskuhan käveli ensiaskelten jälkeen oikeestaan seuraavaksi vasta parin viikon päästä kunnolla. Edelleenkin pääliikkumismuoto on konttaaminen, koska sillä pääsee paljon lujempaa. Kävely on vielä sellasta haparointia, mutta koko ajan enemmän Jonsku kävelee. Äläkä ota mitään stressiä siitä syömään opettelusta. Eihän ne siellä päiväkodissa mitenkään voi olettaa, että ton ikänen osais syödä itse. Varmaan aika harva osaa. Jonsku osaa syödä hedelmäsosetta ja muuta löysää ruokaa itse, mutta tavallinen ruoka ei mene. Ja se löysän ruoan syöminenkin on aika sottaista ja aikaa vievää.
Ihan ihmeellistä, että pikku-quu jo kävelee. Pikku-quuhan on niin pieni. Viimeksi, kun nähtiin, q vaan makoili lattialla ja nyt jo mennä viipottaa :) Hienoa! Me oltiin eilen ulkoilemassa ja oltiin sellasella nurmikentällä ja siellä oli sellanen porukka ja niillä oli just joku q:n ikänen tyttö mukana ja se kans osas kävellä. Söpön näköstä. Jonsku ja se tyttö vähän siinä tutustukin toisiinsa. Jonsku silti tyytyväisenä mennä viipotti kontaten pitkin nurmikkoa vaikka pienempi tyttö käveli :)
Naperon ja miehen vapaailta kuulosti ihanalta. Olis kyl kiva joskus ton oman miehen kans tehdä jotain kahestaan, mut se on niin huono lähtemään minnekkään saatikka sitten järkkäämään mitään arkirutiineista poikkeavaa. Tylsää!
Iglulle onnittelut plussasta! Mukavaa mahan kasvatusta.
pesukarhu ja Jonsku
Mies lähti jo liikenteeseen, vähän asioita hoitamaan. Otti tytön mukaan, saan hetken puuhata omiani.
D:lle ja äidille onnittelut askelista!
Me ollaan varmaan ainakin nyt alkuviikko kotosalla, loppuviikosta lähdetään mökille. Mitään isompia lomasuunnitelmia ei ole, vähän kotimaan matkailua. Lauantaina olin Aerosmithin keikalla, siitä se loma alkoi!
Mä luulen että toi heinäkuun tarhajärjestely oli se, että tyttö ei tarhassa tykännyt olla. Toivottavasti tilanne korjaantuu kun tilanne normalisoituu. Tyttö menee tarhaan elokuun eka päivä, ja silloin on taas omat ryhmät kasassa.
Q:lle vähän tarhahankintoja:
-sadekamppeet, eli housut, takki, kumpisaappaat ja hanskat.
-vaippoja (meillä ainakin halusivat niitä tarravaippoja, ei housu)
-sisätossu (ei tosiaan pakolliset niinkuin ankka sanoi, nappulasukatkin riittää)
-läjä erilaisia vaihtovaatteita: pitkä- ja lyhythihaista paitaa, sukkia nappuloilla ja ilman, housut, talvella villavaatteet jne.
-unilelu
-mahd. tuttipullo
siinä nyt jotain...
tässä oli nyt tällänen pikaviesti, palailen myöhemmin... hyvää päivänjatkoa kaikille!